Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vieläkö teidän kunnassa järjestetään koulukypsyystestejä? (pauhaamista testeistä)

Vierailija
19.01.2011 |

Käsittääkseni ne ovat jäämässä historiaan. Meidän pikkukaupungissa niitä vielä on, mutta suuremmassa naapurikaupungissa niitä ei enää järjestetä lainkaan. Mikä on hyvä asia!

En voi kuin suu auki hämmästellä näitä testaamisia ja kaikkia eskarinkin testejä... onko koulu jotenkin nykyään vaativampaa vai mikä siinä on, kun tuntuu että eskarilaisen täytyisi jo osata vaikka mitä! Itse menin aikoinaan kouluun ihan "pystymettästä" ilman mitään päiväkoti- tai eskaritaustaa, osasin ainoastaan kirjoittaa lempinimeni ja senkin takaperin eikä kukaan koskaan kyseenalaistanut koulukypsyyttäni. (Ja jos kehaisen, niin ihan hyvin se koulu aina meni.)

Ja syy miksi tästä nyt pauhaan on tietenkin se, että nyt asia liippaa läheltä. Tyttäreni täytti vasta ihan loppuvuodesta 6 ja tänä aamuna eskariope kyseli, olenko harkinnut vieväni tyttöä koulukypsyystestiin. Öh... no en? Opettaja selitti, ettei lapsen taidoissa mitään vikaa ole, mutta kun tyttö on niin loppuvuodesta syntynyt ja ujomman sorttinen. Että meneeköhän ihan lukkoon koulussa. Aha?? Että jos lapsi on ujo, niin sitten pitäisi kiikuttaa testiin? Ei todellakaan. Tytön eskarikaveriakin on jo syksystä saakka vainottu epäilyillä lapsen koulukypsyydestä, kun hän ei syksyllä jo tunnistanut kaikkia kirjaimia. Kirjoitti kyllä oman nimensä ja kavereiden nimiä mutta se ei kai sitten ollut se ongelman ydin, varsinainen ongelma jäi ihan epäselväksi lapsen vanhemmille. En tajua? Pitääkö lapset nykyään treenata valmiiksi jo eskaria varten? Täytyy varmaan alkaa jo kouluttaa tuota 3-vuotiasta kuopusta, että hän sitten aikanaan pärjää eskarissa. Ja että uskaltaa varmasti huutaa ja möykätä eikä ole liian arka tyttö. Huhhuh.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi testit. Surkeeta, kun ne jää pois.

Poikani kaveri sai käydä 2 vuotta eskaria, kun ei ollut koulukypsä levottomuuden takia. Tämä lapsi syntynyt joulukuussa.

Tiedolliset taidot ei kerro mitään koulukypsyydesta ja joskus sen ujomman olisi helpompi mennä vähän myöhemmin kouluun.

Itse laittaisin loppuvuoden lapsen mielellään vuotta myöhemmin kouluun.

Vierailija
2/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puutteita ja vikoja, taitaa tässäkin olla siitä kyse. eiköhän opettaja tiedä parhaiten kouluasioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä lapsen kaveri on terve ja tiedollisesti taitava.

Levoton ja pienikokoinen.

Hyvä, että nämä levottomat lapset saa aikaa kasvaa siellä eskarissa.

Kävi siis 2 vuotta eskaria.

T.16

Vierailija
4/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä reagoin turhan ärhäkästi, myönnän kyllä sen. Juttelin asiasta miehelleni eikä hänkään tajunnut, mistä olin närkästynyt. Eskariopehan nimenomaan sanoi minulle, etteivät hän ja erityislastentarhanopettaja nähneet mitään erityistä syytä suositella lastani koulukypsyystestiin, mutta että jos itse haluan, voin varata siihen ajan. Ja syinä juuri tämä loppuvuodesta syntyminen ja lapsen arkuus.

Nyt on vaan niin monella tutulla ollut ihmeellisiä tapauksia noiden koulukypsyystestien suhteen. Vanhempia on todella painostettu laittamaan lapsi niihin ja lykkäämään kouluunmenoa ja syynä mm. se, että lapsi ei osaa edes sanoa, millä kirjaimella sana "kissa" alkaa. Nyt kyseinen tyttö on jo kolmannella ja pärjää ihan hyvin. Ja samaten tämä ystäväni tyttö, joka jo syksyllä muutama viikko eskarin alkamisen jälkeen "tuomittiin", koska ei hahmota kirjaimia. Olen kai tullut vähän vainoharhaiseksi tuollaisten juttujen jälkeen (vaikka niissähän toki kuulee vain toisen puolen tarinasta), jotenkin tuntuu että lapsilta vaaditaan ihan kohtuuttomia.

Ja kyllä ihmettelen tuota arkuutta, miten se voi olla ongelma kouluunmenossa. Tietenkin jos se on ihan normaalia elämää rajoittavaa, mutta tyttöni on jäänyt ihan reippaasti aina yksin eskariin, uimakouluun, harrastuksiin, käy yksin kavereilla jne. Puhuu vieraammillekin aikuisille ja opettajille. On tutustunut eskarissa moniin uusiin kavereihin ja kutsuu heitä aktiivisesti kylään ym. Ei kyllä ole varmaan mikään luokan kovaäänisin ja reippain johtajahahmo mutta en tajua miten joku yksittäinen temperamentin piirre voisi olla este normaalille koulun aloittamiselle.

Mutta se siitä, vedin hernettä nenuun ihan turhanpäiten. En siltikään kannata turhia testejä, mutta tässä tapauksessa nyt aloitin vouhkaamaan ehkä suotta. Ja koulun alkuunkin on vielä niin monta kuukautta, että sitä ennen ehtii kypsyä vielä aika moni lapsi.. :)

Kyllä koulukypsyystestit ovat kuulemma katoamassa, näin esim. eskariope kertoi minulle syksyllä. Kaverini asuu Porissa ja siellä koulukypsyystestejä ei hänen mukaansa enää tehdä. Siellä ei enää myöskään saa kuulemma lykätä lapsen kouluunmenoa vain siksi, että hän on loppuvuoden lapsi, vaan lapsi täytyy viedä psykologin arviointiin koululykkäyksen saamiseksi.

Vierailija
5/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on niin arka, ettei uskalla kysyä neuvoa koulussa, hommat menevät ihan pieleen. Isossa luokassa opettajalla ei välttämättä ole aikaa huomata tätä.

Vierailija
6/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ainakin se käsitys, että testit ovat päinvastoin vain lisääntyneet esikoulun sisällä.

Juttelin tässä tänä talvena erään lasten psykologin sekä psykiatrin kanssa ja he olivat sitä mieltä, että nykyinen esikoulu on aivan liian suorituskeskeinen ja saa lapsille paineita jo tuossa iässä. Kuitenkin vielä 1 luokkakin tulisi olla opiskelua koululaiseksi.

Nämä siis ammattilaisten kommentteja.

Lapsia ja tempperamentteja on erilaisia ja lapsi kasvaa paljon jopa kesän aikana. Turha vouhkaaminen siis saisi jäädä.

Vierailija
7/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnassa testataan tarvittaessa. Eli jos eskarissa havaitaan jotain ongelmaa, voidaan sitten tehdä koulukypsyystestit. Osataan sitten tarvittaessa koulun alkaessa järjestää tarpeeksi apua koululle.

Minun eppuni ei kyspyystesteissä viime keväänä käynyt kun ei ollut mitään semmoista, minkä takia olisi tarvinnut mennä.

Ensi syksynä poikani menee eskariin ja ihmettelen, jos häntä ei ensi keväänä koulukypsyytesteihin laiteta. Hän on erittäin arka ja ujo ja semmoinen alisuoriutuja. Mieluummin sanoo aina "en osaa" "en muista" tms. kuin että miettii oikean vastauksen johonkin ja vastaa. Vaikka siis tiedot ja taidot on jo nyt todella hyvät, mutta sitten on tuo ujous ja arkuus, mikä sitten estää tavallaan sitä, että näyttäisi ja tekisi sen mitä osaa... Onhan tässä nyt sinne eskarin kevääseen vielä vuosi aikaa, mutta en usko, että niin merkittävää muutosta tulee tapahtumaan siinä ajassa kuitenkaan.

Minä pidän oikein hyvänä, jos poikani arkuus ja ujous otetaan oikein huomioon ja hän saa siihen sitten eskarissa ja myöskin koulussa tukea. En mitenkään pahana sitä pidä ollenkaan.

Vierailija
8/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jollakin pisteet testissä jäävät tietyn alle, kiinnitetään lapseen vähän enemmän huomiota esim. että tehtäviä voidaan tehdä pienemmissä ryhmissä niissä asioissa, jotka vaikeampia. Tarvittaessa tilannetta arvioi kelto, koulupsykologi jne.

Lapsen myöhempää kouluun menoa miettiville vanhemmille järjestetään tarvittaessa palaveri yms. Pyritään miettimään lasta yksilönä...jotta mentäisiin eteenpäin lapsentahtisesti.

Vierailija
9/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilin lapseni koulukypsyyttä, yritin saada testeihin. Vastaus oli, että testejä ei enää tehdä. Jäävät sitten eskarissa tai ekalla uudelleen luokalle kertaamaan, jos eivät pärjää. Jos tuntuu tämä luokalleen jääminen lapsesta raskaalta, niin voi sitten vaihtaa kuulemma koulua...

Näin meillä, ja minä kihisin raivosta. Mielestäni olisi parempi testata etukäteen, kuin jättää luokalleen. Mutta eipä kai sen väliä, kun voi aina vaihtaa omasta lähikoulusta kaummas, jos "hävettää". Siellähän ei kukaan varmaan asiasta tiedä. Ja aina on kivempi, kun omat luokkakaverit asuu mahdollisimman kaukana.

Lapsi meni ajallaa kouluun, ja pärjäsi loistavasti. Onneksi.

Vierailija
10/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän eskarissa se tehtiin kaikille tammikuussa,silloin oli mahdollista yksilöllisesti kohdentaa eskari-opit tiettyihin asioihin kevään aikana. Ei sen tarkoitus ole rankata lapsia mihinkään paremmuusjärjestykseen.

Arkaan paikkaan taisi kolahtaa,mutta asennemuutos voisi olla paikallaan sinulle

Vierailija
11/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko arka paikka? Pelkäätkö arvioineesi lapsesi väärin?

Vierailija
12/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipähän jää ainakaan sitten jossittelulle sijaa. Eihän testin tekeminen tarkoita sitä, että koulunaloitus automaattisesti lykkääntyy!

Itse olisin ollut kiitollinen mahdollisuudesta.

Vierailija
13/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vanhemmat olis vastaan, ja siinä tilanteessa jos jotain ongelmia on niin voi olla paljon helpompi että on testattu jo eskarissa niin että lapsi voi suoraan aloittaa koulunsa nollaluokalta tai erityisluokalta tai mitä nyt sitten tarviikaan sen sijaan että todetaan ekan luokan syksyllä ettei tämä pärjää täällä ja pitää vaihtaa.

Vierailija
14/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vanhemmat olis vastaan, ja siinä tilanteessa jos jotain ongelmia on niin voi olla paljon helpompi että on testattu jo eskarissa niin että lapsi voi suoraan aloittaa koulunsa nollaluokalta tai erityisluokalta tai mitä nyt sitten tarviikaan sen sijaan että todetaan ekan luokan syksyllä ettei tämä pärjää täällä ja pitää vaihtaa.

Vierailija
15/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tammikuun lapsi on keskimäärin kypsempi kuin joulukuussa syntynyt, mutta ei se vielä kerro tulevasta koulumenestyksestä mitään.

Enkä ymmärrä mitä merkitystä ujoudella on? Eihän pelkkä ujous oppimista heikennä.

Vierailija
16/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

, niin soita kuntasi perhekeskuspsykologille ja kysy ottaako hän testiin. Todennäköisesti ei ota, jos et itse välttämättä halua :) Minä veisin loppuvuodesta syntyneeni, jotta tietäisin missä hän mahdollisesti voi tarvita apua, en siksi, että koulunaloitusta siirtäisin (jos siis mitään selkeää ongelmaa ei ole).

Koulukypsyystestissä katsotaan muutakin kuin taitoja (joita ei oikeasti tarvitse olla kouluunmennessään). Pitää esim.olla riittävän pitkä kiivetäkseen itse tuolille ja pitää itse saada nostettua kynä lattialta jos se putoaa. Lisäksi on plussa, jos ei rupea itkemään, jos ei osaa jotain.

Vierailija
17/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika isoja eroja näyttää olevan...

Vierailija
18/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän eskarilaisellamme on tänään juuri "koulukypsyyden ryhmäkartoitus".

Ja mielellämme otamme vastaan kaiken tiedon laspemme pärjäämisestä, josko on jotain missä voisimme häntä tukea tai auttaa.

Vierailija
19/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään ole mikään asiantuntija mutta en kyllä anna kovin suurta painoarvoa eskarinkaan asiantuntijuudelle. Ja kyllä, tietysti kalikka kalahtaa minuun, koska puhutaan minun lapsestani. Olen kuitenkin jo yhden "erityislapsen" (esikoiseni, jolla asperger) äitinä ihan tottunutkin arvioimaan lastani ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa ja hakemaan ja vastaanottamaan apua.

Ihmettelen vain sitä, että jos kerran taidollisesti ei ole mitään syytä miettiä koulukypsyyttä, niin miksi sitten täytyisi testailla? Ja miksi opettaja sanoo minulle tytön seistessä vieressä, että lapsi on arka, meneeköhän koulussa ihan lukkoon. Ei tuollaista pitäisi koskaan sanoa lapsen kuullen, luulisi kasvatusalan ammattilaisen sen tajuavan.

Käsittääkseni koulukypsyystestit ovat jäämässä koko maassa historiaan, johan siitä on puhuttu muutaman vuoden.

Vierailija
20/25 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt tee karhunpalvelusta lapselle asenteellasi. Rauhoitu ja mieti, miksi näin toimitaan. Ei kukaan halua kiusata sinua tai lastasi, vaan tässä olla ihan lapsesi asialla.

Miksi eskarissa tai koulussa "vainottaisiin" lapsia? Kyllä opella varmasti on syy puuttua asiaan, jos näin on tehnyt. Eikö ole hyvä, että asia selvitetään? Hienoa, että on ammattitaitoisia opettajia, jotka puuttuvat asioihin silläkin uhalla, että vanhemmat ottavat niistä itseensä ja pitävät puuttumista jotenkin loukkaavana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi