Lapsen synttäreillä oli esitetty elokuva :o
lapseni oli kaverinsa 5v synttäreillä. Ainoana ohjelmanumerona oli ollut elokuva ja sen jälkeen kakunsyöntiä.
Olin vähän ihmeissäni. Juhlat järjestänyt äiti kehui kun oli niin rauhallista. Eiks tää nyt oo vähän kummallista?
Kommentit (53)
Tai ehkäpä kaikkien viisivuotiaat eivät tapita telkkaria jatkuvasti, joten elokuva olikin tavallisuudesta poikkeavaa.
Kaikki ei näet käytä tv:tä lapsenviihdyttäjänä päivittäin, tahi edes viikottain.
Ennemmin sanoisin hyi hyi, niille, joiden lapsille telkkarin katselu on päivittäinen vakiotoiminta
Meillä on useampi lapsi ja synttäreitä olen järjestänyt varmasti kymmeniä. Leffan katsominen ei ole ollut koskaan ohjelmassa, mutta en mene vannomaan, etteikö joskus olisi.
Oli nimittäin viime syyskuussa 6v pojan synttärit, minne kutsuttiin uudelta esikoululuokalta kavereita, sekä tyttöjä että poikia, olisko ollut 11 yhteensä. Kaikki käyttäytyivät lopulta todella huonosti!!! Joukossa oli pari villimpää kaveria, jotka lietsoi koko sakin järjettömään riehumiseen. Eikä se ollut mitään kivaa lasten riehumista vaan esimerkiksi kirottiin ja huudettiin "kattokaa mun mulkkuu" ja oltiin vetävinään käteen (6-vuotiaat!!!). Tietysti sain tilanteen melko hyvin hallintaan ensi järkytyksen jälkeen, mutta tälle porukalle se leffasynttäri-idea olisi ollut varmaan ihan kiva! Synttärein jälkeen siivotessani löysin mm. kylpyammeesta täytekakkua ja yhden sisaruksen sängystä multaa (??).
lapseni oli kaverinsa 5v synttäreillä. Ainoana ohjelmanumerona oli ollut elokuva ja sen jälkeen kakunsyöntiä.
Olin vähän ihmeissäni. Juhlat järjestänyt äiti kehui kun oli niin rauhallista. Eiks tää nyt oo vähän kummallista?
Olisit tullut suoraan sanomaan mulle, ettei täällä tarvitsisi ihmetellä!
Tytöt katsoivat Barbie ja 12 tanssivaa prinseessa, leikkivät ja askartelivat siinä sivussa sen mitä tahtoivat.
Pelleä, poneja ja sirkustelttaa en tilannut, sorry!
synttärietä on ollut paljon ja sitten on ollut hoplop- ja vaikka mitä erikoisohjelmasynttäriä. Ja sitten muutama elokuvasynttäri- ja semmoinen missä ollaan ulkovaatteissa ulkona jne. Mä en ymmärrä miksi kaiken pitää mennä aina jonkun tietyn kaavan mukaan?? Eikös tätä elämää nyt kuitenkin vois toteuttaa aika monella tavalla? Lapsenkin olis hyvä oppia ettei kaikki mene aina sitä yhtä kaavaa- vaan jollakin on ihan eri pointti- ja että sen erilaisuuden kanssa kannattais tulla toimeen. Mutta eihän ne mitään opi jos äidit on naama nyrpeänä. En voi ymmärtää kuinka kapeat katsantokannat ihmisillä on. Onko jossain joku ohjekirja missä kerrotaan kuinka tää elämä eletään ja varsinkin millaisia lasten 5v-synttäreiden kuuluu olla? Markkinamiehethän semmoista yrittää julistaa- kukaan teistäkään ei varmasti valita siitä et on ostettu kaikki mahdollinen koristuskrääsä ja roina sinne synttäreille?
kekkereistä?
Oikein SUUNNITELLA ohjelmaa?
Voi kiesus mitä mammoja täällä vouhkaa...kakku ja kaverit, eiköhän se ole siinä?
Ja veihän lapsesi varmasti jonkun über kalliin, ison ja hienon lahjan?
Sehän on varmaan mielestäsi 5vee synttäreiden tarkoituskin kun kerran jostain uupuneista ohjelmanumeroista vouhkaat?
lapselle.
Joku kiva filmi ja poppareita, irtsareita sekä limpparia.
Teemaan sopivaa rekvisiittaa ja tarjottavaa leffan jälkeen.
että hyvässä elämässä arki ja juhla erottuvat toisistaan. Mutta ei lasten synttäreiden aina tarvitse olla mitään megajuhlia. Onhan aikuisillakin erilaista; harva joka julissa keekoilee tiara päässä, eikös kavereiden kanssa istuta iltaa ja voida syödä ihan rahvaanomaisesti pizzaa ja katsoa telkkariakin- ja se on arjen yläpuolella kuitenkin..? Ja usein paljon mukavampaa kuin se hienostelu?
Meidän lapsille juhlan tekee jo se että on herkkuja ja limpparia kun eivät kotona useinkaan saa. Ja vaikka usein ovatkin kavereilla- silti se kylässä oleminenkin on ihan oma juttunsa.
Mäkin voisin järjestää seuraavaksi jotain leffajuttua. Ja siihen oheen jotain pientä hauskaa:)
mutta hyvin mietitty ohjelma estää sellaisen epämääräisen riehumisen ja toisaalta opettaa siihen, miten juhlissa käyttäydytään.
Lahjoja ei tarvitse repiä auki heti alkuunsa, vaan ne voi antaa esim. niin, että lapset kokoontuvat piiriin ja antavat vuorotellen oman lahjansa. Onginta on ihan hyvä ohjelmanumero. Tytöt tykkäävät kovasti, kun esim. laitetaan hiuksia, kynsikoruja jne. pientä kauneudenhoitojutskaa. Hiuskoristeet ja muut saavat sitten mukaan kotiin.
Kaikessa on tärkeintä se, että aikuinen ohjaa ja huomioi koko ajan lapsia. Synttärit on lapsille tärkeä ja vähän jännittäväkin juttu, joten niihin kannattaa uhrata aikaa ja mielikuvitusta.
Itsellänikin oli tosi mukavaa viime synttäreillä, kun "kauneussalongissa" lakatessani kynsiä ja laittaessani hiuksia tyttöjen toiveiden mukaan, kaikki halusivat kovasti kertoa samalla omia juttujaan. Tulivat sellaisetkin lapset tutuksi, joita en ollut ennen juurikaan nähnyt :)
koska kaksosillemme järjestetään vain yhdet yhteiset kaverisynttärit. Mutta yhteisen ohjelman lisäksi oli tekemistä myös erikseen pojille ja tytöille. Pojille oli tatuointistudio, ja mies veti sitä hommaa.
35
silloin teidän synttäreillä ihan ohjelmanumerot ja järjestettyä ohjelmaa?
Mistä tulee tuommoinen käsite että _pitää_ olla ohjelmaa kaavojen mukaan?
Pari kaveria sai pyytää, ja loput oli mummuja ja kummeja ja muita.
Mun kokemukseni muiden 5-vuotissynttäreistä on ollut että ensin syödään herkkuja ja sitten leikitään, ja ainoa muu ohjelmanumero on onginta, jossa jokainen saa sitten jonkun pienen kotiinviemisen. Se on lapsen mielestä ollut plussaa, mutta en usko että olisi edes huomannut jos ei olisi ollut sitäkään. Se itse tilanne on ainakin minun lapsestani jännä, että ollaan kaikki juhlavaatteissa ja saa kakkua ja keksejä ja mehua, ja ollaan isolla porukalla jonkun kotona.