Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Teititteletkö (keitä? millaisessa tilanteessa?)

Vierailija
18.01.2011 |

Minä en teitittele ollenkaan ja kiusaannun jos minua teititellään.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempia ihmisiä, vieraita ihmisiä, saksalaisia ja ranskalaisia, proffia joiden kanssa ei ole tehty sinunkauppaa.

Ja itse asiassa toivon, että myös minua teititeltäisiin. Olen lopen kyllästynyt opiskelijoihin, jotka tulevat vastaanotolle pipo päässä, kahvimuki kädessä, lysähtävät pyytämättä tuoliin ja kysyvät että "tiedätkö sä mitään tästä..." Teitittely voisi tuoda siihen jengiin edes jotain ryhtiä.

opettajia ei ole tarvinnut teititellä enää 30 vuoteen

Vierailija
22/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 45-vuotiaan teitittely on todella loukkaavaa

Tulee melko vanha olo.

Itse teitittelen selvästi minua vanhempia, mutta en todellakaan loukkaannu, jos joku myyjätyttö kaupassa teitittelee minua :) Ja 46-vuotias olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen, jos joudun puhumaan vieraalle minua selkeästi vanhemmalle ihmiselle. Jos olisin asiakaspalvelussa, teitittelisin ilman muuta vanhempia ihmisiä. Ja aikoinaan olen ollutkin asiakaspalvelussa ja silloin teitittelin.

Vierailija
24/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ihan jauhot suuhun, vaikka se asiakaspalvelussa oleva selkeästi nuorempi henkilö kohteliaisuuttaan ja sääntöjä noudattaen sen tekeekin, mutta silti... En oo ees hei kolmeekymppiä täyttäny.

Tulee melko vanha olo.

Vierailija
25/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 45-vuotiaan teitittely on todella loukkaavaa

Tulee melko vanha olo.

Itse teitittelen selvästi minua vanhempia, mutta en todellakaan loukkaannu, jos joku myyjätyttö kaupassa teitittelee minua :) Ja 46-vuotias olen.

jos joku mua teitittelee. Mutta en silti sitä myöskään odota. Myyjätyttö saa ihan vapaasti sinutella myös. Minäkin sinuttelen kaikkia.

Vierailija
26/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattisesti vanhoja ihmisiä, koska he ovat siihen tottuneet.

Olen asiakaspalvelutyössä, jossa tiettyjä ihmisiä tulee teititellä myös.

Vierailija
27/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen itseäni vanhempia ihmisiä sekä 'arvokkaampia' kuten ministerit, pressa ja kuninkaalliset.

- niin älä naura kaikkea tätä olen joutunut tekemään.

Vierailija
28/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen yksityissairaalan puhelinvaihteessa, ja siellä teitittelin kaikkia asiakkaita. Mulle olis hirveän luontevaa teititellä vanhempia ihmisiä, esim. yli 70-vuotiasta naapuriani, mutta koska teitittely on katoavaa kansanperinnettä, ajattelen, että se voisi kuulostaa varsin oudolta, varsinkin kun ollaan aika paljon tekemisissä.

Olen asunut Virossa, jossa tuntemattomia ihmisiä teititellään lähtökohtaisesti, joten se saattaa vaikuttaa asiaan.

Vierailija
29/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempia ihmisiä, vieraita ihmisiä, saksalaisia ja ranskalaisia, proffia joiden kanssa ei ole tehty sinunkauppaa.

Ja itse asiassa toivon, että myös minua teititeltäisiin. Olen lopen kyllästynyt opiskelijoihin, jotka tulevat vastaanotolle pipo päässä, kahvimuki kädessä, lysähtävät pyytämättä tuoliin ja kysyvät että "tiedätkö sä mitään tästä..." Teitittely voisi tuoda siihen jengiin edes jotain ryhtiä.

opettajia ei ole tarvinnut teititellä enää 30 vuoteen

Opettajista (professoreista) useimmat ovat lakanneet vaatimasta teitittelyä noin 30 vuotta sitten. Vaikka kyllä vielä minun opiskeluaikanani 10 vuotta sitten meillä oli professori, joka vaati teitittelyä. TOsin vain yksi. Se että professorit eivät viitsi vaatia teitittelyä, ei silti tarkoita, ettei heitä tarvitsisi teititellä. Se tarkoittaa vain sitä, että koska opiskelijat joka tapauksessa käyttäytyvät kuin pölvästit, proffat antavat heidän tehdä niin - koska me emme ole käyttäytymisen ja talojen opettajia, vaan vain asian. Näin me ainakin lohduttaudumme. Mutta kyllä se aika usein käy mielessä, että jotain tapoja ja ryhtiä tähänkin opiskelijalaumaan pitäisi saada.

Vierailija
30/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen 60+ ikäisiä tuntemattomia ihmisiä

Tilanteesta riippuen taidan itse kyllä teititellä jo 50+ ikäisia.

Asuin kauan ulkomailla, missä teitittely on se normaali kanssakäymisen muoto ja hätkähdän vieläkin usein kun minua sinutellaan kaupassa Suomessa, aluksi se tuntui jopa loukkaavalta.

Itse olen 43v.

Vierailija
31/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat enimmäkseen vanhempia ihmisiä

Vierailija
32/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin naisia. Kyllä siinä halutaan osoittaa, että olet jo vanha kääkkä. Ei kukaan neli-viiskymppinen pidä teitittelystä. Huvittavinta oli kun eräällä kolmekymppisellä kaveriporukalla oli uusi 40v miesystävä, jota sitten yksi "kohtelias" kaveri koko ajan teititteli. Lopulta mies sasnoi, ettei tarvi teititellä, johon kaveri vain sanoi, että teititelee aina vanhempia henkilöitä. Tökeröä!

Vierailija
33/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajista (professoreista) useimmat ovat lakanneet vaatimasta teitittelyä noin 30 vuotta sitten. Vaikka kyllä vielä minun opiskeluaikanani 10 vuotta sitten meillä oli professori, joka vaati teitittelyä. TOsin vain yksi. Se että professorit eivät viitsi vaatia teitittelyä, ei silti tarkoita, ettei heitä tarvitsisi teititellä. Se tarkoittaa vain sitä, että koska opiskelijat joka tapauksessa käyttäytyvät kuin pölvästit, proffat antavat heidän tehdä niin - koska me emme ole käyttäytymisen ja talojen opettajia, vaan vain asian. Näin me ainakin lohduttaudumme. Mutta kyllä se aika usein käy mielessä, että jotain tapoja ja ryhtiä tähänkin opiskelijalaumaan pitäisi saada.

Tai olisikohan vain niin, että olet kovin nuori ja pätemisen tarpeessa, kuten kirjoituksistasi voisi päätellä. Päteminen kyllä näkyy ja useimmiten ihan muulla tavalla kuin ihminen itse tarkoittaa, joten opiskelijoilla tuskin on mitään syytä kunnioittaa sinua teitittelemällä :)

Tai ehkä olet töissä niin vaatimattomassa opinahjossa, että opiskelijat ovat ongelmaperheiden tai muiden vastaavien jälkeläisiä?

Vierailija
34/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmankin pärjää, mutta on aina etu, jos osaa toimia tilanteen mukaan. Kyllä se vaan vaikuttaa mielikuvaan, jos esimerkiksi työhön liittyvässä kirjeessä on liian tuttavallinen tyli tai menee sinuttelemaan jotain vanhempaa, itselleen tuntematonta professoria.

Kuten moni muukin vastannut, teitittelen vanhempia ihmisiä, joita en tunne niin, että tietäisin kannattaako sinutella (jotain 60-v, ja tyyliltään perinteisiä).

Ja minusta sillä, joka ottaa teitittelyn vituiluna iästä on ihan oma ongelma siellä itsetunnon puolella. Onhan se vähän huvittavaa, jos joku Prisman kassa teitittelee tällaista 38-vuotiasta normaalisti säilyneen näköistä farkkumammaa, mutta eipä ole koskaan tullu mieleen, että se olisi mitään muuta kuin sen kassan tapa hoitaa asiakaspalvelutyötään.

Vierailija
35/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai olisikohan vain niin, että olet kovin nuori ja pätemisen tarpeessa, kuten kirjoituksistasi voisi päätellä. Päteminen kyllä näkyy ja useimmiten ihan muulla tavalla kuin ihminen itse tarkoittaa, joten opiskelijoilla tuskin on mitään syytä kunnioittaa sinua teitittelemällä :)

Tai ehkä olet töissä niin vaatimattomassa opinahjossa, että opiskelijat ovat ongelmaperheiden tai muiden vastaavien jälkeläisiä?

Nuori ja nuori. Olen lähes nelikymppinen, töissä Tampereen ylioipistossa ja ne ihmiset, joille mun pitää pätevyyteni osoittaa ei ole opiskelijoita. Opiskelijat, jotka tekevät kanssani töitä pitempään, kyllä kunnioittavat minua, mutta toisaalte heidäthän minä jo tunnen, joten sinunkaupat ovat olleet varsin paikallaan. Yleisesti piittaamattomasti käyttäytyvien opiskelijoiden kanssa satunnaista vastaanottokäyntiä pidempää yhteistyötä ei synnykään. Heille tietynlaisen tapakulttuurin opetteleminen tekisi hyvää. Ne pipopäiset, tervehtimättä sisään kävelevät ja tuolille lysähtävät opiskelijat ovat aina niitä samoja, joiden työt palautetaan myöhässä, jotka kirjoittavat opintopäiväkirjoihinsa että "en ollut luennolla enkä keksi tähän mitään" ja saavat tenteistä ykkösiä. Heiltä ei puutu peruskunnioitus minua kohtaan vaan ihan koko elämää ja yhteiskuntaa kohtaan. En sitten tiedä, johtuuko tämä perhetaustasta, ei sen luulisi enää yliopistossa juuri painavan eli täysi-ikäisyyteen mennessä jokaisella on taatusti, kotitaustasta huolimatta, ollut tilaisuus sekä oppia kunnioitusta kanssaihmisten työtä, oikeuksia ja ihmisyyttä kohtaan että käydä lukemassa pari käytösopasta kirjastossa. Vika ei siis mielestäni ole taustan, vaan ihan näiden luuserien itsensä.

Vierailija
36/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiakaspalvelussa itseäni selkeästi vanhempia ihmisiä. Itse olen 27-vuotias. Eli teitittelen n. yli 50-vuotiaita. En kuitenkaan tunge sitä 'te'-sanaa joka väliin oikein korostettuna, esim. ei näin; 'Ottaisittekko te vielä jotain muuta? Tarvitsetteko te apua sen kanssa? Minä voin auttaa teitä.'

Vaan sama mieluummin näin; 'Ottaisitteko vielä jotain muuta? Tarvitsetteko apua sen kanssa? Minä voin auttaa teitä.'

En tiedä käsittikö kukaan mitä ajoin takaa, mutta että ei liikaa sitä 'te'-sanaa, koska se kuulostaa teennäiseltä.

Niin ja teitittelenhän minä siviilissäkin vanhempia ihmisiä, esim. tarjoan vanhukselle paikka bussissa tms. 'Voitte istua tähän jos haluatte, minä voin seisoa'.

Suoraan sinuttelu kalskahtaa itselleni korvaan, siis vieraalta ihmiseltä. En tarvitse teitittelyä vielä, mutta ei kuulosta hyvältä jos joku tuntematon sanoo 'Sinun pitää painaa tuota nappia että se toimii.' Pitäisi sanoa ennemmin 'Paina tuota nappia niin se toimii.'

Vierailija
37/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä käsittikö kukaan mitä ajoin takaa, mutta että ei liikaa sitä 'te'-sanaa, koska se kuulostaa teennäiseltä.

nimenomaan juuri noin. Muutenkinhan kielessä oiotaan "minä teen nyt näin" -> "teen nyt näin", "älä sinä siitä välitä" -> "älä siitä välitä".

Ihan normaalia kielenkäyttöä, siis.

Vierailija
38/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä kökön kuulosta kun joku niin tekee,

varsinkin ärsyttää sikana jos loku mua teitittelee, arrrg

Vierailija
39/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos ei sinun kauppoja olla tehty (niin ja se vanhempi henkilö tekee sinunkaupat jos hän haluaa) eli täällä ei tulisi kuuloonkaan että 25v sinuttelisi 40v henkilöä. (eikä kyllä päinvastoinkaan) Alle 16v sinuttelen.

Vierailija
40/41 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki vieraat teitittelevät minuakin, kampaajasta lähtien. Asun maassa, jossa vieraita teititellään. Kokisin sen erittäin röyhkeästi, jos vieras minua sinuttelisi. Se on kulttuurisidonnainen juttu eikä liity henkilön ikään vaan tiettyyn etäisyyden pitämiseen, ennen kuin ja jos ylipäänsä tutustutaan lähemmin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi