Paljonko pitää tienata?
Minua on alkanut ahdistaa tämä palstalaisten ääretön rikkaus. Aina, kun tulee rakasta puhe, tämä palsta sikiää täyteen näitä vähintään 5000,-/kk tienaavia. Kuitenkaan omassa tuttavapiirissäni ei tällaisia kovin montaa ole. On siis todellinen paremman väen keskustelupiiri täällä.
Tänäänkin jo on haukuttu idiootiksi ihminen, joka kertoi esimiesasemassa tienaavansa noin 2 600,-/kk. Itselle kelpaisi kyllä ihan hyvin. Tällä hetkellä oma kk-palkka on 2 450,- enkä yhtään enempää tarvitse. Työssä ja elämässä on muutakin tärkeää kuin raha.
Paljonko pitäisi ihmisen tienata kuussa, jotta voisi itseään ihmiseksi kutsua?
Kommentit (53)
Minusta on aika päivänselvää kun tällaisella palstalla kysytyään ihmisten tuloja niin nopeiten astialle ehtivät aina ne, joilla niitä tuloja on. Eli ei ole kyse mistään normaalista tilastotieteellisesti jakaumasta. Itse en vain tajua miten toisten tulot tai varallisuus voi herättää niin paljon uteliaisuutta. Omasta elämästä on tippunut matkan varrella pois kaikki sellaiset tutut tai "ystävät", joille raha on elämän suurin sisältö tai kiinnostuksen aihe. Eikä mene päivääkään, että joku täällä vauvapalstalla tiedustelee miten ihmiset milläkin palkalla elävät ja tarvitseeko miettiä mihin rahaa laittaa. Taitaa olla sama äärimmäisen utelias henkilö asialla... ;D Usein totuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää. Sitäkään ei moni usko, että ongelmien summa elämässä on vakio, oli rahaa paljon tai vähän. ;) t.11
niin kas kummaa kun siihen yleensä ehtii vastata ensimmäisenä ne uudehkon Mersun ja käteisellä ostetun katumaasturin omistajat. Vaikka vallan hyvin tietävät, että hyvin harvalla nuorella perheellä on varaa sellaisiin vehkeisiin. Voihan sitä itselleen uskotella ihan vaan vastaavansa kysymykseen, mutta entäs jos jätäisitkin vastaamatta, jäisitkö kuitenkin vaille omakehun aiheuttamaa tyytyväisyyden tunnetta?
Ollenkaan ei ole tarkoitus leveillä eikä kehaista?
hah
miten sitten pitäisi asia ilmaista ettei vaan kellekään tulisi paha mieli?
Jos vaikka olis hiljaa?
Tämä on keskustelupalsta.
jos puhutaan vaikkapa autoista niin en saa sanoa että minulla on uudehko iso Mersu. Jos olisi 10v vanha Toyota niin sen saisin sanoa.
Ja asunnon neliöistä jos puhutaan niin yli 150-neliöisissä asuvien pitää olla hiljaa ettei vaan tulisi leveiltyä?
selvännäkijöitä ja tietää kysyjn pankkitilin saldo? Kylläpä on jollakin herkkä hipiä raha-asioissa ;D
selvännäkijöitä ja tietää kysyjn pankkitilin saldo? Kylläpä on jollakin herkkä hipiä raha-asioissa ;D
"Mulla on satatonnia koko ajan säästötilillä, ihan normaalia mun mielestä 22-vuotiaalle, en minä kehu vaan vastaan kun kysytään."
"Mulla on satatonnia koko ajan säästötilillä, ihan normaalia mun mielestä 22-vuotiaalle, en minä kehu vaan vastaan kun kysytään."
ja kyllä meiltä kaksi uudehkoa utoakin löytyi. Ei kaikkien elämä mene ihan samalla kaavalla.
Onhan niitä monenlaisia elämäntarinoita. Kumma homma, miten ne erikoisimmat aina tulee ensimmäisenä omaansa kertomaan. Raha-asioista aina ne, joilla on eniten mällätä. Ei se ole kehuskelua, ei toki...
ja kyllä meiltä kaksi uudehkoa utoakin löytyi. Ei kaikkien elämä mene ihan samalla kaavalla.
Onhan niitä monenlaisia elämäntarinoita. Kumma homma, miten ne erikoisimmat aina tulee ensimmäisenä omaansa kertomaan. Raha-asioista aina ne, joilla on eniten mällätä. Ei se ole kehuskelua, ei toki...
Minua on alkanut ahdistaa tämä palstalaisten ääretön rikkaus. Aina, kun tulee rakasta puhe, tämä palsta sikiää täyteen näitä vähintään 5000,-/kk tienaavia.
Ja jo on tässäkin ehditty kertoa "muina miehinä" kuinka tienaa kymppitonnin ja omistaa pari uudehkoa autoa vähän päälle parikymppisenä :)
Minua on alkanut ahdistaa tämä palstalaisten ääretön rikkaus. Aina, kun tulee rakasta puhe, tämä palsta sikiää täyteen näitä vähintään 5000,-/kk tienaavia.
Ja jo on tässäkin ehditty kertoa "muina miehinä" kuinka tienaa kymppitonnin ja omistaa pari uudehkoa autoa vähän päälle parikymppisenä :)
ovislimoista johonkin toiseen ketjuun, jos noin kauheasti rasittaa. Minusta joku 3000€ palkka on ihan normaali tänä päivänä, eikä 5000€ mikään harvinaisuus ole. Mutta en silti kiellä, että on varmaan paljon niitäkin, jotka tienaavat alle 2000€. Kyllä kai jokainen tietää alan palkkatason, jos on alalle hakeutumassa? Miksi sitten hakeudutaan, jos tietää, että palkka ei ole omiin tarpeisiin riittävä? Ja dissataan niitä, jotka tienaavat enemmän?
Kun alkuperäisessä viestissä edustamasi ihmisryhmä on jo rajattu kohderyhmän ulkopuolelle?
ovislimoista johonkin toiseen ketjuun, jos noin kauheasti rasittaa. Minusta joku 3000€ palkka on ihan normaali tänä päivänä, eikä 5000€ mikään harvinaisuus ole. Mutta en silti kiellä, että on varmaan paljon niitäkin, jotka tienaavat alle 2000€. Kyllä kai jokainen tietää alan palkkatason, jos on alalle hakeutumassa? Miksi sitten hakeudutaan, jos tietää, että palkka ei ole omiin tarpeisiin riittävä? Ja dissataan niitä, jotka tienaavat enemmän?
Kun alkuperäisessä viestissä edustamasi ihmisryhmä on jo rajattu kohderyhmän ulkopuolelle?
Kyllä kai jokainen tietää alan palkkatason, jos on alalle hakeutumassa? Miksi sitten hakeudutaan, jos tietää, että palkka ei ole omiin tarpeisiin riittävä? Ja dissataan niitä, jotka tienaavat enemmän?
Samassa kappaleessa olet sitä mieltä, että varakkaita dissataan ja että on oma valinta, mitä tienaa (=omaa tyhmyyttä, jos ei tienaa enemmän). Sinä varmaan mielelläsi kuitenkin käyt työpaikallasi puhtaassa vessassa, kahvitauolla nauttimassa lattea ja bagelia, tankkaat Mersusi jollain huoltoasemalla, yms. Joka paikassa kohtaat ihmisiä, joille viiden tonnin kuukausipalkka on hyvin kaukana. Mutta ajattelet, että omiaan heille, mitäs eivät ole kouluttautuneet rahakkaammalle alalle.
Ehkä rahakas elämä saa aikaan tietynlaisen kuplan. Mutta suomalaisten keskipalkka on alle 3000 ja suurimman osan tulot jäävät tämän alle. Niin että ap:n ihmettely suurituloisten palstarynnistyksestä on aivan paikallaan.
Kyllä kai jokainen tietää alan palkkatason, jos on alalle hakeutumassa? Miksi sitten hakeudutaan, jos tietää, että palkka ei ole omiin tarpeisiin riittävä? Ja dissataan niitä, jotka tienaavat enemmän?
Samassa kappaleessa olet sitä mieltä, että varakkaita dissataan ja että on oma valinta, mitä tienaa (=omaa tyhmyyttä, jos ei tienaa enemmän). Sinä varmaan mielelläsi kuitenkin käyt työpaikallasi puhtaassa vessassa, kahvitauolla nauttimassa lattea ja bagelia, tankkaat Mersusi jollain huoltoasemalla, yms. Joka paikassa kohtaat ihmisiä, joille viiden tonnin kuukausipalkka on hyvin kaukana. Mutta ajattelet, että omiaan heille, mitäs eivät ole kouluttautuneet rahakkaammalle alalle.
Ehkä rahakas elämä saa aikaan tietynlaisen kuplan. Mutta suomalaisten keskipalkka on alle 3000 ja suurimman osan tulot jäävät tämän alle. Niin että ap:n ihmettely suurituloisten palstarynnistyksestä on aivan paikallaan.
täällä haukutaan suurempituloisia, mutta silti ei pysähdytä miettimään, miksi on itse päätynyt alalle tai hommaan, missä palkat ovat huonot. etenkin jos se palkka on niin määräävä tekijä ja toisten isommat tulot harmittaa. Minun äitini esimerkiksi on siivooja, mutta hyvin tuo pärjää, eikä valita palkastaan saati että haukkuisi minun tulojani...
Missään kuplassa en elä, enkä Mersulla ajele. Eihän tässä liene siitä edes kysymys?
Tärkeämpää kuin raha on, että työ jota tekee on mielekästä ja siitä saa tyydytystä. On siis muutakin motivaatiotekijöitä kuin raha, ainakin mulle.
T: 2400 tienaava (työkokemusta 10 v.)
työn vastuuseen ym. pitää olla hyvä korvaus. En minä ainakaan tee töitä pelkästään tekemisen ilosta, vaan siksi, että pystyn myös elämäni ja lapsieni elämisen maksamaan. Palkka tällä hetkellä 3000€ ja tiedän etä se on minun tehtävässäni melko vähän ja uskoisin palkan kipuavan vielä ainakin tionne 4000€ hujakoilla.
Mies taas tienaa n. 10 000€/kk, mutta tuo maksetaan isosta vastuusta, kovasta matkustelusta, pitkistä työpäivistä ja tuloksen tekemisestä jne. Ei kai kukaan tuollaista homma tekisi 2400€:lla? En minä ainakaan.
pienempi joukko etuoikeutettuja, joilla on iso palkka.
Me maan hiljaiset pidetään turpa rullalla. Kun kuukausipalkka jää alle 2500 niin ei sitä viiti paljo huudella. Veikkaisin, että meitä on kuitenkin täällä enemmistö.
Jos olisin pitänyt vain rahaa tärkeänä asiana elämässäni, olisin hommannut eri ammatin. Harkitsin nimittäin ammattini lukion jälkeen tarkkaan. Olen erittäin mieluisassa työssä. Toki joskus ajattelen, että olisko pitänyt hakeutua lääkikseen tai paperialalle, rahan takia. Heti kuitenkin hoksaan että ei olisi pitänyt.
Saatikka jollekin myyntialalle, yök.
Kysymykseesi vastaan, että ihmisen pitäisi tienata kuukaudessa noin nolla euroa jotta voisi kutsua itseään ihmiseksi. Yleensä ne, joiden tulot ylittävät 3000 euroa, eivät ole enää ihmisiä.
pienempi joukko etuoikeutettuja, joilla on iso palkka.
Me maan hiljaiset pidetään turpa rullalla. Kun kuukausipalkka jää alle 2500 niin ei sitä viiti paljo huudella. Veikkaisin, että meitä on kuitenkin täällä enemmistö.
Jos olisin pitänyt vain rahaa tärkeänä asiana elämässäni, olisin hommannut eri ammatin. Harkitsin nimittäin ammattini lukion jälkeen tarkkaan. Olen erittäin mieluisassa työssä. Toki joskus ajattelen, että olisko pitänyt hakeutua lääkikseen tai paperialalle, rahan takia. Heti kuitenkin hoksaan että ei olisi pitänyt.
Saatikka jollekin myyntialalle, yök.
Kysymykseesi vastaan, että ihmisen pitäisi tienata kuukaudessa noin nolla euroa jotta voisi kutsua itseään ihmiseksi. Yleensä ne, joiden tulot ylittävät 3000 euroa, eivät ole enää ihmisiä.
Minä tunnen niin yrityksillään rikastuneita, yritysjohtajia kuin siivoajia ja työttömiäkin ja kyllä kaikki ovat ihmisiä, tulotasosta riippumatta. Ei kai palkka ketään pahenna/paranna?
t.3
Paljonko pitäisi ihmisen tienata kuussa, jotta voisi itseään ihmiseksi kutsua?
Palkka, varallisuus tai ammatti ei arvota ihmistä. En tiedä mitä ystäväni tai tuttavani tienaavat, enkä ole koskaan kysellyt. Oman perheen tulotaso ylittää monikymmenkertaisesti sen mitä täällä av-palstalla pidetään hyvänä, mutta oikeassa elämässä en ole ikinä keskustellut ystävieni kanssa heidän tuloistaan, mahdollisista lainoistaan tai paljonko asunto tai sohva on maksanut. ;)
viidestä vastaajasta jo yksi on ilmoittanut miehensä kuuluvan "kymppikerhoon", ja toisen tulot vaatimattomasti vain monikymmenkertaiset keskivertoon nähden.
Huokaus. Moniko täällä näkee näitä päiväunia ympäri vuorokauden?
Täytyy muistaa, että tämä on anonyymi keskustelupalsta ja jokainen voi olla olevinaan ihan mitä tykkää; äkkiäkös sitä muutamalla tonnilla pyöristää tuloja ylöspäin kun kukaan ei kuitenkaan pysty asiaa tarkistamaan.
Minusta palkka ei ole tärkeintä vaan se, että on onnellinen elämässään, viihtyy työssään ja tekee itselleen mielekästä työtä.