Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anteeks tyhmä kysymys, mutta mitä o 3-vuorotyö käytännössä?

Vierailija
14.01.2011 |

Tiedän, että työtä tehdään siis kolmessa vuorossa, aamu, ilta ja yö, mutta miten se käytännössä _yleensä_ menee, onko esim. viikko yötyötä, sitten vkonloppu vapaa, sitten viikko aamua, vkonloppu vapaa, viikko iltaa?

Oppiiko tällaiseen rytmiin?

Onko 3- ja 8-vuotiaiden lapsen äidille vaikeaa?

Miten hoitopaikat järjestyy, esim. kun toka lapseni on tokaluokkalainen, ja miehenikin tekee toisinaan yötyötä, jos meillä molemmilla olisi yövuoro samaan aikaan, saanko tokaluokkalaiselle jonkun hoitopaikan kunnan puolesta, vai tuleeko järjestää vaan omin neuvoin (esim. mummo yöksi)?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vuorotyössä on muuten viikonlopputöitäkin.

Tokaluokkalaiselle ei kunta ole velvollinen järjestämään yöhoitoa, joten sitten vaan mummo avuksi tai palkkaatte lastenhoitajan.

Vierailija
2/19 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä aina viikko kerrallaan yö, ilta, aamu. Viikonloput aina vapaat (joskus satunniasesti voi olla ylitöitä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan ne vuorot pyörivät viikonloppuisinkin. Saattaa olla ns. säännöllinen vuorotyö, jossa aamut, illat ja yöt vaihtelevat tietyn kaavan mukaan tai sitten saattaa olla epäsäännöllinen vuorotyö, jossa vuorot menevät ihan miten sattuu. Yleensä tätä säännöllistä on tehtaissa yms. ja epäsäännöllistä esim. hoitoalalla. Kunta ei ole velvollinen järjestämään hoitoa 8-vuotiaalle.

Vierailija
4/19 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen 3 vuorotyö on viikko kutakin vuoroa(vl.t vapaat), mulla taas iloisesti kaikkia vuoroja sekaisin samalla viikolla ja viikonloput vaipaita n. kerran 3 viikkoon.

Mun kropalle tuo ei tahdo sopia ja lapsiperheenä on toki hankalempaa kuin normi päivätyö.

Vierailija
5/19 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole viikonloput vapaita.

Vierailija
6/19 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanne olis aamut, illat ja yöt ja tehtaan aloilla se aika usein meneekin näin.

Minun hoitoalalla ei läheskään aina. Joskus hyppäät illasta suoraan aamuun, eli pääset 22 ja menet jo 07 takasin. Se on raskasta. Näitä pyritään pääsääntöisesti kuitenkin välttämään. Aina se ei onnistu.

Ja ei kaikki viikonloput olet töitä. Kuuden viikon listassa pitäisi olla aina yksi vkl vapaa, joskus niitä on ennemmänkin.

Minulle vuorotyö sopii loistavasti. Nautin vapaista viikolla, ja joskus niitä vapaita voi olla 4 peräkkäinkin. Rankinta tosiaan on se illasta aamuun meno.

Vierailija
7/19 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin 4 päivää aamuvuoroa, sitten yksi vapaa. Sen jälkeen 4 päivää iltavuoroa ja jälleen yksi vapaa. Sitten 4 päivää (siis yötä) yövuoroa, jonka jälkeen 6 vapaata putkeen. Sitten sykli alkoi taas alusta.

Äitini on myös 3-vuorotyössä hoitoalalla, mutta hänen työvuoronsa ovat paljon monimutkaisemmat ja sattumanvaraisemmat siksi, että henkilökuntaa on aivan liian vähän ja aina joku on sairaslomalla. Se sotkee kaikkien vuorot. Sijaisia ei saa palkata.

Riippuu siis ihan työpaikasta, miten kolmivuoro toimii.

Vierailija
8/19 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Ja ei kaikki viikonloput olet töitä. Kuuden viikon listassa pitäisi olla aina yksi vkl vapaa, joskus niitä on ennemmänkin.

ja joka työpaikassa yksi viikonloppu kolmesta vapaa. Joissakin puolitoista.

Vierailija
9/19 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimipaikassa joka auki 24/7. Vuorot ovat täydellisen epäsäännölliset.

Vapaapäivät voivat olla ihan minä viikonpäivänä tahansa, mutta yleensä meillä kiertää edes suurin piirtein niin, että kuusi töitä, kaksi vapaata, kuusi töitä, kaksi vapaata. Ja sit kun on la-su vapaata niin on ma-ti myös. Viikossa kuitenkin se viisi vuoroa á 7,5 tuntia.

