Millä logiikalla rokotemyönteiset
perustelevat, että lapsensa rokottamatta jättävät vaarantavat kansakunnan terveyden?
Kommentit (198)
Vaihtelee paljon, voi olla jopa 50 % rokottamattomilla alle 1-vuotiailla huonoissa olosuhteissa.
Esimerkki:
Measles mortality rate drops 90 percent in 10 years in LebanonBEIRUT: “Amazing progress” has been made in reducing measles mortality rates and increasing vaccination coverage in the country, the United Nations said in an open letter sent to the Ministry of Public Health on Tuesday.
According to the letter from the UN Foundation, addressed to the Health Minister Mohammad Jawad Khalife, Lebanon has seen over a 90 percent reduction in measles deaths since 2000, falling in line with the regional average.
Lebanon is now nearing a 93 percent immunization coverage rate and is on target to reach 95 percent nationally in the near future, ministry officials said. This is up from an estimated 55 percent vaccination rate in 1997. The rise has been driven largely by extensive media campaigns, national school drives and increased partnership between the public and private sector.
Hyödytöntä rokottamista?
Pahimmillaan rokottamaton lapsi itse sairastaa esim. tuhkarokon hyvin lievänä mutta tartuttaa sen toiseen lapseen joka sitten kuolee siihen. Reilua eikö totta.
Kun tuon tekee vieläpä siksi, ettei edes vaivaudu ottamaan selvää näistä lastentaudeista vaan kuvittelee että ne on nuhan kaltaisia helppoja ja vaarattomia tauteja, niin onhan se kansakunnan rahojen haaskausta ja kaikkien terveydellä leikkimistä. Vain siksi että haluaa olla trendikäs ja erottua massasta.Tuhkarokko on lievä sairaus, vain aniharva saa vakavia seurauksia siitä, suurinpiirtein yhtä harva kuin rokotteestakin. Siispä, miksi rokottaisin jos seuraukset ovat samat?
huonoissa olosuhteissa. Ei rokotteilla tauteja hävitetä, totesi YKkin jo 70 luvulla.
lapsia tuhkarokkoon kuin kärpäsiä? Tai vammautuuko? Vai onko tauti vain lievä?
Tuhkarokko voi aiheuttaa pahojakin jälkitauteja. Mutta sinusta tämä on varmaan ihan OK?
Pahimmillaan rokottamaton lapsi itse sairastaa esim. tuhkarokon hyvin lievänä mutta tartuttaa sen toiseen lapseen joka sitten kuolee siihen. Reilua eikö totta.
Kun tuon tekee vieläpä siksi, ettei edes vaivaudu ottamaan selvää näistä lastentaudeista vaan kuvittelee että ne on nuhan kaltaisia helppoja ja vaarattomia tauteja, niin onhan se kansakunnan rahojen haaskausta ja kaikkien terveydellä leikkimistä. Vain siksi että haluaa olla trendikäs ja erottua massasta.Tuhkarokko on lievä sairaus, vain aniharva saa vakavia seurauksia siitä, suurinpiirtein yhtä harva kuin rokotteestakin. Siispä, miksi rokottaisin jos seuraukset ovat samat?
Tuhkarokko vai rokotus?
Tuhkarokon tunnettuja komplikaatioita ovat keuhkokuume, aivotulehdus ja niihin liittyvät kuolemat. Näitä komplikaatioita on esiintynyt poikkeuksetta siellä missä tautiakin. Esimerkiksi Etelä-Italiassa vuonna 2002 riehuneen tuhkarokkoepidemian aikana Campanian alueella arviolta 40 000 lasta sairastui tuhkarokkoon. Heistä 600 joutui sairaalahoitoon, 16 sai aivotulehduksen ja neljä kuoli. Tuhkarokon ehkä kammottavin jälkitauti on subakuutti sklerosoiva panenkefaliitti (SSPE), hitaasti aivot tuhoava, lopulta yleensä kuolemaan johtava tauti. Ennen tuhkarokkorokotusten aloittamista Suomessakin todettiin vähintään yksi tällainen tapaus vuodessa.
MPR-rokote aiheuttaa lieviä tuhkarokon oireita ensimmäistä kertaa rokotettaessa 5–15 prosentille rokotetuista. Lapsi voi saada myös kouristuskohtauksen, yleensä rokotuksen nostaman kuumeen yhteydessä. Varsinaiseen tautiin liittyvä kouristusvaara on kuitenkin huomattavasti suurempi. Tuhkarokkorokotuksen jälkeen raportoitujen aivotulehdusten ilmaantuvuus on ollut noin yksi tapaus miljoonaa rokotettua kohti. Näidenkään ei ole voitu osoittaa johtuvan rokotuksesta. Lisäksi tuhkarokkotaudin aiheuttama aivotulehdusriski on tähän verrattuna 400-kertainen.
ktl.fi
Tuhkarokko voi aiheuttaa pahojakin jälkitauteja. Mutta sinusta tämä on varmaan ihan OK?
Millä prosentilla nuo pahat jälkitaudit tulevat?
Wakefieldin "tutkimuksen" seurauksena rokotukset ottamatta, minkä seurauksena Britanniassa on nyt tehokas kotoperäinen tuhkarokkokanta, jota ei ihan helposti saada nitistettyä. Kiitos rokotushysteeristen vanhempien.
vaikka siis vain yksi lapsi kuolisi. Ja turha vammautuminen, jos yksi piikki olisi sen välttänyt.
Tuhkarokko vai rokotus?
Tuhkarokon tunnettuja komplikaatioita ovat keuhkokuume, aivotulehdus ja niihin liittyvät kuolemat. Näitä komplikaatioita on esiintynyt poikkeuksetta siellä missä tautiakin. Esimerkiksi Etelä-Italiassa vuonna 2002 riehuneen tuhkarokkoepidemian aikana Campanian alueella arviolta 40 000 lasta sairastui tuhkarokkoon. Heistä 600 joutui sairaalahoitoon, 16 sai aivotulehduksen ja neljä kuoli. Tuhkarokon ehkä kammottavin jälkitauti on subakuutti sklerosoiva panenkefaliitti (SSPE), hitaasti aivot tuhoava, lopulta yleensä kuolemaan johtava tauti. Ennen tuhkarokkorokotusten aloittamista Suomessakin todettiin vähintään yksi tällainen tapaus vuodessa.
MPR-rokote aiheuttaa lieviä tuhkarokon oireita ensimmäistä kertaa rokotettaessa 5–15 prosentille rokotetuista. Lapsi voi saada myös kouristuskohtauksen, yleensä rokotuksen nostaman kuumeen yhteydessä. Varsinaiseen tautiin liittyvä kouristusvaara on kuitenkin huomattavasti suurempi. Tuhkarokkorokotuksen jälkeen raportoitujen aivotulehdusten ilmaantuvuus on ollut noin yksi tapaus miljoonaa rokotettua kohti. Näidenkään ei ole voitu osoittaa johtuvan rokotuksesta. Lisäksi tuhkarokkotaudin aiheuttama aivotulehdusriski on tähän verrattuna 400-kertainen.
ktl.fi
joutui sairaalahoitoon. Ei kuulosta kauhean vakavalta.
Kun itse olin lapsi 70-luvulla, joka jannu sairasti sikotaudin, tuhkarokon, vesirokon ja vihurirokon. Itse olen sairastanut nuo kaikki. Näitä tauteja kierrätettiin eli jos jossain tiedettiin olevan esim tuhkarokko, terveet lapset vietiin sairaiden luo leikkimään, jotta tauti olisi tarttunut ja sairastettu pois kuleksimasta. Koskaan en kuullut kenenkään tuohon tautiin kuolleen ja tuo taudin sairastaminen antoi elinikäisen immuniteetin. Haluaisin nähdä sen tilaston, jossa kerrotaan kuinka monta suomalaislasta on kuollut tuhkarokkoon viimeisen 40-vuoden aikana. Beirut on hieman eri maailmasta kuin Suomi.
Wakefieldin "tutkimuksen" seurauksena rokotukset ottamatta, minkä seurauksena Britanniassa on nyt tehokas kotoperäinen tuhkarokkokanta, jota ei ihan helposti saada nitistettyä. Kiitos rokotushysteeristen vanhempien.
vaikka siis vain yksi lapsi kuolisi. Ja turha vammautuminen, jos yksi piikki olisi sen välttänyt.
pitäisi rokottaa koko kansa? Ja samat ihmiset huutavat, että jotta sikaflunssa vältettäisiin, koko kansa pitää rokottaa, viis siitä jos yksi lapsi kuolee rokotteeseen? Kumpi on turha?
Kun itse olin lapsi 70-luvulla, joka jannu sairasti sikotaudin, tuhkarokon, vesirokon ja vihurirokon. Itse olen sairastanut nuo kaikki. Näitä tauteja kierrätettiin eli jos jossain tiedettiin olevan esim tuhkarokko, terveet lapset vietiin sairaiden luo leikkimään, jotta tauti olisi tarttunut ja sairastettu pois kuleksimasta. Koskaan en kuullut kenenkään tuohon tautiin kuolleen ja tuo taudin sairastaminen antoi elinikäisen immuniteetin. Haluaisin nähdä sen tilaston, jossa kerrotaan kuinka monta suomalaislasta on kuollut tuhkarokkoon viimeisen 40-vuoden aikana. Beirut on hieman eri maailmasta kuin Suomi.
Kiitos kommentistasi!
Narkolepsiaan sairastuminen on ihan turhaa, jos sen voi vältää jättämällä piiktyksen väliin. Yksikin narkolepsiaan sairastunut lapsi on liikaa.
Ainakin minut on rokotettu (-73) ja mieheni (-72), ja näistä tuhkarokkorotuksista on oikein erilliset todistukset neuvolakorttien välissä. Siksi vähän huono tarkastella viimeistä 40 vuotta, kun sinä aikana valtaosa lapsista on jo tuhkarokkorokotuksen saanut.
Niin minäkin - ja olisikohan niin, että niitä pahasti sairastuneita ja kuolleita on kuitenkin ollut jonkin verran, koska rokotetta on ryhdytty ylipäätään kehittämään? Silloin ei nimittäin käyty tunnin välein tarkistamassa iltapäivälehtien nettisivuilta uutisia.
Rokotusvastaisille: jätättekö muutkin sairaudet suosiolla hoitamatta? Eihän syöpäkään aina tapa...
On monia autoimmuunitauteja (esim. lastenreuma), joita sairastavia ei voi rokottaa kaikilla rokotteilla. Tai jos immuunivaste on heikentynyt esim. syöpähoitojen vuoksi. Laumasuoja suojaa näitä lapsia kunhan kaikki muut rokotetaan, mutta jos perusterveitä lapsia aletaan huvin vuoksi jättää rokottamatta, niin nämä muutenkin sairaat lapset ovat vaarassa.
Joskus voisi miettiä muutakin kuin omaa napaansa.
Narkolepsiaan sairastuminen on ihan turhaa, jos sen voi vältää jättämällä piiktyksen väliin. Yksikin narkolepsiaan sairastunut lapsi on liikaa.
muut narkolepsiatapaukset selittyvät?
On lapsia, joita terveydellisistä syistä EI voi rokottaa
ja ainakin yhden miehen, keneltä sikotauti vei steriliteetin.
Lisäksi tiedän yhden kehitysvammaisen pojan, jonka äiti sairasti raskausaikana vihurirokon.
Mutta kuten rokottamista vastustava äiti ajattelee, että ei se nyt yhden lapsen päälle ole, vaikka kuolee. Luonto karsii heikot pois.
Samahan se on jos ei omista lapsistaan välitä.
On monia autoimmuunitauteja (esim. lastenreuma), joita sairastavia ei voi rokottaa kaikilla rokotteilla. Tai jos immuunivaste on heikentynyt esim. syöpähoitojen vuoksi. Laumasuoja suojaa näitä lapsia kunhan kaikki muut rokotetaan, mutta jos perusterveitä lapsia aletaan huvin vuoksi jättää rokottamatta, niin nämä muutenkin sairaat lapset ovat vaarassa.
Joskus voisi miettiä muutakin kuin omaa napaansa.
Minun lasteni pitäisi ottaa kaikki mahdolliset rokotukset ja kärsiä niistä mahdollisesti aiheutuvat harvinaiset sivuvaikutukset, koska pitää ajatella niitä muutamaan harvinaista sairasta lasta? Kai näistä nyt saa itse päättää eikä sosiaalisen painostuksen perusteella mennä hakemaan rokotuksia, jotta ei lynkata? Onneksi toistaiseksi ainakin rokotukset ovat vapaaehtoisia.
mutta jos sanoisin niin se johtuisi siitä, että tietty osuus väestöstä voi rauhassa olla rokottamattomina jos muut on rokotettu, sitä kutsutaan laumaimmuniteetiksi. Taudit eivät leviä yhtä helposti niihin rokottamattomiin kuin jos kenelläkään ei olisi rokotuksia. Toivoisin että ne rokottamattomat olisivat ensisijaisesti niitä, joille ei rokotuksia voida antaa, kuin niitä jotka eivät rokotuksia periaatteellisista syistä halua.
Miten sitten elinolot liittyvät sairauksien ehkäisyyn, voisiko syy olla siinä että kun ihminen ei ole aliravittu ja alttiina elementeille, vammoille ja stressille, hänen elimistönsä pystyy taistelemaan paremmin tarttuvia sairauksia vastaan. Lisäksi ehkä on parempi mahdollisuus levätä sairauden iskiessä, kun ei tarvitse hengenhädässä kantaa vettä ja kuokkia peltoa, jos on kuumetta. Hygienian parantuminen estää kulkutautien leviämistä. Elinolojen parantuessa harvempi ensinnäkin altistuu taudille ja useampi sairastunut paranee sairaudesta ja saa tätä kautta immuniteetin. Kun riittävä osuus väestöstä on sairaudelle vastuskykyisiä, sairaus ei enää pääse leviämään. Näinhän kävi myös esim. ruton kanssa Euroopassa, se tappoi niin paljon ihmisiä että henkiin jääneet olivat lähinnä niitä sairaudelle geneettisesti vastustuskykyisiä. Epidemia hiipui kun ei enää ollut sairastuvia. Jos sen vastustuskyvyn saa rokotteista ilman kontaktia elävään virukseen, vaikutus on sama ja turvallisempi kuin se että annettaisiin epidemian riehua ja sitä kautta saataisiin se vastustuskyky.
Näin minä sen tilanteen olen ymmärtänyt.
Ainakin minut on rokotettu (-73) ja mieheni (-72), ja näistä tuhkarokkorotuksista on oikein erilliset todistukset neuvolakorttien välissä. Siksi vähän huono tarkastella viimeistä 40 vuotta, kun sinä aikana valtaosa lapsista on jo tuhkarokkorokotuksen saanut.
Mistäs sinä tuon valtaosa oli rokotettu tiedon tempaisit? Kuitenkin nuo taudit olivat 70-luvulla vielä hyvin yleisiä ja todella moni lapsi ne sairasti eikä kuolemista juuri uutisoitu. Voidaan tuota tilastollisen tarkastelun aika toki muuttaa siten, että tarkastellaan aikaa ennen rokotuksia. Voisikohan olla niin, että lasten yleiskunto ja vastustuskyky oli tuolloin parempi? Saihan esim d-vitamiinia antaa lapsille nykyisiä suosituksia enemmän. Samoin ruoka oli terveellisempää kuin nykyään.