Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen juuri toipumassa nielurisaleikkauksesta, haluaako joku kysyä jotain? :)

Vierailija
15.01.2011 |

Proppujen ja toistuvien flunssien takia hakeuduin lekuriin, joka suositteli suurien ja arpisten risojen poistoa.

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei pelkoa, ne tuli kaikki äkkiä takaisin:)

Taisi olla nestettä se, mikä häipyi.

Kun siitä toivut, syö proteiinipitoista ruokaa kuitenkin sen takia, ettei lihakset kärsi.

Tai aivan sama, mitä syöt. Se ilo siitä, että saa syödä, on aivan mahtavaa.

No nyt olet kärsinyt ensimäisen niistä pahoista päivistä. Ajattele, että niitä on korkeintaan 2 jäljellä. Nyt nukut yön niin olet jo päässyt monta tuntia eteenpäin.

Ja usko pois. Että vaikka se nyt tuntuu, että ei se voi tästä nopeaa parantua, se on ihmeellistä, kuinka nopeaa se toipuminen yhtäkkiä tapahtuu. Ensin se on kamalan kipeä tänään ja olet epätoivon vallassa. ja huomenna heräät ja ihmettelet, että mitä nyt. Se vain muuttuu yhtäkkiä.

Sen voimalla jaksat

t. nieluri

Vierailija
22/105 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan nestettäkin.

Saan tästä kyllä ihan hyvän sysäyksen aloittaa taas ruokavalionmuutoksen terveellisempään suuntaan, siis sitten kun on saanut tuon kurkun ihan kunnolla terveeksi. Mun tekis niin paljon mieli kanasalaattia fetajuustolla..oih.. :P Ei ehkä enään kovin montaa päivää, viikko maksimissaan..:)

Latasin tossa just kipulääkkeet nassuun ja ajattelin lähteä nukkumaan. Sain niitä Panacodeja nyt tablettimuodossa ja on muuten paljon miellyttävämpiä nielaista...! Unensaanti ei onneks noiden nappien kanssa ole ongelma, ahdistaa vaan ajatus siitä, että herään tänäkin yönä siihen, että tuntuu, kuin verta valuisi kurkusta alas ja niinhän sitä siis viimeyönä valui ja särki korvia niin paljon, että oikeasti säikähdin...:( Mutta sekin taitaa kuulua asiaan..

Toivotaan, että tää lähtis jo paranemaan, on oikeesti jo aika ikävä esim. KUUMAA kahvia... :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni lähti leikkauksen jälkeen haavat vuotamaan kaksi kertaa tosi rajusti ja ambulanssilla kiidin sairaalaan :(

Mulla sama juttu ja myös kaks kertaa, hyi. =( Pii-paa autolla lähdettiin ja kovaa. =((

Mut toivotaan tosiaan ettei sulla niin huono tsäkä oo, paranemisia sinne! =)

Vierailija
24/105 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
25/105 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

proput oireili muuten kun pahanhajuinen hengitys tuntuko ne kurkussa jotenkin?mulla toisella puolella nielurisoissa proppu ongelma tulee kokoajan uudelleen eikä niitä oikeen ite saa irti tulee palan tunne kurkkuun niin tietää että siellä taas on.mä en saanut lähetettä leikkaukseen lääkäriltä:(

Vierailija
26/105 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. miten paljon päivittäistä hoitoa lapsesi vielä tarvitsevat? Mitä olet kipeimmilläsi yleensä pystynyt tekemään kotona - muuta kuin makaamaan sängyssä?

Minun pitäisi mennä leikkaukseen, mutta taaperon hoito toipumisen ohessa saattaisi olla aika haastavaa. Tosin jos leikkausjonot on pitkät niin siinähän taaperokin ehtii jo taas kasvaa. :-/

Vierailija
27/105 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli molemmin puolin nielurisat tosi reikäiset ja niistä koloista piti tyhjennellä proppuja melkein päivittäin. Joo, tuntuivat myös aika ilkeiltä, sellaiselta, kuin joku raapisi kurkkua. Onnistuin kehittelemään jopa sellaisen kielitekniikan millä niitä sai ikäänkuin imaistua pois jos ei mitään kättäpidempää ollut saatavilla (hyi yöks:))

Kurkkukipua oli kans pari kertaa kuukaudessa. Yleensä tuli myös lämpöä ja nuhaa (siis ei minkään kirkkaan rään kera vaan oikeesti sellasen tulehdukselle haisevan, sitkeän vihreäruskean eritteen kanssa) , sitten kun sai proput tökittyä vähemmälle niin yleensä helpotti jonkin verran.

kuorsaus oli kans yks mikä välillä häiritsi, senkin kuulemma pitäis nyt jäädä pois:)

ja tietenkin se HAJU! Se on jotain niin kuvottavaa..mut ei niitä enään, ei ikinä :)

jos lääkäri on sitä mieltä, ettei halua sua liian heppoisin perustein laittaa leikeltäväksi? Tää on oikeasti aika rankka kokemus kuitenkin. Tiedän, että pelkästään jo se hengenhaju on ihan kamalaa, mutta en sitten tiedä onko parempi leikkauttaa risat vai jättää paikalleen, jos ei ole muita oireita eikä proppuja paljon..?

ap

Vierailija
28/105 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 10 päivää saikulla. Koko ajan pystyin tekemään normaali kotihommat. Kipeä kyllä olin. Panacodia en uskaltanut ottaa vasta kun mies tuli töistä.

Samaan aikaan jouduin kuskaamaan lasta muutaman kerran puheterapiassa ja se teki todella tiukkaa. Puheterapeutti kyllä vähän ihmetteli kun en pystynyt puhumaan. Auoin vain suutani ja yritin eka kerralla mölistä, että olen pari päivää sitten tullut nielurisaleikkauksesta:)

Mutta kaikkeen pystyy kun on pakko. En sano, että oli helppoa, mutta sen pystyi tekemään kun ei muuta mahdollisuutta ollut.

Illat sitten vain makasin panacodhöyryissä kun mies tuli töistä:)

Mutta kuten sanoin. Kaikille ei jouduta kaapimaan niitä nielurisoja niin syvältä, joten voi päästä paljon helpommalla.

Sen muistan muuten vielä, että ehkä pitempi sairausloma olisi ollut tarpeen, koska olin muuten aika heikossa kunnossa viikon päivät, ennen kuin sain täytettyä kropan paaston jälkeen. Oli sellainen heikko ja väsynyt olo töissä. Mutta jotenkin olin niin tunnollinen, että menin töihin kun lääkäri tokaisi lappua antaessaan, että kyllä se 10 päivää riittää.

Jos nyt tekisin toisin niin olisin hakenut muutaman päivän lisää, että olisin saanut fyysiset voimani takaisin (olen fyysisesti raskaassa työssä).

Taaperon kanssa kannattaa se 2 viikoa mennä sieltä, mistä aita on matalin. Eli ihan hyvällä omallatunnolla helppoa ruokaa yms. Ei siivouksia yms. Meilläkin syötiin niinä päivinä einesruokaa ja pizzaa yms. Ja lapset oli tietenkin innoissaan:)

Mutta se kannatti kaikesta huolimatta

t.nieluri

Esim. miten paljon päivittäistä hoitoa lapsesi vielä tarvitsevat? Mitä olet kipeimmilläsi yleensä pystynyt tekemään kotona - muuta kuin makaamaan sängyssä?

Minun pitäisi mennä leikkaukseen, mutta taaperon hoito toipumisen ohessa saattaisi olla aika haastavaa. Tosin jos leikkausjonot on pitkät niin siinähän taaperokin ehtii jo taas kasvaa. :-/

Vierailija
29/105 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38-vuotias kroonisista niulurisatulehdusta sairastanut nainen, joka sitten joutui akuutti potilaana Terveystaloon viikon varoitusajalla leikattavaksi. olen sairastanut useita angiinoita ja epiglottiitinkin sairastin viime vuoden marraskuussa eli kaikenlaisia niuluongelmia on ehtinyt olla...

Pelkäsin leikkausta hurjasti, mutta se meni tosi hienosti ja pääsin kotia ihan normaalin tarkkailuajan jälkeen. Sairaslomaa 2 vkoa. Nyt on menossa kymmenes kipupvä leikkauksen jälkeen, ruokaa en ole pystynyt syömään, mutta nesteitä onneksi saan riittävästi alas. Kipulääkkeitä otan säännöllisesti ja kylmäpussi on aivan loistava keksintö- sitä pidän kaulalla useita kertoja päivässä. Turvotus on huomattavasti laskenut ja peitteet ovat irronneet ainakin heti tosta ulkonielusta, kurkun sisällä näyttää vielä olevan "hometta"...Kirvely on tässä vaiheessa pahin viholliseni eli luulen olevani jo voiton puolella. Rennosti olen ottanut eli makuuasennossa lähes 24 tuntia, onneksi on avulias mies, joka jaksaa hoitaa kotia ja lapsia, kunnes olen taas vireessä...

Tsemppiä vain kaikille toipilaille, kyllä vakaasti uskon vieläkin, että kyllä tämä kipu on jatkon kannalta kuitenkin se paras vaihtoehto:)

Vierailija
30/105 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani auttoivat aika paljon lastenhoidossa. Ovat eläkkeellä ja ihan mielellään kävivät luonamme silloin kun kipuni olivat pahimmillaan. Nuorempi lapsemme on just vuoden eli tarvitsee vielä vaippoja ja vahtimista kävelyharjoituksissaan... Yritän tässä just miettiä, että miten korvaisin isovanhemmille tämän, apu tuli todella tarpeeseen!

Kotitöitä en tehnyt enkä olisi oikeasti jaksanutkaan. En nimittäin syönyt ensimmäisen viikon aikana oikein mitään. Yhteensä ehkä kolme viiliä, muutaman mehujään ja jäätelön.

Nyt kun olen saanut taas jotain syödäkseni, kirvely kurkussa on nimittäin helpottanut melkein kokonaan. Peitteitäkin on jäljellä enään hyvin vähän. Kymmenes päivä mulla menossa jos en nyt ihan väärin muista :)

Meillä leikkaukseen pääsi puolen vuoden sisällä, itse sain vielä peruutusajan, joten pääsin hieman aikaisemminkin.

Suosittelen kyllä lapsille täysipäistä hoitajaa leikkauksen jälkeiseksi ajaksi. Itse en olis selvinnyt ilman vanhempiani, kipulääkettä oli pakko ottaa tietyin väliajoin ennen kivun yltymistä ja ilman kipulääkettä (Panacodia) en olis kyllä pärjännyt kipuni kanssa! Toisaalta, meitä on kyllä niin erilaisia kivunsietäjiäkin olemassa :)

Vierailija
31/105 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla nyt 14 vuorokausi kipuineni. Vielä syön säännöllisin väliajoin kipulääkkeitä, kurkussa kirvelee sen verta etten ilman niitä pärjää...nestelinjalla edelleen. Kurkussani on ihan nielun perukoilla valkoista töhnää- onkohan se vielä peitettä vai onko mulla iskenyt jokin sieni kaiken muun lisukkeena??? Ulkonielu alkaa olemaan ihan siistin näköinen, mutta itse kurkku on aika kamala...kauheat kuopat molemmin puolin sitä "kitaväkästä" ja niissä kuopissa tosiaan sitä valkoista töhnää...ei kiva. Syömisestä, ei ole enää nälkäkään eikä kahvia ole tehnyt mieli koko aikana:) Kummasti sitä nesteillä pärjää- tosin painoa on nyt tippunut jo seitsemän kiloa...ensi manaantaina toivon pääseväni jo töihin...Helpottaisi jo nämä kivut!

Vierailija
32/105 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks viikkoa kipua on jo kyllä tosi pitkä aika :(

Tuota kurkun kirvelyä ei voi uskoa ennen kuin sen itse kokee, se on jotain ihan kamalaa! Itse imeskelin jääpaloja ja join jäävettä oikein ahtojäillä, se helpotti aina hetkeksi :)

Elovenan välipalajuomat on myös hyväks havaittuja kun mikään muu ei mee kurkusta alas..

Mulla on kans peitteitä jäljellä vielä, ei enään tässä ihan suun lähellä mutta hieman syvemmällä (olipas selkeästi kerrottu..)

Tässä ketjussa joku jo lohdutteli sitä nielun kokoa ajatellen, että kurkku kyllä palautuu aika äkkiä :)

ap

Vierailija
33/105 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä tää kipuh.... saisi riittää! Mä vain ihmettelen sitä, kun jokaisessa "hoito-oppaassa yms." lukee, että peitteet lähtevät 1-2 viikon kuluttua- lähteekö ne pikkuhiljaa vai suurempina aloina ja miksi mulla tosiaan sitä töhnää on tuolla takanielun kuopissa- onko ne risat siellä asti olleet kiinni? Juttelin juuri sairaanhoitaja ystäväni kanssa, joka sanoi että voisin turvallisesti ottaa yötä vasten nyt Tramalia ja Panadolia- näin saisin maksimitehon kipuun....täytyisi vain kohta puolin alkaa vieroittamaan itseni pois näistä lääkkeistä. Panacodia en sietänyt nimittäin lainkaan- aiheitti näköharhoja:)

Toivon vain parempaa huomista ja edes jo yötä, jonka saisi nukkua kokanaan:)

Vierailija
34/105 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aamulla Mehiläisessä ja nielusta löytyi leikkauksen jälkeinen tulehdus... nyt sitten antibiootti kuurilla mennään ja sain uuden kipulääkkeenkin jota otan 1-2 krt vuorokausi.Lääkkeet otettu pari tuntia sitten ja olo on jo oikeasti huomattavasti parempi...toivoa siis on- kivuttomasta huomisesta:)

Vierailija
35/105 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkausta, sen jälkikipuihin on olemassa kovat lääkkeet, jotka varmasti tehoavat kipuihin!

Vierailija
36/105 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni leikkaus ihan todella pieleen, oli monta viikkoa ihan mielettömän kipeä, sai vaikka mitä tulehduksia ja vuoti vertakin vielä pitkään leikkauksen jälkeen. Hänellä oli kyllä mielettömän suuret risat mutta silti se leikkaus on aina riski..

Vierailija
37/105 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin kipuvaihe tuli noin viikko leikkauksen jälkeen ja kesti pari päivää. Nielemiskipu kesti kyllä yli kaksi viikkoa, pikkuhiljaa helpottaen. Kipulääkkeitä kannattaa ottaa säännöllisesti ja parhaiten minulla nielua puudutti jääpalojen imeskeleminen. Niitä kuluikin aika lailla :)Vettä kannattaa myös juoda paljon, paljon! Kivun ollessa pahimmillaan join vettä varmaan varttitunnin välein, se helpotti.

Vierailija
38/105 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla meni muutenkin varsin kevyesti koko toipilasaika. Parina-kolmena päivänä otin kipulääkettä.

Ei kannata ottaa tosissaan noita kauhuskenaarioita, jotkut vaan yrittää tehdä niillä itsensä tärkeiksi. Sama kuin kertomukset infernaalisista synnytyksistä ja muista vastaavista.

Joillekin ihmisille valehtelu on osa jokapäiväistä elämää, jolloin sitä ei edes itse tiedosta.

Jokainen jolla on suussa ollut isompi haava tietää, ettei aikuisiällä tehty risojen poistoleikkaus voi olla kivuton

Vierailija
39/105 |
04.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri toipumassa viikko sitten tehdystä nielurisaleikkauksesta ja kyllähän tämä kipu on jotain aivan käsittämätöntä! Ensimmäiset päivät leikkauksen jälkeen meni kivuttomasti nukkuen vahvojen lääkkeiden ansiosta. Sen jälkeen meni muutama päivää jo tosi hyvin ja sain syötyäkin kunnolla sekä olin pirteämpi, kunnes eilinen eli 6. päivä leikkauksesta toi mukanaan aivan käsittämättömän kivun poskiin, kieleen ja nieluun. Liekö nuo peitteet nyt sitten irtoamassa, mutta kipu on jotain ihan hirveää. Panacodia ja Voltarenia syön vuorotellen nyt 3 tunnin välein ja silloinkin ehtii jo kipu tulla päälle pahemman kerran. Tänään on 7. päivä enkä ole pystynyt syömään kipujen takia yhtään mitään, hyvä kun juoda voi. Koko suun alue on ihan kuin krampissa. Plaah, toivottavasti kipu ei jatkuisi tällaisena montaa päivää, en kyllä kestä muuten...

Vierailija
40/105 |
18.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kävi eilen leikkauksessa päiväkirurgisella puolella ja pääsi eilen iltapäivällä pois. Särkylääkkeet oli myöntäny buranaa ja panacodia, mies ei mieluusti panacodia ota ja muutenkaan särkylääkkeelle ei ole hänen sanomansa mukaan ollut tarvetta. Nyt valittelee että kaikki lihakset ovat kipeänä, onko tämä ihan normaalia leikkauksen jälkeen ja kuinka kauan kestää?