Olen juuri toipumassa nielurisaleikkauksesta, haluaako joku kysyä jotain? :)
Proppujen ja toistuvien flunssien takia hakeuduin lekuriin, joka suositteli suurien ja arpisten risojen poistoa.
Kommentit (105)
Viime keväänä mua alkoi vaivaamaan proput nielurisoissa ja kävin pari kertaa terveyskeskuksella vinkumassa niistä, ennen kuin pääsin polille tutkittavaks viime syksynä. Lääkäri tokaisikin heti, että ilman muuta pääsen leikkaukseen jos proput haittaa minua ja ne haisee. Jee!
Pelotti kyl ihan sairaana, ku menin sinne leikkaukseen. Pelkäsin tätä toipumisvaihetta. 6.3. oli leikkaus, ja hyvin meni! Heräämössä herättyäni mulla oli kamala savukalan maku suussa (hyi yök) ja pyysin heti jäätelöä ja pahoinvointilääkettä, ettei vain tule huono olo. Särkylääkettä minulle annettiin sellaisina mansikan makuisina suuhun liukenevilla tableteilla. Kipu helpottui, buranaa en uskaltanut nielaista aluksi. Sairaalassa vietin yhden yön ja hoitajat oli todella mukavia. Aika pöhnässähän tuo aika meni, ei kauheesti muistikuvia :D
Kotiin pääsin seuraavana aamuna, särkylääkkeinä mulla on Burana 600mg ja Pamol F 500mg. Otan tupla-annoksen tuota Pamolia aina, Buranaa pyrin välttämään kun menee helposti maha kipeäksi siitä. Leikkauksen jälkeen ja seuraavana päivänä pikkukieli oli turvoksissa, todella kipeä kurkku ja imeskelin paljon jääpaloja ja hörpin 10 minuutin välein yölläkin vettä. Ei kauheesti nukuttanut, mutta kun kotiin pääsin niin alkoi helpottaa. Kurkku on kipeä edelleen, nyt on 4. päivä menossa. Viime yönä heräsin siihen kun kurkku EI ollut kipeä? Suussa maistuu pahalta aina kun herää aamulla, kuvottaa mut otan aina mehujään heti aamupalaks nii se maku lähtee pois ja särkylääkettä perään.
En kadu yhtään leikkausta, mutta pelottaa kyl toi peitteiden irtoaminen.. Tänään ja eilen on ollut välillä tosi kipeä kurkku syömisen jälkeen, että ihan itku tulee. Menee ohi helposti toi kipu, kun muistaa syödä sitä särkylääkettä (itse 4h välein) ja heti imeskelee jääpaloja tai juo kylmää vettä. Muuten olo on hyvä ja välillä on niin paljon parempia hetkiä, että jo luulee olevansa terve..Nyt yritän vähentää jo tässä vaiheessa särkylääkkeiden määrää, yöllä en kauheesti heräile kun oon niin väsynyt. Aamulla kurkku ei oo mahdottoman kipeä, mutta silloin se on pahimpana. Nukun ylävartalo ylhäällä (moottorisänky :D) ja se vähentää painetta kurkussa.
Nälkä! Tekee mieli pizzaa, hampurilaista, ranskiksia ja tortillasipsejä&salsaa. En kestä !! :D Alkaa noi viilikset jo tässä vaiheessa tympästä..
- 18v.
Minulla leikattiin nielurisat 6 vrk sitten. Onneksi luen näitä tarinoita vasta leikkauksen jälkeen. Samaa suosittelen muillekin leikkaukseen menijöille. Jokainen ihminen reagoi toimenpiteeseen eritavalla ja pelko ei ainakaan edistä toipumista.
Leikkaus sujui hyvin. Heräämössä sain jääpalan ja imeskellessäni sitä, huomasin kurkusta vuotavan verta. Hoitaja sai leikanneen lääkärin pian paikalle ja tämä otti toimenpidehuoneeseen takaisin polttaakseen vuotavat verisuonet kiinni. Kestin kivun hereillä, koska ajattelin uudelleen nukutuksen olevan huonompi vaihtoehto. Kotiutuksen sijaan otettiin osastolle yöksi.
Kipuja oli, muuta en halunnut vahvoja kipulääkkeitä suoneen. Enää siinä vaiheessa, kun itse sain niistä päättää. Panacod oli ainoa kipulääke. Pääsin tarkastuksen jälkeen kotiin ja ohjeena heti palata sairaalaan, jos vuoto alkaa uudelleen.
Kotona liikuskellut nyt 6 vrk vessan, keittiön ja sängyn väliä. Välillä käyn ulkona. Kipuja on edelleen, mutta ne ovat ehkä lieventyneet. Tai muuttuneet. En nimittäin pysty puhumaan ja syömään enää niin kun pian leikkauksen jälkeen. Yleisvointi on kuitenkin parempi. Panacod menee maksimiannoksella koska buranaa en voi syödä. Nyt yritän jo päästä siitäkin hieman pienempään annokseen pidentämällä lääkkeenottoväliä. Illat ovat olleet minulle vaikeimpia kun pitää syödä, vaimolle ja tytölle hieman puhua ja särky alkaa samalla.
En ole kurkkuun katsonut, en halua välttämättä tietää mitä siellä tapahtuu. Minua kiinnostaa vain paraneminen tästä. Toivottavasti se tapahtuu viikon sisällä. Ja toivottavasti leikkaus korjaa minua vaivanneet flunssakierteen joka jatkui kaksi talvea kesäksi helpottaen. Sitten kaikki olisi vähintään sen arvoista.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 11:22"]Minulla leikattiin nielurisat 6 vrk sitten. Onneksi luen näitä tarinoita vasta leikkauksen jälkeen. Samaa suosittelen muillekin leikkaukseen menijöille. Jokainen ihminen reagoi toimenpiteeseen eritavalla ja pelko ei ainakaan edistä toipumista.
Leikkaus sujui hyvin. Heräämössä sain jääpalan ja imeskellessäni sitä, huomasin kurkusta vuotavan verta. Hoitaja sai leikanneen lääkärin pian paikalle ja tämä otti toimenpidehuoneeseen takaisin polttaakseen vuotavat verisuonet kiinni. Kestin kivun hereillä, koska ajattelin uudelleen nukutuksen olevan huonompi vaihtoehto. Kotiutuksen sijaan otettiin osastolle yöksi.
Kipuja oli, muuta en halunnut vahvoja kipulääkkeitä suoneen. Enää siinä vaiheessa, kun itse sain niistä päättää. Panacod oli ainoa kipulääke. Pääsin tarkastuksen jälkeen kotiin ja ohjeena heti palata sairaalaan, jos vuoto alkaa uudelleen.
Kotona liikuskellut nyt 6 vrk vessan, keittiön ja sängyn väliä. Välillä käyn ulkona. Kipuja on edelleen, mutta ne ovat ehkä lieventyneet. Tai muuttuneet. En nimittäin pysty puhumaan ja syömään enää niin kun pian leikkauksen jälkeen. Yleisvointi on kuitenkin parempi. Panacod menee maksimiannoksella koska buranaa en voi syödä. Nyt yritän jo päästä siitäkin hieman pienempään annokseen pidentämällä lääkkeenottoväliä. Illat ovat olleet minulle vaikeimpia kun pitää syödä, vaimolle ja tytölle hieman puhua ja särky alkaa samalla.
En ole kurkkuun katsonut, en halua välttämättä tietää mitä siellä tapahtuu. Minua kiinnostaa vain paraneminen tästä. Toivottavasti se tapahtuu viikon sisällä. Ja toivottavasti leikkaus korjaa minua vaivanneet flunssakierteen joka jatkui kaksi talvea kesäksi helpottaen. Sitten kaikki olisi vähintään sen arvoista.
[/quote]
Kirjoitin tuon edellisen tekstin. Nyt on mennyt 2,5 viikkoa leikkauksesta. Peitteet irronneet. Irtoamista en huomannut, kurkku ei ole enää valkoinen. Hieman vielä kurkku kipeä ja turvoksissa. Kovat kivut jo unohtuneet. Toipumista häiritsee nyt flunssa. Se on koko perheessä, ei liity leikkaukseen.
Vittu tätä kipua!!! Leikkauksesta 5päivää! Ja loppua ei näy
Tosiaan 5.6.14 leikattiin klo 9.30 itse leikkaus meni nukutuksessa, seuraava muistikuva ku anestesialääkäri läpsi poskelle ja kyselee vointi.Leikkaukse jälkein vointi ok ei suurempia kipuja pari tunti leikkaukse jälkein sitten alkoni helvetti! Sain siihe heti sairaalassa huumelääkkeen oxynorm 10mg ja se helpotti melko nopeesti, no siinä huumehöyryissä mua sit 4tunni pääst päästettiin kotiin, kotona ruoka en juurikaa saanut syötyä nestettä kuitenkin irvistäen alas kipulääkkeillä ketomex ja panacod. Parin päivän pääst leikkauksest ollu iha sietämättömät kivut ja jatkunu tähä päivään asti vaikka kuinka säännöllisesti ottaisi kipulääkkeitä ei ota kyl kauheest kipua pois! En oo 5 päivä syöny mitään ja en oo 5 päivä käyny isomalla hädällä, vitutus on saatana korkeella ja nälkä on kova. Tsemppiä kaikille. Ennen leikkausta varautukaa helvettiin koska tätä tää on.
Miks kukaa ei vastaa? Joudunko kärsii yksin saatana!! Auttakaa mua
Itsellä leikattiin pari päivää sitten ja tuntuu että mikään ei auta
Voi olla kivuton juuri pari päivää sitten leikattiin ja en saa syötyä edes kunnolla koska en saa suuta auki kunnolla
Voi olla kivuton juuri pari päivää sitten leikattiin ja en saa syötyä edes kunnolla koska en saa suuta auki kunnolla
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 22:25"]Eivät nämä risaleikkaukset juuri ketään auta. Kitarisaleikkaukset on todettu tutkimuksinkin hyödyttömiksi, ja eivät neilurisaleikkauksetkaan yksiselitteisesti ketään ole auttaneet. Infektioherkkyys ainakin myös lisääntyy, eli keuhkokuumeen saa helpommin kun nielurisat poistetaan. Mikäli risat tulehtuneet, ja on angiina, niin eikun antibioottia kehiin. Ilmeisesti teillä ei ole käsitystä siitä miksi risoja on olemassa ylipäätänsä? No, voin sanoa, ettei luonto ole tehnyt risoja huvikseen, ne ovat mikrobien tuhoamiskeskuksia, vähän kuin imusolmukkeet, paitsi että isompia. Niitä tarvitaan aluksi, kun immuunipuolustus on heikko, eikä tunnista kaikki mikrobeja tarpeeksi nopeasti lapsilla. Mutta jos ne poistetaan, heikentyy immuunipuolustus myös aikuisilla, ja uudet infekiot voivat johtaa vakaviin komplikaatioihin.
[/quote]
Ei ne antibiootit kuule virusperäisiin tulehduksiin auta.. Että, jos sä olet tyytyväinen sun terveisiin nielurisoihin niin se on hyvä se, mutta tää ainainen sängyssä makaaminen on niin perseestä ja se raapiva tunne kurkussa!
Itse sairastin viime heinäkuun ajan korvatulehduksen, streptokokin, pari virustautia ja siihen päälle vielä joku keksi testata mononukleoosin; ja se vielä oli. Eli sairastin about viisi tautia samaan aikaan - joku oli aina jonkin oire jostain..
No nyt sitten kohta kuukaus taas ollut ongelmia kurkun sori nielurisojen kanssa ja sain tarpeekseni.. Yksityiselle painelin ja lähetteen sain julkiselle nielurisojen poistoon. Nyt sit vaan yritän elää tän epätasaisen risani kanssa joka on niin röpelöinen että voi hyvä luoja.. Ainut asia mikä vitutttt on se, että eivät leikanneet niitä ollessani pieni, kun korvatulehdukset olivat arkipäivää vaan nappasivat sen sijaan kitarisat.. Eipä se leikkaus ainakaan korvatulehduksiani estänyt!
Mä oon valmis siihen kipuun, ehkä.. Syömättömyyden kestän (entinen anorektikko kun olen), fyysiseen kipuunkin löytyy lääke (henkinenkipu on paljon pahempi). Joten itse menen leikkaukseen tulella, ainut mikä pelottaa on vaan että ne sohraa siellä jtn tarpeetonta (hermoja tai mun viallisia leukaluita)
-19 vee
Pystyittekö leikkauksen jälkeen juoda kahvia? Itsellä nielurisaleikkaus tulossa proppujen takia... Odotan sitö kuin kuuta nousevaa, mutta yhtälailla pelkään!
peitteiden irtoaminen on just niin ihanaa, kuin voi kuvitella..
viimeyönä ravasin parin tunnin välein juomassa jäävettä, pitämässä kylmähaudetta niskassa ja sylkemässä verta..kipulääkkeitä kuluikin sitten taas ihan mukavasti..kaikki mitä yrittää laittaa kurkusta alas, kirvelee. Ihan pelkkä vesi ja sylki myös (joka on muuten ollut raivostuttavan paksua operaation jälkeen) kirpoo.
okei, eli tästä tän pitäis sit lähtee paranemaan..:)
Saan tänään lisää Panacod-tabletteja, olishan tossa reseptissä jäljellä vielä vaik kuinka ja paljon mut ne on niitä poretabletteja mitä en pysty ottamaan enään yhtään...yäk..:D
ap
Jos olet jo pystynyt syömään, alkaa homma olemaan paremman puolella. Viikon päästä elämä rullaa jo ihan normaalisti eteen päin.
Hyvää kevättä sinulle ja oli kiva seurata toipumistasi. Ja ennen kaikkea oli mukava huomata, että av.lla pysyi joku ketju ihan asiallisenakin.
Nauti tulevasta kuorsaamattomasta ja kurkkukivuttomasta elämästä. Et tule katumaan, että leikkauksessa kävit.
t. nieluri
sai syötyä tänään monen päivän paaston jälkeen pastaa!! Voi miten hyvä olo tuli, ehkä mä vielä toivun tästä :)
Nyt aion juhlistaa paaston päättymistä jääkahvilla, kippis! :)
leikkauksen jälkeinen tulehdus kuulostaa varmasti yhtä mielyttävältä kuin on..mutta hyvä, että sait helpotusta kipuihisi. Itse olin "vain" kymmenisen päivää kipeänä ja sekin oli jo melkoinen kokemus!
Kyllä se varmasti sinullakin alkaa pian helpottamaan, varsinkin, kun sait lääkkeet kohdilleen :)
Oletko saanut syötyä mitään? Söin juuri kanasalaatin, jota olen himoinnut koko toipilasaikani ja oli muuten hyvää..!
ap
sai syötyä tänään monen päivän paaston jälkeen pastaa!! Voi miten hyvä olo tuli, ehkä mä vielä toivun tästä :)
Nyt aion juhlistaa paaston päättymistä jääkahvilla, kippis! :)
ap:n nielurisaleikkauksesta.
kuumaa en ole vielä pystynyt syömään tai juomaan. Kahvia tekis mieli mutta se tuntuu pahalta kurkussa niin juon sitten jääkahvia..ruokani syön haaleana ja huomaan välillä, etten ole syönyt päivän aikana muuta kuin aamupuuron..ei hyvä..:( kai siihen syömättömyyteenkin tottuu jotenkin.
Eilen söin perunamuusia ja kermakastiketta...kyllä oli hyvää...kipuja on vieläkin, mutta yritän sinnitellä- ei ole kiva doupata noita kipulääkkeitä nyt kolmatta vkoa...kylmäkääre auttaa tosi paljon. Tänään, kun katsoin kurkkuun, niin oikealta puolelta oli nyt rippeet lähes lähteneet, mutta vasemmalla vielä vähän...lekuri sanoi, että sen tulehduksen takia peitteiden lähtö on hidastunut. Lämmin juoma tuntuu mukavammalta kurkussa kuin kylmä- kai sitä uskaltaa jo lämmintä juoda?- unohdin kysyä eilen lekurilta... mutta kyllä tää risojen poisto on ollut mielenpainuuva kokemus ja ennenkaikkea sitä on löytänyt itsestään uskomattoman paljon voimaa, jaksaa 24 h kipua/16vrk, ei ruokaa, ei unta yms. Lapseni kävi kysymässä multa aamulla, että äiti...saanko jo ottaa muumipapan pois, kun se on nyt parantanut minut ( antoi sen nimittäin mulle unikaveriksi, kun tulin sairaalasta kotia)...tuossa tuo kuitenkin pötköttää vielä sängyn laidalla...Nyt lähden taasen syömään jotain pehmeetä, kyllä kai se tästä vielä terveeksi tuo kurkku tulee:D Kiitos ja hyviä vointeja myös sinulle ap!
terkuin, PS
Moi Ap!
Olen ollut jo tämän viikon töissä...kurkku lähes normaali- tosin lievää "raastinrauta" meininkiä siellä on pitkin päivää- luulisin sen johtuvat arpikudoksesta... Viime perjantai oli käännekohta tuossa minun leikkausprojektissani...kivut loppuivat kuin seinään ja muutenkin tuli sellainen positiivinen normaali olo:) Olen nyt syönyt lähes normaalisti, tosin syöminen käy nykyään hitaammin...Toivottavasti kivut olivat leikkauksen väärtti- ainakin patti on hävinnyt kauheiden niulurisojeni myötä...ja kahvi on tosiaan tauon jälkeen hyvää:D
Järkyttävää luettavaa! Itse menossa nr leikkaukseen maaliskuussa ja pelottaa ihan hirveesti. Kerron sit tällä palstalla jäinkö henkiin...