Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä rahoittaa lapsen opiskelut kun ei saa opintotukea?

Vierailija
16.01.2011 |

Meillä vanhemmilla ei ole edes huipputulot.

Tein laskelman kelan laskurilla ja sen perusteella opintotukea ei tule.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silleen sitä on menty, vaikka mä sain aikoinaan opintotuen, mutta eihän se riitä omillaan asuvalle asumistuenkaan kanssa. Töihin vaan..

Vierailija
22/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikka vuodesta kiinni, niin olisiko mahdollista pitää välivuosi? Vai onko kiinni siitä asuuko kotona, voiko muuttaa pois?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kyllä teidän vanhempien pitää maksaa lapsen eläminen, ihan kuten tähänkin saakka. Toisen asteen jälkeen vanhempien tulot eivät vaikuta opintotukeen.

Vierailija
24/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikka vuodesta kiinni, niin olisiko mahdollista pitää välivuosi? Vai onko kiinni siitä asuuko kotona, voiko muuttaa pois?

Vierailija
25/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen koulutukseen kun se syntyi? Mihin on lapsilisat menneet?

Vierailija
26/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettele vain tätä systeemiä, kun lapsilisä loppuu 17v, vaikka silloin juuri rahaa tarvitsisi.

Lapsi opiskelee lukiossa. ap

Vierailija
27/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vanhemmilla on tietysti elatusvelvollisuus. Lapsilisät päättyvät turhan aikaisin, se on totta, mutta harvoinpa lapsilisä muutenkaan kattaa lukiolaisen menoja.

Vierailija
28/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen tarpeisiin. Luulin että näin on tarkoitettukin.

Vierailija
29/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on lapsilisat menneet? niin kyllä ne menee ihan elämiseen. Niin mielelläni kun säästäisinkin niitä lapsille opiskelua yms. tulevaa varten niin valitettavasti säästöön ei jää yhtään kun ne menee ruokaan, vaatteisiin yms.

Vierailija
30/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi asuu kotona, niin kirjat on oikeastaan ainoa asia, mikä tulee itse maksettavaksi.

Jos ette täyttäneet KELAn tulorajoja, en usko ettei teillä ole rahaa ostaa lapselle ruokaa. Muista, että koulussa voi syödäkin ilmaiseksi.

Vierailija
31/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettele vain tätä systeemiä, kun lapsilisä loppuu 17v, vaikka silloin juuri rahaa tarvitsisi.

Lapsi opiskelee lukiossa. ap

hyvät tuet opiskelua ajatellen, kun vertaa moneen muuhun maahan. Ja olen itsekin opiskellut; lukion aikaan kirjat maksoi vanhemmat, mutta itse maksoin asumisen/elämisen (kävin vk-loppu töissä) eikä tuet ollu isot, kun vanhempien tulot vaikutti. Yliopistoa ennen sitten olin vuoden töissä ja säästin ja niiden sekä joka kesäisten kesätyörahojen avulla opiskelin, toki valtiolta sain 430eur/kk. Mutta kaupungissahan tuo ei ole paljon, kun maksaa vuokraa.. Enpä silti koskaan valittanut enkä pyytänyt vanhemmiltani rahaa, mutta pienet tulot ja kituuttaminen kannustivat valmistumaan. Ja opintoni olen suorittanut tällä vuosituhannella.

Nyt olen tyytyväinen, on mieleinen vakkari työ ja palkka vajaa 4.000eur/kk. Taloudellisesti siis pärjään erinomaisesti, mutta perhe-elämä vielä parempaa:)

On siis hyvä ettei kaikki tule kun manulle illallinen..

Vierailija
32/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lukio ei maksa mitään.

Otsikko pitäisi olla tyyliin: "miten selvitä laskuista kun valtion kassasta ei enää tulekaan kuukausittaista apua"

Vierailija
33/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä paljon lapsia, niin se sitten oma moka, olisi pitänyt miettiä aiemmin onko rahaa maksaa heidän opintonsa...

Käytännössä koulussa maksavat vain kirjat+vihot ym. materiaalit, muuten on ilmaista, edes ruoka ei maksa 2. asteen kouluissa.

Kijakuluissa kannattaa yrittää säästää, esim. ostamalla kirjoja käytettyinä (+jos ostaa uutena, voi ne myydä eteenpäin ja saa omiaan takaisin), jos kavereiden kanssa samoja kursseja eri aikaan, niin vaihtelee kirjoja, osta sinä ruotsin ja hissan kirjat, minä englannin ja maantiedon, ja sitten vaihdetaan kun toisella nuo kurssit. Myös kirjastoista (kunnan ja koulun) saa kirjoja lainattua, toki niitä ei aina saa jos ovat lainassa, mutta kannattaa kokeilla.

Vierailija
34/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kouluruokakin on ilmaista!

Onko kirjat muka niin kalliita, että niihin jotain tukea tarvittais?

Vierailija
35/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. No ei kuule sitä opintotukea muutkaan saa ja hyvin pärjää...

Vierailija
36/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjat vaan maksaa aikalailla.

Mutta niitä saa aika hyvin käytettyinä.

Mut eikö kaikki saa opintotukea, ainakin minimin, kun lapsilisiin on liian vanha? Mulle sanottiin näin aikoinaan Kelasta. En sitten tiedä, onko tapahtunut muutosta, omista lukioajoista on jo yli 10 v aikaa.

Vierailija
37/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lukio ei maksa mitään. Otsikko pitäisi olla tyyliin: "miten selvitä laskuista kun valtion kassasta ei enää tulekaan kuukausittaista apua"

elaminen ja oleminen toisilla.

Vierailija
38/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täysin ilmaista. Tajuatteko, että siinä on sitä tukea ihan yllin kyllin.

Mun mielestä lapsilisää pitäisi maksaa kaksikymppiseksi ja siihen asti myös pitäisi asua vanhempien luona, jos ei ole naimisissa ja opiskelee tai työskentelee samassa kaupungissa.

Vierailija
39/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa koulumatkat kouluautossa(43 E/KK) kirjojen lisäksi.

Lapsilisä loppuu huonoon aikaan ja kun se loppuu se isoin lapsilisä niin se tuntuu. Täällä ei ole töitä edes aikusille niin saati sitten alaikäsille. Mun lapsi kylläkin tulee saamaan lapsilisän jälkeen opintorahaa mikäli laskuriin on luottamista.

Vierailija
40/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus on ilmaista, ei opiskelu. Lukion kirjat maksaa n 1500 euroa, jos ostaa uutena kaikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi