Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluaisit arvostelematta kysyä lestadiolaisilta? (ov)

Vierailija
02.06.2008 |

Minua ainakin kiinnostaisi tietää "säännösteleekö" kukaan tietoisesti esim. rakastelun välttelemistä ovulaation aikana?

Pelottaako teitä koskaan tuleva lasten lukumäärä ja kuinka jaksaa hoitaa? Tuntuisi ainakin minusta luonnolliselta vähän pelätä (en tosin lestadiolainen ole) vai antaako usko vaan voimia jaksaa pelkäämättä?

Jostain syystä lestadiolaiset ja heidän elämäntyylinsä kiinnostaa minua. Olisin iloinen jos joku teistä uskaltaisi vastata kysymyksiini ja mahdollisesti muidenkin kysymyksiin. Toivoisin myös, että mahdolliset tulevat kysymykset olisivat vain kysymyksiä, eikä arvostelua tai pilkkaamista.

Kommentit (705)

Vierailija
201/705 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku vl kun sanoi, et netti on tarpeellinen työväline. ja sit kun tuota tv tä ei huolita kotiin vaikka ilmaiseks sais....

joten itse et tainnut oikein ymmärtää mitä yritän viestittää....

Tiivistän: asiat jotka ei lestadiolaiselle sovi, on syntiä. (korvakorut, värjäys, tv ym.)

kun taas netti, permanentti, tupakka ei olekkaan syntiä, näille asioille ja monelle muulle löytyy vankka perustelu, miksi näin voi tehdä/saa tehdä, jottei tarvitse pelätä saavansa syntiä omalle tunnolleen.

Vierailija
202/705 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös vl puolustelisi näin:

eikös av ole aika joutava, parempaa tekemistäkin on....lukea joutavia hölynpölyjä..

uutisia voi lukea lehdistä

yhteyttä voi pitää puhelimitse,

laskut voidaan maksaa pankissa,

keittokirjojakin löytyy....

:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/705 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku vl kun sanoi, et netti on tarpeellinen työväline. ja sit kun tuota tv tä ei huolita kotiin vaikka ilmaiseks sais....

joten itse et tainnut oikein ymmärtää mitä yritän viestittää....

Tiivistän: asiat jotka ei lestadiolaiselle sovi, on syntiä. (korvakorut, värjäys, tv ym.)

kun taas netti, permanentti, tupakka ei olekkaan syntiä, näille asioille ja monelle muulle löytyy vankka perustelu, miksi näin voi tehdä/saa tehdä, jottei tarvitse pelätä saavansa syntiä omalle tunnolleen.

Korvakorut, hiusten värjäys, tv EI ole itsessään syntiä, vaan uskovaiset haluaa (tai suurin osa uskovaisista ainakin) välttää näitä asioita, koska ne voi johtaa syntiin ja koska seurakunta neuvoo välttämään tällaisia. Kyllä meidän lestojenkin keskuudessa monesti mietitään esim. että mikä on se oleellinen ero värjäämisen ja permiksen välillä (mun mielestä ei mikään), mutta yhteisen rakkauden nimissä voi jättää sellaiset asiat tekemättä joista toisille tulee paha mieli. Nämä on niitä tapakulttuuriasioita.

Ja mun mielestä tupakan voisi vaikka heti julistaa synniksi, niin paha tapa se on.

Tuohon loppuun... Kyllä sitä syntiä tulee omalletunnolle ihan joka päivä ja jatkuvasti, ei sitä voi välttää. Tärkeintä on, että haluaa uskoa Jeesuksen sovitustyön omalle kohdalleen ja laittaa ne synnit pois.

Syntihän ON pelottava asia, koska se erottaa Jumalasta. Mutta Jeesus on voittanut synnin vallan, ja kun tämän muistaa ja uskoo, ei tarvitse pelätä. :)

t. se edellinen

Vierailija
204/705 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ainakaan tiedä yhtään pariskuntaa joka olisi ottanut lainaa. Meidänkin häät järjestettiin talkoilla. Eli itse hommattiin ruuat ja tehtiin tarjottavat. Tais siis olihan meillä keittiössä vastaava emäntä ja tarjoilijoita joille sitten annettiin jokin pieni korvaus.

Minun puolelta enemmän tehtiin käytännön jutut ja miehen puolelta maksoivat suunnilleen puolet. Itselläni on niin paljon sisasuksia että laittoivat kaikkea valmiiksi. Esim:pöytiin liinat, koristeet, kukat, servetit asetit yms...

Itse maksoimme sitten sormuksen, hääkuvat ja puvun jonka ostin käytettynä melko edullisesti.

Vierailija
205/705 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen perheestä, jossa isä on yrittäjä ja äiti opettaja. hyvätuloisilla vanhemmilla on riittänyt rahaa meille kaikille 10 lapselle annettavaksi vaatteisiin, matkusteluun ym. harrastuksiin.

mutta kun kotoa pois muutin töihin toiselle paikkakunnalle, rahaa ei enää annettu. piti tulla toimeen omillaan, vanhemmat sanoivat, että sitä pitää opetella. pari kertaa tuli hätä, kun rahat loppuivat kesken (siivoojan palkka oli pieni), jolloin vanhemmat auttoivat rahallisesti. nyt, kun olen perheellinen, olen saanut vanhemmiltani rahaa lastenvaunuihin, vaatteisiin ja joskus muuten vaan. mutta käyn nytkin, vaikka lapsia on 4, töissä ja tienaamme yhdessä mieheni kanssa perheelle leipää. lapsilla on kotona hyvä hoitaja.

miehelläni on huonompi tilanne, tulee köyhästä perheestä, joilla rahat eivät tahdo riittää vieläkään. lapset ovat sitten heitä tukeneet :) ja tätä minun on vaikea ymmärtää.

eli on sekä köyhiä että rikkaita, ei voida yleistää, että vl:t olisivat rikkaampia kuin muut.

meidän häät maksoivat 1500 euroa, vieraita oli 150. itse tein lähes kaiken itse ja lisäksi tehtiin perheiden voimin talkoilla jotain ruokia ja leivonnaisia. vanhempamme maksoivat häät puoliksi.

Vierailija
206/705 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun entinen lestadiolainen ei enää ole "uskossa" niin mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Eikö hän usko ollenkaan Jumalan olemassaoloon vai uskoo, mutta eri tavalla kuin lestadiolaiset?

Kuitenkin tällaiset ns. ex-vl:t saattavat silti käydä esim. suviseuroissa. Miksi käyvät, vaikkeivat usko?

Ja toinen arkaluontoisempi. Anteeksi jo etukäteen. Mutta harrastavatko lestadiolaiset suuseksiä? Vai onko sekin "siemenen hukkaan heittämistä"?

Vierailija
207/705 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon edelleen samaan Jumalaan kuin lestadiolaiset, vaikka minut on potkittu ry:ltä pois musiikkimaun ja elokuvien katsomisen takia. Pidän itseäni edelleen uskovaisena, vl:t eivät pidä. Monet ex-vl:t käy suviksissa fiiliksen ja sukukokouksen merkeissä.

Lestadiolaiset saavat harrastaa sellaista seksiä, mistä molemmille tulee hyvä mieli ja molemmat haluavat.

Vierailija
208/705 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse omin sanoin sanovat, etteivät ole enää uskovaisia/uskossa. Eli minkälainen heidän ajatusmaailmansa on? Uskovatko Jumalaan kuitenkin vai eivät?

Vierailija
209/705 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempin perheessä on puolet uskomassa ja puolet ei. Silti ollaan tiiviisti tekemisissä. Oma äitini tuntuu ´kantavan oikein erityistä huolta veljistäni jotka ovat uskonsa kieltäneet.

Vierailija
210/705 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sanovat noin, koska he ovat kasvaneet uskomaan, että vain vl:t pääsee taivaaseen, ei ketkään muut. Koska he ovat luopuneet vl-elämästä, he ajattelevat sen tarkoittavan samaa kuin Jumalasta luopuminen. Itte käsitän nämä kahdeksi ihan eri asiaksi. En elä kuten vl, mutta olen uskovainen, koska en näe Raamatusta mitään, mikä estäisi minua uskomasta.

Vierailija
211/705 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovatko veljesi Jumalaan? Ehkä eri tavalla kuin vl.t yleensä vai kieltävätkö kokonaan Jumalan olemassaolon?

Vierailija
212/705 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi siskoistani on kieltänyt uskonsa, ei jaksanut taistella syntiä vastaan ja antautui maailman iloille.

"maailman ilot alkaa huvilla hauskalla vaan niistä kerran palkka on tuska kuolema."

Hän edelleen uskoo Jumalaan, sanoo että hänen Jumalansa on salliva Jumala.

Totuus on vaan että Jumala vihaa syntiä mutta rakastaa syntistä ihmistä.

Näkee välillä että siskollani on rauhaton olla.

Toivotaan sydämestä että hän saisi palaamisen armon. Ihminen kylvää, mutta Jumala sallii sadon.

Vierailija
213/705 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

]Monet ex-vl:t käy suviksissa fiiliksen ja sukukokouksen merkeissä.

Poika porukka oli vuokrannut talon käyttöönsä suviseurojen ajaksi. ja kas kummaa, elokuvat pyöri tv stä ja juomistakin ja morsmaikut vieressä. Tärkein jää taka-alalle, Ehkä he oli rentoutumismerkeissä ja poissa valvovan silmän alta.

Vierailija
214/705 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi siskoistani on kieltänyt uskonsa, ei jaksanut taistella syntiä vastaan ja antautui maailman iloille.

eletäänkö me "muut" keskellä maailman iloja...?

jo on aikoihin eletty, jos vl ajatteelee noin. samanlaista elämää tekin elätte keskellä tätä nyky maailman menoa. Härre Gyyd

Vierailija
215/705 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa on edelleen uskovaisia vaikkeivat enää vanhoillislestadiolaisia ja

osa ei usko enää ollenkaan Jumalaan

ja osa on agnostikkoja

Miksi ajattelit että kaikilla niillä ex-vl:illä olisi samanlainen ajatusmaailma?

Vierailija
216/705 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatusmaailma. Lähinnä vain kiinnosti tuo kun sanovat, etteivät ole enää "uskovaisia". Että mitä se käytännössä tarkoittaa. Se ilmeisesti voi myös tarkoittaa että uskovat edelleen, mutteivat samalla tavalla enää.

Vierailija
217/705 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttei lestadiolainen.

Yleensä jos ihminen on uskossa, mutta siis ei enää vl, ei kyllä sano muille että ei ole enää uskovainen, mutta lestadiolaisille voi selvyyden vuoksi noin sanoa.

Vierailija
218/705 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vl:n ja ex-vl:n uskovaisen toisistaan?

Vierailija
219/705 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla vaikeaa selittää oikein, siitä mieleeni tulikin,että sinä joka kiinnostuksissa haluat tietää vielä jotain, kuuntele kohta tulevia suviseuroja netistä.

Vierailija
220/705 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se jolla on korvat , se kuulkoon!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi