Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voisi päästä häpeän tunteesta eroon että seurustelen?!!

Vierailija
09.10.2022 |

Vähän taustaa. Olen ollut 31-vuotiaaksi ikisinkku erakko. Minulla on vanhemmat ja sukulaisia joiden elämää olen aina seurannut "sivusta" eli he ovat iloinneet omasta elämästään, kumppaneista, ystävistä. Olen ikäänkuin tehnyt muille selväksi, että olen ollut ihan "fine" yksinäni, vaikka tosiasiassa olen ollut yksinäinen. Tästä "enkö tule koskaan seurusltemaan" ei juuri ole udeltu mitään enää kun täytin 25 vuotta. Vielä teininä ja vähän pääle parikymppisenä perhekin vielä kiusotteli että kohta löydän kumppanin.
Tosiasia on en vain luullut koskaan löytäväni ketään joka kolahtaisi ja olin myös pitkään masentunut/ ja sairaalloisen ujo.

Nyt olen tapaillut ainakin 6 kk ihmisstä josta tykkän paljon ja hän myös minusta. Haluaisin aloittaa seurustelusuhteen. Mutta tämä pelottaa ja ahdistaa minua. En tiedä miten perhe ja suku reagoisi, koska olen aina ollut yksinäinen "outo" erakko joka ei harrasta seurustelua. En edes tietä miksi mietin tälläisiä, onko taustalla tai lapsuudessa jotain traumaa joka saa tuntemaan minut näin? Ja sitten olen aina toitottanut kaikille että "olen ihan tyytyväinen olemaan yksin, en tarvitse ketään"!.
Minua jotenkin hävettää että nyt olenkin se "haavoittuvainen" joka etsi suhdetta että saisi läheisyyttä ja rakkautta, vaikka tajuan että tuokin on ihan normaalia asia. Jotenkin vaan hävettäisi että kaikki näkisi " ahaa, nyt toikin seurustelee". Onko mulla sitten niin huono itsetunto etten luule ansaitsevani rakkautta ja koen sen nolona?
Apua?? Vinkkejä? Täytyykö vaan mennä "päin tulta" :D että tämä häpeän tunne menee ohi?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootpas hassu. :) Älä mieti sukuasi, se ei kuulu heille pätkääkään. Nauti nyt vaan onnestasi ja anna muiden ihmetellä keskenään. 

Vierailija
2/13 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat iloisia puolestasi. Jokainen, joka on saanut olla rakastamansa ihmisen kanssa yhdessä, tietää, että se on parempi juttu kuin yksinolo, vaikka kuka mitä muuta tahansa väittäisi. En oikein edes ymmärrä tätä aloitusta siinä mielessä, että et nyt kai sentään harkitse suhteesta luopumista sen takia, että sinua hävettää? Hullu ajatus. Älä jätä elämääsi elämättä. Nolompaa se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ovat iloisia puolestasi. Jokainen, joka on saanut olla rakastamansa ihmisen kanssa yhdessä, tietää, että se on parempi juttu kuin yksinolo, vaikka kuka mitä muuta tahansa väittäisi. En oikein edes ymmärrä tätä aloitusta siinä mielessä, että et nyt kai sentään harkitse suhteesta luopumista sen takia, että sinua hävettää? Hullu ajatus. Älä jätä elämääsi elämättä. Nolompaa se on.

Mietin vain miten pääsen häpeän tunteista eroon,ja mistä ne johtuu. Kun tiedän että tämä on aika luonnollinen asia mutta kun olen ollut itse niin pitkään yksin ja erakkona se tuntuu niin suurelta asialta. Joudun huomion keskipisteeksi ja siitäkään en tykkää.

Vierailija
4/13 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan oikein kamalasti kuuluu sille suvullekin, jos seurustelee. Ainakin meidän suvussa on aina  kuulunut.

Olen itse ollut sukumme outolintu. Ei varmaan kukaan koskaan uskonut, että koskaan saan ketään ym. Ja kun mies tuli, niin siitä miehestä tulikin sitten suositumpi suvussa kuin minä olin. Ja kaikki mieheni tuntuivat tykkäävän myös siskostani turhan paljon.

Olenkin erittäin epävarma, kannattaako mitään miestä koskaan enää ottaa. Jo perhesyistä.

Ehkä jos saan ulkomaalaisen miehen ja asun ainakin osan aikaa todella kaukana, niin sitten ei tarvi samanlaista sukurumbaa enää kestää kuin on muiden kanssa ollut.

5/13 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän he välttämättä ajattele että olet haavoittuvaisuuden takia alkanut seurustella tai edes että olet erityisesti etsinyt kumppania. 

Sitä paitsi ei kannata miettiä mitä sukulaiset ajattelevat. Ei tuossa pitäisi olla mitään hävettävää.

Vierailija
6/13 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstahullu vaudissa. Aloitukset alkaa olla jo tosi syvältä.

Vierailija
7/13 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain miten pääsen häpeän tunteista eroon,ja mistä ne johtuu. Kun tiedän että tämä on aika luonnollinen asia mutta kun olen ollut itse niin pitkään yksin ja erakkona se tuntuu niin suurelta asialta. Joudun huomion keskipisteeksi ja siitäkään en tykkää.

Miksi suhteesta muka seuraa huomion keskipisteenä olemista? En osaa samastua tähän häpeähommaan kyllä itse yhtään, koska nuoresta asti on ollut poikaystävä ja sehän oli varsinkin silloin vain ylpeyden aihe. Suurin osa ihmisistä on parisuhteessa. Ei tuo häpeä suoraan sanottuna ole minusta ihan terve tunne tuossa tilanteessa. Jos se hallitsee elämääsi, terapia voisi auttaa.

Vierailija
8/13 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanlainen tausta ja sitten kun jonkun miehen joskus löysin, eipä mun läheiset mitenkään olleet iloisia tai onnellisia puolestani tai muutakaan. Paras ystäväni yritti saada tuon miehen sänkyynkin kanssaan ja juoruili mun lapsuuden ja nuoruuden traumoistani tälle.

Että eipä ihme etten sen koommin ole enää esitellyt ketään tai kertonut edes jos jotain sutinaa on joskus jonkun kanssa ollutkin.

Vierailija
9/13 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suhteesta muka seuraa huomion keskipisteenä olemista? En osaa samastua tähän häpeähommaan kyllä itse yhtään, koska nuoresta asti on ollut poikaystävä ja sehän oli varsinkin silloin vain ylpeyden aihe. Suurin osa ihmisistä on parisuhteessa. Ei tuo häpeä suoraan sanottuna ole minusta ihan terve tunne tuossa tilanteessa. Jos se hallitsee elämääsi, terapia voisi auttaa.

Ainakin mitä olen serannut, niin kun siskoni kertoi seurustelevansa, niin kaikki oli tosi kiinnostuneita miehestä ja sitten alettiin kysellä vuoden päästä milloin lapsia naimisiin jne. Itse haluaisin vain elää hiljaisuudessa ilman uteluja mutta silti pitää hyvät välit sukulaisiin.

Vierailija
10/13 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä häpeää helpottaa jos kerrot seurustelusta kursaillen. "Minä yksinäinen ikisinkku olen harkinnut seurustelua, mutta tokkopa osaan, kun en ole harjoitellut ja olen tottunut viihtymään yksin. Kerron sitten uskalsinko, ja kauanko tämä hullutus kesti ennen kuin pilasin kaiken tai miehestä paljastui jotain hirveää."

Sitten sukulaiset voivat kannustaa kokeilemaan ja lyödä vetoa siitä kauanko ensimmäinen suhteesi kestää.

Vierailija
11/13 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano niille sukulaisillesi vaikka jotain tällaista, että no niin, mä nyt muuten sitten seurustelen, mutta ottakaa rauhallisesti älkääkä tehkö asiasta mitään isoa numeroa. Esittelen kumppanini sitten kun itsestä sopivalta tuntuu.

Vierailija
12/13 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro niille heti. Seurustele ensin kaikessa rauhassa, että saat itse tottua asiaan ja se alkaa tuntua luonnollisemmalta.

Vierailija
13/13 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelet nyt vähän liian vaikeasti tuota kaikkea. Iloitset vaan suhteesta ja jollet ole valmis menemään kumppanisi kanssa sukuloimaan, niin älä mene. Jos taas sukuloidessasi kaipaat häntä koko ajan, niin otat mukaan. Tee asiat ihan vaan mikä sinusta hyvältä tuntuu.