Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kontrolloiko köksän ope yhtään mitä ne oppilaat

Vierailija
11.01.2011 |

syöt siellä tunnilla?

Mulla on kotona tuhti tyttö jonka syömisiä säännöstelen. Ei saa vetästä koko leipäpakettia tai suklaalevyä kokonaan.

Opettajakin varmasti on nähnyt, että on ylipainoinen. Köksässä olivat sitten tehneet marjapiirakan. Kavereille ei maistunut niin tyttö söi puolet piirakasta. Toki laitan palautetta myös opelle mutta onko kellään tietoa? Seuraako opettaja miten eväät jakautuu?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 160cm ja 48kg. Koskaan ei ole ollut paino ongelmia (alipainoa kyllä).

Kuinka useasti luenkaan täältä, teidän tuskailua painostanne ja ruokailutottumuksista!

Olette "mahtavia"!

Olen puhunut lapseni kanssa normaalista syömisestä.

Mutta onko helppoa? Kerro sinä joka taistelet painosi kanssa!

Lapseni on kuitenkin vielä lapsi ja koulussa pitäisi huoimioida kun joku syö liikaa tai liian vähän. Ei tietenkään niin, että tehdään siitä numero vaan fiksusti (opettajien siihen luulisi kykenevän). ap

Vierailija
22/31 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulu ei hoida omaa leiviskäänsä, niin lapsi saa kyllä ihmeellisen ristiriitaisia signaaleja. Kun koulussa kotitalous on nimenomaan sellainen aine, jossa tällaisiinkin asioihin pitäisi tulla evästystä elämään, on ap kyllä nyt puuttunut ihan oikeaan asiaan, eikä täällä mielestäni tarvitsisi kenenkään jeesustella ja yrittää kaataa ongelmaa pelkästään äidin ja tyttären päälle. Aika naivia ajatella että koulujärjestelmämme, jonka tarkoitus on valmistaa tulevaisuuteen, kotitaloustuntie, jonka aineena tulee valmistaa ihmistä ymmärtämään kotitalouden kaikkia näkökulmia ja mm. ravitsemusta, ei tulisi opettaa lapsille oikeaoppista syömistä. Huh-huh. Kyllä jätetään koulun tehtävät aika vähille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan ilman että opettaja on keskustellut asiasta yhdessä vanhempien, lapsen ja mahdollisen "hoitotahon" kanssa ja yhdessä tulee luoda pelisäännöt ruokailun suhteen.

Meillä hoikalle ja vähän syövällä tytöllä meni viimeinenkin maku ruokailuun kun opettaja puuttui siihen jatkuvasti ja pakotti syömään. Yhdessä hoitavan tahon, lapsen ja opettajan kanssa loimme pelisäännöt kouluruokailuun.

Oletko harkinnut että menisitte lapsen kanssa yhdessä esim ravintoterapeutille?

Lapseni on kuitenkin vielä lapsi ja koulussa pitäisi huoimioida kun joku syö liikaa tai liian vähän. Ei tietenkään niin, että tehdään siitä numero vaan fiksusti (opettajien siihen luulisi kykenevän). ap

Vierailija
24/31 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liiankin hyvin!

Tytär hyvin hoikka ja liikunnallinen. Tykkäsi köksästä, muttei enää valinnut sitä, koska siellä oli PAKKO syödä ja kaikkea paljon, vaikka ei jaksanut tai sellaista, mitä ei halunnut (kovetettua kasvirasvaa ja aromat mausteseista, jota laitettiin kaikkeen!).

Vierailija
25/31 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulu ei hoida omaa leiviskäänsä, niin lapsi saa kyllä ihmeellisen ristiriitaisia signaaleja. Kun koulussa kotitalous on nimenomaan sellainen aine, jossa tällaisiinkin asioihin pitäisi tulla evästystä elämään, on ap kyllä nyt puuttunut ihan oikeaan asiaan, eikä täällä mielestäni tarvitsisi kenenkään jeesustella ja yrittää kaataa ongelmaa pelkästään äidin ja tyttären päälle. Aika naivia ajatella että koulujärjestelmämme, jonka tarkoitus on valmistaa tulevaisuuteen, kotitaloustuntie, jonka aineena tulee valmistaa ihmistä ymmärtämään kotitalouden kaikkia näkökulmia ja mm. ravitsemusta, ei tulisi opettaa lapsille oikeaoppista syömistä. Huh-huh. Kyllä jätetään koulun tehtävät aika vähille.

tuskin se on köksän open syy jos ap:n tyttö lihoo

kaikessa vaan pitää aina syyttää muita

Vierailija
26/31 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta!

Itse toimin seuraavalla tavalla. Tunneilla valmistettua ruokaa kuuluu jokaisen maistaa. Ohjeet ovat pääsääntöisesti neljälle. Pääruokien kanssa ei tavallisesti tule ongelmia, mutta "herkkujen" jakoa seuraan minkä ennätän, että kaikki saavat osansa. Jos esim. mainitsemassasi piirakanjakotilaisuudessa piirasta jää yli, niin sen syömisestä oppilaat neuvottelevat keskenään. En missään nimessä puutu isokokoisten annoskokoihin. Ravitsemusasioita käsitellään oppitunneilla jokatapauksessa, eikä kenenkään oppilaan henkilökohtaisista asioista tietenkään puhuta. Terveydenhoitajalle mainitsisin asiasta, jos huomaisin, että jonkun tietyn oppilaan ruokailussa on jotakin huolestuttavaa.

Jos ruokaa jää yli, niin niitä pakataan mukaan mahdollisuuksien mukaan. Tällaisia ovat esim. sämpylät, pullat, pikkuleivät...

Vierailija
27/31 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku yli 50kg? Itse olen saman pituinen kuin ap ja painoin yläasteikäisenä juuri vähän päälle 50 kg ja aina sain kuulla äidiltäni olevani pulska. Olen aloittanut laihduttamisen 13-vuotiaana ja tänä päivänä -kiitos erilaisten syömishäiriöiden- painoa on yli 80 kg.

Olisiko syytä selvittää miksi lapsesi syö niin paljon? Voisiko taustalla olla muutakin kuin syömisenhimoa tai että ruoka on vaan niin hyvää?

Vierailija
28/31 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaikuta painoon suuntaan eikä toiseen. Mus on hyvä käytöntä, että jos joku ei syö ( ei saa pakottaa- pakottamalla kukaan ei opi tykkäämään uusista maista ) joku toinen saa sitten hieman enemmän. Mukaan pakkaaminen vaatisi rasioiden tuntia ja monessa ruuaassa kylmäketjunkatkeaminan pilaa ruuan.

Vierailija
29/31 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään en tarkoittanut tota. Mun kouluaikana kaikki jaettiin 4 osaan kun ryhmässä oli 4 kokkaajaa. Sen mitä jätti syömättä vei kotiin. Opettajalla pitäisi olla taito hoitaa tuon oikealla tavalla. ap

Eli esim. leivottuja leivonnaisia tulee joskus kotiin tuomisina, kun ei ole jaksanut syödä niitä. Olen ymmärtänyt, että periaatteessa jakavat tasan syömiset. Joskus kai käy niin, että pojat syövät "oikeasta ruoasta" isomman osan nälkäisempinä, tyttöjen salliessa.

Vierailija
30/31 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellanen köksän ope että sen tunneilla tehdään joka viikko kauraomenapaistosta eikä ikinä mitään muuta. Ja sitten se ope tekee kans itelle kauraomenapaistoksen ja syö sen ite kokonaan!

Vierailija
31/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homer Simpson kirjoitti:

Meillä on sellanen köksän ope että sen tunneilla tehdään joka viikko kauraomenapaistosta eikä ikinä mitään muuta. Ja sitten se ope tekee kans itelle kauraomenapaistoksen ja syö sen ite kokonaan!

Niin ja tänään se ope oli ostanut pakettijäätelöä ja syötiin se ei tehty mitään muuta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän