Tunteeko kukaan laihaa karppaajaa?
kaikki mun tutut ja FB-kaverit,jotka hehkuttaa karppausta on aivan valtavia. Mä voisin vähän edes uskoa karppaukseen, jos edes kuulisin jonkun olevan laiha ja karppaaja...
Kommentit (254)
Kyllä ne pääasiassa ovat niitä "elämää suurempia" tapauksia. Jotka myös muistavat joka välissä kertoa kuinka ihanaa on vetää kermaa ja voita.
No, itse olen hoikka ja olen myös välillä karpannut. Mutta en sitä pidä minään elämäntapana. Ja minusta kauheinta siinä on se rasvan mättäminen just.
Mutta nämä on laihoja jo ennen karppausta. Yhtään karppauksessa rantakuntoon päässyttä en tunne, vaikka karppausta on joillain jo kauan jatkunutkin. Paikoillaan junnaamista tai jojoilua.
Eihän siinä mitään, jokainen rakentaa oman helvettinsä oman mielensä mukaan.
Tunnen, itseni. Ja paskakin luistaa joka päivä, ja haisee varmaan yhtä paljon kukkasille kuin kaikkien muiden. Ei kuituja paskomiseen karppi tarvi, rasva laittaa suolet liukkaiksi!
itse olen hoikka, 10 kiloa pudotin karppaamalla, paino alle 50 kg. Mutta mä huolehdin myös kalorivajeesta, jonka moni karppaaja tuntuu unohtavan. Atkins oletti automaattisesti, että ihmisen luonnollinen nälänsäätely aiheuttaa kalorivajeen, mutta monilla taitaa paukkua kalorit reilusti yli ja silloin ei se laihtuminenkaan oikein onnistu.
Muita plussia, mieliala pysyy tasaisena, olo on hyvä ja iho aivan loistavassa kunnossa. Lisäksi jostain kumman syystä en tarvitse shampoota enää lainkaan.
Et vissin sitten tiedä, että sitä sokeria, minkä aivot tarvitsee, ei tarvitse syödä. Sen elimistö pystyy valmistamaan ihan itse. Mikä on muuten se makro, jota elimistö ei tarvitse? Se on hiilari.
eikä maitotuotteita. Eikä välttämättä mitään muutakaan eläinperäistä.
hiilihydraatit, protetiinit ja rasvat. Proteiinia saadaan muustakin kuin eläinperäisitä tuotteista.
mutta tankkihan sekin on ja haisee myös pahalle ja vaahtoaa sekin. Kaikki siis kohdallaan?
Jos se on tosiasia, että sokeri on pahasta, voit varmaan esittää luotettavan lähteen, jossa asia on osoitettu niin varmasti kuin tieteessä on mahdollista.
Tässä pari uutisointia aiheesta.
Ensin, sokeria syödään liikaa suhteessa suosituksiin.
http://www.kaleva.fi/uutiset/sokeria-syodaan-liikaa/864500
Tässä mainitaan runsas sokeri sydäntautien syynä.
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Runsas+sokerinkulutus+nuorena+tiet%…
Nuo väitteet ihmisen elimistön sokerintarpeesta ovat aivan naurettavia. Tarvitseehan joidenkin ihmisten elimistötö myös tupoakkaa ja alkoholia, joten ovatko nuo tuotteet samalla tavalla tarpeellisia kuin sokeri. Lisäksi hammaslääkärit ovat esittäneet huolensa siitä, että yhä pienempien lasten hampaat ovat huonossa kunnossa. Sokerissa ei ole yhtäänmitään, mitä ihminen tarvitsisi, se on pelkkiä tyhjiä kaloreita.
Siellä oli joku "lounastaukokyttääjät" tms. -ketju jossa karpit ruotivat työkavereidensa lounaita. Yökkivät siellä kuinka naiset syövät - hyi olkoon - ruisleipää kasviksilla ja heillä vaan YKSI leikkele päällä (miksi niitä pitäisi olla pino?). Kauhistelivat myös toisten syömää pastakekoa tai jos joku jättää lihat syömättä ja ottaa vaan kasvisvaihtoehdon. Ja se selittely, "olihan se ruisleivän syöjä hoikka mutta sen iho näytti huonolta"...
Tuosta ylenkatseesta ja yökinnästä kuvittelin, että he ovat jotain supertimmejä kaunottaria, sitten katsoin heidän profiilitietojaan ja monilla oli yli 100 kg painoa, karppifoorumille liitytty about vuonna 2002 :D Niiiin tehokasta se rasvan tankkaus!
Kieltämättä jäi epämääräinen mielikuva koko porukasta, norsun kokoiset naiset yökkivät hoikkien kollegoidensa leivänsyöntiä.
Ja karppaajia lähipiirissä edelleen n. 5, suurin osa jo lopettanut. Väliakaisesti kyllä kaikki laihtuneet 5-10 kg, mutta kukaan ei normaalipainoon asti.
- siis niiden ihmisten joukossa, jotka voin sanoa tuntevani paremmin - ei ole ylipäätään yhtään karppaajaa.
Laihtuivat kyllä vasta kun munuaiset olivat hajonneet.
Atkins muuten painoi kuollessaan 150 kg, mutta oli toisaalta miljonääri
mitä intohimoisempi karppaaja ja sen suitsuttaja, sitä laajempi peräpää
Tunnen muutaman hoikan (about normaalipainon keski-alalaidalla) karppaajan. Kylkiluut eivät paista läpi, muttei niitä jenkkiksiäkään löydy näiltä rouvilta.
Laihtuivat kyllä vasta kun munuaiset olivat hajonneet.
Työkavereina ja tuttavapiirissä on joitakin. Elämäntapalaihduttajia.
monet hoikat joita tunnen (itseni mukaanlukien) kyllä jollain tavalla välttelevät huonoja hiilareita, mutta eivät kuitenkaan kokonaan. Eli eivät karppaa, mutta katsovat kuitenkin vähän mitä syövät. Joskus kuitenkin voi jonkun hampurilaisenkin tai pizzan syödä, kunhan ei nyt joka viikko. Normaalia terveellistä syömistä siis.
Siis miten munuaiset olivat hajonneet?
Munuaiset eivät saaneet riittävästi hiilihydraatteja ja tukkiutuivat yliannoksesta proteiinia.
(en ole se keneltä kysyit)
Yli 2g/kg proteiininsaannista ei ole todettu olevan lisäetua suorituskyvyn kannalta. Liian suuresta ravinnon proteiinimäärästä on elimistölle haittaa. Ravinnon ylimääräinen typpi eritetään virtsassa. Runsas typen eritys lisää nesteen menetystä ja saattaa johtaa nestetasapainon järkkymiseen. Maksa ja munuaiset joutuvat myös koville liiasta proteiinista: maksa muokkaa ylimääräisiä aminohappoja typpiyhdisteeksi (ureaksi), joka eritetään munuaisten kautta pois elimistöstä.
joutuvat koville kun elimistö lähenee ketoosia. Pidempään jatkuessa jokin paikka pettää
Kaksin kappalein + vielä yksi päälle. :)
Hyvin voivat ja jaksavat.
Itse en julistaisi mitään ruokavaliota yhtenä totuutena. Karppaamisessa osa on löytänyt hyvän olonsa. Samalla paino pysyy hallinnassa ja elämänlaatu paranee.
Itse heitin näiden esimerkkien innoittamana turhat sokerit vuoden vaihteen jälkeen pois ja ainakin toistaiseksi olo on ollut ihan hyvä. Liikun myös samalla tavoin kuin aiemminkin. Eli en väsy sen kummemmin. Ehkä olen jopa energisempikin päivän mittaan.
Mutta niinkuin kirjoitin, en usko vaahtoamiseen, enkä yleistämiseen. Minusta jokaisella kannattaa kokeilla juurikin sitä, mikä itselle sopii. Toiselle se on hiilihydraatti toiselle ei missään nimessä.
Elämän ainutlaatuisuus on ihanaa. Ja siihen ei tarvitse olla mielestäni edes maratoonari.