Nämä vuorot sit voivat olla aamua, iltaa tai yötä, miten sekaisin tahansa. Esim. iltavuoron jälkeen voi olla aamu, yövuoron jälkeen ilta jne. Kunhan välissä on 7 tuntia.

Toki listan tekijä yrittää vähän suunnitella niin, ettei olisi ihan sikinsokin, vaan vaikka jollain viikolla enemmän iltaa, jollain aamua ja vaikka yövuorot yhtenä pötkönä. Myös työntekijän toiveet otetaan huomioon kohtalaisesti. Tämä sotkeekin sit sitä rytmiä, että vapaat voikin sattua sit mihin kohtaan vaan. Vapaa viikonloppu on noin kerran kuussa jos silloinkaan.

Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että teen sellaisia työtehtäviä, jotka pitää tehdä aamuisin. Näin ollen mulla on lähinnä aamuvuoroa, iltavuoroja on silloin tällöin ja yövuoroja harvakseltaan. Jotkut ovat taas toivoneet lähinnä yövuoroja, jotkut opiskelijat iltavuoroja jne. Iso toimipaikka ja paljon työntekijöitä, joten työvuorot ovat todella epäsäännöllisessä järjestyksessä. Toinen vaihtoehto olisi sitten se, että olisi joku säännöllinen kierto, josta ei poiketa. Mutta suurin osa on kuitenkin enemmän tämän joustavan epäsäännöllisyyden kannalla.

Se, että työpaikassa on kolmivuorotyö, kertoo vain sen, että työtä tehdään ympäri vuorokauden. Työpaikkakohtaista on se, miten nämä vuorot käytännössä ovat.

Vierailija
10/19 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuen työpaikasta sekä alasta.

Hoitoalalla on epäsäännöllinen idioottimainen vuorotyösysteemi... saattaa olla aamu, aamu, ilta, aamu,yö, yö, vapaa, aamu jne..

Viikonloppuja vapaana yks kuukauteen

Tehtaissa sitten on katkeamaton vuorotyö jossa "säännöllinen" rytmi.

2aamua, 2iltaa, 2yötä 4 vapaata

tai 4aamua, 4iltaa, 4yötä ja 6vapaata tai vielä kun sekoitetaan 4iltaa, 4aamua, 4yötä ja 6vapaata.

On myös vuorotyösysteemi jossa viikonloppu on vapaa, silloin viikko iltaa ja viikko aamua (jossain myös viikko yötä)

Ylipäätään vuorotyö ei sovi kellekkään, vaan pakko joittenkin sitäkin on tehdä.

Lapsiperheessä ehdottomasti toisella päivätyö. Muuten tulee perhe-elämästä liian rikkonaista =/ On edes se toinen pitämässä siitä säännöllisestä arjesta kiinni.

Vaan aina tämäkään ei ole mahdollista.

Isojen kouluikäisten hoidon järjestäminen kuuluu tottakai vanhemmille. Vuoropäiväkoti on alle kouluikäisille sitten, joitten molemmat vanhemmat tekee vuorohommia.

Vierailija
11/19 |
14.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

kuuden viikon lista 2 vkl kiinni.

Vierailija
12/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuva kolmivuorotyö on AAIIYY----AAIIYY jne. Eli A 06-14, I 14-22 ja Y 22-06 ja neljä vapaata. Keskimääräinen työaika viikossa 35h ja samalla syklillä mennää koko vuosi. Olin esimerkiksi viime Juhannuksen töissä, mutta 12h systeemiin ollaan prosessiteollisuudessa siirtymässä. Eli AAYY------AAYY jne. , A 06-18 ja Y 18-06. Vapaita on kuusi putkeen.

Vuorotöissä on puolensa. Palkka on todella hyvä lisien takia, mutta toisaalta olisi vaimon kanssa mukava syödä aina perjantaina töiden jälkeen.

Vierailija
13/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla esim. 2 iltaa, kolme aamua kaksi vapaata. Tai ilta aamu aamu vapaa yö yö vapaa vapaa ilta ilta aamu vapaa. MOnesti on niin ettei ole 5 päivää putkeen töitä, mutta sitten saattaa olla vaan yksi vapaa. Esim kolme päivää töitä yksi vapaa, neljä päivää töitä kaksi vapaata jne.

Yötyötä saa toivoa tekeekö 6 viikon listassa esim. yhden yön, kaksi yötä putkee kaksi kertaa kuudessa viikossa tai enemmän. Viikonloppuvapaita on kuuden viikon listassa aina kaksi.

Vierailija
14/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen viikon työlistassa on yksi vapaa viikonloppu, työvuorot menee esim näin: aamu-aamu-ilta-pätkäaamu ja yö, sitten 1 tai 2 vapaata, joskus voi olla esim 3 aamuvuoroa, sitten vapaapäivä tai iltavuoro. Töitä yleensä 3-6 päivää kerrallaan ja sitten vapaata. Olen toivonut ergonomisia työvuoroja eli ettei olisi niitä illasta aamuun hyppyjä mutta aina se ei onnistu, miinusta tässä ergonimisessa on se että sitten tulet vapaalta aamuun ja vastaavasti vapaalle jäät iltavuorosta.

Vierailija
15/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rytmillä AAIIYY ja neljä vapaata. Positiivisia puolia on että lasten tarvitsee olla hoidossa vähemmän kuin jos tekisimme päivätyötä. Toisaalta olemme sitten töissä oli joulu tai juhannus ja viikonloputkin harvoin vapaita. Lisäksi näemme mieheni kanssa toisiamme joinakin päivinä kovin vähän koska kun minulla aamut niin hänellä illat jne.

Vierailija
16/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Olen sairaalassa töissä ja seuraavissa 6 vkon lisoittsa ei ole ainuttakaan kokonaista vapaata viikonloppua. Eli riittää että että lauantai on vapaa..sunnuntaina on sitten iltaa ja yövuoroa tiedossa :).. Mutta en valita. Olen yh ja pidän mielummin vapaata arkena kuin viikonloppuisin :). Niin ja siis 3-vuorotyö voi olla säännöllistä (esim viikko aamua, viikko iltaa, viikko yötä jne) tai epäsäännöllistä kuten usein hoitoalalla, jolloin vuorot ja vapaata menee miten sattuu. Meillä hyvin tyypillinen putki on aamu, ilta tuplavuoro (eli aamu+ilta), aamu ja vapaat..

Vierailija
17/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän toivomuksestakin. Kolmen viikon listassa meillä noin 1,5viikonloppua vapaata ja 1,5vkl töitä. Itse teen aina 3 yövuoroa putkeen ja myös ns pitkiä päiviä joten mulla sit enemmän vapaitakin. Esim nyt:

maa 7-21:30

tii vapaa

ke 14-21:30

to 7-15

pe vapaa

la 7-21:30

su vapaa

maa - to yövuoroja ja sitten 4 vapaata.

Vierailija
18/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen 3 vuorotyö on viikko kutakin vuoroa(vl.t vapaat), mulla taas iloisesti kaikkia vuoroja sekaisin samalla viikolla ja viikonloput vaipaita n. kerran 3 viikkoon. Mun kropalle tuo ei tahdo sopia ja lapsiperheenä on toki hankalempaa kuin normi päivätyö.

viisvuotyössä siinä tehdään viikonloppunaki eli ns keskeytymätön vuorotyö siiä yleensä rytmitys menee kahen saman jaksoissa ja vapaa yleensä 4 päivää

Vierailija
19/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuen työpaikasta sekä alasta.

Hoitoalalla on epäsäännöllinen idioottimainen vuorotyösysteemi... saattaa olla aamu, aamu, ilta, aamu,yö, yö, vapaa, aamu jne..

Viikonloppuja vapaana yks kuukauteen

Tehtaissa sitten on katkeamaton vuorotyö jossa "säännöllinen" rytmi.

2aamua, 2iltaa, 2yötä 4 vapaata

tai 4aamua, 4iltaa, 4yötä ja 6vapaata tai vielä kun sekoitetaan 4iltaa, 4aamua, 4yötä ja 6vapaata.

On myös vuorotyösysteemi jossa viikonloppu on vapaa, silloin viikko iltaa ja viikko aamua (jossain myös viikko yötä)

Ylipäätään vuorotyö ei sovi kellekkään, vaan pakko joittenkin sitäkin on tehdä.

Lapsiperheessä ehdottomasti toisella päivätyö. Muuten tulee perhe-elämästä liian rikkonaista =/ On edes se toinen pitämässä siitä säännöllisestä arjesta kiinni.

Vaan aina tämäkään ei ole mahdollista.

Isojen kouluikäisten hoidon järjestäminen kuuluu tottakai vanhemmille. Vuoropäiväkoti on alle kouluikäisille sitten, joitten molemmat vanhemmat tekee vuorohommia.

Ethän sä nyt ihan noin voi yleistää :D. Kyllä minulle vuorotyö sopii. Olen tehnyt sitä yli 10 vuotta ilman ongelmia. Ja ajatella, meidän perheessä kummatkin ovat vuorotyössä ;). Hyvin menee sekä lapsilla hoidossa ja perheelläkin on ihan riittävästi yhteistä aikaa. Vuorotyössä kun on pitkiä vapaita, joka on herkkua nimenomaan lapsiperheille. Ei meillä ole minkäänlaista hinkua kummalakaan mennä tavalliseen 8-16- työhön :/.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi