Sukulaisten ja tuttavien ilmainen kampaaja.
Että minua alkaa kismittämään. Olen kampaaja, nyt äitiyslomalla.
Sukulaiset, siis äiti, sisarukset, heidän puolisonsa ja lapsensa, tuttavat miehen sukulaiset, sisarukset perheineen ja muut puolitutut ja kaukaisemmat sukulaiset olettavat, että nyt kun olen äitiyslomalla voin hoitaa heidän hiuksensa milloin vain ilmaiseksi.
Tuovat siis omat värit (kaupan tuotteet) mukanaan ja tulevat meille. Pitäisi leikata, värjätä, tehdä pidennyksiä.. samalla tietty kahvittaa ja syöttää kun työ on niin pitkäkestoista)
Joka päivä, joka ilta, joka saamarin hetki joku tarvii tukalleen jotain. Eikä tietenkään maksua vastaan, vaan "pyydä sit joskus vastapalvelusta, jos tarviit". Sukulaisten mielestä mulla kaiket päivät aikaa, olenhan äitiyslomalla. Ja samalla hoituu toki ammattitaidon ylläpitäminen, ja ettei putoa muodista pois :D
Niin, mitäpä minä muutakaan äitiylomallani tekisin, kuin työtäni?
ILMAISEKSI.
Kommentit (50)
No joo, olen tähän lipsunut itse vähän niinkuin vahingossa.
Aluksi veljeni pyysi pikaisesti ottamaan rehoittavat niskavillat pois. Tein sen mielelläni.
Sitten soitti veljen vaimo että jos voisin vähän latvoja leikkailla.. ja toi sitten lapsetkin mukanaan "kun niin vierastavat muita"..
Sitten äitini latvat ja tyvivärjäys.. sitten siskoni latvat ja tyvivärjäys, sitten kälyn leikkaus ja raidoitus.. sitten anopin värjäys ja latvat.. samalla sitten appiukon leikkaus.. ja sitten kaveri kuuli että edelliset tulevat laikkauttamaan niin josko hänenkin latvat leikkaisin .. ja samalla toi sitten värinkin että siinä sitten samassa hoituisi kenties tyviväräus.
Ja siinä sitten päädyttiin tähän: joka päivä joku soittaa.
Joka päiväjonkun tukkaa laitetaan.
Ja joka ilta pesen pikkupyyhkeitä, desinfioin kampoja ja saksia ja suteja, pesen kappaa ja nipsuja. Imuroin hiustenpätkiä ja putsailen väriroiskeita kylpyhuoneesta. Illat leikkaan ja värjään ja siivoan jälkiä sen sijaan, että voisin olla vapaalla.
Ja vastapalveluksista:
Olen soittanut kaikkia läpi, jotta joku voisi katsoa vauvaani kun menen hammaslääkäriin.. nooh, joku on töissä (ymmärrettävää) joku ei ota kun on menossa iltavuoroon niin aamupäivät lepää/hoitelee muita asioita.
Ei lastenhoitoapua viikonloppuisin: "kun on noi omat lapset", "lupasin mennä kaverille illanviettoon", "vuokrataan miehen kanssa leffa ja nautitaan sohvaillasta"... "no nyt ei oikein käy kun on sitä ja tätä ja tota.."
Joskus sukulaistyttö tulee, mutta silloinkin VELOITTAA 5 e/ tunti lastenhoitopalkkaa.
(tein hänelle juuri leikkauksen, värjäyksen ja pidennykset, ILMAISEKSI. Hänellä oli kyllä omat pidennykset mukana)
Että näin se toimii, se vastavuoroisuus.
Olisiko parempi, että sanoisit kyselijöille suoraan, ettet enää tee äitiyslomalla töitä, sillä niitä alkoi olla liikaa? Tai sanot, että veloitat niistä jotain myös, hinta on se ja se..
Ei tuossa nyt muu auta kuin yrittää saada ihmiset ymmärtämään ja sinun ap täytyy opetella sanomaan EI. Olisin toki iloinen, jos minulla olisi kampaaja tuttuna, mutta MAKSAISIN kyllä tuollaisesta, enkä mitään ilmaispalveluja odottaisi.
Jota osa tutuista käyttää härskisti hyväkseen, mutta itse en kehtaisi pyytää leikkamaan (ainakaan ilmatteeksi). Kun kuulen että tämä kampaaja on jossain kylässä niin heti ajattelen, että jaahas, joku on tarvinnut tukanleikkuuta...ja näinhän se menee.
Kyllä sun nyt kannattaa opetella vaan sanomaan ei, onhan se kiva kun äippäloman jälkeen ei mitään muuta jäänyt muistoksi kuin että "joka päivä jonkun tukka laitettiin".
Että näin se toimii, se vastavuoroisuus.
olen entinen kampaaja ja nykyään olen karsinut kaikki leikkausvelvollisuudet pois. Leikkaan vain oman perhee ja vanhempani, en muita. Kyselyjä tulee kyllä mutta kieltäydyn niistä (olen nykyään eri alan yrittäjä ja teen pitkiä päiviä). Sinuna sanosin suoraan kysyjille että otat nykyään pienimuotoista rahallista korvausta (kun olet kerran äitiyslomallakin), osa hyväksikäyttäjistä karsiutuu saman tien. Ota tiukka linja vaan, itse kyllästyin täysin noihin hyväksikäyttäjiin.
Jota osa tutuista käyttää härskisti hyväkseen, mutta itse en kehtaisi pyytää leikkamaan (ainakaan ilmatteeksi). Kun kuulen että tämä kampaaja on jossain kylässä niin heti ajattelen, että jaahas, joku on tarvinnut tukanleikkuuta...ja näinhän se menee.
Kyllä sun nyt kannattaa opetella vaan sanomaan ei, onhan se kiva kun äippäloman jälkeen ei mitään muuta jäänyt muistoksi kuin että "joka päivä jonkun tukka laitettiin".
Niin tuttua! Kun joku pyytää minua kylään, niin lause päättyy yleensä sanoin: "... ota sakset mukaasi myös niin tulee SAMALLA HOIDETTUA nää perheen rehottavat päätkin"
Tuntuu ettei kukaan kutsu minua kylään minun itseni takia, vaan sen takia, että tuon saksetkin. Joskus olen "unohtanu" sakset ja silloin vierailu on aika tympeää.. ja varmistavat että tulevat sitten huomenna MEILLE niin tulee ne tukat hoidettua sitten varmasti huomenna kun piti jo tänään saada siistiksi.
Voi ärsytys!
Ja kyllä, äsken sanoin kälylle (5 minuuttia sitten) että "EI. En leikkaa ja värjää. Tästä edes olen ÄITIYSLOMALLA. Jos on kiire, varaa aika sijaiselleni."
Niin tuttua! Kun joku pyytää minua kylään, niin lause päättyy yleensä sanoin: "... ota sakset mukaasi myös niin tulee SAMALLA HOIDETTUA nää perheen rehottavat päätkin"
Tuntuu ettei kukaan kutsu minua kylään minun itseni takia, vaan sen takia, että tuon saksetkin. Joskus olen "unohtanu" sakset ja silloin vierailu on aika tympeää.. ja varmistavat että tulevat sitten huomenna MEILLE niin tulee ne tukat hoidettua sitten varmasti huomenna kun piti jo tänään saada siistiksi.
Voi ärsytys!
Ja kyllä, äsken sanoin kälylle (5 minuuttia sitten) että "EI. En leikkaa ja värjää. Tästä edes olen ÄITIYSLOMALLA. Jos on kiire, varaa aika sijaiselleni."
tosin meillä toisinpäin. Mieheni on it-alan insinööri ja jatkuvasti on jollakin sukulaisella yms.tietokoneessa vikaa, ohjelmia pitäisi asentaa ja sitä sun tätä. Tosin tarjoavat kyllä miehelleni usein jopa rahaa tai sit se tulee tuoreet pullat kainalossa kotiin, mut silti. On se inhottava työpäivänsä jälkeen lähteä korjailemaan jonkun toisen konetta varsinkin jos siihen uppoaa äkkiä useampi tunti. Mut toisaalta se ei kehtaa kieltäytyä, joten oma moka.
[/quote]
[/quote]
Jees! Päättäväisesti mutta kohteliaasti vaan torjut kaikki pyynnöt. Tai tee vähän töitä jos sinulle sopii, mutta sovi vastapalveluksesta konkreettisesti, ei vain ylimalkaisena lupauksena. Eli "minä leikkaan hiuksesi, sinä tulet perjantai-iltana hoitamaan lapsiani".
Onnea, osasit kuitenkin nyt ekan kerran pitää puolesi! Jatka ehdottomasti tuolla linjalla ja koska rajanveto on aina hiukan delikaattia, älä sorru leikkaamaan kenenkään tukkaa enää, edes äitisi! Muuten sinua aletaan tingata: "kun sä kerran äitisikin tukan leikkasit, mikset minun?"
Ei mahdu meikäläisen päähän, että sukusi ja tuttavasi ovat missään vaiheessa edes olettaneet tuollaisia ilmaispalveluita saavansa. Itse olen aivan lähisukulaisillekin maksanut, ja maksun tarjoaminen kuuluu ilman muuta asiaan. Eri juttu sitten, jos joku lahjana tai homman helppouden vuoksi JOSKUS kieltäytyy ottamasta maksua.
JOS yhtään lohduttaa, niin on meitä sellaisiakin, joiden ammattitaitoa hyödynnetään aina, koska kuvitellaan, ettei se "aineettomana" ole mitään työtä laisinkaan. Olen toimittaja ja kuvaan paljon, joten minua pyydetään aina kuvaamaan suvun juhlat. Ilmaiseksi totta kai, ja ottamaan paperikopiotkin tietysti ilmaiseksi. Sehän on niiiiiiin helppoa ja kivaa kuvata ja katsoa ja kokea kaikki juhlat aina kameran tähtäimen läpi... Hautajaisista jo sentään olen kategorisesti kieltäytynyt, koska niitä on vaikea kuvata hyvin JA olla hienotunteinen...
Tuntuu ettei kukaan kutsu minua kylään minun itseni takia, vaan sen takia, että tuon saksetkin. Joskus olen "unohtanu" sakset ja silloin vierailu on aika tympeää.. ja varmistavat että tulevat sitten huomenna MEILLE niin tulee ne tukat hoidettua sitten varmasti huomenna kun piti jo tänään saada siistiksi.Voi ärsytys!
Kuinkahohan monelle siivoojalle sanotaan:
Tuohan siivousvälineet mukanasi, niin samalla voitkin siivota koko huushollin!
Tai kokille: Tuo ruokatarpeet mukanasi niin voit kokata koko perheelle samalla illallisen!
Tai lastenhoitajalle:
Voitkin sitten jäädä meille yksin hoitaa noita lapsia samalla kun juot kahvia, me tästä lähdetäänkin, moido!
Ei varmaan monellekaan.
Miksi siis kampaajan pitäisi tehdä töitään samalla kun tulee kylään? Ei miksikään!
kun kuitenkin sukulaiset (ainakin meillä) jeesaavat toisiaan. Putkimiehet tekevät putkihommat ja kampaajat omat hommansa jne.
Tietty sen pitää toimia puolin ja toisin, eikä AP noin suurilla asiakasmäärillä se ole enää kivaa.
Itse kävin just veljen vaimolla leikkauttamassa hiukseni (on hoitovapaalla) eikä tullut mieleenikään tarjota siitä maksua. Kyllä mä sen verran oon niitten muksua hoitanut :) ja jos heille tulee avuntarvetta oman alani hommissa, niin tottakai jeesaan, enkä huoli siitä heiltä mitään maksua.
hyötyä ilmaiseksi ammatti-ihmisten palveluista, kun nämä ovat vapaalla,
Meidän naapurissa asuu lääkäri ja kuinka ollakaan, naapuruston mummot laukkaavat siellä iltaisin ja viikonloppuisin uusimassa resptejään ja pyytämässä pikadiagnooseja. Mies ei kehtaa kieltäytyä, ettei aleta pitää leuhkana.
Kieltäydy vaan suoraan. Tai jos tarvitset vastapalvelusta, esim. lastenhoitoa, niin käytä palvelus heti! Minä käyn ystävälläni kampaajalla, mutta sovimme välittömästi korvauksen, esim. olen maksanut bensat kun olemme käyneet pidemmällä reissulla yhdessä jne. Ja nämä on todellakin laskettu yksi yhteen.
Veronkiertoa.
laittaa kokkimieheni aina kokkaamaan kun ollaan siellä kylässä :D
Hän on hommannut salaisen puhelinnumeron juuri siksi kun kumminkaimanserkut pyytävät ilmaista hierontaa aina viikonloppuisin ja iltaisin.
Palvelua haluttaisiin, mutta ei maksaa siitä.
Niin, kälylle oli helppo sanoa, mutta odottakaapas vain kun anoppi, äiti, sisko tai eno soittaa..
"no tottakai sinä leikkaat.. no älähän nyt, samallahan se siinä menee kun kahvitellaan.. vähän vaan saksia heiluttelet, ei siinä viittä minuuttia kauempaa mene"
Huoh.
Noh. Yritän pysyä lujana.
Tai tosiaan, anopille vois sanoa, että kun kerran olet eläkkeellä niin mitäs muutakaan tekemistä sulla on kuin tampata meidän mattoja ja pestä ikkunoita ja käydä kaupassa.. (ollut työssä kotipalvelussa)
Ja veljelle vois ehdottaa että tekee aina pienen remppahomman ENNEN kuin leikkaan, ettei jää palvelus saamatta. Remppamies kun on.
Kun seuraavan kerran joku kieltäytyy tekemästä sulle sitä vastapalvelusta niin muistuta vaan ihan reilusti siitä kun ilmaiseksi olet hiuksetkin leikannut! Mutise vielä et okei, tästälähtien sit ei enää...
Sinuna laittaisin vaan sellaisten hiuksia, jotka tosiaan olisivat valmiit tekemään vastapalveluksia työsi eteen ja ne sovittaisiin jo etukäteen.
Esim. että jos nyt laitan sun hiukset, tuletko sitten ensi viikolla ja siivoat mun kämpän. Joku toinen saisi hoitaa lapsiani jne.
Luulen, että noi pyynnöt harventuisivat, kun nämä pyytelijät huomaisivat, että sinähän tosiaan pyydät niitä vastapalveluksia :)