Kilpirauhasen vajaatoiminta ja paino ei laske!!! Kertokaa nyt, menenkö lääkäriin, vai minne
tämän ongelman kanssa? Mikään keino ei auta vaikka lääkitys on kohdallaan, liikun, laitan syömiseni Kalorilaskuriin, olen karpannutkin jossain välissä ja ainoa vaikutus oli närästys jne. Vähempää en voi enää syödä enkä enempää liikkua.
Kommentit (28)
Lääkkein tämä on hoitoalueella kyllä nyt sitten pysynytkin.
Raskaudetkin menneet ihan hyvin kun lisälääkitystä annettu heti jo alkumetreillä.
t. se jolta diagnosoitu n. 18v. sitten.
itse lihon jo sillä jos syön ns. normaaleja ruokia, normaaleja määriä.
kauhulla aina katson noita ravintosuosituksia joissa syödään aamupala, lounas, päivällinen, iltapala, välipaloja. niissä on niin paljon ruokaa että en voisi lihomatta syödä!
parivuotta sitten laihdutin 10kg todella tiukalla dietillä. söin alle 1000 kcal päivässä ja nekin salaattia,kanaa, hedelmiä.
nälkä oli ja heikotti aamuisin mutta sillä paino putosi.
nyt olen korvannut osan ruoista nutrileteilla, saas nähdä miten käy.
ai niin!! vuosi sitten pudotin 6kg kuukaudessa cambridgellä mutta siinä tuli vaaan paskanen loppu ja sain maksatulehduksen ja 3 kuukaudeksi kovat mahakivut.
kilot tuli sitten takasin korkojen kera :(
onko teillä muita oireita? mulla on tämä krooninen väsytila joka johtuu juuri tuosta kilpparista. en tunne ikinä itseäni pirteäksi. kova olen touhuamaan yms. mutta väsynyt ole jatkuvasti.
käyn 2-3krt vuodessa verikokeessa ja yleensä aina arvot ok..
Eräillä naisilla on jokin ehkäisymenetelmä.
Itselläni oli kierukka joka lopetti kuukautiset.
Pidin sitä neljä vuotta otatin pois.
Ensimetreillä lihoin kun se laitettiin. Etenkin maha pyöristy aiva ku olis ollu raskaana ja tietty reidet ja pehva...
Siskoni on pitänyt tällaista ehkäisyä jo 10vuotta.
Silminpistävää oli kun hän laitatti sen oli ollu aina hoikka pieniluinen. Hänelle tuli maha muutamssa kuukaudessa se pullistu kuvissakin näyttää kuin viimesillään raskaana.
Minä otin pois niin sulin takasin määrämittoihini...
Käsittääkseni kilojen kuuluisi lähteä lähes itsestään jos lääkitys on oikeasti kohdallaan... Se, että TSH ja T4 ovat viitearvoijen puitteissa, ei kerro vielä mitään. Onkohan sinulla lääkityksenä vain T4 eli Thyroxin? Siitä kun on maailmalla huonoimmat kokemukset. Tästä linkistä löytyy paljon hyvää tietoa ja muiden kokemuksia:
http://www.stopthethyroidmadness.com/
Kaloreita ei oman kokemukseni mukaan kannata laskea mutta luonnonmukainen, vähä / hyvä hiilihydraattinen ruoka sekä valkoisen vehnän ja valkoisen sokerin pois jättäminen on helpottanut vajaatoiminnan oireita ja vyötäröltäkin lähti vahingossa se iänikuinen pelastusrengas pois! Kannattaa perehtyä mm. Paula Heinosen ja Antti Heikkilän kirjoituksiin ja poimia niistä vinkkejä.
Hyvää kevättä ja tsemppiä!
Sama juttu minulla, että paino ei pudonnut vaikka pidin esim. viikon keittopaaston. Syynä on kilpparin vajaatoiminta. Sain arvot viitearvoille ja paino lähti heti laskuun. Ongelmana on, että kilppari siirtyy liikatoiminnalle. Niin tapahtui jo kertaalleen. Vaikea sairaus tämä on.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2011 klo 07:28"]tämän ongelman kanssa? Mikään keino ei auta vaikka lääkitys on kohdallaan, liikun, laitan syömiseni Kalorilaskuriin, olen karpannutkin jossain välissä ja ainoa vaikutus oli närästys jne. Vähempää en voi enää syödä enkä enempää liikkua.
[/quote]
Joskus kannattaa lisätä ravintoon seleeniä, se auttaa kilpirauhasongelmiin. Suosittelen kokeilemaan :)
Kilpirauhasen vajaatoimintaa noin 20 v sairastaneena voin sanoa, että jos arvot ovat kohdallaan niin voi kyllä laihtua, mutta helposti eivät kilot lähde. Tärkeintä on säännölliset ruoka-ajat, terveellinen ravinto ja liikunta. Leivän tilalle vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä. Makkaroita ja leivonnaisia sekä voita ja rasvaa kannattaa välttää. Suositeltavia ruokia broileri, kalkkuna, kala. Perunaa vain 1- 2 ateriaa kohti. Vaaleat riisit, makaronit ja vehnäjauhot tulee korvata kokojyvätuotteilla. Ei leipää muilla kuin keittoaterioilla. Aamupalaksi kaurapuuroa marjojen kera. Ei leipää. Lisäksi kannattaa olla rehellinen itselleen ja vaikka kirjata ateriat ylös heti syötyä. Kaikista lihottavinta ovat sellaiset syötävät, joissa on yhtä paljon sokeria ja rasvaa. Näinhän on useimmissa leivonnaisissa. Herkutteluun suosittelen rasvatonta vaniljarahkaa esim. marjojen ja banaanin palojen kanssa. Karppaamista en suosittele, koska varsinkin aivot tarvitsevat hiilihydraatteja. Mieluiten kannatta syödä niitä hitaita hiilareita.
Itse olen kokeillut 5:2 dieetiä. Paastopäiväni ovat maanantai ja torstai. Toimii minulla, mutta tuloksia ei tämän sairauden kanssa synny nopeasti.
Jos yksityislääkärille menoa harkitsette, niin kannattaa etsiä sellainen sisätautilääkäri, joka on perehtynyt nimenomaan kilpirauhassairauksiin.
Tsemppiä kaikille, jotka tätä sairautta sairastavat ja liikakilojensa kanssa kamppailevat! 😄
kontrollissa 2.5 lääkityksen aloituksen jälkeen ja nyt uuteen kontrolliin taas menossa. syön 1,5 kpl isoa tablettia.