Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haluaisit arvostelematta kysyä lestadiolaisilta? (ov)

Vierailija
02.06.2008 |

Minua ainakin kiinnostaisi tietää "säännösteleekö" kukaan tietoisesti esim. rakastelun välttelemistä ovulaation aikana?

Pelottaako teitä koskaan tuleva lasten lukumäärä ja kuinka jaksaa hoitaa? Tuntuisi ainakin minusta luonnolliselta vähän pelätä (en tosin lestadiolainen ole) vai antaako usko vaan voimia jaksaa pelkäämättä?

Jostain syystä lestadiolaiset ja heidän elämäntyylinsä kiinnostaa minua. Olisin iloinen jos joku teistä uskaltaisi vastata kysymyksiini ja mahdollisesti muidenkin kysymyksiin. Toivoisin myös, että mahdolliset tulevat kysymykset olisivat vain kysymyksiä, eikä arvostelua tai pilkkaamista.

Kommentit (705)

Vierailija
21/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös aina kiinnostanut lestadiolaisuus. Voisin ajatella olevani itsekin. Meille syntyi kolme ensimmäistä lasta "lestatahtiin" niin minua huvitti avoimet epäilyt lestadiolaisuudesta. Olin myös ylpeä epäilyistä. Mielestäni arvonne ovat hienoja.

Se minua vaan kiinnostaa, että mihin perustuu ehkäisyn käyttämättömyys. Onko se peräisin Raamatusta? Tiedän monia uskovaisia perheitä, jotka ovat lapsirikkaita, mutta he käyttävät kuitenkin ehkäisyä. Te tulkitsette tarkasti Raamattua, samoin monet muut uskovaiset. Miksi kuitenkin tämä asia nähdään niin eri tavalla?

Vierailija
22/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

permanentista. raamatussa on ilmeisesti sanottu, ettei hiusten värjäys ole suotavaa. mutta, eyyä nainen saa kiharoilla itseään koristaa.

näin minulle on kerrottu.

Jospa lukisit ihan itse... En ole moisesta koskaan kuullutkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetteko itse sellaista, tai miten suhtaudutte esimerkiksi kirjailijoihin?

Entä muihin ns. korkeampien taiteisiin, esim. kuvataiteisiin?

Vierailija
24/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetteko itse sellaista, tai miten suhtaudutte esimerkiksi kirjailijoihin?

Entä muihin ns. korkeampien taiteisiin, esim. kuvataiteisiin?

Olen törmännyt esikoislestadiolaisiin jotka suhtautuivat varauksellisesti tieteeseen (esim.yliopisto) ja politiikkaan. Sitä en tiedä onko heillä tämä vallitseva käsitys. t.vl

Vierailija
25/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI ETTE HYVÄKSY MUITA EVANKELIS-LUTERILAISIA KRISTITYIKSI, VAIKKA KUULUTTE KANSANKIRKKOON????

MIKSEIVÄT MUUT KUIN LESTAT PÄÄSE TEISTÄ TAIVAASEEN????

Itse olen vl ja en lähde kenenkään uskoa kyseenalaistamaan. Jos joku kokee olevansa oikein uskomassa jossain muussa seurakunnassa niin ok. Nämä asiat ovat Jumalan käsissä ja Hän on se joka päättää näistä asioista. Tärkeintä itselleni on pitää omatunto puhtaana eikä käyttää energiaa muiden tuomitsemiseen.

Vierailija
26/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

menestyneet tutkijauralla yliopistossa. Miehiä tosin kaikki... :-)

Eikö lestadiolaisilla ole aika paljon sympatioita Keskustan suuntaan?

Vierailija
27/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös aina kiinnostanut lestadiolaisuus. Voisin ajatella olevani itsekin. Meille syntyi kolme ensimmäistä lasta "lestatahtiin" niin minua huvitti avoimet epäilyt lestadiolaisuudesta. Olin myös ylpeä epäilyistä. Mielestäni arvonne ovat hienoja.

Se minua vaan kiinnostaa, että mihin perustuu ehkäisyn käyttämättömyys. Onko se peräisin Raamatusta? Tiedän monia uskovaisia perheitä, jotka ovat lapsirikkaita, mutta he käyttävät kuitenkin ehkäisyä. Te tulkitsette tarkasti Raamattua, samoin monet muut uskovaiset. Miksi kuitenkin tämä asia nähdään niin eri tavalla?

Vierailija
28/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin missä niistä kiharoista oli?

Ja mitä raamatussa sanotaan homoista? Tunnen yhden homo-vl. Ei kuulemma voi mitään suuntautumiselleen! Hän käy seuroissa normaalisti, joten eikö "vanhemmat" seurakunnassa puutu asiaan?Vai lakaistaanko asia maton alle?

Vierailija
29/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä itsensä koristelemattomuus ei alunperin ole ollut pelkästään tapakulttuuria, vaan selkeää synnin välttämistä. Ja mihin tuo syntikäsitys on perustunut? Suoraan kymmeneen käskyyn ja Lutherin selitykseen kymmenestä käskystä.

Käsittääkseni monetkin uskovaiset haluvat välttää syntiä, ainakin sen mitä kymmenen käskyä suoraan osoittaa synniksi...

Koreilu,mihin tuo hiusten värjääminen, kuten myös se kihartamin, meikkaaminen, hienot vaatteet yms yms on huoruuden vaikuttimista ihmiseen tuleva tarve. Koreilemalla siis rikotaan käskyä Älä tee huorin. Ihminen koristautuu pohjimmiltaan miellyttääkseen vastakkaista sukupuolta, ja samalla voi saada toisen ihmisen alttiiksi sille, että 'himot heräävät' Siis saattaa toisen ihmisen kiusaukseen.

Ja tämä koskee siis niin miehiä kuin naisiakin Raamatun mukaan, ei vain naisia niinkuin muka kristillinen maailma on sen asian vääntänyt.

Sitä en tiedä miksi vanhoillislestadiolaiset ovat unohtaneet ne pohjimmaiset tarkoitukset joka monissakin heidän tapakulttuurisissa asioissaan on takana.

Ja miksi on otettu sitten joitain juttuja joita sopii tehdä... kuten tuo kihartaminen, mutta jätetty toisia vielä sen sopimattoman aidan taakse.

Vierailija
30/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten suhtaudutte lastenmusiikkiin, tyttö varmaan haluaisi kuitenkin laittaa jotain musiikkia soimaan? Tavallisiin lastenlauluihin, entä reippaampaan vähän iskelmä/rokahtavampirytmiseenn (= Frobelin palikat) lastenmusiikkiin?

Televisio meillä pysyisi joka tapauksessa kiinni, myös vaikka vieraitten joukossa ei tulisi olemaan lestadiolaisia.

Vierailija
31/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen on valta kaiken luojana päättää luomistyöstään. Uskomme myös niin, että Taivaan Isä tietää mikä meille on parhaaksi. Ihminen ei saa leikkiä Jumalaa päättämällä kuka tänne voi syntyä ja kuka ei( ehkäisy, abortit..)

Rakkauselämä on lähes avioliiton ydin. Siinä me kaksi tullaan yhdeksi, ei vain fyysisesti vaan myös henkisesti. Ahdistaisihan se, jos joutuisi rajoittamaan. Kaikki mikä aviopuolisoiden kesken on soveliasta, on mielestäni sallittua makuukammarissa, että se siitä luulosta, mikä tässä jollakulla oli.

Viihdemusiikkia emme kuuntele, mutta ei se estä varmaankaan synttäreillä käymistä, riippuen tietenkin tytöstä itestään, tuleeko hälle paha mieli siitä. Usein synttäreillä on diskoja, niihin ei mennä, mutta vaikeapa tuota on eestäpäin aina tietää...

Myönnän olevani hieman pumpulissa kasvanut, ja helpostihan erilaisessa elämässä jää paljon näkemättä. Ei omat lapseni ole koskaan vielä nähneet humalaista ihmistä, eivät ne tiedä mikä on viina tai alkoholi. Ei ne ymmärrä mikä on avioero...

Elämä on hyvin turvallista, vaikka kyllä se synti/pahuus tunkeutuu uskovaiseenkin ihmiseen, sitten ehkä erilailla.

