Pph:t! Kuinka tarkkoja olette hoitoaikojen noudattamisesta? ov
Jos hoitosopimuksessa on sovittu 8h15 min hoito-
ajasta, mutta hoitoaika venyy ilman mitään ennakkoilmoitusta hoitajalle kerran pari viikossa 8h45 minuuttiin. Kannattaako märistä?
Entäs jos asiakas ilmoittaa seuraavan päivän muuttuneesta hoitoajasta edellisenä iltana, mutta seuraavana aamulla sitten lapsi tuleekin niinkuin alunperin oli sovittu? Kannattaako tästä märistä?
Loppupuhki, en tiedä enää mitä ajatella tai sanoa. Auttakaa kokeneemmat!!
Kommentit (51)
Kysymys on edelleenkin pph:sta joka teidän lastanne hoitaa sovitusti sovituin hoitoajoin. Jos tämä hoitoaika ylittyy, onko pph:lla mielestänne aihetta märytä?
Teillä on tärkeät tehtävänne, jotka olette sopineet työsopimuksessanne työnantajanne kanssa. Tekisittekö itse enemmän mitä työsopimukseen on kirjattu? Jos teette, kai se on kerrottu myös lapsenne hoitajalle?
En ole tekemisissä päivähoitoasioiden kanssa, mutta sopimukset ovat tuttuja. Eikö näissä hoitosopimuksissa todellakaan ole määritelty myöhästymisille mitään sanktioita? Eikö asia olisi hirmu paljon yksinkertaisempaa kun sovituista ajoista jatkuvasti lipsumisesta napsahtaisi "sakko"? Älkääkä nyt alkako väittää että tätä ei jostain syystä pystyisi juuri tällä alalla soveltamaan.
sovitun ajan puitteissa. Pph ei ole velvollinen tekemään ylitöitä kuin sovitusti.
Itse sanoisin jos joku vanhempi toistuvasti myöhästyy eikä noudata sovittua aikaa. Jos sovitaan, että lapsi tulee hoitoon 7.30 odotan, että lapsi on meillä silloin eikä vaikka 6.15 tai 8.00 .
Tai jos vanhempi haluaa joustavan tulo-ajan siitäkin pitää sitten sopia "meidän Maija tulee 7.30-8.00 välisenä aikana hoitoon" Sama hakuajan kanssa.
18.00. On jo 12h työpäivä. Siihen vielä myöhästyminen päälle lapsen hakuajassa niin kyllä tietää tehneensä töitä. pph
Ja kun sitten vein esikoista ensimmäiselle pph:lle en todella tajunnut, ettei sinne _voi_ viedä yhtään minuuttia ennen hoitoajan alkua. Tapani mukaan olin 10 min ennen oven takana, niin jo tuli valitusta, että "minun työaika alkaa vasta klo se ja se..". Siitä lähtien odoteltiin autossa pph:n pihassa, jos oltiin yhtään etuajassa, joskus on pakko ottaa kelivaraa matkalle.. Hakeakaan ei uskaltanut etuajassa, jos ei ilmoittanut viim. aamulla tuodessa.
Nämä tosin vaihteli hoitajittain, mutta tuo oli ihan äärimmäinen tapaus.. Onneksi päiväkodissa ei ole niin pilkun päälle, kun työni on sellaista, etten voi aina vaan lähteä kun pitäisi.
alkaa kun vanhempi lähtee ja loppuu kun vanhempi saapuu.Et eiköhän se hoitoajan kanssa ole sama homma,työaikaa se tosin hoitajalle,jos perhe jää juttelemaan tai pakkailemaan tavaroitaan...
Tuntuu että perhe käyttää sinun hyväntahtoisuuttasi hyväkseen. Hoitoaikoja on noudatettava! Tietenkin joskus saattaa olla tilanne, että hakija myöhästyy, jos vaikka moottoritiellä on sattunut onnettomuus ja tie on poikki. Mutta jos myöhästyminen on jokaviikkoista, ei sitä tarvitse hyväksyä. Eikä myöskään hoitoaikojen vaihtelua.
Ihan maalaisjärjellä tämä ajateltuna, en ole pph.
meillä hoitoaika 7.30-16.30 mutta yleensä vien varttia vaille ja haen varttia yli, eipä voi kukaan nurista...aina jun ei voi tietää esim liikenteestä...
viivästyy alle 15min, mutta aamulla en kato hyvällä jos tullaan 15-30 ennen sovittua. Jos illalla ilmoitetaan, että tullaan aamulla ½t myöhemmin, mutta tullaankin "normaaliin" aikaa ja lapsi sattuu olemaan eka niin saatan olla juuri herännyt ja ihan pöllämystynyt. Sanon kyllä siitä jos tullaan liian aikasin (jos eka, muutoin en sano mitään.)
jos olet yksityinen laskutat sopimuksenmukaan ylitunneista
Jos sovittui että lapsi tulee poikkeukselisesti klo 8 jos normi aika vaikka puoli kasi ja sitten ovikello soikin puoli kasi joko et avaa tai avaat paplarit päässä ja annat ymmärtää että olet närkästynyt
tai sitten vaihtoehtona voisi olla suorapuhe
vaan perusoikeus että on työajat. Kerää kaikki itsevarmuutesi ja sano että toiminta loppuu nyt ja aikoja aletaan noudattamaan ehdottomasti. Jokaisesta kerrasta kun hoitoaika ylittyy, saa periä määrätyn lisämaksun ja tuleekin periä!
Itse olin pph ja tiukka hoitoajoista. Yhdeltä perheeltä perin pari kertaa tuon maksun. Toisen perheen kanssa joustin enemmän koska he saattoivat hakea joskus lapsen aikaisin ja muutenkin antoivat minulle extravapaapäiviä.
ja kyseli että enkö aio tulla hakemaan. Olin selvästi ilmoittanut, että mulla loppuu opinnot klo 16 ja kotimatkaan menee liikenteestä riippuen 30-45 min. Hoitoaika oli periaatteessa 8-17, joten siitäkään ei voinut olla kiinni.
En oikein missään vaiheessa ymmärtänyt, että mistä kenkä puristaa. Ehkä kyse oli vaan siitä, että muut lapset haettiin jo neljältä ja hoitaja olisi halunnut saada minunkin lapseni ulos mahdollisimman pian että olisi päässyt iltaa viettämään.
Mutta jos joskus hain aiemmin, niin sekin oli paha. Tai siis sain hakea aiemmin, mutta minun oli ilmoitettava minuutilleen milloin tulen. Ei siis riittänyt esim. noin klo 15.
7:30-17:00 välinen aika. Normi päivä on, että lapsi menee puol kasin maissa tai hieman jälkeen ja haetaan hoidosta neljän pintaan.
Onneksi meillä pph tosin ei ole mikään nipo hoitoaikojen suhteen ja muutokset eivät ole hänelle mikään ongelma. Tosin silti pidämme lähes 100%:sti sovituista ajoista kiinni. Ja nyt kun joku heti ajattelee, että miksi pph:n täytyy joustaa, niin kyllä me olemme ns. asiakkaita, joilta palkka tulee, ja vastaavasti muussa työssäkin täytyy joustaa asiakkaiden vuoksi ja senkin vuoksi saattaa itsellä töissä venähtää.
Joten ehkä ajattelen hieman erilailla kuin useimmat.
Minusta hoitoaika on tosi outo käsite, työni vaihtelee päivittäin. Pistin hoitoajaksi pisimmän mahdollisen. Vältin siis valitukset ennalta. Olen kiva äiti, joka hakee ennen sopimuksen aikaa?
Ja hoidon tarve "x" tuntia/pvä.
Hoitoaika välillä esim. 7-16 menee, mutta hoidon tarve- kohta ylittyy sen kerran pari viikossa puolella tunnilla.
Olen yksityinen ja periaatteessa teen aika monta tuntia ylitöitä kuukaudessa, ilman että minulta edes koskaan kysytään haluanko tai voinko.
Tämän tarkemmin en voi kertoa, toivottavasti joku osaa laittaa tähän rotin suuntaan tai toiseen..=/
Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan perheen kanssa on sovittu 8h15 min hoidosta/pvä klo 7-16 välillä. Siihen se meneekin, mutta hoitoaika on 8h45 min.
t. ap
Ehkä eivät ole tajunneet tuon hoitoajan ja hoitotarpeen eroa? Jos on sanottu, että hoitoaika on 7-16, niin ehkä ajattelevat, että lapsi voi olla tuon ajan hoidossa?
t. 8
Minusta se, että vie lapsensa yksityiselle pph:lle on valinta. Päiväkodeissa hoitoajat ovat usein joustavammat, mutta onhan laitosmainen hoito muutenkin erilaista.
Minulla hoitoaika sopimuksen mukaan on klo 8-16.30. Tuona on se aika, jolloin palveluni ovat käytettävissä, ja jos hakuaika venyy, sopimuksessa on määritelty myös hinta ylimenevälle hoidolle. Ja ihan paikallisen ypph:ien yhdistyksen käyttämää suositushintaa käytän tuolloin.
Viidestä minuutista en sano mitään, mutta jo 10 minuutin myöhästyminen, varsinkin jos siitä ei mitään ilmoita, on eri juttu. Meillä pph:lla voi olla omia menoja ja ei ole kiva lapsenkaan odottaa pihalla, että koska haetaan, kun kaverit ovat lähteneet jo aikoja sitten, ja hoitajana ei voi muuta kuin luvata, että ihan kohta äiti tai isä tulee...
tulisi olla se mikä se yleensä on ja tarvittaessa ilmoittaa jos on muutoksia(siihen pitäisi pph:n sopeutua). Onhan se hölmöä varautua joka päivä siihen,että joku on 7.30-17 vaikka onkin vain 8-16. Ja ne keiden työ/lapsen hoitoajat vaihtelee,voisivat ilmoittaa vaikka edellisenä perjantaina seuraavan viikon ajat?ei luulisi olevan vaikeaa. Myöhästymiset jonkin yllättävän syyn takia onkin asia erikseen,ne pitää hyväksyä.Kurjaahan se on jos on esim.lääkäri aika varattu ja ei sinne ehdikkään. Itse olen myös törmännyt vanhempaan,joka tulee joka päivä 16.59 hakemaan (hoitopaikka suljetaan klo.17) ja keräileen 15min tavaroita,minkäs sillekkään voi(selityksenä aina sama tuttu ruuhka).
-päikkärin täti-
vaan perusoikeus että on työajat.
Vai että ihan perusoikeus, että on työajat? Sanopa tuo kaikille ylemmille toimihenkilöille, johtotehtävissä oleville jne... Jollain onnekkailla on työajat, mutta ei nyt sentään perusoikeudesta ole kysymys ;)
Ja ilman ennakkovaroitusta?