Lahjattoman lapsen liikuntaharrastus....mitä tehdä?
9-vuotias tyttömme ei pidä juuri mistään liikunnasta eikä ole missään lajissa lahjakas eikä hyvä. Olemme yrittäneet ja kokeilleet eri lajeja vuosien varrella sen mukaan mitä paikkakunnalta löytyy huonolla menestyksellä; mikään ei kiinnosta eikä innosta. ( yksi kausi on kokeiltu mm. kahta eri jumppakerhoa, uintia, jalkapalloa, balettia ja modernia tanssia) Ainoastaan ratsastuksesta tyttö on innostunut mutta sitä ei ole varaa harrastaa enempää kuin kerran viikossa. Koulumatkaa on vajaa puoli kilometriä, joten hyötyliikuntaa ei millään kerry 2h/pv.
Antaako tytölle periksi ja jättää liikunta vain siihen ratsastukseen vai pakottaako vielä muuhun liikuntaan kerran viikossa? Tyttö on tosi hoikka ja pienikokoinen, joten ylipaino ei ainakaan vielä ole ongelma.
Mutta itseäni hirvittää sillä tiedän ettei nyky(työ)elämässä selviä ilman säännöllistä ja aktiivista liikuntaharrastusta ja niiden pohja luodaan nyt ( tai on luotu jo nuorempana)
Pikkuveli on innoissaan eri harrastuksista; isosisko haluaisi vain olla kavereiden kanssa kaiken vapaa-ajan. Millä saisi motivoitua liikkumaan enemmän?? Itse käyn lähes päivittäin joko salilla tai jumpassa, joten jonkinlaista esimerkkiäkin on, mutta isä ei harrasta liikuntaa ollenkaan. En myöskään ole oikein itse valmis vaihtamaan omia harrastuskertojani liikkuakseni tytön kanssa itse ( tyyliin pyöräily, kävely, retkeily, luistelua) sillä niillä kerroilla en itse saa riittävää lihas/ kestävyysharjoitusta ja sitten pitäisi vielä mennä erikseen salille. Eikä aika vaan millään riitä....
Onko pakottaminen ohjattuun liikuntaan ihan tuhoon tuomittu ajatus? (tai kiristys-lahjontametodi " saat oman ratsatuskypärän jos käyt myös jumpassa viikottain")
Kommentit (66)
Sivu, ohjattu liikuntakin voi olla mukavaa ja nimenomaan liikunnan iloa tuottavaa. Monipuolisen liikunnan ilon löytäminen kantaa läpi elämän!
blog.hippa.fi
www.hippa.fi
Voimisteluliitto tekee tällä hetkellä tällaista kyselyä siitä mitä vanhempi haluaa lapsen liikuntaharrastukselta, käykää vastaamassa!
Eihän se lapsi vielä työelämässä ole. Kyllä kerkee vielä. Se ratsastus kerran viikossa hyvä. Koulumatkat kävellen ja sitten jotain leikejä ja satunnaisia liikuyoja...käytte uimassa... ulkoilemassa. Leikkipuistossa, fillaroimassa. Nehän leikkii välitunneillakin.
ota rennosti.
Ap joko asuu porvoossa tai on todella paska mutsi.
Päivän liikuntasuositukseen on laskettu mukaan myös ulkona leikkimiset, pyöräilyt kavereille jne. Eikö mikään näistä lusää edes viikottaista liikuntamäärää? Ratsastaminen on hyvä laji, kehittää lihaksiakin. Tuntuu inhottavalta että herkässä iässä olevan lapsen pitäisi väkisin liikkua ja äiti toisaalta painostaa, toisaalta nostaa kädet pystyyn (= ei varaa lempiharrastukseen useammin).
Siis selittänyt perinpohjin miksi pitää liikkua. Samoin pidän kiinni terveellisestä ruokavaliosta, hampaiden hyvästä huollosta tms. Itse oon sairaanhoitaja joten kai tää itsestä huolehtimisen opastus tulee jotenkin työn kautta.
liikuntaa koulumatkoista ja välitunneista; ei sen enempää.
Ratsastus maksaa 27€/krt; joten ei vaan rahat riitä enempään kuin kerran viikossa
Toisekseen ratsastus ei ole monipuolista liikuntaa; vaikka ei olisi rahasta kyse, niin silti haluaisin jonkun muunkin liikuntaharrastuksen
välillä juostaan ja välillä kävellään, mutta aina ainakin 45min.
Mutta toisaalta sekin tuntuu kurjalta :( Jotenkin tuntuu että lapsi ei vaan tässä asiassa ymmärrä omaa parastaan ja jos sitkeästi painostaisi liikkumaan, ehkä joskus aikuisena kiittää....tai sitten saa kamalia traumoja eikä liiku ikinä...
jos jokin vähän erikoisempi harrastus alkaisi innostamaan. Esimerkiksi sirkus on oikein hyvä liikuntaharrastus, eikä sinne tarvitse mitään suurempia lahjoja :) Kannattaa myös miettiä, mikä vapaa-ajalla kiinnostaisi, jos tykkää luistelemisesta niin luistelu, jos vedestä niin esimerkiksi uimahyppy voisi olla mukava.
On yritetty tyrkyttää lapselle harrastuksia... jotka ovat kaikki saman kaavan mukaisia, lajeja, joita joutuu tosissaan treenaamaan jossain hipskutin joukkueessa! En yhtään ihmettele, ettei mikään ole mennyt läpi, jos ei vaan tykkää sellaisesta tulosorientoituneesta 5xviikossa -meiningistä!
Ja toisaalta, äiti on himojumppari, joka on omissa harrastuksissaan kaiket päivät, ja saa slaagin, jos oma lihasparka joutuu pitämään välipäivää Kunnon Treenistä harrastaen vain jotain ällöttävää löysäilyä, kuten lapsen kanssa ulkoilua tai luistelua! Kuulostaa ihanan lämminhenkiseltä ja jalolta.
Eikä löydy rahaa lapsen tykkäämään harrastukseen, eli ratsastukseen.
Sanoisinko ap, että kerran viikossa ratsastusta on varmaan aika normaali harrastusmäärä tuonikäiselle. Ja ihan riittävä.
Jutustasi saa sen kuvan, että olet itse kadottanut todellisuudentajusi oman treenauskeskeisen elämäsi keskellä. On aika rankkaa ajatella, että lapsen pitäisi käydä ohjatuissa liikuntaharrastuksissa useana päivänä viikossa koulunkäynnin lisäksi. Mielestäni sen aika on myöhemmin, ellei lapsi itse välttämättä kaipaa treenimäistä urheiluharrastusta.
mutta vaatisit lasta harrastamaan jotain sellaista mistä ei pidä. Aika ällö ajatusmaailma sulla.
Aikasi ei riitä lapselle.
Ja mitäs mieltä isä on. Kai isä vois käydä lasten kanssa uimassa tai luistelemassa tai lapsi ihan itse kaverien kanssa?
saa lapselle ennemmin aiheutettua trauman liikunnasta, kuin kannustettua terveeseen elämään. Suosittelen googlaamaan ratsastuksen, koska se on yllättävän monipuolista liikuntaa ja varmasti riittävää lapselle, joka liikkuu koulumatkat ja kavereiden kanssa.
Hevosten kanssa voi harrastaa myös vikellystä. Ja lannanluonti käy myös lihaskuntoharjoittelusta. Jos hevoset kiinnostaa lastasi, kannattaa selvittää tallilta olisiko mahdollisuutta toiseen kertaan viikossa halvemmalla tai vuokrahevoseen, joka on huomattavasti edullisempaa.
Muista kuitenkin, että 9-vuotias on vasta lapsi ja hänen pitää antaa olla vielä lapsi, leikkiä ja puuhailla omiaan jos niin haluaa.
Todella syvästi, siis koululiikuntaa ja ohjattua liikuntaa noin yleensä.
Mutta kävin kuitenkin tenniskurssin ja luistelukoulun yhtenä talvena. Lisäksi vapaa-ajalla kavereiden kanssa käytiin luistelemassa ja kesäisin uimassa, pyöräilemässä ja retkeilemässä. Ihan leikkiessä tuli liikuntaa tuntitolkulla.
En todellakaan pidä tarpeellisena ohjattua liikuntaa lapselle tai äidin pakottamista lenkkikaveriksi. Siitä tosiaan saa vain hyvän syyn inhota liikuntaa aikuisenakin. Mielestäni ratsastus on hyvä vaihtoehto, ja voitte pari kertaa vuodessa yrittää tarjota jotain uutta kokemusta esim. tennis, sulkapallo, miekkailu tai jotain muuta yhtä eksoottista ja outoa, mutta jos lapsi ei halua, niin älä pakota. Ehdottele sen sijaan vapaa-ajalla pyöräretkeä tai luistelua kavereiden kanssa ja yritä aktivoida isää vaikka viemään lapsia uimahalliin, jos oma aikataulutettu aikasi ei riitä.
Minä harrastin nuorempana kaverin kanssa paljon kävelyä. Siinä voi samalla turista joutavia.
Kokeile jotain liikuntaa, joka ei tunnu hikijumpalta mutta on kivaa! Melonta, kiipeily, jousiammunta, uinti (altaassa polskuttelu vapaasti). Sirkus? Musiikkijumppa? Monet leikinomaiset liikuntamuodot ovat hauskoja ja aika kuluu kuin itsestään.
Tärkeää on myös se, ettei vaadita liikaa. Jos on hirveät kilpailu- ja harjoittelutavoitteet, niin tarvitaan motivaatiota. Sitä tytölläsi ei taida olla, mutta se voi tietysti syntyä, jos ensin innostuu lajista.
Muista kannustaa lasta. Jos hän saa vaan kuulla olevansa lahjaton, niin ei varmaan innostu. jokainen tykkää tehdä asioita, joissa uskoo olevansa hyvä!
Tsemppiä! Olet hyvä äiti, kun ajattelet tyttösi parasta. Hyvä, että yrität kannustaa liikkumaan, koska terveelliset elämäntavat opitaan lapsena.
Löytyisikö lapselle harrastus, jossa voisi samalla olla kaverin kanssa ja harrastaa? On paljon mukavampi lähteä kaverin kanssa.
Ja jos mikään ohjattu liikunta ei toimi, niin tuon ikäisethän voivat käydä jo yhdessä luistelemassa, kävelemässä jne. Ja ihan ne pulkkamäet ja lumilinnan teotkin käyvät kyllä liikunnasta. Sitten on varmaan syytä muutokseen, jos lapsi kavereidensa kanssa vaan nyhjää sisällä.
Onko lapsesi kenties arka tai pelkääkö hän epäonnistumista? Jos hän ei pidä joukkuelajeista, niin harrasta hänen kanssaan yhdessä jotain.
Yleensähän terve lapsi liikkuu - onko selvitetty ettei hänellä ole mitään piilevää esim. sokeritauti tai sydämessä jotain, joka väsyttää ja liikunta jää vain ajatuksen tasolle.
Onhan erinomaisen hyvä jos hän ratsastaa - osta hänelle se ratsastuskypärä! Silloin hän ymmärtää, että arvostatte hänen harrastustaan. Kannustakaa häntä ratsastuksessa, älkää moittiko tai pakoittako, muut liikunnat tulee ehkä sitten aikanaan. Tykkääkö hän tanssista ?
Ei lasta voi pakottaa houkutella ainoastaan jonkin harrastuksen pariin.
Minulla maksaa 60 euroa kerta ja käyn lähes joka päivä.