Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pph:t! Kuinka tarkkoja olette hoitoaikojen noudattamisesta? ov

Vierailija
18.01.2011 |

Jos hoitosopimuksessa on sovittu 8h15 min hoito-

ajasta, mutta hoitoaika venyy ilman mitään ennakkoilmoitusta hoitajalle kerran pari viikossa 8h45 minuuttiin. Kannattaako märistä?

Entäs jos asiakas ilmoittaa seuraavan päivän muuttuneesta hoitoajasta edellisenä iltana, mutta seuraavana aamulla sitten lapsi tuleekin niinkuin alunperin oli sovittu? Kannattaako tästä märistä?

Loppupuhki, en tiedä enää mitä ajatella tai sanoa. Auttakaa kokeneemmat!!

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisi olla se mikä se yleensä on ja tarvittaessa ilmoittaa jos on muutoksia(siihen pitäisi pph:n sopeutua). Onhan se hölmöä varautua joka päivä siihen,että joku on 7.30-17 vaikka onkin vain 8-16. Ja ne keiden työ/lapsen hoitoajat vaihtelee,voisivat ilmoittaa vaikka edellisenä perjantaina seuraavan viikon ajat?ei luulisi olevan vaikeaa. Myöhästymiset jonkin yllättävän syyn takia onkin asia erikseen,ne pitää hyväksyä.Kurjaahan se on jos on esim.lääkäri aika varattu ja ei sinne ehdikkään. Itse olen myös törmännyt vanhempaan,joka tulee joka päivä 16.59 hakemaan (hoitopaikka suljetaan klo.17) ja keräileen 15min tavaroita,minkäs sillekkään voi(selityksenä aina sama tuttu ruuhka).

-päikkärin täti-

Olin aiemmin töissä asiakaspalvelussa, ja sieltähän ei vaan lähdetä vaikka työvuoro loppuisi, jos on asiakkaan kanssa jotain kesken.

Nykyään työskentelen tutkijana. En voi välttämättä etukäteen ennustaa esim. jonkin proteiinimäärityksen kestoa, koska pienikin häiriö työskentelyssä voi aiheuttaa sen, että joudun aloittamaan kokeen alusta. Tai voin joutua jonottamaan jollekin laitteelle.

Tätä en tietenkään käytä puolusteluna sille, että saisin olla myöhässä (enkä olekaan), mutta en myöskään pysty ennustamaan työpäivän loppumista minuutilleen. Siksi ilmoitan mieluummin ajan, johon varmasti ehdin.

Vierailija
22/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 7 ja 16 välillä. Minusta tuo 8 tuntia 15 min on se aika jolloin lapsi fyysisesti on hoidossa. Jos se menee sen yli ilmoittamatta niin ylityötähän se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää sitten ilmoittaa sellaiset ajat, jolloin pystyy hakemaan. Esim.jos ilmoitettu haettavaksi viimeistään 16.45 ja pph:n lapsella harrastus, johon on ehdittävä esim. 17.30, niin onpa aika törkeää viivyttää hoitajaa niin, että hänen menonsa jää menemättä.

Lapseni eivät pph:lla ole olleet. En ikimaailmassa ilkeäisi käyttäytyä niin huonosti, että käyttäisin hoitajaa hyväksi hakemalla lapset miten sattuu (myöhemmin kuin ilmoitettu). Tietenkin eri juttu joku onnettomuus tms kerran vuodessa, mutta jatkuvasti.

Vierailija
24/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tärkeää työtä, on se perusoikeus, että vanhemmat pitävät sovituista työajoista kiinni!

Vierailija
25/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako hoitoaika heti silloin kun hoitoon tullaan, vai vasta sitten kun on äidin kanssa riisuuduttu, vaihdettu sisävaatteet, pesty kädet ja lapsi viety ryhmään ja vanhempi poistuu paikalta?

Tai iltapäivällä päättyykö hoitoaika silloin kun vanhempi saapuu ja ottaa lapsen vastuulleen vai vasta sitten kun on kuultu päivän tapahtumat, tarkistettu lapsen lokeron tila, mitä tarvitaan ja mitä viedään kotiin pestäväksi ja fyysisesti poistutaan?

Vierailija
26/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoaika alkaa silloin, kun vanhempi jättää lapsensa ovesta sisälle ja lähtee (minä hoitaja riisun ulkovaatteet jne.). Hoitoaika loppuu sillä hetkellä, kun vanhempi astuu portista pihallemme.

Ypph

Vierailija
27/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnitella viikkoaan ja päiviään,eikö asiakkaat ja kokeet voi sopia niin,etteivät ole viimesellä tunnilla... Minua itseäni harmittaa kovasti jos päiväkodissa jotkin lapset ovatkin myöhempää ja joudun jämään työparini kanssavanhempien huolimattomuuden vuoksi ja sovitut menoni siirtyvät. Monesti isäntä käynyt kuumana autossa,kun hakemaan on tullut.Monesti näissä ns.välivuoroissa ajattelen pääseväni hoitamaan asioita.Viimeiseen vuoroon on aina laskettava yllättävä ruuhka yms lisä...Mitenhän tulevaisuudessa lapseni hoitopaikkassa suhtaudutaan,kun soitan 17.15,olen vielä töissä,kun yhtä lasta ei ole haettu.Tiedän,että tekin olette jo "sulkeneet" klo.17.

-14

Vierailija
28/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän tulevaisuudessa lapseni hoitopaikkassa suhtaudutaan,kun soitan 17.15,olen vielä töissä,kun yhtä lasta ei ole haettu.Tiedän,että tekin olette jo "sulkeneet" klo.17. -14

Jos olet sopinut hakevasi lapsesi klo 17, niin tiedät varmasti jo ennen viittä ettet ehdi paikalle ajoissa koska matkoihinkin menee aikaa. eli tottakai soitat jo ennen viittä että tänään tulet myöhästymään. Kyllä edes hoitajan pitäisi tämä tajuta.

Vierailija
29/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en usko toisen päiväkodinkaan tykästyvän,jos monesti viikolla soittelen sinne. Ja siltikään en pysty tarkkaa aikaa ilmoittamaan,koska pääsen,jos minulle ei myöhästyvät vanhemmat ilmoittele mitään...oma elämä se on meilläkin...

Vierailija
30/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tärkeää työtä, on se perusoikeus, että vanhemmat pitävät sovituista työajoista kiinni!

... perusoikeus on oikeus, joka on perustuslaissa turvattu kaikille Suomen kansalaisille. Ei kannata puhua perusoikeuksista, jos kyse ei niistä ole. Jos työajoista on sovittu, niistä on toki pidettävä kiinni kuten kaikista muistakin sovituista asioista, mutta ei se edelleenkään mikään perusoikeus ole.

Vierailija
31/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan perusoikeus että on työajat.

Vai että ihan perusoikeus, että on työajat? Sanopa tuo kaikille ylemmille toimihenkilöille, johtotehtävissä oleville jne... Jollain onnekkailla on työajat, mutta ei nyt sentään perusoikeudesta ole kysymys ;)

Johtotehtävissä on varmasti paljon poikkeamia. Mutta jos rivityöntekijä venyy ja venyy, on se omaakin syytä. Kyllä siinä vaiheessa kannattaa jo liitolta hakea tukea jos ei osaa itse pitää oikeuksista kiinni. Luepa vähän työaikalakia, ei tämä mikään vitsi ole. Sen verran pitää olla itsekunnioitusta ettei anna ilmaista työtä muille.

Jos on iso kiho, tietysti venyy eri tavalla. Se ei sitten olekaan samanlainen stressitekijä koska tunnetusti hyvä palkka kompensoi loistavasti työn paineita. Tämnä on tutkittu asia.

Vierailija
32/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnalliselle perhepäivähoitjalle siitä,kun työaika ylittyy sovitusta....käsittääkseni pph:n palkka+muut korvaukset on aika pienet...

Vierailija
33/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnalliselle perhepäivähoitjalle siitä,kun työaika ylittyy sovitusta....käsittääkseni pph:n palkka+muut korvaukset on aika pienet...

Voisin minäkin tehdä puolituntia ylitöitä muutaman kerran viikossa rahaa vastaan. Mutta nyt teen sen ihan ilmaiseksi ja nyt mietin miksi!

T. ap

Vierailija
34/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnitella viikkoaan ja päiviään,eikö asiakkaat ja kokeet voi sopia niin,etteivät ole viimesellä tunnilla...

Esimerkiksi joku testi, jonka työssäni ajan, kestää sen aikaa kuin kestää. Hommat tehdään loppuun annetun ajan puitteissa. Työelämässä on deadlineja ja oman työn seuraavalle päivälle jättäminen voi viivästyttää koko tiimin ja projektin tehtäviä. Varsinkin teknisessä tuotekehityksessä työ on hektistä.

Ja ainakin Helsingissä ruuhkat vaihtelevat päivästä riippuen niin, että Otaniemi - Pohjois-Helsinki -väli kestää 20 minuutista aina reiluun tuntiin, kun sen tulee omalla autolla.

Lapseni päiväkodissa ei ole koskaan valitettu hakuajoista, mutta tarvittaessa olemme hälyttäneet isovanhemmat apuun. Hoitoaika on meilläkin pitkä. Lisäksi aikatauluun tuovat epämääräisyyttä toisen vanhemman freelancer-hommat sekä molempien jatko-opiskelu. Luentoja on välillä iltaisin. Joskus luennolla kiertää läsnäololista vasta lopussa, ja jos suoritusmerkinnän haluaa, on istuttava listan kiertämiseen asti. Oikeasti osa professoireista on niin vieraantuneita käytännön elämästä, että eivät voi kuvitellakaan, että jonkun opiskelijan pitäisi hakea lapsi päiväkodista :D

Vierailija
35/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan perusoikeus että on työajat.

Vai että ihan perusoikeus, että on työajat? Sanopa tuo kaikille ylemmille toimihenkilöille, johtotehtävissä oleville jne... Jollain onnekkailla on työajat, mutta ei nyt sentään perusoikeudesta ole kysymys ;)

Johtotehtävissä on varmasti paljon poikkeamia. Mutta jos rivityöntekijä venyy ja venyy, on se omaakin syytä. Kyllä siinä vaiheessa kannattaa jo liitolta hakea tukea jos ei osaa itse pitää oikeuksista kiinni. Luepa vähän työaikalakia, ei tämä mikään vitsi ole. Sen verran pitää olla itsekunnioitusta ettei anna ilmaista työtä muille.

Jos on iso kiho, tietysti venyy eri tavalla. Se ei sitten olekaan samanlainen stressitekijä koska tunnetusti hyvä palkka kompensoi loistavasti työn paineita. Tämnä on tutkittu asia.

Meillä tavallisella tiimiesimiehelläkään ei ole työaikaa. Jotkut asiat on vaan joskus tehtävä, ja niitä tietysti jatketaan iltaisin kotona. Jos venyttää työpäivää vaikka 10 min tänään, ei huomenna tarvitse aloittaa hommaa alusta... Säästöä tulee siitäkin.

Vierailija
36/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa itse ensin sitä perustuslakia kun perusoikeuksista puhut, sieltä ei kyllä todenteolla löydy tuollaista perusoikeutta. Pointtini oli siis, että perusoikeus on oikeus, joka on taattu perustuslaissa kaikille kansalaisille, muut oikeudet eivät ole perusoikeuksia eikä niitä sellaisiksi pitäisi kutsua. Työntekijöiden muut oikeudet ovat sitten asia erikseen.

Vierailija
37/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistakin töistä ja lisäksi mieheni on säntillisemmin ollut aina kotona/hakemassa minua,hän on tehnyt tutkimustyötä,opiskellut ja ravannut palavereissa... Kyllä minä ymmärän silloin tällöin sattuvat poikkeavuudet/myöhästymiset ap:kin taisi alunperin tarkoittaa jatkuvaa myöhästelyä johon itsekkin viittasin. Ja ei kaikki kaikki tutkija/asiakaspalvelutyössä olevat äidit ole yksinhuoltajia.Lapsilla on yleensä varahakija,kivempi se vaan on jos vanhempi sen hälyttää,kuin me päiväkodista.

Vierailija
38/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnitella viikkoaan ja päiviään,eikö asiakkaat ja kokeet voi sopia niin,etteivät ole viimesellä tunnilla... Minua itseäni harmittaa kovasti jos päiväkodissa jotkin lapset ovatkin myöhempää ja joudun jämään työparini kanssavanhempien huolimattomuuden vuoksi ja sovitut menoni siirtyvät. Monesti isäntä käynyt kuumana autossa,kun hakemaan on tullut.Monesti näissä ns.välivuoroissa ajattelen pääseväni hoitamaan asioita.Viimeiseen vuoroon on aina laskettava yllättävä ruuhka yms lisä...Mitenhän tulevaisuudessa lapseni hoitopaikkassa suhtaudutaan,kun soitan 17.15,olen vielä töissä,kun yhtä lasta ei ole haettu.Tiedän,että tekin olette jo "sulkeneet" klo.17.

-14

Ja tutkijan työssä niitä kokeita tehdään koko työpäivän ajan silloin kun niitä on tehtäväksi. En voi ilmoittaa, että tänään lopetan jo klo 15 ja juon kahvia loppupäivän.

Ja HUOM! Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, EN hae lasta myöhässä, mutta en myöskään voi ennustaa minuutilleen milloin haen. Siispä ilmoitan hakevani klo 17, mutta usein haen aiemmin. Soitan kyllä, jos tulen huomattavasti aiemmin.

t. tutkija

Vierailija
39/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-14

Ja tutkijan työssä niitä kokeita tehdään koko työpäivän ajan silloin kun niitä on tehtäväksi. En voi ilmoittaa, että tänään lopetan jo klo 15 ja juon kahvia loppupäivän.

Ja HUOM! Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, EN hae lasta myöhässä, mutta en myöskään voi ennustaa minuutilleen milloin haen. Siispä ilmoitan hakevani klo 17, mutta usein haen aiemmin. Soitan kyllä, jos tulen huomattavasti aiemmin.

t. tutkija

Se edellyttäisi, että ennustaisin myös tulokset; esim. se mitä teen tiistaina riippuu paljolti maanantaina saamistani tuloksista.

Vierailija
40/51 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä ei ollut nyt ollenkaan kysymys, kuka myöhästyy ja miksi lapsen hausta.

Kysymys on edelleenkin pph:sta joka teidän lastanne hoitaa sovitusti sovituin hoitoajoin. Jos tämä hoitoaika ylittyy, onko pph:lla mielestänne aihetta märytä?

Teillä on tärkeät tehtävänne, jotka olette sopineet työsopimuksessanne työnantajanne kanssa. Tekisittekö itse enemmän mitä työsopimukseen on kirjattu? Jos teette, kai se on kerrottu myös lapsenne hoitajalle?

Minulla edelleen seisoo lapsen hoitoajoissa tietty kellomäärä, jonka vanhemmat (jotka tavan duunareita) ovat määritelleet ja jotka näitä sopimuksia eivät nyt pidä.

Ei ole kyse siitä, kuka tekee tärkeämpää työtä kuin toinen, vaan siitä, että toista ei laiteta tekemään töitä toisen kustannuksella.