Ajattelimme pitää tyttärellemme ns. retrosynttärit. :)
Mitä tarjoiluiksi? Juhlat siis sukulaisille (ja sukulaislapsille) vain, pienellä budjetilla. Me vanhemmat olemme 70-luvun lopulla syntyneitä, joten olisi kiva, jos tarjoilut mukailisivat tätä aikaa tai 80-luvun alkua.
Täytekakku tietty siis pöytään ja ihan perus pullia/korvapuusteja, mutta mitä muuta? Ja mitä suolaiseksi?
Kommentit (53)
Ja sitten oli hirsipuu, jossa arvuutellaan kirjaimia. Sitä leikittiin jo 70-luvulla, varmaan aiemminkin. Myös "kapteeni käskee" -leikki ja "Laiva on lastattu" -leikki olivat tuttuja tuohon aikaan.
Peili, jossa hiivitään seinään päin kääntyneenä olevan henkilön takana jostakin kauempaa lähemmäs ja jos tämä kääntyy, niin pitää pysähtyä. Jos kääntyjä näkee jonkun liikkuvan, niin tämä putoaa pois. Se joka koskettaa kääntyjän selkää ekana on voittaja.
Sama versio väri-leikkinä.
Siinä mentiin jonkun matkan päähän henkilöstä. Hän kääntyi seinään ja kertoili: sillä jolla on punaista, saa ottaa 2 askelta... Jos asussa oli tuota väriä sai otta näin monta askelta - siinä sitten vilauteltiin aluspöksyjäkin väriä todistettaessa ;) Tavoitteena oli, että ehtii/ylettyy ensin koskemaan värien kertojaa ja näin pääsee itse väriksi.
Ja sitten on mm. viimeinen pari uunista ulos -leikki. Silmämurhaaja -leikki ja solmu -sopivat myös leikeiksi.
Mä muistan kans hammastikkusuolapalat ja popcornit. Ja leikeistä avaimen(suklaapatukan) piilotus ja toiset sanoo polttaa tai kylmää. Myös muistipeli oli kiva, tarjottimelle esineitä joista yksi otetaan piilossa pois. Kuka muistaa poistetun esineen saa jonkun jutun..
eikös semmonen charlotta olisi tuon ajan klassikoita?
Muistoja :) Millainen tuo viimeinen pari uunista ulos olikaan? Tai silmämurhaaja tai solmu?
Tota peiliä ja väriä leikittiin usein! Ja vettä kengässä!
http://www.karjalainen.fi/karjalainen/Teemat/perinteiset_leikit_liikutt…
mm. väri, tervapata, viimeinen pari uunsita ulos..
Muistoja :) Millainen tuo viimeinen pari uunista ulos olikaan? Tai silmämurhaaja tai solmu?
Tota peiliä ja väriä leikittiin usein! Ja vettä kengässä!
Oi, noi leikit on niin tuttuja. Mä muistan lapsuuteni juhlista suolaisista aina voileipäkakut! Täytekakun välissä ei ollut ikinä mitään muuta kuin banaania, mansikkahilloa ja kermavaahtoa.
Tai katso omia synttärikuviasi? Mitä teillä tarjottiin tuolloin?
Meillä tarjottiin kermakakkua ja Hanna-tädin pikkuleipiä sekä äidin itse marjoista Mustikka-Maijalla keittämää viinimarjamehua (jossa oli todella vähän sokeria).
sellaiset tiukat trikoopaidat? Teryleenipöksyt?
ainaski, ja popkornia.
Jos karkkia tarjootte ni lakupötköjä. Koita löytää vanhoja synttärikuvia ja kato niistä ;)
Meillä tarjottiin kermakakkua ja Hanna-tädin pikkuleipiä sekä äidin itse marjoista Mustikka-Maijalla keittämää viinimarjamehua (jossa oli todella vähän sokeria).
Ei siellä tarjottu sipsejä eikä muutakaan suolaisia. EI myöskään pullaa, joten senkin voit jättää pois.
parhaillaan puhalletaan. :) Äiti sanoi, että pullia oli usein, mutta itse tahtoisin kuitenkin jotain muutakin laittaa pöytään. Ehkäpä niitä hannatädinkakkuja.
Mehuksi toki omatekoista sekoitemehua.
Ja joo, lapset ajateltiin pukea tuon ajan kamppeisiin. Äiti on säästänyt minun ja veljeni vanhoja vaatteita koko tämän ajan, ovat nyt uusiokäytössä!
Ehdottomasti mansikka-kermakakku, jossa ananasmurskaa välissä. Tai sitten jäätelökakku.
Levyraati on myös kiva ohjelmanumero tai lasten itsensä keksimä näytelmä.
T:1974
tarjottavaa. Karjalanpiirakoita? Lihapasteijoita (omatekoisia)?
ap
mun synttäreillä piti olla aina nakkisämpylöitä. Muusta en juurikaan muista, kai se täytekakku oli.
Eikös nauravat nakit ja nakkipiilot ole erittäin retroa.
muistan omilta synttäreiltä:
Kermakakku, karneval keksejä, popcornia, itse tehtyjä pikkupulia, mehua. tarjoiltavia ei saa olla hirveästi.
Sitten voisitte leikkiä vettä kengässä :)
paljonko sankari täyttää?
tehty coktail-tikku siili, jossa tikuissa viirypäleitä, nakkeja, lihapullia ja juutoa. Lisäksi banaanipirtelöä! Niitö oli mun synttäreillä pienenä. Ja eikös mokkapalat oo kans aika retroa. :)
Tuollaista niukkaa linjaa tosiaan ajattelinkin, hyvä naamioida tämä hiukan lohduttomampi rahatilanne retroiluun. :D
Ja tyttökin on innoissaan siitä, että järjestetään samanlaiset synttärit kuin äidillä on aikanaan ollut.
sellaiset banaaniherkut. Banaani halkaistiin pituussuuntaan kuorineen, puolikkaat lautaselle, päälle kermavaahtoa ja suklaapaloja. On muuten namia.
Suolaisena oli usein valmiita voileipiä.