Miten savustaa usein saikkuileva työtoveri ulos?
Ei saisi koskaan tietää potkujen todellista syytä, sillä ottaisi taatusti liittoon yhteyttä oitis.
Ei juuri mokaile ja aivan ihana ihminen, mutta nuo saikut haittaa.
Kommentit (61)
mutta juotkut feikkaavat. Tunnen itsekin yhden tällaisen feikkaajan, on ihan itse kertonut miten ottaa usein "omaa lomaa" tekaistujen sairauksien varjolla.
Onko sellainen siis ketjulaisten mielestä ok, ja asia johon ei saa puuttua?
Minusta on ikävää jos yhtä työntekijää aletaan savustamaan ulos sairauksien takia.
Tosiasia on myös se että jos alkaa yrittäjäksi pitää todellakin ottaa huomioon että kuka tahansa voi vaikka jäädä auton alle koska vaan, ei sellaista työntekjää olekaan joka ei koskaan olisi pois töistä.
Niin tosiaan miks pomo ei ite ota yhteyttä liittoon ja kysy mitä tälläisessä tilanteessa voisi tehdä?
Vai onko kuitenkin kyse yhdestä pitkästä sairauslomasta? Silloin tuskin onnistuu irtisanominen?
Jos työntekijä ihan tilastollisesti sairastaa aina juhlapyhät ja lomanjälkeiset päivät, niin sitten vain keskustelu työntekijän kanssa. Laittaa vaikkapa vuoden sairastelut pöytään ja vaatii siitä eteenpäin jokaisesta sairastumisesta lääkärin todistuksen, jonka tietysti työterveyshuollon lääkäri kirjoittanut. Sen lisäksi on ihan kohtuullista laittaa tämä työntekijä tekemään kaikkien muiden sairastuneiden työt, jolloin siis joutuu korvaamaan vain omia poissaolojaan.
Hyvä keino on myös tehdä vertaileva tilasto. Näyttää siis esim. ap:n ja tämän toisen työntekijän poissaolot tai ihan yleisesti kertoo, miten paljon tämä "pinnari" poikkeaa vatsataudeillaan muiden sairasteluista. Tietysti kohteliaasti toivoo, että olisi terveempi nyt tänä vuonna, mutta painottaa myös, että toiset kärsivät sairastelusta ja että ihan pikkunuhan takia ei saa jäädä pois töistä. Ja tosiaan tuo lääkärintodistus kaikesta poissaolosta - ihan migreenistä alkaen. Sekin kun diagnosoidaan lääkärissä ja siihen saa lääkkeet. Tavispäänsärkyä ei voi kutsua migreeniksi, silloin vain töihin ja kyllä sen huomaa, jos ei pysty töitä tekemään, kun alkaa oksentamaan.
Mutta siis, asia ei kuulu mitenkään sinulle, ap. On noloa, että esimiehesi on tuollainen nyhverö, joka yrittää vierittää vastuuta muiden niskoille eikä kykene toimimaan suoraselkäisesti ja reilusti työntekijöitään kohtaan. Laittaa miettimään, että kuka on sitten hänen seuraava kohteensa ja kenen kanssa liittoutuu...
Eli ei kehtaa sanoa, että on vaikka henkisesti aivan loppu?
Jos menettää vielä työpaikkansakin, joka voi olla hänen ainut henkireikänsä silloin kun voi hyvin, niin onko se oikein?
Jos tekee työnsä hyvin, kun on töissä ja tulee toimeen muiden kanssa, niin miksi hänet pitäisi "savustaa" pihalle?
että savustajat ovat pian syytteessä esim. työpaikkakiusaamisesta ja työsuojelupiiri on yhtäkkiä kiinnostunut työpaikastanne
Ap:lle meni pupu pöksyyn kun hänet tunnistettiin =)
en vaan halua kertoa koko tarinaa ettei minua tunnisteta ;) Nykyisistä tiedoista ei voi löytää yhteyttä keneenkään tiettyyn ihmiseen. Ja nyt lähden nukuttamaan lasta, joten en hetkeen vastaile. ap.
Onhan tuohon konsti!
Annetaan potkut. Siihen mitään syitä tarvita, potkut kuin potkut. Sitten kipaistaan oikeudessa ja maksetaan kahden vuoden palkka korvaukseksi laittomasta irtisanomisesta ja se on siinä. Lintsari saatiin pellolle.
mulle ei tulis karenssia.
Mulla tietynlaista työpaikkakiusaamista mutta en voi ottaa liittoon yhteyttä kun meitä ei ole kuin kolme töissä, tulisi liian raskasta siitä tappelusta.
Eikä mulla ole mitään millä todistaa mitään kun kaikki viestit oln poistanut tyhmyyksissäni.
Laittaa vaikkapa vuoden sairastelut pöytään ja vaatii siitä eteenpäin jokaisesta sairastumisesta lääkärin todistuksen, jonka tietysti työterveyshuollon lääkäri kirjoittanut. Ja tosiaan tuo lääkärintodistus kaikesta poissaolosta - ihan migreenistä alkaen. Sekin kun diagnosoidaan lääkärissä ja siihen saa lääkkeet. ..
Mulla on 200 suoran alaisen joukossa yksi, jolla oli yli 20 sairauspoissaoloa viime vuonna. En edes tiedä tarkkaa lukua, laskemisen taisin lopettaa loppukesästä.
Ja kyllä, migreenipäivästäkin tuli työterveyshuollossa kirjoitettu sairauslomatodistus. Tai siis noin 10 kappaletta. Keskustelu sairastamisesta tervehdytti lähes kuukaudeksi.
siinä ei sitten mikään auta, mulla koitettu kaikenmaailman estolääkityksiä mutta ne ei auta mulla, välillä menee muutama kk ilman kohtausta ja välillä voi tulla kerran viikossa.
Mutta kyllä ymmärrän tuollaisen jos aina pyhien ja viikonloppujen jälkeen "kipeä".
Ehkäpä hänellekin tulee joskus aikuisena tilanne, kuten nyt on sillä henkilöllä, jonka savustamiseen kysyt neuvoja....
Mietipäs sitä!
Hän kertoi, että hän kutsuu kokoon palaverin jos saikkuja on paljon. Siinä on edustus työterveyshuollosta, hän ja työntekijä.
Ja kas, aina tulee ihmeparantumisia ja lyhyet saikut loppuvat.
Ihmeellistä.
ja lomien jälkeen ainakin meillä aina kaikki sairaudet. Iskee toiseen puolisoon helpommin ja tämä enemmän poissa kuin minä. Mutta alkuperäiseen juttuun: ei ole ap:n asia savustaa toista pois, jos työnantaja tekee sen niin liitto varmaan sitten myös maksattaa asian. Työpaikka, missä ei ole hyvä ilmapiiri pomosta työntekijään ja työntekijästä pomoon ei ole hyvä työpaikka pitemmän päälle. On molempien etu että tiet eroavat, kyse on lopulta vain erorahoista. Jos irtisanominen on laiton niin rahaa annetaan hiukan enemmän. Eron voi tehdä myös sopimuksella ja siistillä tavalla ilman oikeudenkäyntejä jos on halua molemminpuolin.
kun kyse on juuri teini-iän ohittaneista nuorista. Ja se kaikki on muilta pois.
Nimi. Kaupan täti
Aika jännää et toiset sairastaa enempi toiset vähempi. Itse olen sitä mieltä että toisten sairasloman hakemisen kynnys eriäville syille on matalampi kuin toisille. Nuhassa / flunssassa mulla ei tulis mieleenkään jäädä pois töistä. Toiset antaa itselleen luvan ja moraalisen hyväksynnän töistä pois jäämiselle kun on vähän pipi. Meidän työpaikalla ei nimittäin ole tämänlaisia poissa oloja juuri ollenkaan. Ja meitä on yli 30 kpl.
Meillä töissä samanlainen saikuttaja. Melkein joka toinen viikko saikulla, aina saikkulappu itsestä tai lapsesta. Sanoo vielä muidenkin kuullen että pitäis taas hakea saikkua ku ei jaksa olla töissä. Harmittaa muiden työntekijöiden puolesta kun kaikki muut joutuvat sitten venymään, eikä koskaan voi tietää milloin hän on töissä.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:17"]
Aika jännää et toiset sairastaa enempi toiset vähempi. Itse olen sitä mieltä että toisten sairasloman hakemisen kynnys eriäville syille on matalampi kuin toisille. Nuhassa / flunssassa mulla ei tulis mieleenkään jäädä pois töistä. Toiset antaa itselleen luvan ja moraalisen hyväksynnän töistä pois jäämiselle kun on vähän pipi. Meidän työpaikalla ei nimittäin ole tämänlaisia poissa oloja juuri ollenkaan. Ja meitä on yli 30 kpl.
[/quote]
Näinhän se on. Yksi mun hyvä ystävä on valitettavasti töissään tällainen tapaus. Minulle ei tulisi mieleenkään jonkun tavallisen flunssan takia edes mennä lääkärille, hän menee heti, vaikkei ole edes astmaa tms. asiaa pahentavaa. Onneksi ei olla samassa työpaikassa.
Meillä seurataan saikkuja ja jos niitä tuntuu kertyvän poikkeuksellisen paljon järjestetään neuvottelu työterveyden kanssa, koska taustalla voi olla jaksamisen tms. ongelmia, joita peitellään. Samoin tämän tyyppisessä tapauksessa vaaditaan joka poissaolosta työterveyden todistus. Jos kyse on "aidosta" sairastamisesta niin hyvähän on, että siihen etsitään ratkaisuja ja päinvastaisessa tapauksessa voidaan miettiä vaihtoehtoja.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 20:53"]Meillä seurataan saikkuja ja jos niitä tuntuu kertyvän poikkeuksellisen paljon järjestetään neuvottelu työterveyden kanssa, koska taustalla voi olla jaksamisen tms. ongelmia, joita peitellään. Samoin tämän tyyppisessä tapauksessa vaaditaan joka poissaolosta työterveyden todistus. Jos kyse on "aidosta" sairastamisesta niin hyvähän on, että siihen etsitään ratkaisuja ja päinvastaisessa tapauksessa voidaan miettiä vaihtoehtoja.
[/quote]
tää on todella hyvä systeemi. Tämänlainen järjestelmä pitäisi olla jokaisessa työpaikassa. Nimittäin pelkkä ajatus "saikuttajalle" on varmasti vastenmielistä ja tilanteeseen joutuminen noloa. Asenteet muuttuisivat aivan varmasti
Älä viitsi enempää toisten elämää pilata. Siskoni sairastui ja joutui sen vuoksi olemaan aluksi vähemmän töissä. Sai laittomat potkut ja nyt suunnilleen hautoo itsemurhaa..
olen joutunut olemaan vuoden aikana 2 kertaa kuukauden ajan saikulla. nyt pomo teki sopimuksen määräaikaiseksi, otti multa tunnit pois ja palkkasi 2 uutta. asia menee todellakin liittoon!! :):)