Muistan teininä aina onnellisena ajatelleeni perjantai-iltana, kun istuin bussissa tulossa kylästä, harrastuksesta tai kaupoilta että ihanaa kun saan mennä kotiin eikä minun tarvi olla vastaantulevissa busseissa vasta menossa bailaamaan ja yöelämään. Se oli aina hyvin levollinen alku viikonlopuille.

Kirkkoonkuulumisesta on vaikea kirjoittaa, etten pukisi joitakin ajatuksiani väärin. Sen sanon, että usko on henkilökohtainen, vain Jumala näkee sydämeen. haluamme elää raamatun mukaan, raamattu opettaa että helpompi kamelin on mennä neulansilmän läpi, kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan. Ja tulee mieleen Raamatun sanat, että kukaan ihminen ei pelastu ilman henkilökohtaista Jeesuksen veren vuodatusta. Kun meille on tärkeä, että koko ajan on synnit anteeksi, sillä lähtö voi tulla milloin vain...

Vierailija
32/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni näen paljon vl-äitejä, monilla takana jo reilusti toistakymmentä raskautta. En sano pahalla, mutta heidän vartalonsa ovat järkyttävän näköisiä; suonikohjuja, kokonaan sini-punertavia jalkoja, hirveästi raskausarpia, joillakin monta keisarileikkausarpea, valtava venynyt vatsanahka ja lopullisesti ulospullahtanut napa. Mietin missä kunnossa alapää on ja millainen on heidän seksuaalinen nautintonsa? Miten koette itsenne ja muuttuneen kehonne?

Vierailija
33/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni näen paljon vl-äitejä, monilla takana jo reilusti toistakymmentä raskautta. En sano pahalla, mutta heidän vartalonsa ovat järkyttävän näköisiä; suonikohjuja, kokonaan sini-punertavia jalkoja, hirveästi raskausarpia, joillakin monta keisarileikkausarpea, valtava venynyt vatsanahka ja lopullisesti ulospullahtanut napa. Mietin missä kunnossa alapää on ja millainen on heidän seksuaalinen nautintonsa? Miten koette itsenne ja muuttuneen kehonne?

Olet ilmeisesti terveydenhoitaja? Jännä jos et ole törmännyt muunlaisiin vartaloihin. Vanhoillislestadiolaisissa äideissä on paljon, todella paljon niitäkin jotka ovat fyysisesti hyvässä kunnossa, hoikassa kunnossa kaikinpuolin. Niitä venyneitä vatsanahkaisia löytyy ihan kaikkialta, oli vl tai ei. Ei se + raskausarpien määrä kerro välttämättä siitä yhtään mitään montako lasta on saanut. Itselläni muutamat raskausarvet tulivat ensimmäisen raskauden aikana eivätkä ole lisääntyneet sen kummemin ja alapää on entisellään. Ei repeämiä ja tikkejä ollut milloinkaan. Eräällä ystävälläni on seitsemän lasta, ei minkäänlaisia raskausarpia ja vatsa kuin synnyttämättömällä hoikalla naisella.

Mielestäni on hienoa se että moni vl nainen kykenee ottamaan kehon muutokset luonnollisena. Palkintona on ollut aina uusi elämä, uusi vauva. Ehkä arvot tältä osin ovat monilla sensuuntaisia että näin kuuluu ollakin ja ettei se miten timmissä kunnossa olen, ole elämän pääasia. Itsestä huolehtiminen kaikilta osin on tärkeää mutta sitä on aina uudestaan ja uudestaan hyvä miettiä mikä on tarpeellista ja mikä vähemmän sitä.

Vierailija
34/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos ehkäisee, voiko olla VL?

Täällä Oulussa kuulee usein, että vl lapset peloittelee toisia lapsia tulimerellä, miksi heille opetetaan sellaisia asioita?

Vierailija
35/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vähän tökerösti sanottua tuossa aiemmin. Toki nuoremmilla suurperheiden äideillä on "timmimpiäkin" vartaloita, mutta kyllä vanhemmilla on kaikilla kuvailemani kaltaiset vartalot. En ole nähnyt yhtään yli 8-9 lapsen äitiä, jolla olisi timmi vartalo. Enkä sitä sano, että pitäisi ollakaan. Kukin saa näyttää miltä haluaa. Ihan vain kysyin, että miltä se itsestä tuntuu, monet nimittäin tuntuvat häpeävän vartaloaan.

Vierailija
36/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että perhe on hyljännyt tms. Kuulostaa todella oudolta koska se ei ole tarkoitus. Tunnen monia perheitä joissa kaikki lapset eivät ole vl ja kaikki vanhemmat ovat sanoneet että nämä lapset ovat heille erittäin tärkeitä. Monesti entistäkin tärkeämpiä.

Tulimeripelottelua ei ainakaan meidän perheessä ole kasvatuskeino, ei missään nimessä, ei millään muotoa. Pelolla sitä viimeiseksi lapsiaan haluaisi kasvattaa.

Vierailija
37/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vähän tökerösti sanottua tuossa aiemmin. Toki nuoremmilla suurperheiden äideillä on "timmimpiäkin" vartaloita, mutta kyllä vanhemmilla on kaikilla kuvailemani kaltaiset vartalot. En ole nähnyt yhtään yli 8-9 lapsen äitiä, jolla olisi timmi vartalo. Enkä sitä sano, että pitäisi ollakaan. Kukin saa näyttää miltä haluaa. Ihan vain kysyin, että miltä se itsestä tuntuu, monet nimittäin tuntuvat häpeävän vartaloaan.

koska naista pidetään "kauniimpana osapuolena" ja tänä aikana naisilla on valtavat ulkonäköpaineet. Luonnollisia kehon muutoksia ei siedetä vaan kirurgiset toimenpiteet ovat entisestään yleistymässä. Ulkonäkö ja itsekeskeisyys on huipussaan.

Ikä tuo myös omat tehtävänsä. Lähipiirissäni on paljon ei vl naisia jotka eivät ainakaan ulkonäöllisesti ole sen enempää kuin monet muutkaan. Elämän muut rasitukset ja kriisit ovat saaneet kehonkin reagoimaan.

Vierailija
38/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muille, että ei-uskovaiset lapset heitetään tulimereen. Onko se oikein, että he saavat pelotella muita lapsia tällaisella asialla. Meidän tyttö ainakin pelkäsi tosissaan kun luokkatoveri tällaista kertoi. Pelotteletteko te ensin omat lapsenne sillä tulimerellä vai mistä on kyse?

Vierailija
39/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ajattelisin, että keho on Herran temppeli, eikä sitä saisi tahallaan "turmella". Miksi tupakanpoltto on kuitenkin lestadiolaisten keskuudessa sallittua? Meidänkin naapurin yläasteikäiset lestadiolaislapset polttaa pihallaan tupakkaa. Perheen äiti on muuten tosi hoikka nainen niin että missä ne suonikohjut ja raskausarvet ja -kilot on =)?

Vierailija
40/705 |
02.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lapset pääsevät taivaaseen!!! Mutta olen kuullut vl lapsien suusta, peloittelua tulimerestä ym. kerran kuulin kun vl lapsi sanoi siskolleen: Hyi, mä istuin uskottoman vieressä linja-autossa!!!

Tämä on minun mielipiteeni, USKOON EI SYNNYTÄ, vaan uskoon tullaan, kun on tarpeeksi vanha ymmärtääkseen uskon asioita. SIKSI minun mielestäni kaikki lapset pääsevät taivaaseen, koska he eivät ole uskossa, he eivät ymmärrä asioita....niin syvällisesti kuin pitää!!!

lestadiolaisuus kasvaa kasvamistaan monessa maassa, KUITENKIN kulttuurierot ovat heidänkin välillään suuria verrattuna suomalaisiin vl:siin. Heillä on esim. Korvakorut tytöillä jo pienestä pitäen.

Mitä tarkoittaa lause, se jolla on korvat se kuulkoon???

Minun mielestäni pelkkä kuuleminen ei auta, vaan siihen tarvii myös henkilökohtaista raamatun tutkimista, lukemista ja ymmärtämistä....