Vaikea tilanne...Yksi lapsista allerginen kissalle!
Meillä on neljä vuotta vanha ihana ja rauhallinen kissa, joka on koko perheelle kovin rakas. Kuopus on kärsinyt vauvasta asti pahoista allergioista, mutten ole yhditänyt (tai halunnut yhdistää) oireulua kissaan.
Mitä teen? Ketään ollut samassa tilanteessa? Kuinka selittää lapsille, että meidän on luovuttava kissasta?
Kommentit (47)
Olen _erittäin_ kissarakas ja olen oman oireiluni vuoksi luopunut kolmesta maailman ihanimmasta kissasta.
Et niinku yhdestä vielä oppinut?
sitä vanhemmillekin hyvin kitsaasti. Todennäköisesti ap joutuisi hommaamaan sen yksityislääkäriltä omalla kustannuksella, koska kyse ei ole ammattiin tai esim. opaskoiran pitoon liittyvästä pakkotilanteesta.
LISÄKSI siedätyshoidolle on muitakin rajoitteita, liittyen allergian oirehtimiseen. Kannattaa katsoa www.kaypahoito.fi -osoitteesta.
PS: miehesi ottaa aikalaisen riskin. Jos allergeenia sitkeästi pitää lähellään, voi olla, että allergialääkkeet menettävät ajan mittaan tehoaan ja miehellesi saattaa vielä puhjeta astmakin. Toivon mukaan niin ei käy - ei välttämättä käy - mutta riski on olemassa. Itse en ainakaan lapsen suhteen ikinä ottaisi sitä riskiä.
Olen _erittäin_ kissarakas ja olen oman oireiluni vuoksi luopunut kolmesta maailman ihanimmasta kissasta.
oletko aina noin hmmmm..... yksinkertainen...?
Jotenkin kuvittelin ettei kukaan ota kolmea kissaa kertarysäyksellä. Että niinku alottaisi ehkä yhdellä. Jolloin luulisi, että tulisi oireita? Anteeksi.
Jotenkin kuvittelin ettei kukaan ota kolmea kissaa kertarysäyksellä. Että niinku alottaisi ehkä yhdellä. Jolloin luulisi, että tulisi oireita? Anteeksi.
niitä oireita voi kehittyä ja allergia voi puhjeta vasta vuosia lemmikin oton jälkeen. Esim. minulla oli lapsena kissoja ja koiria ja eläinallergia puhkesi vasta, kun olin 15-vuotias. Siinä vaiheessa meillä oli kaksi kissaa ja koira, eri aikoihin otettuja - kaikki piti lahjoittaa/myydä pois.
Niin sun mielestä kenelläkään ei voi olla kissoja enemmän kuin yksi??
sai lieviä allergiaoireita aluksi, mutta on siedättynyt oireettomaksi. Tällä hetkellä kissoja on 7, joista 5 pentua.
23 oletko tyhmä?
Niin sun mielestä kenelläkään ei voi olla kissoja enemmän kuin yksi??
Olen . Myönsin jo, ja pyysin tyhmyyttäni anteeksi. Oletko sinä ilkeä?
kodissamme jo pitkän aikaa. Voin kertoa, ettei ole mikään miellyttävä tunne, kun jatkuvasti saa ponnistella, että saa tarpeeksi happea kun röörit ovat niin turvoksissa allergiasta. Se on tosi raskasta. Me luovuimme kissasta. Siitä ei edes keskusteltu.
Kuulostaa ihan joltain päihteiden käytöltä: "mä aloitin vaan yhdellä, mut sit niitä vaan tuli ja yks päivä mä tajusin, että niitä oli kolme". :D Sain siis ensin yhden kissan kaverilta, joka joutui luopumaan kissastaan. Ei tullut oireita ja kissan oli tarkoitus olla vain väliaikaisesti. Päätin ottaa oman kissan ja kissatalosta meille muutti ihana veijari. Kaverin kissalle etsittiin kotia, mutta kissa oli mallia Karvinen (oranssi makoileva pötkö), ei sille meinannut löytyä kotia. Edelleenkään ei oireita. Äitini tuttavaperheessä oli vahinkopoikue, josta yksi pentu oli jäämässä käsiin ja se tuli sitten minulle, kun oli muuten uhkana piikille joutuminen. Tadaa, kissoja oli kolme, joista se väliaikaisesti minulle tullut oli myös jämähtänyt meille.
Näiden kanssa elelin hyvillä mielin pitkään, kunnes alkoi tulla astmaoireita. Sinnittelin vielä inhalaattorinkin kanssa ylimääräisen vuoden, mutta sitten oli taivuttava ja etsittävä mirreille uudet kodit. Tästä on siis jo 15 vuotta aikaa, mutta edelleen muistan lämmöllä noita minulle rakkaita kissoja.
jos luovutte siitä kuopuksesta, kun on noin hankala?!?
Voiko joku oikeasti kysellä tuollaista täällä, minä olisin jo viemässä sitä kissaa jollekin sukulaiselle/tuttavalle hoitoon siksi aikaa, että löytyy joku joka ottaa kissan pysyvästi.
Käsittämätöntä, että joku ei ymmärrä kuinka lapsille sanotaan suoraan ja suomeksi: kissan on lähdettävä, koska kissa tekee siskon/veljen sairaaksi. Lapset ymmärtävät selkeää puhetta.
jos luovutte siitä kuopuksesta, kun on noin hankala?!?
Voiko joku oikeasti kysellä tuollaista täällä, minä olisin jo viemässä sitä kissaa jollekin sukulaiselle/tuttavalle hoitoon siksi aikaa, että löytyy joku joka ottaa kissan pysyvästi.
Käsittämätöntä, että joku ei ymmärrä kuinka lapsille sanotaan suoraan ja suomeksi: kissan on lähdettävä, koska kissa tekee siskon/veljen sairaaksi. Lapset ymmärtävät selkeää puhetta.
Jos ei edes ole varma, että se on allergiaoireiden aiheuttaja?
AP:lle: oletteko saaneet jo tämän neuvon: yksi huone, joka on kuopukselle ja pidetään siistinä niin, että kissa ei sinne pääse. Mikäli kisulle lapsi on tosiaan allerginen, sen pitäisi helpottaa.
Minulla nimittäin epäiltiin astmaa (mahdollisesti allergista, osoittautui ylireagoineeksi siitepölyallergiaksi, testien perusteella) ja lääkäri neuvoi, että kunnes oireiden syy selviää varmasti, kannattaa yksi huone olla sellainen, joka imuroidaan kunnolla päivittäin, ja jonne kissat eivät saa tulla.
jos luovutte siitä kuopuksesta, kun on noin hankala?!? Voiko joku oikeasti kysellä tuollaista täällä, minä olisin jo viemässä sitä kissaa jollekin sukulaiselle/tuttavalle hoitoon siksi aikaa, että löytyy joku joka ottaa kissan pysyvästi. Käsittämätöntä, että joku ei ymmärrä kuinka lapsille sanotaan suoraan ja suomeksi: kissan on lähdettävä, koska kissa tekee siskon/veljen sairaaksi. Lapset ymmärtävät selkeää puhetta.
Ei kai tota oikeasti tarvi edes miettiä???
jos luovutte siitä kuopuksesta, kun on noin hankala?!? Voiko joku oikeasti kysellä tuollaista täällä, minä olisin jo viemässä sitä kissaa jollekin sukulaiselle/tuttavalle hoitoon siksi aikaa, että löytyy joku joka ottaa kissan pysyvästi. Käsittämätöntä, että joku ei ymmärrä kuinka lapsille sanotaan suoraan ja suomeksi: kissan on lähdettävä, koska kissa tekee siskon/veljen sairaaksi. Lapset ymmärtävät selkeää puhetta.
Jos ei edes ole varma, että se on allergiaoireiden aiheuttaja? AP:lle: oletteko saaneet jo tämän neuvon: yksi huone, joka on kuopukselle ja pidetään siistinä niin, että kissa ei sinne pääse. Mikäli kisulle lapsi on tosiaan allerginen, sen pitäisi helpottaa. Minulla nimittäin epäiltiin astmaa (mahdollisesti allergista, osoittautui ylireagoineeksi siitepölyallergiaksi, testien perusteella) ja lääkäri neuvoi, että kunnes oireiden syy selviää varmasti, kannattaa yksi huone olla sellainen, joka imuroidaan kunnolla päivittäin, ja jonne kissat eivät saa tulla.
Lapsi ei ensinnäkään pysy vain yhdessä huoneessa, vaan liikkuu. Hän saa siten kuitenkin niitä allergeeneja muualta huoneistosta.
Toiseksi: allergeenit lentävät ilmassa, kuten pölykin. Vaikka huoneen imuroisi joka päivä, sitä eläinpölyä pöllähtelee/kantautuu jaloissa huoneeseen silti muualta. Huoneilmanpuhdistin auttaa hiukan, mutta sekään ei täysin.
Mistä muuten olet saanut käsityksen, ettei ap tiedä jo, mistä oireet johtuvat?
Siis ihan kotikonstein. Kissa on meillä ja kuopuksella oireita kissasta. Mutta oireita tulee vain silloin, kun lapsi koskettelee kissaa, ei muulloin, eikä tosiaan mitään hengitystieoireita ole. Ei ole tullut näillä oireilla mieleenkään luopua kissasta.
Jos ei edes ole varma, että se on allergiaoireiden aiheuttaja? AP:lle: oletteko saaneet jo tämän neuvon: yksi huone, joka on kuopukselle ja pidetään siistinä niin, että kissa ei sinne pääse. Mikäli kisulle lapsi on tosiaan allerginen, sen pitäisi helpottaa. Minulla nimittäin epäiltiin astmaa (mahdollisesti allergista, osoittautui ylireagoineeksi siitepölyallergiaksi, testien perusteella) ja lääkäri neuvoi, että kunnes oireiden syy selviää varmasti, kannattaa yksi huone olla sellainen, joka imuroidaan kunnolla päivittäin, ja jonne kissat eivät saa tulla.
Lapsi ei ensinnäkään pysy vain yhdessä huoneessa, vaan liikkuu. Hän saa siten kuitenkin niitä allergeeneja muualta huoneistosta.Toiseksi: allergeenit lentävät ilmassa, kuten pölykin. Vaikka huoneen imuroisi joka päivä, sitä eläinpölyä pöllähtelee/kantautuu jaloissa huoneeseen silti muualta. Huoneilmanpuhdistin auttaa hiukan, mutta sekään ei täysin.
Mistä muuten olet saanut käsityksen, ettei ap tiedä jo, mistä oireet johtuvat?
Väität siis keskussairaalan yhtä johtavista lääkäreistä valehtelijaksi, varsinkin kun ko lääkäri kertoi, että tuo tepsii lähes kaikilla?
Just.
Ja jos et tajunnut mitä tarkoitin, en jaksa ruveta selittämään. Rautalangan vääntäminen niille, jotka eivät vain tajua on rasittavaa.
AP taisi sanoa ylempänä, että kuulevat tuloksista myöhemmin, siitä käsitys että ei tiedetä vielä onko kissa oireiden aiheuttaja vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriltä saamme kuulla tuomion n. kuukauden kuluttua.
Kissa on lapsillemme tosi rakas. Meillä ei edes ole ketään tuttua, joka haluaisi kissan.
Ilmeisimminkin kisu pitää lopettaa. Sehän tässä on kaikista hirveintä.
Löytöeläinkodin kautta kissa voi löytää uuden perheen, meillä on aikuinen kissa joka oli löytöeläinkodin arvion mukaan noin 5-10 v meille tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
up
Miksi? Ketju on 5 vuotta vanha, eiköhän ongelma ole jo hoidettu.
Siedätystä kannattaa tosiaan kokeilla, voi hyvinkin olla ratkaisu ongelmaanne.
Oma mieheni on testatusti allerginen kissoille, mutta kieltäytyy luopumasta kissoistamme. Sanoo pärjäävänsä mainiosti nykyaikaisilla allergialääkkeillä, jotka eivät edes väsytä.
Lisäksi meidän kissat ei saa tulla sänkyyn, ja meillä on erinomainen ns. allergiaimuri, jota käytetään päivittäin. Hyvin onnistuu elämä kahden pitkäkarvaisen kanssa.
Ymmärrän hyvin, että aikuisen miehen allergiakokemus on melkolailla eri asia kuin pienen lapsen. Mutta se siedätys voisi onnistuakin. Etsikää käsiinne joku erinomainen allergialääkäri.
Tuli mieleen myös se, että jos nyt hankkiudutte eroon toiselle lapsellenne rakkaasta ja tärkeästä ystävästä, voi lapsesta tuntua, että häneltä viedään kaikki tärkeä sisaruksen takia, eikä hänelle jätetä edes yhtä rakasta ystävää, joka lohduttaa pelkällä olemassaolollaan. Se voi pitkällä tähtäimellä kasvattaa valtavan kaunan sisarusta ja teitä vannhempia kohtaan.