Mitä haluaisit arvostelematta kysyä lestadiolaisilta? (ov)
Minua ainakin kiinnostaisi tietää "säännösteleekö" kukaan tietoisesti esim. rakastelun välttelemistä ovulaation aikana?
Pelottaako teitä koskaan tuleva lasten lukumäärä ja kuinka jaksaa hoitaa? Tuntuisi ainakin minusta luonnolliselta vähän pelätä (en tosin lestadiolainen ole) vai antaako usko vaan voimia jaksaa pelkäämättä?
Jostain syystä lestadiolaiset ja heidän elämäntyylinsä kiinnostaa minua. Olisin iloinen jos joku teistä uskaltaisi vastata kysymyksiini ja mahdollisesti muidenkin kysymyksiin. Toivoisin myös, että mahdolliset tulevat kysymykset olisivat vain kysymyksiä, eikä arvostelua tai pilkkaamista.
Kommentit (705)
niin ei kysymyksessä mitään vikaa ole.
Sitä en tarkoittanut kun sanoin että "meni taas tähän samaan vanhaan..."
Tämän ketjun tarkoitus muuten oli kysyä lestadiolaisilta arvostelematta. (Tämä sinulle joka kysyit että ettekö kritiikkiä kestä.)
Nyt vain pyytäisin sinua määrittelemään elävän uskon. Olenko esim. nyt vl:en mielestä elävässä uskossa.
Jos sinulla on kuolemasi hetkellä elävä usko sydämessä, pääset Taivaaseen,jos taas ei, niin joudut kadotukseen.
t vl
jotenkin kesken kirjoittamisen aloin kirjoittaa sille, jonka mielestä lestadiolaiset eivät myönnä tekevänsä virheitä tai puolustelevat toisia, ja viestistä tuli vähän hassusti muotoiltu.
Kirjoitin hirveässä kiireessä (niinkuin nytkin), monta hommaa samaan aikaan menossa.
t 353
olemme kutsuneet häihimme muutamia vanhoillisia, meillä on tervetuliaismalja, alkoholiton kaikille...mitä minun kuuluisi heidän kohdallaan huomioida? En halua loukata heitä, mutta mietityttää tuo maljan anto..
älä vedä "hernettä nenuun", jos vl ei ota maljaa tai jos ottaakin, koska se on alkoholitonta, niin ei kuitenkaan kohota sitä teidän mukana. Muuten ainakaan minua ei tarvitsisi huomioida mitenkään muuten.
olemme kutsuneet häihimme muutamia vanhoillisia, meillä on tervetuliaismalja, alkoholiton kaikille...mitä minun kuuluisi heidän kohdallaan huomioida? En halua loukata heitä, mutta mietityttää tuo maljan anto..
Joten ei tarvi pyytää anteeksi eikä olla pahoillaan.
T. 358
(olenpahoillani)
koska he eivät halua nostaa maljaa (oli sen sisältö mikä tahansa) mutta eivät myöskään halua loukata. (Eivätkä toisaalta herättää huomiotakaan).
miksi sitä käytetään viesteissä? minunkin mielestäni se on huvittavaa, mut lopettakaa hyvissä ajoin.
juuri sitä ennen oli ollut jonkinlaista ikävämpää sävyä viesteissä joten ehkä osa luki senkin ikäväsävyisenä.
en ole vl, mutta onko vinkkejä teillä, jotka käytte siellä. Eli mikä on kuulemisen arvoista tai mistä ei kannat jäädä paitsi? minulle käynti eka kerta
joten käytin jo aikaisemmin esiintullutta. =D Terv. 378
Eli puhe, laulu, puhe...
Mun mielestä kaikki saarnat on ehdottomasti kuuolemisen arvoista. Lauantaina alkaa iltapäivällä ehtoolliskirkko joka kestää aika pitkään...silloin ei moneen tuntiin ole mitään kuulemista.
Lauantai-iltana sitten sen ehtoollisen jälkeen on pääasiassa nuorille suunnattu pitkä alustus, joka monien mielestä on se mikä ehdottomasti ei saa jäädä kuulematta.
en ole vl, mutta onko vinkkejä teillä, jotka käytte siellä. Eli mikä on kuulemisen arvoista tai mistä ei kannat jäädä paitsi? minulle käynti eka kerta
Olisikin tosi kiva kuulla ei-vl:n vastauksia. Näin äkkiseltään luulisin, että suviseurojen väkimäärä ja isous herättää huomiota.
www.suviseurat.fi. Käy katsomassa, jos kiinnostaa.
Olisikin tosi kiva kuulla ei-vl:n vastauksia. Näin äkkiseltään luulisin, että suviseurojen väkimäärä ja isous herättää huomiota.
joten käytin jo aikaisemmin esiintullutta. =D Terv. 378
Sehän on onnittelutervehdys ilman mitään muuta sisältöä.
ja sen uskominen omakohtaisesti.
minun hyvä ystäväni on avioitunut muslimi miehen kanssa ja tämä nainen on vl. Hän käy kamppailua kahden uskonnon välillä. Hän tuskin haluaa jättää omaansa, sitä tuttua turvallista. Luulen, että jossakin vaiheessa hän joutuu kääntymään muslimiksi. Toivon, että hän tekee sen sydämestään! lapsien kasvatus on vain hankalaa. Muslimi ei juuri koskaan luovu omasta uskonnostaan.
jos taas ei, niin joudut kadotukseen.
t vl