Paljonko pitää tienata?
Minua on alkanut ahdistaa tämä palstalaisten ääretön rikkaus. Aina, kun tulee rakasta puhe, tämä palsta sikiää täyteen näitä vähintään 5000,-/kk tienaavia. Kuitenkaan omassa tuttavapiirissäni ei tällaisia kovin montaa ole. On siis todellinen paremman väen keskustelupiiri täällä.
Tänäänkin jo on haukuttu idiootiksi ihminen, joka kertoi esimiesasemassa tienaavansa noin 2 600,-/kk. Itselle kelpaisi kyllä ihan hyvin. Tällä hetkellä oma kk-palkka on 2 450,- enkä yhtään enempää tarvitse. Työssä ja elämässä on muutakin tärkeää kuin raha.
Paljonko pitäisi ihmisen tienata kuussa, jotta voisi itseään ihmiseksi kutsua?
Kommentit (53)
Ollenkaan ei ole tarkoitus leveillä eikä kehaista? hah
miten sitten pitäisi asia ilmaista ettei vaan kellekään tulisi paha mieli?
mutta useinmiten voisi jättää mainitsematta kokonaan;)
Mutta oikeasti, en vieläkään tiedä aivan tarkkaan lääkäreiden palkkoja, vaikka ensi kesänä jo voisin sijaisuuksia tehdä :D
Tällä hetkellä kulutan enemmän kuin tienaan, sillä opintotuki ei kata edes koulumatkojani (eri paikkakunta miehen työn takia).
Ja jos lääkäriä verrataan peruskoulusta suoraan "hanttihommiin" lähteneeseen duunariin, niin vuosia menee ennen kuin se lääkäri on korvannut ne opiskeluaikanaan "menetetyt" tulot. Joskus oli joku juttu aiheesta vaan kun en tarkkaan muista...
niin odotettavissa on pii-iitkiä työpäiviä ja paljon stressiä - ja sitäpaitsi se laina täytyy maksaa takaisin. Myyntityö voisi olla kannattavampaa... tai se paperitehdas :D
Juu anteeksi, en tarkoittanut loukata.
Tiedän, että osalle lääkikseen hakeutujista ei rahalla ole merkitystä. Mutta aika vastikään olen jutellut usealta eri vuosikurssilta olevan lääkisläisen kanssa. Nämä ei-taloudellisin perustein alalle hakeutuneet ovat ääneen ihmetelleet, että jotkut on panneet Porschen tilaukseen jo eka opiskeluvuonna että tulee sitten ajoissa. He ehkä opiskelevatkin pappa betalar -periaatteella.
Lääkärin ammatin toteuttajiakin on monta, ihan niinkuin meitä ihmisiä muutenkin. Osalle kuitenkin aukeaa keikkafirmojen myötä melkoinen kultainen oksa. Viikonloput voi tehä ympäripyöreää päivää ja viikot golfata.
Kirjoitin alkuperäisen viestini mauttomasti ja provosoivassa sävyssä tahallani. En oikeasti luokittele ihmisiä tuolla tavalla. Mutta en ymmärrä miksi omia tulojaan pitää olla joka ketjuun änkeämässä tiedoksi, muuten kuin kehumistarkoituksessa. Ja sitten ollaan niiiiiiiin vaatimatonta että määhän oon ihan tavallinen ja symppis. Siksi provotin.
oli noin 7500€/kk, miehen 5000€ minun 2500€, ihan tavallisia asunto- ja autovelallisia oltiin.
Miehellä oli työ jossa hän oli ehkä 3 yötä viikossa poissa kotoa. Maaseudulla kun asutaan ystävä ja tuttavapiiri on aika moniammatillinen, parhaan ystäväni mies on roskakuski, toisen mies on aina lehdessä kun verotiedot tulevat, miljoonatuloineen. Viime viikolla juuri tavattiin sattumalta lähikaupungin cittarissa sielä tämä miljonäärin vaimo oli tuulipuvussa ja lenkkareissa kun oli suoraan lapsensa harrastusmatkalla poikennut kauppaan.
Tuollaiset 7000-10 000€ yhteiset tulot minun ikäluokassani 40+ on aika tavanomaiset vähänkin kouluja käyneelle, ei siis akateemisellekaan perheelle, varsinkin jos on käynyt niin hyvä tuuri ettei ole tarvinnut olla työttömänä.
Ollenkaan ei ole tarkoitus leveillä eikä kehaista?
hah
Jos vaikka olis hiljaa?
Tämä on keskustelupalsta.
Mutta oikeasti, en vieläkään tiedä aivan tarkkaan lääkäreiden palkkoja, vaikka ensi kesänä jo voisin sijaisuuksia tehdä :D
Kiitos että vastasit.
Ei kai terveyskeskuslääkärin palkka päätä huimaa. Voi olla että itse pitkälle koulutettuna hoitajana pääsen paremmille palkoille. Eikä varmaan ne sijaisuuspalkatkaan ole hirmu isot. Ja menee tosiaan aikaa, että saa kiinni suoraan peruskoulusta amikseen ja heti tienestiin lähteneet.
Mutta kunhan sinulle koittaa kultainen keski-ikä ammatillisesti, niin kyllä sitten tienestit ovat varmaan mukavat. Plus että työnkuva on mieluisa.
Sama vaihtoehtohan olisi olemassa meille kaikille: suomalainen koulutusjärjestelmä on sellainen että köyhän perheen vesallekin on mahdollista päästä hyvään, arvostettuun, kallista opiskelua vaatineeseen ammattiin.
- Nämä siis ovat oikeita mielipiteitäni, kun jättää palstatyhmyilyn sikseen...
hah
Jos vaikka olis hiljaa?
Ei minusta tienaaminen ole mitenkään oleellista. Oleellisempaa on se, että osaako käyttää rahaa eli suhteuttaa menonsa tuloihin. Jos tulot-menot pysyy positiivisena pitkässä juoksussa, niin kaikki on hyvin eikä käy mitään sellaisia tilanteita, että on 16 000 euroa sitten velkaa jostain "ei mistään".
hah
Jos vaikka olis hiljaa?
jos puhutaan vaikkapa autoista niin en saa sanoa että minulla on uudehko iso Mersu. Jos olisi 10v vanha Toyota niin sen saisin sanoa.
Ja asunnon neliöistä jos puhutaan niin yli 150-neliöisissä asuvien pitää olla hiljaa ettei vaan tulisi leveiltyä?
Miksi te ihmiset olette niin rahan keskittyneitä tai maineeseen, siihen, minä teitä pidetään tms?
Itse arvostan paljon enemmän vaikka rehellistä lähihoitajaa kun pallilla istuvaa lekuria, jos tekee työtään rahan takia.
Jatkan siis tyytyväisenä mieluisen alan opiskelua (ja pennien laskemista ruokakaupassa/kirpputoreilla) ja odottelen kultaista keski-ikää seesteisine, stressittömine vastaanottoineen ja niin... myös sitä palkkaa ;)
Kiitos että vastasit.
Ei kai terveyskeskuslääkärin palkka päätä huimaa. Voi olla että itse pitkälle koulutettuna hoitajana pääsen paremmille palkoille. Eikä varmaan ne sijaisuuspalkatkaan ole hirmu isot. Ja menee tosiaan aikaa, että saa kiinni suoraan peruskoulusta amikseen ja heti tienestiin lähteneet.
Mutta kunhan sinulle koittaa kultainen keski-ikä ammatillisesti, niin kyllä sitten tienestit ovat varmaan mukavat. Plus että työnkuva on mieluisa.
Sama vaihtoehtohan olisi olemassa meille kaikille: suomalainen koulutusjärjestelmä on sellainen että köyhän perheen vesallekin on mahdollista päästä hyvään, arvostettuun, kallista opiskelua vaatineeseen ammattiin.
- Nämä siis ovat oikeita mielipiteitäni, kun jättää palstatyhmyilyn sikseen...
hah
Jos vaikka olis hiljaa?
Ihan sama asia, jos minä valittaisin täällä, että huonopalkkaiset vain valittaa, kun puhuvat palkoistaan. Ja itsehän se palkka on ansaittu: kouluttautumalla, tekemällä töitä jne.
Joko mammat siis unelmoivat keskimääräistä enemmän, tai sitten tämä palsta todella vetää älykköjä puoleensa. Minulla on ainakin ihan oma mielipide siitä, kummasta tässä mahtaa olla kysymys.
Täällä on ihan varmasti sekä niitä jotka tienaa keskimääräistä enemmän, jopa niitä joilla yhden ihmisen kuukauden bruttotulot lähentelee kymppitonnia ja niitä joiden talouden bruttotulot on yli satatuhatta. Mutta näihin tulokyselyketjuihin näitä taloudellisesti siunattuja sikiää ihan liikaa jotta jokainen joka niin väittää olisi oikeasti niin varakas.
Itse olen valehdellut monessa tuloketjussa tuloni aivan liian korkeiksi, ihan vain huvikseni. Eli joukossa on 100% varmuudella ainakin yksi valehtelija.
Jos vaikka olis hiljaa?