Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluaisit arvostelematta kysyä lestadiolaisilta? (ov)

Vierailija
02.06.2008 |

Minua ainakin kiinnostaisi tietää "säännösteleekö" kukaan tietoisesti esim. rakastelun välttelemistä ovulaation aikana?

Pelottaako teitä koskaan tuleva lasten lukumäärä ja kuinka jaksaa hoitaa? Tuntuisi ainakin minusta luonnolliselta vähän pelätä (en tosin lestadiolainen ole) vai antaako usko vaan voimia jaksaa pelkäämättä?

Jostain syystä lestadiolaiset ja heidän elämäntyylinsä kiinnostaa minua. Olisin iloinen jos joku teistä uskaltaisi vastata kysymyksiini ja mahdollisesti muidenkin kysymyksiin. Toivoisin myös, että mahdolliset tulevat kysymykset olisivat vain kysymyksiä, eikä arvostelua tai pilkkaamista.

Kommentit (705)

Vierailija
161/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen siksi käynyt keskustelua seuraamassa välillä.

Haluan sanoa jotakin elävästä uskosta. Elävä usko syntyy siitä että synnit ovat anteeksi (jo täällä maan päällä) Jeesuksen nimessä ja veressä. Jeesus on sanonut ettei yksikään ihminen pelastu ilman hänen nimen ja veren kautta. Elävä usko synnyttää iloa, rauhaa, sellaista iloa, mitkä eivät ole maallisiin iloihin verrattavissa. Onhan kyse niin suuresta asiasta kuin sielun kuolemattomuudesta. Ihminen ei huomaa uskon kultaa aina arkipäivässä, tasaisessa elossa. Mutta koettelemuksien kautta huomaa mikä elämässä on tärkeintä.

Me haluamme elää Raamatun mukaan. Tässä on ollut paljon aiheita, joihin löytyy varmasti vastaus raamatun sanasta. Raamattu ja sen sana on edelleen muuttumaton tänäkin päivänä, ja siksi hyvin turvallinen perusta tässä muuten niin muuttuvassa ja välillä tuntuu että ihan kaiken sallivassa maailmassa.

En ehdikään enää kirjoittaa....Suviseuroja odotelllen.

Vierailija
162/705 |
05.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ollut paljon aiheita, joihin löytyy varmasti vastaus raamatun sanasta. Raamattu ja sen sana on edelleen muuttumaton tänäkin päivänä

Jo pilkun paikallakin on merkitys, huomatkaa pienikin virhe voi johtaa kuolemaan...

ARMOA, EI KUOLEMAAN

ARMOA EI, KUOLEMAAN

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/705 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin ensinnäkin sanoa tuosta värjäämis/kihartamis -"ristiriidasta."

Joidenkin asioiden juuret ovat siionimme keskuudessa vanhoja peruja, jotka ovat hyviä ja päteviä tänäkin päivänä.

Niinkuin joku jo kirjoitti tuosta miten "meikkaaminen ennenvanhaan ei ollut suotava asia, miksi sitten hiusten värjäys.." On ihana huomata tällaisten asioiden kautta, että yhteinen rakkaus halutaan keskuudessamme säilyttää.

Ei kenkään tarvitse minulle tulla sanomaan, että tukkaa ei saa värjätä.

Haluan pitää luonnollisen värin, koska näin on muillakin, ja näin on hyvä. Ei se tukan värjääminen välttämättä uskomiselle este olisi, mutta haluan kuulua tähän luonnolliseen väriskaalaan, jossa saa olla vapaasti niin "varpusen värinen" kuin on. Kaikki tämä on Jumalan kädenjälkeä ja sitä kelpaa pitää yllä. :)

Kihartaminen mielestäni viittaa enemmänkin siistiytymiseen. Me naiset monesti tuskailemme päätä myötäilevien hiusten kanssa. Kihartaminen yksinkertaisesti helpottaa siistiytymistä ja kaunistaakin luonnollisemmin kuin värjäys. Siihen on helppoa vetää raja.

Vielä tuosta siveettömästä pukeutumisesta..

On huomattavan tärkeää, että otatte puheeksi tuon. Keskuudessamme on tänäpäivänä nuoria, jotka pukeutuvat todellakin sopimattomasti. Näistä asioista keskustellaan nuortenilloissa, niin arkoja kun ne ovatkin. Jokainen varmasti tietää omat motiivinsa valitessaan päälle laitettavaa. Tällaiset asiat ovat niitä sielunvihollisen näkymättömiä verkkoja, joita viritellään keskuuteemme. Tämä on valvomisen paikka meille vanhemmille opastajina, ja erityisesti jokaiselle henkilökohtaisesti.

Elintasosta ajatuksia.

Sen, että on saanut oman kauniin kodin ja auton voi nähdä suurena Jumalan siunauksena, kunhan nuo materia-asiat eivät mene uskomisen edelle. Turmeltunut ihmismieli saattaa tehdä kateutta Jumalan antamien hyvien lahjojen kautta. Se on synti, joka turmelee myös tällaisten asioiden kautta sielujamme.

Pyhähenki asuu siionimme keskellä ja ohjaa toimimaan oikein. Uskomme että pyhänhengen kautta meille aukaistaan Raamattua. Jumalan on mahdollista tuoda se sanoma meille täydellisenä, mikä meidän on tarpeen ymmärtää.

Vierailija
164/705 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vain aiemmin ihmettelin että eihän meillä kenelläkään ole mahdollisuutta päästä taivaaseen, kun anteeksipyytämisen jälkeen jatkaa synnin tekoa. Esimerkiksi jokainen meistä ajattelee läheisestä ihmisestä joskus pahaa. Siihen tulee sorruttua joka ihmisellä monta kertaa viikossa. Mutta syntien anteeksisaamisessa olikin kyse siitä että syntejä anteeksipyytäessään vilpittömästi katuu ajatuksiaan ja tekojaan ja uskoo ettei enää tee sitä. Ihminen monesti sortuu, mutta ainakin pyrkii siihen ettei enää tee niin...

vaikka toinen vl olisikin ne anteeksi saarnannut. Silloin ei ole kysymys parannuksen tekemisestä.

Mutta jos on vilpittömästi katunut ja pyytänyt anteeksi, on ne anteeksi saanut vaikka sitten samantien lankeasikin taas samaan syntiin. Ja pyytäisi taas anteeksi. Ja taas sama juttu.

Siis eri asia kuin silloin jos jo anteeksi pyytäessään tietää jatkavansa saman synnin tekemistä.

Vierailija
165/705 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mukava lukea fiksuja kommentteja, kiitos niistä ja avarakatseisuudesta. :)

Olen joskus miettinyt, et mitähän nuo naapurit ajattelee mun elämästä. Näytän niin lestadiolaiselta naiselta että ei ne voi täällä P-Pohjanmaalla olla tajuamatta miten elän ja uskon.

Tuo on pientä arkuutta, niin usein kun huomaa että meitä näin uskovia ei oikein arvosteta (miksi? eikö jokaisella ole kuitenkin uskomisen vapaus), mutta toisaalta on hyvin luontevaa että elämäntapani näkyy minusta, niin kuin se näkyy jokaisesta ihmisestä.

Mielestäni Suomessa ollaan retuperällä uskonto asioiden kanssa. On niin paljon ihmisiä jotka USKOVAT. Kuka on juutalainen, kuka hindu, kuka mikäkin... Tänne maailmaan pitäisi kaikkien uskontojen mahtua.

Mitä muuten tarkoittaisi sanonta "hyväksy erilaisuus"?

Tällaisia ajatuksia tähän aurinkoiseen aamuun.

Vierailija
166/705 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

just tästä materiasta. Hän antoi minulle ajattelemisen aihetta, en itse ollut koskaan tullut ajatelleeksi. Ensinnäkin taloista: Kun on paljon lapsia, myös tilaa tarvitaan (sen kyllä olen itsekin huomannut, isosta perheestä kun olen :D). Se, mistä koin "valaistumisen", oli autot. Hän sanoi, että sen vuoksi monella on uudehkot autot, koska halutaan pitää lapsista huoli: kun kaikki ovat omissa turvavöissään, on luonnollisestikin turvallisempi ajaa.

Myönnän kyllä, että vl:ssa on niitä, joille materia on tärkeää. Sitä ei kuitenkaan pidä sekoittaa uskoon, vaan se (materian haaliminen) on luonteen piirre. Monesti huomaan, että omissa sisaruksissakin on erilaisia persoonia just tähän materiaan nähden: toiselle on raha tärkeä, toinen taas antaisi varmaan viimeiset pennosetkin toiselle hädän hetkellä.

Ja toinen asia: tuntemassani vl-perheissä materialla tuntuu olevan suuri merkitys. Eli heille tuntuu olevan erityisen tärkeää - kunnia-asia - että on esim. hienot autot (mersut tms.), uusi iso talo, uudet "vermeet" ym. ja työntekoa korostetaan kovasti (miten kovia työmiehiä ollaan ja töitä paiskitaan hullun lailla). Tuleekohan tämä ajatuksesta, että pitää ulospäin näyttää erityisen menestyneelle vai onko teillä jotenkin erityisen vahva "luterilainen työmoraali" ja tätä kautta paineita näyttää ulospäin saavuttavansa sillä työllä myös materiaa? Tämä jotenkin hämmentää minua, kun muuten vanhoillislestadiolaisuus tuntuu nojaavan nimenomaan vahvasti "henkisiin" asioihin.

en tiedä osaako kukaan näihin kysymyksiin edes vastata mutta tällaisia olen itse miettinyt... =)

Vierailija
167/705 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ehkä vähän väärä ihminen vastaamaan, mutta sen verran että totta on että osa vl:sta on kohtalaisen materialistisia ihmisiä. Mun on aika vaikea ymmärtää sitä kun itseäni ei ole koskaan materia, maine ja mammona kiinnostanut joten en osaa asiaa selittääkään.

Totta on että luterilainen työmoraalikäsitys on lestadiolaisuudessa voimissaan, ja se, että suuren perheen elättäminen on kallista hommaa. Joten töitä on tehtävä, ja usein nimenomaan sen miehen käytännön pakosta. Luulisin että kun se mies sitten tuolla yritys- ja liike-elämässä niitä töitä paiskii, pitkää päivää, niin helposti se raha- ja materiakeskeinen arvomaailma sieltä ainkin osittain tarttuu. Tai sitten se on jo perusluonteessa, ja kyllähän se ammatti kiinnostuksen ja taipumusten perusteella valitaan. Ahneudesta kyllä varoitellaan ja liiasta kiintymisestä maalliseen mammonaan tai sen tavoitteluun. Mutta ajatellaan myös niin, että ajallisen työn Jumala siunaa ja jos sitä mammonaa kertyy niin ei se synti ole eikä sitä tarvi hävetä.

Sitten lastenhoitokulttuurista. Osittain se on niin, että iso, monilapsinen perhe vain yksinkertaisesti pyörii toisella tavalla kuin pieni perhe. Ja usein se lastenhoitokulttuuri muuttuu vl-perheessäkin lapsiluvun kasvaessa. Olen huomannut tämän itsestäni. Meilläkin tuo 1v saattaa olla pihalla ilman että aikuinen kulkee vieressä, mutta niin, että minä tai mies pidetään kokoajan silmällä. Tiedämme koko ajan missä hän on, vaikka se ei naapurista siltä ehkä näytäkään. Saattaa olla että hän leikkii hiekkalaatikolla ja minä laitan sisällä ruokaa ja näen samalla ikkunasta hänet koko ajan.

Isommat sisaruksen on joskus lapsenvahteina mutta vain omasta halustaan. En uskaltaisi pakottaa vastentahtoisesti, koska en voisi luottaa että se homma sitten välillä "unohtuisi". Mutta tunnen omat lapseni ja jos nämä välttämättä haluavat lähteä esim sen 1v kanssa ulkoilemaan, varmistan ja kertaan säännöt ja sen, että jos ei enää jaksakaan sen pienen kanssa olla niin tuo sen sisälle. Luotan omiinin tässä asiassa koska tunnen heidät, eikä kertaakaan ole mitään unohduksia sattunut.

Omalla pihallamme saattavat pienemmät lapset juosta joskus vähän ihme vetimissä, eriparikengissä jne., ja kyllä, siinä tapauksessa ovat itse pukeneet. Äidin luvalla, saat mennä ulos kun laitat kengät jalkaan. En minä näe syytä olla heitä joka kerta kauniisti pukemassa omalle pihalle. Sitten jos siitä kauemmas lähdetään niin vähän katsotaan myös miltä näyttää. EN näe että lapselle olisi mitään haittaa siitä jos kuitenkin on säänmukaiset vaatteet vaikka olisivatkin vähän eriparisia ja yhteensopimattomia. Kun isossa perheessä sitä työtä on yksinkertaisesti kädet täynnä ihan koko ajan niin kaikki tuollainen karsiutuu.

Vierailija
168/705 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähellä ei yhdenkään lestadiolaisperheen pihalla ole pyykkinaruja. Itse 3 lapsen äitinä pesen pyykkiä ainakin koneellisen/ päivä, ja ihmettelen että missä ne kuivaisin ellei ulkonaruja olisi. Missä siis kuivuu 8-15 ihmisen pyykit ellei ulkona saa kuivattaa? Ja jos ulkona ei saa kuivata, niin miksi? Ymmärrän ettei sinne alusvaatteita levitellä (en minäkään niin tee), mutta miksei niitäkään mitä kaikki näkee päälläkin käytettävän + lakanoita, pyyhkeitä?

Vierailija
169/705 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. vl

Vierailija
170/705 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehän kuitenkin Raamatun mukaan ovat valittu kansa vaikka kieltävät Jeesuksen.

Vierailija
171/705 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa kyllä kerrotaan miten siinä kävi kun Jeesus tuli tänne maanpäälle. "Hän tuli omiensa luo mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan".

Nykypäivän Juutailaisiin kai lestadiolaisilla ei ole mitään erityistä suhtautumista.

Taivaaseen pääsee vain uskomalla Jeesuksen sovitustyöhän, ei syntymällä juutalaiseksi.

Vierailija
172/705 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä vl:nä kysyn, milloin ollaan alettu hyväksymään videoiden ja nettitv:n katsominen? Itse ihmettelin, kun sisarusteni perheet yleisesti näyttävät sitä tekevän ja samoin moni muukin. Silloin joskus ennen noin 15v sitten, ei ollut puhettakaan sellaisesta.

Pyykeistä: Luulen, että monessa isossa perheessä on kuivausrummut ja siksi niitä pyykkejä ei ulkona narulla näe. Mutta ei se todellakaan mikään kielletty asia ole. Meillä ainakin äiti on aina kuivannut narulla pyykit.

Vierailija
173/705 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olette törmänneet? Siis mitä tapoja ja kieltoja ihmiset luulevat vanhoillislestadiolaisilla olevan ja jotka eivät pidä paikkaansa.

Kerran käydessäni Naikkareiden sivuilla, siellä joku oli selittänyt että vanhoillislestadiolaisilla ei saa olla kukkia ikkunalaudalla, on syntiä. Mulla niin nauratti ja kommentoin että VL-mummoni sitten kovasti syntiä tekee kun ikkunalaudat on täynnään kaiken näköistä viherkasvia. Varmaankin tämä kertoja oli virheellisesti olettanut sen olevan syntiä kun hääjärjestelyjä tehdessä joku (morsian tai anoppi tms) oli sanonut ettei missään nimessä kukkia ikkunalaudalle. Oli tainnut vain tarkoittaa ettei laiteta kun on ruman näköinen.

Vierailija
174/705 |
07.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysytty, et jos tv n saisi ottaa tulevaisuudessa jokainen joka haluaa. Siinä on yksi nappi, josta sen saa sulkea, näkyy peruskanavat ja ohjelmien (elokuvien)kohdalla mainita k-11, k-15 tai k-18. Tv stä näkyy paljon lasten ohjelmia, luonto-ohjelmia, uutisia ja urheilua ja toki sitä roskaakin...Haluaisitko ottaa? VAI haluaisitko netti yhteyden, jolla voi surffata 24 h vuorokaudessa, näet tarvittaessa tv, kunhan liität oikeanlaisen piuhan paikoilleen, mutta jos tv stä ei näy juuri sellaista kuin haluat, voi surffata sellaiselle sivuille kuin itse haluat..sieltä tulee sensuroimatta tavaraa laidastalaitaan..haluaisitko netin? Olisitko silloin 20 vuotta sitten ajatellut, et otan mielummin sen tv, luulen, et moni olisi ajatellut netin riskejä...ja päätyneet televisioon.

Mutta kuinkas ollakkaan varmasti jokaisessa lvl perheessä on netti ja televisiota pidetään syntisenä kapistuksena....aika hassua eikö olekkin, kun malaisjärellä ajattelee. Mielestäni tv on jo aika vanha kapistus nykypäivänä, kun ajattelee.

Vierailija
175/705 |
07.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

televisio vai netti?

Vierailija
176/705 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan kanssa valvoessa......

Asioita on puitu enemmän ja vähemmän "syvällisesti", vaikka ei uskominen vaadi järkiperäisiä perusteluja, sillä niitä ei uskomiseen asti ole.. Miettikää Raamatun ajan asioita miten Jumala puhutteli ihmistä, miten Jumala pelasti uskovaisen leijonien kidasta, tulesta jne.

Ja toki tällä keskustelulla ei ole loppua, me ihmiset emme ole samalla lailla uskomassa tässä maailmassa ja se on tosi.

Silti on mahdollista rakentaa rauhaa, suvaitsevaisuutta ja kunnioitusta ihmisten välille.

Nauttikaa läheisistänne, lapsista, jotka niin äkkiä kasvavat suuriin saappaisiin ja muuttavat pois kotoa, nauttikaa aviopuolisosta, sen läheisempää ja rikkaampaa ihmissuhdetta ei maanpäälle ole luotu ja suotu.

Nauttikaa uskomisesta ja sen tuomasta rauhasta ja ilosta, luottavaisesta olosta, sillä Taivaan Isä pitää huolen omistaan jokaisen hetkenä. Hyvää yötä!

Vierailija
177/705 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Tuntuu, että toiset tuijottavat enemmän tai vähemmän suoraan, kun kadulla vastaan tulee. Aivan kuin olisin jokin ihme. Entisistä kavereista ne parhaimmat ei ole enää tuntevinaan, kun vastaan kävelee. Taasen ne, joiden kanssa olin vähemmän tekemisissä, moikkaavat ja jopa joskus juttelevatkin jotakin.

Minkälaisia kokemuksia on muilla entisillä vl:llä?

Vierailija
178/705 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa miksi olette entisiä?

Vierailija
179/705 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

entistä uskovaista, tulee sydämeen surunpistos. Että tuokin joutui luopumaan tästä ihanasta Taivastiestä, ja samalla sydämessä on rukous että hän saisi palaamisen armon. Että Taivaan Isä avaisi tunnon ja sytyttäisi halun uskoa.

Monen kanssa näkemiset vähän harvenee, mutta ehdottomasti ihminen pysyy tärkeänä. Lapsemme yksi kummi ei ole enään uskovainen, mutta aivan samalla tavalla haluamme pitää hänet elämässämme tärkeällä paikalla.

Vierailija
180/705 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi olisin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi