Mistä verottaja saa tietää jos vanhemmat avustaa taloudellisesti?
Jos vanhemmiltaan saa asunnonostoon esimerkiksi 30 tuhatta euroa, siitä olisi maksettava lahjavero. Mistä verottaja saa tietää, jos lahjan saaja ei itse ilmoita? Mitä jos vanhemmat maksaa lapsensa puolesta asuntolainaa 1000 euroa kuussa, onko se verotettavaa tuloa, ja miten verottaja saa tietää siitä?
Kommentit (67)
Ostinpa juuri uuden auton, ja autoliikkeessä oli oikein kyltti tiskillä, että ilmoittavat eteenpäin suuret käteismaksut autoa ostettaessa rahanpesuepäilyn välttämiseksi.
olin hoitovapaalla, mutta maksoin kuitenkin normaalisti lainanlyhennyksiä. Ihmettelivät mistä siihen rahat sain. Eli kyllä mä luulen, että aika tarkkaan ihmisten tuloja/omaisuutta seuraavat.
on ilmoittanut asiasta.
No minä aikoineni jouduin verottajan "puhutteluun" olin hoitovapaalla, mutta maksoin kuitenkin normaalisti lainanlyhennyksiä. Ihmettelivät mistä siihen rahat sain. Eli kyllä mä luulen, että aika tarkkaan ihmisten tuloja/omaisuutta seuraavat.
on ilmoittanut asiasta.
No minä aikoineni jouduin verottajan "puhutteluun" olin hoitovapaalla, mutta maksoin kuitenkin normaalisti lainanlyhennyksiä. Ihmettelivät mistä siihen rahat sain. Eli kyllä mä luulen, että aika tarkkaan ihmisten tuloja/omaisuutta seuraavat.
Ai pankki ilmoittanut muutaman satasen lainanlyhennyksistä verottajalle, miksi ihmeessä?
Myös lainamäärän pieneneminen on omaisuuden kasvamista. Jos omaisuus on kasvanut enemmän kuin mitä ovat nettotulot vuoden aikana, verottaja voi lähettää selvityspyynnön.
Siis jos tilille ilmestyy "jostain" summia (ei palkkaa tai laillisia etuuksia), joilla vaikka lyhennetään lainaa, pankin pitää ilmoittaa verottajalle. Tietoe löytyy esim. täältä:
http://www.poliisi.fi/poliisi/krp/home.nsf/files/Rahanpesun%20torjunnan…
En sano, että sinun tapauksesi on tällainen, mutta ilman erityistä epäilystä verottaja ei pistokoeluoteisesti todellakaan seuraile ihmisten tilejä.
on ilmoittanut asiasta.
Ai pankki ilmoittanut muutaman satasen lainanlyhennyksistä verottajalle, miksi ihmeessä?
eilen just yksi tuomittiin 2 v 7 kk vankeuteen, kun samaa yritti. Kannattiko?
eilen just yksi tuomittiin 2 v 7 kk vankeuteen, kun samaa yritti. Kannattiko?
vrt siihen, että raiskaajat ja pedofiilit saavat pari kk ehdollista >:(
Oletko kuullut lahjaverosta ikinä? :D
Vierailija kirjoitti:
tehdä mitään summanmutikkatarkastuksia autonomistajille. Eipä ainkaan meille ole koskaan tullut kyselyjä, että kukas on teidän autot maksanut.. Jostain täytyy mennä tieto verottajalle suoraan, ja epäilen autoliikettä. Saattaa liittyä rahanpesun torjuntaankin. Pankeilla nimittäin on ainakin velvollisuus ilmoittaa suurista käteistalletuksista suoraan verottajille.
Jos verottaja vaikka käy Trafin koneelta tutkimassa kuka omistaa auton
Nimittäin miten muuten verottaja autokaupasta saisi tiedon? Autohan ei ole verotettavaa omaisuutta enää nykyisin, ei sitä verotiedoissa näy..
todellakaan kulje autoliikkeestä tietoa verottajalle... huoh.
Mun kaveri osti uuden auton ja verottajalta tuli kysely miten rahoitti sen. En tiedä mistä verottaja sai tiedon.
Vierailija kirjoitti:
Käteisenä saat antaa vaikka satatonnia joka päivä ja on täysin laillista.
Tuo lahjoitus-pykälä koskee vain omaisuuden kerryttämistä, käteen annettu ei ole omaisuutta vaan käteistä, oli summa mikä tahansa. Käteen annetulla miljoonalla voit ihan vapaasti ostaa ruokaa, huonekaluja (jos ei antiikkia) ja muuta kulutustavaraa, mutta jos ostat asunnon tai talletat tilillesi, tulee selvityspyyntö, koska olet kerryttänyt rahoilla omaisuuttasi.
Ei.
Asuntkaupasta menee varainsiirtoveroilmootus verottajalle, autokaupasta trafin kautta, autoverolaskutuksen takia.
Pankki ilmoittaa kaikki yli 5000 talletukset eteenpäin.
Miksei ap vaan ota vanhempiaan mukaan asunnon omistajaksi, sillä selvä.
Pankilla on hälytysrajat normaalista poikkeavalle rahaliikenteelle. Jos normituloinen saa yhtäkkiä kymmenkertaisen summan rahaa, pankki ilmoittaa verottajalle, joka alkaa kyselemään asian perään.
Asian voi kiertää korottomalla lainalla, jota maksetaan takaisin verorajan alle jäävillä lahjoituksilla. Siitäkin tietysti pitää molempien ilmoittaa verottajalle.
No me tehtiin näin: vanhemmat antoivat mulle 20 000 e ja siitä tehtiin velkakirja, eli muka lainasivat mulle 0-korolla. Tietenkään en maksanut mitään takaisin. Lisäksi teemme niin, että appivanhemmat antavat meille rahaa, jolla teemme esim. matkoja, ostamme pyöriä, vaatteita, huonekaluja jne. Eihän verottaja voi sitä tietää. Kerran tehtiin niin, että vanhemmat antoivat rahat autonostoon, käteisellä maksettiin. Ei verottajaa kiinnosta, kun käytetty auto ostettiin yksityiseltä myyjältä.
Vanhempien kannattaa laittaa kirjat joonekin muualle niin ei mene lahja tai perintöveroa. Niin ne kaikki muutkin sen tekee
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien kannattaa laittaa kirjat joonekin muualle niin ei mene lahja tai perintöveroa. Niin ne kaikki muutkin sen tekee
Mitkä kirjat?
Vierailija kirjoitti:
No me tehtiin näin: vanhemmat antoivat mulle 20 000 e ja siitä tehtiin velkakirja, eli muka lainasivat mulle 0-korolla. Tietenkään en maksanut mitään takaisin. Lisäksi teemme niin, että appivanhemmat antavat meille rahaa, jolla teemme esim. matkoja, ostamme pyöriä, vaatteita, huonekaluja jne. Eihän verottaja voi sitä tietää. Kerran tehtiin niin, että vanhemmat antoivat rahat autonostoon, käteisellä maksettiin. Ei verottajaa kiinnosta, kun käytetty auto ostettiin yksityiseltä myyjältä.
Oletteko harkinneet, että alkaisitte jossain vaiheessa elättää itse itsenne? Aika törkeää, että vanhemmat ja appivanhemmat elättää teitä noin massiivisesti.
ja autoliikkeessä oli oikein kyltti tiskillä, että ilmoittavat eteenpäin suuret käteismaksut autoa ostettaessa rahanpesuepäilyn välttämiseksi.