Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä rahoittaa lapsen opiskelut kun ei saa opintotukea?

Vierailija
16.01.2011 |

Meillä vanhemmilla ei ole edes huipputulot.

Tein laskelman kelan laskurilla ja sen perusteella opintotukea ei tule.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika suorittaa kaksoistutkintoa. Eikä ole saanut opintotukea. Ja lapsilisäkin loppuu tosi huonoon aikaan. Sain isältä elarit kunnes täytti 18v. Sitten loppui nekin.

MUTTA YLLÄTYS! Kela alkoikin maksaa opintotukea kun täytti 18v. Koska lapsi asui minun kanssa, VAIN minun tulot laskettiin enää tulorajaan! Ei siis enää isän tai isäpuolen tuloja.

Huomioikaa tämä kaikki YH:t!

Vierailija
2/60 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei käytettyjä oikein saa, paitsi jos laittaa omansa kiertoon ihan samantien. Esim. se on ihan turhaa haihattelua, että kirjat voisivat periytyä perheessä esikoiselta sille pari vuotta nuoremmalle kakkoselle...

MUTTA... sitten esim. amk:ssa ei ollakaan enää ollenkaan niin tarkkoja. Monet kurssit saa käytyä, ilman että ostaa yhtään kirjaa. Kukaan ei nyrpistele "vanhoille" kirjoille, vaan opettajat jopa kertovat, mitkä kohdat ovat muuttuneet (jotkut tosi kiltit antavat kopsut muuttuneista kohdista).

MIKSI NÄIN? Tämä kummastuttaa mua suunnattomasti. Vaihdellaanko lukiokirjoja sen takia "mielivaltaisesti", kun oletetaan vanhempien maksavan ne jokatapauksessa... ja sitten amk:ssa oletetaan, että opiskelija onkin itse vastuussa kuluistaan, joten "annetaan armoa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö opiskelee nyt ekaa vuotta ammattikoulussa. Itse olen hoitovapaalla ja mies pienipalkkaisessa työssä.

Tytön koulumatkat maksaa 90e/kk tai jos on kelejä, menee mopolla joka sekin pitää tankata ja huoltaa, matkaa kouluun 45km.

Mies maksaa meillä kaikki laskut ja asuntolainan, minä kolmen lapsen menot jotka on vedetty ihan minimiin.

Lapsilisä loppuu tytöllä juuri kun toinen opiskeluvuosi alkaa ja olisi silloin oikeutettu opintotukeen jonka laskurilla laskin olevan 70e/kk.

Vierailija
4/60 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä saa uutena ja käytettynä. Itse käytin sitä melko paljon. Sain monet kirjat käytettynä käyttämällä sitä ja katsomalla ilmoitustaulun säännöllisesti uusista ilmoituksista. Ja tämä kirjojen hamstraaminen kannattaa aloittaa jo monta kuukautta ennen kurssin alkua.

Vierailija
5/60 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllehän kuuluisi koulumatkatuki kun matkaa on yli 10 km suunta. Koulumatkatuen omavastuu on 43 e/KK. Käyppäs selvittämässä kelassa asia.

Jos oikeus ilmaiseen asuntolapaikkaan niin koulumatkatukea ei sitten saa

Meillä tyttö opiskelee nyt ekaa vuotta ammattikoulussa. Itse olen hoitovapaalla ja mies pienipalkkaisessa työssä. Tytön koulumatkat maksaa 90e/kk tai jos on kelejä, menee mopolla joka sekin pitää tankata ja huoltaa, matkaa kouluun 45km. Mies maksaa meillä kaikki laskut ja asuntolainan, minä kolmen lapsen menot jotka on vedetty ihan minimiin. Lapsilisä loppuu tytöllä juuri kun toinen opiskeluvuosi alkaa ja olisi silloin oikeutettu opintotukeen jonka laskurilla laskin olevan 70e/kk.

Vierailija
6/60 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia vain sen verran kuin mihin on varaa! Ei jeesus, yhteiskunnan (=muiden asukkaiden) tehtävä ei ole elättää teidän rakkaudenhetelmiä vaan ihan itse on otettava se vastuu.

Onneksi en enää tue (lue: KÄRSI) teidän kädettömien kyvyttömyydestä ottaa vastuuta omista teoistanne ja niiden seurauksista.

Vierailija
7/60 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia vain sen verran kuin mihin on varaa! Ei jeesus, yhteiskunnan (=muiden asukkaiden) tehtävä ei ole elättää teidän rakkaudenhetelmiä vaan ihan itse on otettava se vastuu. Onneksi en enää tue (lue: KÄRSI) teidän kädettömien kyvyttömyydestä ottaa vastuuta omista teoistanne ja niiden seurauksista.

omilla jaloillaankin voisi seisoa.

Vierailija
8/60 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia vain sen verran kuin mihin on varaa! Ei jeesus, yhteiskunnan (=muiden asukkaiden) tehtävä ei ole elättää teidän rakkaudenhetelmiä vaan ihan itse on otettava se vastuu. Onneksi en enää tue (lue: KÄRSI) teidän kädettömien kyvyttömyydestä ottaa vastuuta omista teoistanne ja niiden seurauksista.

Sinä ilmeisesti lapsen saadessani tiedät kristallin kirkkaasti millaista elämäsi on 16v kuluttua. Tietenkään mikään sairaus eikä onnettomuus tms.pysty muuttamaan suunnitelmiasi.

Vierailija
9/60 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavani kaksosia. mINULLE OLISI RIITTÄNYT VÄHEMPIKIN LAPSIA

Vierailija
10/60 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pumpulikansalainen jättää kaiken suunnittelun päättäjille, ja tulevaisuus on sitten heidän varassa.

AP itkee kun ei ole rahaa ostaa muutaman sadan kirjoja. Onko nyt niin ettei sen 16v aikana olisi voinut tähän edes jotenkin varautua? Ilmeisesti liikaa vaadittu.

Vierailija
11/60 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saastoon yhden euron viikossa heilla olisi 832euroa 16 vuoden kuluttua. Ja jos olisivat olleet niin yrittelijaita etta olisivat vieneet ne eurot pankkiin kasvamaan korkoa niin siella olisi paljon enemman.

Pelkka viisi euroa viikossa saastoon = 4160, ilman korkoja.

Vierailija
12/60 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Suomessa on niin hyväosaisia, että voivat varautua aina kaikkeen yllättävään etukäteen eikä elämä tuo heille ikäviä yllätyksiä tullessaan.

Itselläni on kyllä varaa elättää omat lapseni, mutta olen joutunut läheltä seuraamaan sitä; kun elämässä tapahtuu paljon ikäviä yllätyksiä mitkä vievätkin pohjan suunnitelmilta ja pistävät elämän sekasin.

En usko, että kenelläkään on mahdollisuutta varautua kaikkiin sairauksiin, onnettomuuksiin, kuolemaan, avioeroon, konkurssiin ja työpaikan menetyksiin etukäteen. Yhteen kahteen asiaan kyllä varakas kykenee varautumaan, mutta ei useampaan.

Hurskahtelijat voisivat kyllä mennä itseensä. Kyllä te olette riittävän hyviä muutenkin eikä teillä ole tarvetta mollata jo muutenkin vaikeuksissa olevia.

Ymmärrän hyvin ristiriidan siinä, että lapsi on täysi ikäinen, mutta lapsilisä loppuu jo 17v sekä sen, että täysi ikäisellä otetaan vanhempien tulot huomioon vaikkeivat vanhemmat ole enää elatusvelvollisia. Av palstan mukaan täysi ikäisethän on potkittava pois kotoa

Vierailija
13/60 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aika paksua että tulot on kohtuulliset ja huudetaan silti toisia veronmaksajia kattamaan lapsen koulukuluja. Sieltä ne koulurahat löytyvät kulupuolelta. Ihan turha väittää ettei kuluissa olisi mitään mitä pystyisi karsimaan. Tätä väitetään aivan jatkuvasti, mutta ne kulut on itse valittu. "Mutta pakkohan on jossain asua!" Halvemmallakin voi asua, kyse on tottumuksista. Ennen asuttiin paljon tiiviimmin kuin nykyisin. "Mutta pakko on syödä ruokaa!" Ruokakuluissakin olisi monella säästettävää jos vain suostuisi tarkastelemaan kulujaan kriittisesti, tai edes ylipäänsä seuraisi kuluja tarkasti.

Ei se ole mitään jeesustelua tai hurskastelua. He joita monet "köyhät/pienituloiset" pitävät hyvätuloisina tienaavat saman verran mutta osaavat suunnitella taloutensa. Mutta auta armias jos menet tämän totuuden heille kertomaan, niin selityspatteristossa löytyy ja kuuluu! Toisten pussilta haluttaisiin kyllä syödä, eikä edes se että tukia ei omilla tuloilla tipu, riitä kilisyttämään kelloja näiden tomppeleiden päässä. Omista valinnoista niissä tilanteissa ollaan eikä mistään "kohtalon" oikusta.

Enkä puhu perseestäni, vaan kokemuksesta. Olen myös elänyt joskus tuilla ja olen erittäin kiitollinen että yhteiskunnan tukiverkko tuli pahimmalla hetkellä apuun. Tuet eivät kuitenkaan ole tarkoitettu niille jotka pystyisivät halutessaan järjestämään asiat siten ettei tukia tarvitsisi.

Vierailija
14/60 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli kyllä lukiokirjoina myös niitä vanhempia painoksia. Joku kappale saattoi puuttua, toiset kappaleet olla eri järjestyksessä ja jokunen tehtävä erilainen, mutta ei niissä niin suuria eroja ollut, etteikö olisi vanhemmalla painoksella pärjännyt ihan ok. Opettajista kukaan ei motkottanut, koska hankin sen puuttuneen tai erilaisen jutun sitten jotenkin. Ja kavereiden kanssa oli kimppakirjoja, samalla tunnillakin saatoimme käydä kolmisin yhden kirjan kanssa. Paperia vain kului vähän enemmän kuin muilla.

Vierailija
15/60 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan raha tai joku muu koulumenestykseen liittymätön asia ratkaisee? Vai mihin viittaat tuolla, että "harva suomalainen olisi päässyt papereillaan vaikka olisivat kuinka erinomaisia"?

Jos edes "kuinka erinomaiset" eivät pääse niin ketkä sinne pääsee? Vai ovatko suomalaiset jotenkin poikkeus? Muut pääsevät mutta eivät suomalaiset?

Mietin vaan kun tiedän että suomalaisia on päässyt niin Cornelliin, Stanfordiin, Princetoniin, Yaleen ym. ihan näillä suomalaisilla tutkintotodistuksillaan että mistä sitten on kyse. Tuosta dollarista ajattelin että Yhdysvalloista on kyse.

Ihan olisit voinut halutessasi opiskella suomessakin! Vai etkö päässyt papereillasi mihinkään, että oli pakko rahan avulla kouluttautua ulkomailla? Suomessa on oma koulutussysteemi joten turha vertailla katkerana ja kateellisena jos olet halunnut olla erikoinen, parempi tai kykysi ei ole riittänyt kouluun pääsyyn suomessa

itse maksanut lukukausimaksuja $25000/vuosi ja siihen paalle asuminen ja elaminen ja matkat. Ja kaikki omasta pussista. Voi tulla sellainenkin aika etta Suomen valtiolla on rahat vahissa eika tukia enaa makseta, oletteko varautuneet siihen?

Harva suomalainen olisi siihen yliopistoon paassyt papereillaan vaikka olisivat olleet kuinka erinomaisia.

Vierailija
16/60 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs keppikansa se sitten on?

omilla jaloillaankin voisi seisoa.

Vierailija
17/60 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on yleinen hintataso, asumisen, autoilun, ruoan, vaatteiden ja muiden ostosten hintataso. Entä verotus ja palkat?

itse maksanut lukukausimaksuja $25000/vuosi ja siihen paalle asuminen ja elaminen ja matkat. Ja kaikki omasta pussista.

Voi tulla sellainenkin aika etta Suomen valtiolla on rahat vahissa eika tukia enaa makseta, oletteko varautuneet siihen?

Vierailija
18/60 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissa, joissa on suuret koulumaksut, on yleensä myös kaikenlaisia tukijärjestelmiä opintoja varten. On stipendejä köyhien perheiden lapsille, rahallista opintotukea yms.

Eikö nuo ole myös juuri sitä kamalaa muiden apua, jota tässäkin ketjussa joku ulkosuomalainen on paheksunut. Mikset hauku niitä oman maasi ihmisiä, jotka eivät pärjää omillaan vaan pitää turvautua kaiken maailman tukiin. Jäisi aika monelta koulut käymättä ilman näitä tukijärjestelmiä.

Moni joutuu myös valitsemaan halvemman koulun, koska rahaa ei ole kalliimpaan.

Mutta tuokin on varmaan sitten joku ylpeilyn aihe, että raha ja varallisuus ratkaisee eikä esimerkiksi se koulumenestys. Hui miten kamalaa kun täällä Suomessa jokaisella on mahdollisuus opiskella missä vaan oli sitten köyhä tai rikas.

Vierailija
19/60 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia vain sen verran kuin mihin on varaa! Ei jeesus, yhteiskunnan (=muiden asukkaiden) tehtävä ei ole elättää teidän rakkaudenhetelmiä vaan ihan itse on otettava se vastuu.

Onneksi en enää tue (lue: KÄRSI) teidän kädettömien kyvyttömyydestä ottaa vastuuta omista teoistanne ja niiden seurauksista.

jos vanhempanne olisivat laskeneet mihin heillä on varaa.

Lapset on yhteiskunnan rikkaus, voimavara. Joten kyllä se on kollektiivisesti lasten saamista ja hoitoa ja kasvatusta tuettava.

Vierailija
20/60 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan ihan omalle rahapussille.

Toinen vaihtoehto on opintolaina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi