Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viikon ruokabudjettini, olenko öky?

Vierailija
16.01.2011 |

Gallupin mukaan aihevapaalaiset käyttävät pikemmin 40-70 e viikossa ruokaan kuin 100-150 e. Olenko siis öky, kun minulla menee n. 150 e/vko

Olen työssäkäyvä kahden lapsen yh. Avustuksia en saa lapsilisää lukuunottamatta.

Ruokabudjetti per viikko

maito viikossa 7 euroa

leipä viikossa 13 euroa

jugurtti viikossa

kuivan muonan (pasta, noodelit mysli, puurojauhe, ketsuppi) jaettu osuus 6

mausteet yms. 2

oltermannijuusto 6

talouspaperi 2

--------------------------------------------

30 e

ma

paistijauheliha 400 4 e

luomumunia 2 e

tomaatteja 2 e

banaaneita 2 e

omenoita 2 e

porkkanoita 1,5

roskapusseja 2

sipulia 2

--------------------------------------

17,5 e

ti

broilerin rintafileitä 6e

kermaa 1e

basilika 1,5

salaattia 1,5

kurkkua 1

kukkakaali 2

------------------------------------------------

13 e

ke

jauhelihaa 400 g 4 e

luomutomaattimurskapurkkeja 3 3e

tomaatteja 2 e

banaaneita 2 e

creme fariche 2

----------------------------------------------------------------

13

to

1 kg paahtopaisti pataa varten 18e

rosamunda-perunoita 3

kermaa 1

----------------------------------------------------------------

22 e

pe

rahkaa 1

ananasta 1

tonnikalaa 1,5

valkosipulia 1

jauhoja 1

tomaatteja 2

salaattia 2

paprikaa 1

kalkkunafilettä 3

munia 2

---------------------------------------------------------------

15,5

la-su

ulkofilepihvejä 15 e

lohta 12 e

pinaattikeittoa 2

jauhelihaa 400 g 4

salaattia 2

tomaatteja¨ 2

kurkkua 1

paprikaa 1

------------------------------------------------------------

39

viikko 150 euroa

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vaihtaisit eka noi paistijauhelihat tavaliseen Sika-Nautaan. Ja br. fileet paistisuikalaeisiin.

Jos on varaa kunnolliseen lihaan, niin miksi syödä roskaa? Olen itse pienituloinen opiskelija, eikä meilläkään koskaan syödä sika-nautaa. Hyvä, kun et vielä ehdottanut marinoituja lihoja...

Vierailija
22/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikossa leipään?? Meitä on 4 ja menee ehkä 5e. Taidatte syödä paljon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kaksi aikuista ja viikon ruokalasku on n. 200 euroa.

Eikä me edes syödä mitään sisäfilepihvejä joka päivä.

Vierailija
24/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ihan hyvää ruokaa. Silmään pistää se, että syötte aivan tajuttomia määriä! Vai onko lapsesi 15-vuotiaita poikia, joiden ruokahalu on pohjaton?

Vierailija
25/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vaihtaisit eka noi paistijauhelihat tavaliseen Sika-Nautaan. Ja br. fileet paistisuikalaeisiin.

Jos on varaa kunnolliseen lihaan, niin miksi syödä roskaa? Olen itse pienituloinen opiskelija, eikä meilläkään koskaan syödä sika-nautaa. Hyvä, kun et vielä ehdottanut marinoituja lihoja...

Just niitä hunajamarinoituja syödään. Hunajahan on terveellistäkin

Vierailija
26/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapset ei taida ihan pieniä olla kun 1 kg paisti menee 2 päivässä.

lapset ovat kouluiässä mutta alle 10. 500 g lihaa menee kolmeen pekkaan kevyesti, itse syön 200 g ja lapset 150 g per nenä. Ei se ole paljon.

Vierailija
27/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon syötte viikossa, vai oletteko kotona kaiket päivät? Joka toinen päivä ostat esim 12kpl kananmunia esim.

Olen töissä, mutta lapseni ovat urheilullisia poikia, joten ovat todella!! nälkäisiä iltaisin. Munia menee aamiaisella joka aamu ja sitten esim. lihapyöryköihin. keskimäärin 2 munaa päivässä.

Vierailija
28/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just niitä hunajamarinoituja syödään. Hunajahan on terveellistäkin

Vierailija
29/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikossa leipään?? Meitä on 4 ja menee ehkä 5e. Taidatte syödä paljon?

hyvinkin menee:

viikossa 2 ruispalapussia (3 e), kaksi maalaisleipää (6) pari parin euron leipää (4).

onko se paljon? syömme ison aamiaisen ja koulusta tultua välipalaleipää. MIten vähällä muut oikein pärjää... en katsele hintoja kun olen työssäkäyvä, eli käytän lähikauppaa, en ehdi juosta tarjousten perässä. Asun helsingissä, täällä on kallista.

Vierailija
30/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkäämme hyvästä ruuasta, ei mene alas paistisuikaleet tai sika-nauta. MInulla on siis rahaa ostaa tämä ruoka, ei ole ollenkaan ongelmallista. Ihmettelin vain, että suurin osa ihmisistä käyttää vain 50-70 euroa tällä palstalla ruokaansa. MIetin, olenko jotenkin poikkeuksellisen kova tuhlari.

Vierailija
31/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ihan hyvää ruokaa. Silmään pistää se, että syötte aivan tajuttomia määriä! Vai onko lapsesi 15-vuotiaita poikia, joiden ruokahalu on pohjaton?

juu hyvä ruokahalu on, mutta eikö muilla mene illassa 400 g jauhelihaa, jos yksi aikuinen tai kaksi urheilevaa kouluikäistä poikaa? MIten vähän te syötte?

Vierailija
32/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuluu ruokaan noin 100-120 € viikossa, ja perheessä on 2 aikuista+3 lasta. Syömme kasvispainotteisesti ja hedelmiä runsaasti.

Meillä on aamiaisella aina hedelmiä, ja salaatti joka aterialla. Voi olla että unohdin laskea parit kukkakaalit kokonaisuuteen.

Lapset ovat siis urheilevia poikia ja ovat hirmu hoikkia ja energisiä. Kuluttavat julmetusti.

Vierailija
33/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää, että tosi harva perhe syö sen, mitä lasketaan normiperheen syövän. 4-henkinen perhe kuluttaa kuukaudessa noin 750 e ruokaan.

Ap:ta ja muutamaa muuta lukuunottamatta ei juuri kukaan syö normisti.

Vierailija
34/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti heitätte paljon ruokaa roskiin?

5

ei juuri mitään mene roskiin! olemme hyvin tiedostavia, kierrätämme, ei ole autoa jne.

Vierailija
35/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pistää silmään suuri lihan määrä ja vähäinen kasvisten+hedelmien.Meillä kuluu ruokaan noin 100-120 € viikossa, ja perheessä on 2 aikuista+3 lasta. Syömme kasvispainotteisesti ja hedelmiä runsaasti.

mutta olihan joka päivä pitkä lista myös vihanneksia.

Vierailija
36/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mielestäni mitenkään ökyile, ap :). Meillä menee ehkä satanen viikossa, 3 hlö (2 aik.+ 1 leikki-ikäinen). Maidon ostamme luomuna, se ei tunnu missään sillä ainoastaan lapsi juo sitä. Jogurttia ehkä viikottain pieniä määriä, lihaa päivittäin. Esim. eilen tein broilerikastikkeen, tänään lihapullia. Toisaalta lounaaksi oli eilen kaurapuuroa ja tänään leipää :D. No joo...

Juurekset ym. ovat halpoja ja pääsisin halvemmalla jos ostaisin niitä enemmän enkä esim. parsakaalta, tomaattia jne. Mutta minä en ole sillä tuulella että jaksaisin ihan koko aikaa vääntää keittoja tai patoja...omaa jaksamistakin täytyy miettiä ja pennin venyttäminen voi usein tappaa ruoanlaittohalut.

Vierailija
37/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kaksi aikuista ja viikon ruokalasku on n. 200 euroa.

Eikä me edes syödä mitään sisäfilepihvejä joka päivä.

Teillä on siis todella normaali suomalainen perhe!

Vierailija
38/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon lihoja, luomua jne. Suostuvatko pojat kokonaan olemaan herkutta, sillä tosi kivasti perusruokaa tuossa on listattu. Vaikket pyytänytkään pihistelyvinkkejä, niin tuskin sitä rahaa kellään on ikkunoista heiteltäväksi, joten:

jos teillä menee munia noin paljon ja haluatte syödä luomumunia, niin kysele lähialueesi luomupiirejä. Ainakin Turun alueella toimii moitteettomasti luomupiirejä, jotka toimittavat kerran kuussa tilatut tuotteet yhteiseen toimituspaikkaan. 10 kpl luomumunia maksaa n. 3e, mikä on aika paljon halvempaa kuin kaupan 6kpl/2,50e luomumunat. Myös muita luomutuotteita saa piirien kautta halvemmalla kuin vastaavat marketista.

Minäkin yrittäisin totuttaa pojat syömään enemmän kasviksia. Teillä on joka päivä (koko)lihaa tai kalaa, tosin vain kerran viikossa kalaa (tonnaria en ota lukuun). Voisitte lisätä kalan osuutta ja aina sen ei tarvitse olla lohta eikä ehkä olekaan. Mikään varsinainen säästövinkki kalan lisääminen ruokavalioon ei tietty ole, kallistahan se tuore kala on. Mutta pakastettakin voisi ottaa joskus mukaan ja ostaa tuoretta pakastimeen silloin kun on tarjouksessa.

Lisäksi ottaisin viikossa yhden kasvisruokapäivän. Kasvisruoka on aika paljon halvempaa kuitenkin. Riittävästi rasvaa mukaan ja kasvisprotskua, niin pysyy nälkä miehenaluiltakin poissa rehupäivänä. Esim. luomukikherne-tetra maksaa vähän yli euron, parista purkista tulee jo mahtava määrä meheviä kasvispihvejä, kun jatkaa vähän juureksilla.

Ja jos ei ole aivan pakko, niin älä vaan vaihda mihinkään hirveisiin marinadipaistisuikaleisiin! Itse en ostanut niitä köyhänä opiskelijanakaan.

Vierailija
39/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, oletkin Helsingistä - en tiedä miten luomupiirit siellä toimii mutta luulisi että sieltä ainakin löytyy.

Ja vaikkei rahasta ole pulaa, niin silti kasvisruokapäivän ja kalan lisääminen on terveyssyistä ja tottumuksen muodostumisen kannalta mun mielestä tärkeää :)

Kunnon lihoja, luomua jne. Suostuvatko pojat kokonaan olemaan herkutta, sillä tosi kivasti perusruokaa tuossa on listattu. Vaikket pyytänytkään pihistelyvinkkejä, niin tuskin sitä rahaa kellään on ikkunoista heiteltäväksi, joten: jos teillä menee munia noin paljon ja haluatte syödä luomumunia, niin kysele lähialueesi luomupiirejä. Ainakin Turun alueella toimii moitteettomasti luomupiirejä, jotka toimittavat kerran kuussa tilatut tuotteet yhteiseen toimituspaikkaan. 10 kpl luomumunia maksaa n. 3e, mikä on aika paljon halvempaa kuin kaupan 6kpl/2,50e luomumunat. Myös muita luomutuotteita saa piirien kautta halvemmalla kuin vastaavat marketista. Minäkin yrittäisin totuttaa pojat syömään enemmän kasviksia. Teillä on joka päivä (koko)lihaa tai kalaa, tosin vain kerran viikossa kalaa (tonnaria en ota lukuun). Voisitte lisätä kalan osuutta ja aina sen ei tarvitse olla lohta eikä ehkä olekaan. Mikään varsinainen säästövinkki kalan lisääminen ruokavalioon ei tietty ole, kallistahan se tuore kala on. Mutta pakastettakin voisi ottaa joskus mukaan ja ostaa tuoretta pakastimeen silloin kun on tarjouksessa. Lisäksi ottaisin viikossa yhden kasvisruokapäivän. Kasvisruoka on aika paljon halvempaa kuitenkin. Riittävästi rasvaa mukaan ja kasvisprotskua, niin pysyy nälkä miehenaluiltakin poissa rehupäivänä. Esim. luomukikherne-tetra maksaa vähän yli euron, parista purkista tulee jo mahtava määrä meheviä kasvispihvejä, kun jatkaa vähän juureksilla. Ja jos ei ole aivan pakko, niin älä vaan vaihda mihinkään hirveisiin marinadipaistisuikaleisiin! Itse en ostanut niitä köyhänä opiskelijanakaan.

Vierailija
40/70 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se myös pitää nälkää erilailla kuin suolavedellä pumpatut paistisuikaleet 10 E-koodinsa kera..! En tajua miksi lihasta on tehty niin iso peikko?? Meidänkään perhe ei esim. autoile, lennä, matkusta junalla...että se siitä kuormittavuudesta. Ja Hesarin testin mukaan meidän perhe sijoittuu "guru"-asteelle ekologisen jalanjälkensä suhteen vaikka emme edes kierrätä kaikkea tai osta kirppareilta!