Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluaisit arvostelematta kysyä lestadiolaisilta? (ov)

Vierailija
02.06.2008 |

Minua ainakin kiinnostaisi tietää "säännösteleekö" kukaan tietoisesti esim. rakastelun välttelemistä ovulaation aikana?

Pelottaako teitä koskaan tuleva lasten lukumäärä ja kuinka jaksaa hoitaa? Tuntuisi ainakin minusta luonnolliselta vähän pelätä (en tosin lestadiolainen ole) vai antaako usko vaan voimia jaksaa pelkäämättä?

Jostain syystä lestadiolaiset ja heidän elämäntyylinsä kiinnostaa minua. Olisin iloinen jos joku teistä uskaltaisi vastata kysymyksiini ja mahdollisesti muidenkin kysymyksiin. Toivoisin myös, että mahdolliset tulevat kysymykset olisivat vain kysymyksiä, eikä arvostelua tai pilkkaamista.

Kommentit (705)

Vierailija
661/705 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kankaan perheen oma tapa, vai yleinen tapa? Vrt. Johannes, Topias, Jeremias jne. Entä mIksi raamatullisia nimiä on annettu vain pojille?

Käsittääkseni vl-pariskunnat avioituvat noin 20-vuotiaina, ja lapsia alkaa heti tulla, millä he elättävät perheensä opiskeluaikana? Vai onko mies sitten vähän vanhempi ja jo valmistunut?

Jaksavatko isovanhemmat hoitaa lapsenlapsiaan? Mistä perheet saavat lastenhoitoapua?

Matkustavatko perheet ikinä mihinkään?

Miten vl-perheillä on varaa asua Etelä-Suomessa?

Pitävätkö vl:t erityisesti marimekko-vaatteista (tyhmä kysymys)?

Tällaisia kysymyksiä, jos joku ehtii vastaamaan.

ei oo mikään tapa antaa raamatun nimiä lapsilleen, jokainen antaa sne nimen mistä tykkää :) muutenkaan tuo Kankaan perheen dkumentti ei todellakaan kerro ihan totuutta meikäläisten perheiden elämästä. ei se aina oo noin juhlavaa,rauhallsita ja ruusuilla tanssimista.

me mentiin naimisiin kun oltiin 20v, mies opiskelut opiskellu ja töissä. itsekkin valmistuin jsut ja meniin töihin ennen enimmäistä lasta. nyt oon kotiäitinä ja mies töissä (3 lasta on) ja hyvin pärjätään :D

meillä isovanhemmat hoitavat lapsia arvoin,a sutaan niin kaukana. mulla on täällä yks luottohoitaja jota käytetään kerran pari viikossa ja joka kerrasta tietty maksetaan :) hyvää tuloa opiskelijalle.

me matkustellaan joka kk pari kertaa johonkin.. mummoliohin yleensä .niihin on pitkä matka, molempiin 300km

me asutaan eteläsuomessa ja on kyllä ihan mukavasti rahaa. mies tienaa hyvin :)

vl:t pitää ihan minkälaisista vaatteista tahansa :D ite oon nyt ihastunut retrovaatteisiin ja ostelen linexistä ja tilaan netistä, lasten metsola-liikkeestä.

lisää kysymyksiä :D

t:vl, 3 lapsen äiti.

Vierailija
662/705 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sitten kun se oikea löytyy! Jotkut löytävät sen aiemmin, jotkut muyöhemmin.

Ja millä elettiin opiskeluaika, no, opintotuilla, lapsilisillä ja töissä käymällä. Olipahan motivaatiota saada opinnot loppuun mahdollisimman pian.

Riippuu tietysti isovanhemmista jaksavatko vai eivät. Meidän lasten mummo jaksaa hyvin, Eli siletä saadaan lastenhoitoapua + naapureista. Joskus palkataan joku nuori tyttö.

Toiset matkustavat, toiset eivät. Toisilla menee taloudelliseti hyvin, toisilla ei.

Monet vl:t kyllä pitävät marimekkovaatteista. (Samoin olen huomannut että monet luokanopettajat pitävät marimekosta :))

Lestadiolaisilla ei ole yleistä tapaa antaa raamatullisia nimiä. EI yleensäkään ole olemassa mitään tyypillisiä lestadiolaisnimiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/705 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukkaa ei saa värjätä mutta muuten saa laittaa!

,

Tähän mun mielestä muistaakseni on vastattu, mutta vielä kerran: taustalla on turhamaisuuden välttäminen, ja aikojen saatossa on muodostunut tuollainen käytäntö. Vähän tyyliin että se raja on nyt vedetty siihen kun se johonkin on vedetty. Siis: lestadiolaisilla ei ole TAPANA värjätä hiuksia.

miksi huulikiiltoa ei voi käyttää mutta samanväristä huuliRASVAA voi käyttää

Tähän en tosiaan osaa vastata kun tuollaisesta säännöstä kuulin nyt ekaa kertaa :D

miksi TV- ohjelmia saa katsoa tietsikalta mutta ei TV:stä ?!

Kaikkia sellaisia TV-ohjelmia joita uskovainen voi katsoa hyvällä omallatunnolla, voi katsoa sekä netin kautta että tv:stä. Monilla on virheellinen käsitys että nimen omaan sitä telkkaria ei vl saa katsoa tuli sieltä mitä hyvänsä. Tämähän ei pidä paikkaansa, kyllä vl voi katsoa telkkaria jos ohjelma on sellainen ettei loukkaa omaatuntoa. Sama pätee tietysti myös nettiin.

Vierailija
664/705 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun hyvä ystäväni on avioitunut muslimi miehen kanssa ja tämä nainen on vl. Hän käy kamppailua kahden uskonnon välillä. Hän tuskin haluaa jättää omaansa, sitä tuttua turvallista. Luulen, että jossakin vaiheessa hän joutuu kääntymään muslimiksi. Toivon, että hän tekee sen sydämestään! lapsien kasvatus on vain hankalaa. Muslimi ei juuri koskaan luovu omasta uskonnostaan.

minäkin toivon puolestasi ettei hän jättäisi uskoaan, jos jättääkin niin tekee sen sydämestään. sisareni kanssa olen jutellut ja hän sanoi että on nyt onnellinen joten eipä ole muiden asia puuttua asiaan. eipä tarvi meillä huolehtia hänen elämästään samanlain kun veljestä koska muslimina siskoni perhe ei käytä myöskään alkoholia yms. kuten veljeni josta monesti on kannettu huolta. toki siskollani nykyään kaksi lasta jo että eipä varmaan muutenkaan rellestäisi :D

Vierailija
665/705 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavattin kaveriporukassa. itselle ainakin alusta asti ollut selvää katella vain lestadiolaista. ja itselle oli ensimmäinen seurustelukummpani ja nyt oltu vähä yli vuosi naimisissa ja yksi lapsi ny 3kk. seurustelun aloittamiselle ei mun mielestä ole mitään ikärajaa, no ei nyt ihan lapsena kuitenkaa silti. sitten kun se kohdalle napsahtaa. kaveri meni justiin naimisiin, seurustellu 15vuotiaasta asti, tänä vuonna siis 21. sisko taas oli lähemmäs 30 kun alkoi seurustelemaan... tämmöstä :D

Missä olette tavanneet puolisonne? Oliko alusta alkaen selvää, että haette puolisoa vain lestadiolaisten joukosta ts. ummistitteko silmänne muilta? Oletteko naimisissa ensimmäisen seurustelukumppaninne kanssa? Mikä on mielestänne hyvä ikä alkaa seurustella?

Vierailija
666/705 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukkaa ei saa värjätä mutta muuten saa laittaa, miksi huulikiiltoa ei voi käyttää mutta samanväristä huuliRASVAA voi käyttää, miksi TV- ohjelmia saa katsoa tietsikalta mutta ei TV:stä ? KUKAAN ei ole osannut vastata tähän. Siksi että vastausta ei ole, vaan ainoastaan mielivaltaisia ohjeita joita lestata noudatttavat sokeasti !

ihmisiä kiinostaa näinki turhat asiat

Vierailija
667/705 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka uskollisia teidän lest.miehet yleiseesti ottaen on? Noin karkeasti yleistäen..?

T: Yksi ei lest., jolla on vähän vispilänkauppaa lest.miehen kanssa

Vierailija
668/705 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tsemppiä ja semmosta.

Imetyksestä ei oikeastaan kukaan puhunut mitään ja olinkin käsityksessä että se menee niin että sen kun laittaa tissin suuhun niin vauva sitten imee sieltä tarvitsemansa maidon. Järkytys olikin suuri kun imetys ei onnistunutkaan...ja yllätys oli että imetys myös aluksi sattuu.

Näinhän se on meillä muillakin - hassua, miten imetysorientoituneita nykyään ollaan ja kuitenkaan kukaan ei etukäteen (neuvola, vanhemmat, kaverit jne.) kerro, että imetys on kivuliasta! Minullekin oli järkytys...

Vierailija
669/705 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä on turhamaisia asioita....ja turhamaisia asioita lestadiolaisten säännöissä, ei näitä välttämällä pääse taivaaseen....ja taas joudu helvettiin jos käyttää.

mutta se miksi ne esim minua kiinnostaa, niin haluaisin vain hyviä perusteluja näille asioille. Lapsiani on moneen otteeseen loukattu koulussa ja syytelty ja peloteltu tulimerellä! Mikä tämä tällainen uskonlahko on, joka tuomitsee, säännöt muuttuu ajankuluessa sukupolvelta toiseen ja synnit saadaan jo anteeksi maanpäällä....Ei sitten millään mene minun jakeluun...

Se että puhutaan omastatunnosta...miten ei haluta omalletunnolle syntiä..no jokatapauksessa se synti on ollut omallatunnolla ja aina tulee uudestaan...ihminen kun on syntinen.

Mielenkiinnolla odotan suviseurojen nuorille suuntautuvaa puhetta...mitähän puhuja nyt on mieltä maailmasta sekä perusteluista joihinkin vl nuoriin liittyviin asioihin...tupakka, netti ym...

Vierailija
670/705 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pettäminen on tietysti tosi paha juttu. Syntejä ei meillä ole tapana panna suuruusjärjestykseen, mutta jos tuo mies on naimisissa niin aika moni ihminen siitä hänen pettämisestään tulee kärsimään :(

Vierailija
671/705 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei vl:ksi itseään kutsuvalla ihmisellä ole välttämättä sydämessään elävää uskoa.

[i Aina on tarvittu uskovainen ihminen siihen välittäjäksi.

Onko uskovainen ihminen sama kuin VL?

Milloin teidän "lahko" on perustettu?

Meidän "lahko" on miedän mielestä ollut täällä maan päällä ihmisen luomisesta saakka. Kulkenut vain eri nimillä aikojen saatossa. Ei Lestadius meidän mielestämme perustanut mitään uutta uskontoa, vaan hänkin teki parannuksen uskovaisen ihmisen välityksellä, kun Lapin maria saarnasi hänelle synnit anteeksi.

Vierailija
672/705 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiat. Olisko peloittelu tulimerellä turha?

Vierailija
673/705 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
674/705 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vl miestä syytetään seksuaalisesta hyväksikäytöstä, pyytääkö hän anteeksi, annetaanko hänelle anteeksi? miten suhtaudutte häneen sen jälkeen?

Vierailija
675/705 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsomaan tuota dokumenttia, joka kertoo lestadiolaisperheestä (siitä linkki pari sivua sitten)? Jos niin kuvaako elämä mielestänne hyvin lestadiolaisperheen arkea? Ja mitä mieltä muuten tuosta dokumentista?

Vierailija
676/705 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiat. Olisko peloittelu tulimerellä turha?

Vierailija
677/705 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin anteeksi annetaan. Jos asia on oikeasti korjattu ja yhteiskunnan rangaistukset kärsitty niin häneen pitäisi vl-oppien mukaan suhtautua niin että menneet unohdetaan ja kaikki kunnossa.

Käytännössä kuitenkin luulen että ihmisten olisi vaikea ihan normaalisti suhtautua, ihmisiä kun vaan ollaan.

Ei kylläkään kokemusta asiasta mulla.

jos vl miestä syytetään seksuaalisesta hyväksikäytöstä, pyytääkö hän anteeksi, annetaanko hänelle anteeksi? miten suhtaudutte häneen sen jälkeen?

Vierailija
678/705 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vl:ien seassa on psyykkisesti sairaita ihmisiä, oletan. Ja rikos on aina rikos.

Vierailija
679/705 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vl:ien seassa on psyykkisesti sairaita ihmisiä, oletan. Ja rikos on aina rikos.

Vierailija
680/705 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos perheen molemmat vanhemmat kantavat jotain geeniä tms. että tulevat lapset ovat sairaita (esim. sydänvika tms.), niin voiko silloin ehkäistä vai otatteko sairaat lapset vastaan ja tämä on Jumalan tahto?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan