Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluaisit arvostelematta kysyä lestadiolaisilta? (ov)

Vierailija
02.06.2008 |

Minua ainakin kiinnostaisi tietää "säännösteleekö" kukaan tietoisesti esim. rakastelun välttelemistä ovulaation aikana?

Pelottaako teitä koskaan tuleva lasten lukumäärä ja kuinka jaksaa hoitaa? Tuntuisi ainakin minusta luonnolliselta vähän pelätä (en tosin lestadiolainen ole) vai antaako usko vaan voimia jaksaa pelkäämättä?

Jostain syystä lestadiolaiset ja heidän elämäntyylinsä kiinnostaa minua. Olisin iloinen jos joku teistä uskaltaisi vastata kysymyksiini ja mahdollisesti muidenkin kysymyksiin. Toivoisin myös, että mahdolliset tulevat kysymykset olisivat vain kysymyksiä, eikä arvostelua tai pilkkaamista.

Kommentit (705)

Vierailija
641/705 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kautta aikojen ollaan pidetty korvakoruja ja HUOM. ennevanhaan suomessa kaikkien keskuudessa kihlauksen merkki.....! Miksi vetää siihen samaan uskonto? Edelleen monessa maassa kulttuurissa pidetään korvakoruja tytöillä, oli sitten vl tai ei.

Vierailija
642/705 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä erottaminen sinusta tuntui? Ja miten se käytännössä tapahtui?

Käytännössä ensin lakattiin sanomasta Jumalan terve. Sain kehoituksia tehdä parannus. Kävin edelleen seuroissa ja sain istua yksin, ei edes tervehditty mitenkään. Kaverit lakkasivat ottamasta yhteyttä ja nykyään osa ei edes katso kohti kun vastaan tulevat. Hyvin näki, miten "uutinen" levisi. Nyt se on kieltänyt uskonsa.

Pahaltahan tämä on tuntunut, kuten arvata saattaa. Etenkin kun uskon ihan täysin samoin kuin silloinkin. Nykyään vain uskon, että en tarvitse ihmistä antamaan syntejä anteeksi, voin pyytää suoraan Jumalalta. Enkä usko, että Rauhanyhdistys on Jumalan Valtakunta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/705 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä teistä tuntuu, että olette jatkuvien raskauksien takia "sidottu kotiin"? Jos olette esim. opiskelleet korkeakoulututkinnon ja sitten joudutte olemaan seuraavat 20 vuotta kotiäitinä. Tiedän, että jotkut äidit käyvät töissä, mutta kyllä se on hyvin hankalaa esim. viiden alle kouluikäisen kanssa. Tunnetteko kateutta miestänne kohtaan, joka saa käydä töissä/opiskella ja kehittyä ammatillisesti?

Toinen kysymys on, että onko teistä pohjanmaan vl:t hieman erilaisia kuin etelä-Suomessa? Minun mies on ex-vl ja hänen suku ja meidän muut vl-tutut asuvat etelä/keski-Suomessa. Jotenkin minusta etelemässä vl:t eivät ole yhtä naiveja ja sisäänpäin lämpeäviä kuin pohjanmaalla. En ole esim. koskaan törmännyt tuohon, että lapset uhkailisivat ei-uskovaisia lapsia tulimerellä. Mitä mieltä olette?

Vierailija
644/705 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että nämä tulimerijutut ovat enemmänkin perhekohtaisia,(ei paikkakuntaan sidonnaisia) eli miten vanhemmat opettavat asioita lapsilleen. Itse voin sanoa käsi sydämellä etten ole koskaan kuullut kenenkään lapsen puhuvan tulimerestä (muuta kuin siinä yhdessä dokumentissa), meitä ei opetettu eikä meitä peloiteltu lapsuudenkodissani tulimerellä (tai että niin pitäisi sanoa muille lapsille). Itse emme myöskään opeta lapsillemme niin. Puhumme sen sijaan niin että on eri tavalla uskovia ihmisiä (ei mitään sellaista että ne pääsevät taivaaseen ja nuo eivät). Monesti kuulee että vl:t tuomitsevat muut ja ymmärrän miksi monet niin ajattelevat.

Itse ajattelen että jos jollakulla on hyvä olla jossain toisessa seurakunnassa niin hyvä on. Itselläni on hyvä olla vl ja se on pääasia. Jumala on se joka tuomitsee tai jättää tuomitsematta. Rankat mielipiteet saavat aikaan eripuraa ja vanhoillislestadiolaisia vieroksutaan entistä enemmän.

Vierailija
645/705 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankat mielipiteet saavat aikaan eripuraa ja vanhoillislestadiolaisia vieroksutaan entistä enemmän.

Vierailija
646/705 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

harhaantua ja luopua uskostaan?

Kerron esimerkin. Eräs lähisukulaiseni, kohta viisikymppinen mies, halusi erota ko. uskosta. Tai ei niinkään uskosta, Jumalaan ja Jeesukseen hän uskoi ja uskoo edelleen, vaan vl-tavoista.

Kun hänen aikeensa tulivat tietoon, alkoi käännytys- ja painostuspuhuttelut. Näiden puhuttelujen ajankohdat olivat silloin, kun ihminen oli kaikista heikoimmillaan ja haavoittuvimmillaan, eli keskellä yötä tultiin miesjoukolla hänen kotiinsa ja peloteltiin kadotuksella jne. Alistamalla ja pelottelemalla pyrittiin palauttamaan mies ruotuun.

Mielestäni tuo on sadistista, eikä kukaan ihminen, saatika itseään uskovaisena pitävä saisi tuollaista tehdä toiselle.

Vierailija
647/705 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hiukseni ovat muuttaneet väriä itsestään. Ennen ensimmäistä raskautta ne olivat vaaleat ja heti raskauden jälkeen jo aika tummat. Seuraavat raskaudet ovat edelleen tummentaneet hiuksiani. Entä jos joku luulee, että värjään hiuksiani tummemmaksi?

Vierailija
648/705 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[ikeskellä yötä tultiin miesjoukolla hänen kotiinsa

Vierailija
649/705 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo kirjoittaja, joka kysyi tuntemuksia jakuvasta kotiäitiydestä. Minun mies on siis vajaa 10 vuotta sitten kieltänyt uskonsa. me olimme seurustelleet silloin noin kaksi vuotta. Hän sai ainakin kieltää uskonsa aivan vapaasti ilman mitään kauhupuhutteluja. Olen kuitenkin useista eri lähteistä kuullut näistä puhutteluista. Onko nämäkin jotain juttuja, jotka kuuluvat vain tietylle Suomen alueelle (pohjanmaa) vai oliko näitä koko Suomessa 70-luvulla? Ja onko ne tosiaan kokonaan jääneet historiaan? Jotenkin tuollaiset puhuttelut/toisten yletön kyttäys tuntuisi todella vieraalle johonkin pääkaupunkiseudulle.

Vierailija
650/705 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sinulla kysymykseesi jokin vastaus?

Itse kirjoitin juuri että monien vl:n rankat mielipiteet ja tuomitsevuus saa monet etääntymään. Se oli siis oma mielipiteeni. Olen itse siis vl ja törmään silloin tällöin sellaisiin joilla on aika suoria mielipiteitä. Eivät välttämättä tarkoita pahalla mutta ovat usein niitä jotka eivät asioita pohdiskele tai mieti sen kummemmin. Annan kuitenkin jo etukäteen jo anteeksi enkä siis halua ajatella heistä pahaa.

Vierailija
651/705 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkolliset virat (kirkkoherra, papit, suntio, kanttori jne.) on täytetty lestadiolaisvoimin.

Seurakuntalaisista taas enemmistö on ei-vanhoillislestadiolaisia. Miten papin omatunto voi pysyä puhtaana, jos seurakuntalaiset jakautuvat omiin (vl-uskovat) ja muihin (tavan uskovat ja muut kirkon jäsenet)?

Olen usein miettinyt esim. ei-lestadiolaisten hautaan siunaamista. Eikö vl-pappi puhu omaa vakaumustaan vastaan, jos hän ei sydämestään voi uskoa pelastumiseen (muiden kuin omiensa kohdalla)? Entä sitten eronneitten vihkimiset avioliittoon tai avoparien lasten kastamiset?

Miten pappi voi pitää seurakuntalaisia tasa-arvoisina edessään, jos hän kuuluu itse johonkin "lahkoon"? Osaako kukaan vastata tähän?

Vierailija
652/705 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
653/705 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sittemmin Etelä-Suomeen muuttaneena kommentoisin tuohon pohjoisen ja etelän vl-ien erilaisuuteen.

Minäkin kuulin paljon juttuja siitä kuinka etelässä on erilaista, ns vapaampaa ja ei-niin-ahdasmielistä. No, oma kokemukseni on, että usko on täysin sama. Ja joissakin asioissa täällä etelän paikkakunnilla ollaan jopa tiukemoia kuin siellä pohjoisessa.

Mutta semmoinen ero on selkeä, että kun jossain tuolla P-P-maan lestadiolaisvaltaisilla alueilla on vahvat ennakkoluulot meikäläisiä kohtaan, ja nimenomaan sellainen tietty negatiivinen asenne, niin se taas täältä puuttuu. Ja se vaikuttaa paljon siihen, että voi ikäänkuin hengittää vapaammin, ja olla ihminen ihmisten joukossa ekä taas vain yksi L-positiivinen jonka ajatukset ja mielipiteet ja koko elämä tiedetään ja valmiiksi, kysymättä mitä oikeasti asioista ajattelen.

Täällä voi rakentaa ihmissuhteita paljon helpommin myös ei-vl:ien kanssa kuin siellä pohjoisessa, jossa tosiaan ollaan paljon sisäänpäinlämpiäviä. Mutta se johtuu mielestäni juuri tuosta ympäristön suhtautumisesta.

Tulimerijuttuja en itsekään ole koskaan kuullut, paitsi täällä av-palstalla. Ei puhuttu sallaisia lapsuudenkodissani eikä omille lapsillenikaan ole tullut mieleen alkaa moista selittämään.

Vierailija
654/705 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä meille niin tuntemattomat ja emme mitenkään voi löytää itse kaikelle tarkoitusta. Ihminen on niin pieni. Älkäämme aliarvioiko Luojan töitä. Varmasti Luoja järjestää sanankuuloon ja kutsuu ihmistä niin kuin Jumala on tahdossaan luvannut.

Vierailija
655/705 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelua. en kaikkea jaksanut lukea, mutta näytti ainakin olevan jopa sopuista :)

t:3 lapsen vl-äiti

Vierailija
656/705 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana oli kuunnella suviseuroja. Onneksi kohta päästään taas niihin! Tuli kyllä niin haikea mieli.

Vierailija
657/705 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos äidille sanotaan että seuraava raskaus koituu joko lapsen, äidin tai molempien kuolemaksi! Pitääkö silti kokeilla rajoja, pitääkö silti antaa vaan lasten tulla ja ajatellaanko sitten, että se mitä tapahtuukin on Jumalan tahto?

Kenenkään ei tarvitse kokeilla rajoja tuollaisessa tilanteessa. Jos tilanne on niin huono, että uuden raskauden onnistuminen on mahdotonta, voisi harkita sterilisaatiota tai kohdunpoistoa (vaikka kohdunpoisto omasta mielestäni kuulostaakin kauhean lopulliselta ja jotenkin erityisen julmalta). Jos taas tilanne on se, että pitämällä taukoa raskauksista kohdun kunto voisi parantua ja sitten joskus myöhemmin vielä olisi mahdollista saada lapsi(a), ehdottomasti käyttäisin ehkäisyä. Kyllä näin sanoo mun omatunto ja ymmärrys Jumalan käskystä rakastaa lähimmäistä ja varjella elämää. Siis sitä olemassaolevaa perhettä.

Mun omatunto kyllä sanoo, että ehkäisyä voi käyttää myös esim. synnytyksenjälkeisen masennuksen hoidon aikana, ihan kuten muissakin tilanteissa joissa lapsen tulo ei ole toivottavaa. Siinä suojellaan perhettä ja perheen elämää kun huolehditaan että äiti jaksaa hyvin. Sitä paitsi olen niin idealisti, että mielestäni jokaisen tähän maailmaan syntyvän lapsen pitäisi olla toivottu ja rakastettu alusta asti. :)

Toisaalta en myöskään voi tuomita jos (ja kun) joku ajattelee eri tavalla. Nämä ovat sellaisia asioita, joissa jokaisen täytyy tehdä omantuntonsa mukaan. Toisen puolesta ei voi päättää.

Toinen kysymys joka minua askarruttaa suuresti, on että tietävätkö VL t , että maailmassa on paljon paljon ihmisiä, jotka eivät ole saaneet kuulla Jumalasta mitään, ja kuinka monia miljoonia ihmisiä on jo kuollut tietämättöminä Jumalasta,,Mitä näille ihmisille tapahtuu?

Käsittääkseni Jumala on antanut ja antaa myös kansoille (kuten ihmisille) etsikkoaikoja. Niistä me ihmiset ei voida juurikaan tietää. Mutta Raamatussa sanotaan, että taivaassa on luvuton joukko ihmisiä, ei me niitä kaikkia mitenkään pystytä tietämään, eikä meidän tarvitsekaan.

Vierailija
658/705 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja me kaikki emme saata olla täällä, niin voitte edelleen jättää kysymyksiä. Vastaamme kunhan palaamme. :)

T. 6 lapsen vl-äiti menossa Sieviin.

Vierailija
659/705 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kankaan perheen oma tapa, vai yleinen tapa? Vrt. Johannes, Topias, Jeremias jne. Entä mIksi raamatullisia nimiä on annettu vain pojille?

Käsittääkseni vl-pariskunnat avioituvat noin 20-vuotiaina, ja lapsia alkaa heti tulla, millä he elättävät perheensä opiskeluaikana? Vai onko mies sitten vähän vanhempi ja jo valmistunut?

Jaksavatko isovanhemmat hoitaa lapsenlapsiaan? Mistä perheet saavat lastenhoitoapua?

Matkustavatko perheet ikinä mihinkään?

Miten vl-perheillä on varaa asua Etelä-Suomessa?

Pitävätkö vl:t erityisesti marimekko-vaatteista (tyhmä kysymys)?

Tällaisia kysymyksiä, jos joku ehtii vastaamaan.

Vierailija
660/705 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukkaa ei saa värjätä mutta muuten saa laittaa, miksi huulikiiltoa ei voi käyttää mutta samanväristä huuliRASVAA voi käyttää, miksi TV- ohjelmia saa katsoa tietsikalta mutta ei TV:stä ? KUKAAN ei ole osannut vastata tähän. Siksi että vastausta ei ole, vaan ainoastaan mielivaltaisia ohjeita joita lestata noudatttavat sokeasti !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän