Olen juuri toipumassa nielurisaleikkauksesta, haluaako joku kysyä jotain? :)
Proppujen ja toistuvien flunssien takia hakeuduin lekuriin, joka suositteli suurien ja arpisten risojen poistoa.
Kommentit (105)
mononukleoosin että nielurisaleikkauksen? Kumpi on pahempi? Itselläni tuo leikkaus käy usein mielessä, mutta pelkään sitä. Joskus parikymppisenä sairastin mononukleoosin ja se oli todella tuskallista, mutta selvittiin siitäkin. Vertailupohjaa tässä siis haeskelen...
Itseltäni leikattiin nielurisat 5 päivää sitten, tämä on 6 päivä (leikkauspäivä mukaan lukien) ja nielu on tositositosi kipeä.En pysty edes nielemään kunnolla. Kuinka kauan suunnilleen sulla kesti kipu vaihe?
En saa edes avattua suuta sen vertaa, että voisin kurkata kurkkuun koska kielikin on turvonnut...
Sitä ennen olin pari kertaa sairaalassa tonsilliitin vuoksi. Ilmenivät aina niin, että muutaman tunnin kurkkukivun jälkeen oli jo tulehdusarvot katossa.
Syyskuussa sitten leikattiin ja jännitin tuota toipumisaikaa ihan hitosti. Loppujen lopuksi kaikki meni hyvin! Särkylääkkeiden voimalla nukuin valtaosan ajasta ja peitteiden irtoamisen huomasin siitä, kun kerran oksensin hieman verta. Taitaa siis vaihdella todella paljon, tsemppiä vain ap:lle ja muille toipuville!
Jätskiä en oo kyllä saikun jälkeen juuri syönyt, ei vaan jostain syystä tee mieli :)
Kello on nyt neljä yöllä. Nielurisaleikkaus tehty vajaa vuorokausi sitten. Eilen illalla ajattelin, etten voi selvitä hengissä. Oksensin verta, enkä saanut lääkettä alas jne. Luulin tukehtuvani yms. Ihan painajaista! Mutta nyt kun kirjoitan tätä, olen jo ihan eri fiiliksellä. Toki on kurja ja kipeä olo, mutta koska jaksan jo olla koneella, vaikuttaa lupaavalta. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille:)
Mulla oli 19.2 leikkaus ja ekat 2 päivää oli järkyttävimmät kivut mutta nyt alkaa jo helpottaa. Suoraan sanottuna mulla panadol 1 g auttaa kipuihin paljon paremmin ku pore panacodit ja tab ibumax. Panacodit oksensin ulos ja ibumaxit ei tehoo muutakun Panadolien "yhteis" käytössä.
Varmaan alkaa peitteet kohta irtoo ja tulee kivut takasin mutta sittenhän se on ohi kun vaan on kärsivällinen. Kamalaa tää on kun ei voi syödä mutta sitkun nielu on terve niiiin herkuttelemaan kaikkea hyvää ruokaa ;)
Itse kävin saman leikkauksen aikanaan ja ihmettelin miten helposti siitä selvisi. En ollut juuri lainkaan kipeä kun otin lääkkeet tietyin väliajoin. Söinkin lähes kaikkea mitä normaalistikin :)
Jos yksityisellä, paljonko maksoi? Ja ihan pelkästään proppujenko takia leikattiin?
Kuinka kipeä olet - pystytkö syömään?
Nimim. taas on toinen nielurisa punainen ja turvoksissa, yöks...
Olen vielä kovin tyytyväinen päätökseeni, hieman on hankalaa syödä oikeaa ruokaa, lähinnä viili/rahka/puuro-linjalla mennään ja kipulääkkeiden voimalla :)
Hirvittää se peitteiden irtoaminen, olen nimittäin lukenut vain kauhutarinoita netistä (oikein hyvä idea...!)
ap
jouduin jonottamaan n.6kk leikkausaikaa. Ihan pelkästään proppujenkin takia leikkaavat, koska aiheuttavat yleensä tulehdusta ja tulehdukset aiheuttavat proppuja.
ap
mun kaks kaveria on ollut melkein kaks viikkoa syömättä, heräämättä ja puhumatta leikkauksen jälkeen. Toinen vielä oksensi kivusta, mikä ei taas ollu hyvä juttu. Hienosti oot kyl kai selvinny!
Multa otettiin tuossa syksyllä ja viikon olin vuodepotilaana ja elin jääpaloilla. Vahvat kipulääkkeet oksensin ulos ja kyllä, se peitteiden irtoaminen oli ihan järkkyä, toisaalta mulla oli niin mielettömän suuret nielurisat että paraneva alue oli mulla todella iso.
Onnea vaan sinne, toivottavasti paranet pian.
5vk kippeenä.
Itsekin olin 6-vuotiaana nielu -ja kitarisaleikkauksessa jatkuvan angiinan ja kuorsauksen vuoksi. Silloin oli hienoa,kun oikein PITI syödä jäätelöä yms :D Kipulääke tungettiin tosin suppona persauksiin, se ei ollut hienoa.
on mennyt, kun muistaa vaan ottaa särkylääkkeen ENNEN kuin kipu on kovaa. Ja jäätelö se on maistunut minullekin, vaikka kolmeakymmentä lähenen... :)
Mies ja lapset on olleet oikein ymmärtäväisiä ja auttavaisia, kun äiti on nyt vähän rikki..
Kertokaa ihmeessä lisää erilaisia kokemuksia, niitä on mukava lukea :)
ap
(aika vahvojakin, esim. Panacod)
muuten poretabletteinakin. Aika kamalan makuisia, vähän kuin kolikkoa imeskelis, mutta auttaa aika äkkiä. Ei sovi kaikille mutta itse suosittelen kyllä :)
enää potea korkeaa kuumetta ja paiseita kurkussa.
Se viikon toipuminen oli lyhyt aika siihen nähen kuinka monta antibioottikuuria söin aina niiden paiseiden aikaan ja kuinka kipeä olin silloin.
Ja tosiaan ketorin ja panacod pore oli tosi hyvät lääkkeet lievittämään leikkauksen jälkeistä kipua. Ne piti vain ehtiä ottamaan heti kun kipu alkoi tuntumaan. Ja panacod veti minun suolen ihan tukkoon, mutta en valita. Nyt jo yli 2 vuotta olen saanu olla kuumeetta ja kurkkukivuitta.
enää potea korkeaa kuumetta ja paiseita kurkussa. Se viikon toipuminen oli lyhyt aika siihen nähen kuinka monta antibioottikuuria söin aina niiden paiseiden aikaan ja kuinka kipeä olin silloin. Ja tosiaan ketorin ja panacod pore oli tosi hyvät lääkkeet lievittämään leikkauksen jälkeistä kipua. Ne piti vain ehtiä ottamaan heti kun kipu alkoi tuntumaan. Ja panacod veti minun suolen ihan tukkoon, mutta en valita. Nyt jo yli 2 vuotta olen saanu olla kuumeetta ja kurkkukivuitta.
Hyvä! :)
Niin olen minäkin kuullut, että Panacod pistää ummettamaan, mutta siitä vissiin selviää ihan kotikonstein, jos ei kovin montaa viikkoa pillereitä/poretabuja syö?
Itseltäni lähti leikkauksen jälkeen haavat vuotamaan kaksi kertaa tosi rajusti ja ambulanssilla kiidin sairaalaan :(
Kuulostaa kamalalta! Kaikkea sitä voi noinkin "pienen" (eihän mikään leikkaus ole siis riskitön..)operaation jälkeen tapahtua..
Kiitoksia! Toivotaan, että selviäisin ihan murheitta tästä, lapset jo kovasti odottavat "normaalia äitiään" takaisin :)
ap
Mukava kuulla, että olet toipumassa :)
Ja hienoa, että kipusikin hävisivät!
Uskon, että leikkaus oli juuri oikea ratkaisu niin sinulle, kuin minullekin, en ole ollut kipeä leikkauksen jälkeen. Normaalisti olisin jo flunssassa..!
Luulen, että kurkussa oleva arpikudos (tai joku muu vastaava..) aiheuttaa välillä kummallista "palan" tunnetta, toivotaan, että on vain paranemiseen kuuluvaa, normaalia tunnetta.
ap