Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä rahoittaa lapsen opiskelut kun ei saa opintotukea?

Vierailija
16.01.2011 |

Meillä vanhemmilla ei ole edes huipputulot.

Tein laskelman kelan laskurilla ja sen perusteella opintotukea ei tule.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että turha haaveilla jatko-opinnoista, jos käytetään kolme vuotta opintotukikuukausia lukio-opintoihin.

Vierailija
42/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lukioaikoina tuntui kirjasarjat aina sopivasti vaihtuvan, etta piti ostaa uudet, eika omat sitten vastaavasti menneet eteenpain.

Yhden kirjan sain ostettua vanhana, ja sitakin opettaja katseli tosi tympaantyneena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei opintotukikuukaudet korkeakouluopintoihin kulu lukiossa, vaikka saisi opintotukea. Tarkista faktat ensin.

Vierailija
44/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

peräkkäisinä vuosina syntyneet lapset sekä lapsilla samat kurssit lukiossa, niin siitä huolimatta ei montaa kirjaa ole voinut kierrättää. Painokset tai kirjasarjat vaihtuvat aina vuosittain, ainakin muutamassa aineessa

Vierailija
45/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mun mielestäni enää vaikuta, kun lähtee lukiosta jatkamaan opintoja. Yhteen tutkintoon on siis käytettävissä rajallinen määrä tukikuukausia.

Vierailija
46/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse maksanut lukukausimaksuja $25000/vuosi ja siihen paalle asuminen ja elaminen ja matkat. Ja kaikki omasta pussista.

Voi tulla sellainenkin aika etta Suomen valtiolla on rahat vahissa eika tukia enaa makseta, oletteko varautuneet siihen?

Vierailija
47/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatko-opintoihin.

Vierailija
48/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan olisit voinut halutessasi opiskella suomessakin! Vai etkö päässyt papereillasi mihinkään, että oli pakko rahan avulla kouluttautua ulkomailla?

Suomessa on oma koulutussysteemi joten turha vertailla katkerana ja kateellisena jos olet halunnut olla erikoinen, parempi tai kykysi ei ole riittänyt kouluun pääsyyn suomessa

itse maksanut lukukausimaksuja $25000/vuosi ja siihen paalle asuminen ja elaminen ja matkat. Ja kaikki omasta pussista. Voi tulla sellainenkin aika etta Suomen valtiolla on rahat vahissa eika tukia enaa makseta, oletteko varautuneet siihen?

Vierailija
49/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan olisit voinut halutessasi opiskella suomessakin! Vai etkö päässyt papereillasi mihinkään, että oli pakko rahan avulla kouluttautua ulkomailla? Suomessa on oma koulutussysteemi joten turha vertailla katkerana ja kateellisena jos olet halunnut olla erikoinen, parempi tai kykysi ei ole riittänyt kouluun pääsyyn suomessa

itse maksanut lukukausimaksuja $25000/vuosi ja siihen paalle asuminen ja elaminen ja matkat. Ja kaikki omasta pussista. Voi tulla sellainenkin aika etta Suomen valtiolla on rahat vahissa eika tukia enaa makseta, oletteko varautuneet siihen?

Harva suomalainen olisi siihen yliopistoon paassyt papereillaan vaikka olisivat olleet kuinka erinomaisia.

Vierailija
50/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä ilkutte ja vähättelette, että sellaisissa maissa, joissa kaikki on maksullista, on myös ENEMMÄN SITÄ KAHDEN KERROKSEN VÄKEÄ!

Mitä enemmän köyhyyttä ja huono-osaisuutta on, ghettoja ja slummeja, on myös rikollisuutta!

Että jos te toivotte yhä eriarvoisempaa yhteiskuntaa, myös ne lieveilmiöt pitää jaksaa kestää!! Että käsilaukkusi vohkitaan minä hetkenä hyvänsä, autosi varastetaan Prismassa käydessäsi tai lapsi kaapataan!

Jos Pohjoismaissa on sentään jonkin asteinen hyvinvointi ollut ja kaikilla periaatteellinen mahdollisuus ponnistaa taustastaan huolimatta, se on helvetin hieno asia!

Vierailija
51/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

summan olet voinut pistää! Katsos, kun monelle tuo summa on vuoden palkka, tai puolet tuosta summasta on vuoden palkka tai neljäsosa jne.

Siivooja tai kaupan kassa saa köyhyysrajan alittavaa palkkaa ja joku nekin hommat joutuu tekemään.

Vierailija
52/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä ilkutte ja vähättelette, että sellaisissa maissa, joissa kaikki on maksullista, on myös ENEMMÄN SITÄ KAHDEN KERROKSEN VÄKEÄ! Mitä enemmän köyhyyttä ja huono-osaisuutta on, ghettoja ja slummeja, on myös rikollisuutta! Että jos te toivotte yhä eriarvoisempaa yhteiskuntaa, myös ne lieveilmiöt pitää jaksaa kestää!! Että käsilaukkusi vohkitaan minä hetkenä hyvänsä, autosi varastetaan Prismassa käydessäsi tai lapsi kaapataan! Jos Pohjoismaissa on sentään jonkin asteinen hyvinvointi ollut ja kaikilla periaatteellinen mahdollisuus ponnistaa taustastaan huolimatta, se on helvetin hieno asia!

Vierailija
53/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Pohjoismaissa on sentään jonkin asteinen hyvinvointi ollut ja kaikilla periaatteellinen mahdollisuus ponnistaa taustastaan huolimatta, se on helvetin hieno asia!

t. toinen kapitalistiihmenaan onnelinen asukas

Vierailija
54/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnilleen saman verran.

Vierailija
55/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus on ilmaista, ei opiskelu. Lukion kirjat maksaa n 1500 euroa, jos ostaa uutena kaikki.

Vierailija
56/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan olisit voinut halutessasi opiskella suomessakin! Vai etkö päässyt papereillasi mihinkään, että oli pakko rahan avulla kouluttautua ulkomailla? Suomessa on oma koulutussysteemi joten turha vertailla katkerana ja kateellisena jos olet halunnut olla erikoinen, parempi tai kykysi ei ole riittänyt kouluun pääsyyn suomessa

Vierailija
57/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa lukioon.

Meilläpäin lukiot ainakin vaihtelivat kirjoja mielivaltaisesti ja niitä ei saanut mistään käytettynä.

Vierailija
58/60 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa lukioon. Meilläpäin lukiot ainakin vaihtelivat kirjoja mielivaltaisesti ja niitä ei saanut mistään käytettynä.

Vierailija
59/60 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin toimittiin ainakin vielä pari vuotta sitten. Mutta teillä ilmeisesti on rahaa, koska opintotukeakaan ei saa. (Ja lukiotuki ei tosiaan kuluta korkeakoulutukia kuukauttakaan.)

En tiedä, kyseessä on ilmeisesti jokin priorisointikysymys, koska omana lukioaikanani sain opintotukea noin sata euroa kuussa. Ei muistaakseni ollut maksimituki vaan toiseksi pienimmän tuloluokan mukaan maksettu. Äiti ja minä ostimme silti kaikki kirjat ja rahaa jäi hyvin peruselämiseenkin. Kirjat ostin käytettyinä lukiolaisten kirjakaupasta tai huto.netistä. Töissäkään en ollut tuohon aikaan kuin osa-aikaisena kesällä. Koulumatkat tosin olivat halvemmat kuin teillä, bussilippuun kului pari kymppiä kuusta.

Jos yhtään noita tulorajoja muistan, se, että teillä lapsi ei saa tukea tarkoittaa sitä, että taloutenne vuositulot ovat nelinumeroisen summan suuremmat kuin meidän taloutemma tulot tuolloin. Kukaan tuskin käy teillä varkaissa, joten kyse taitaa olla ihan rehelisestä varallisuuden ja elintason yhteensovittamisesta.

Vierailija
60/60 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulorajoissa on vaan se vika, ettei se ota hoomioon perheen toisia lapsia.=(

On ihan eri asia elättää yhtä kuin neljää lasta samoilla tuloilla.

No yleensähän se on oma valinta montako lasta on(kaksoset tai kolmoset voi olla liikaa, mutta mihin toisen/yhden lapsistasi änget) vai onko yhtään, mutta tulorajoista pienempien sisarusten huomioon jättäminen ajaa lapset eriarvoiseen asemaan. Sisarus sarjan vanhimpia lapsia ei pysty kouluttamaan/avustamaan yhtä paljon kuin nuorempia loppupäässä kun rahan jakajija on vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän