Ex-Jehovan Todistaja vastailee kysymyksiin - kysy mitä vaan
kun tuo Silminnäkijä-ohjelma niin puhuttaa, ehkä vähän kärjistetty ohjelma oli sekin, vaikka totta sikäli.
Kommentit (151)
(en kyllä edellytä, että tiedät tähän vastauksen ;))
Jehovan todistajat meikata, värjätä hiuksia, lakata kynsiä tms?
näitä ei ole kielletty.
Toki silloin tällöin muistutetaan puheissa kohtuullisuudesta / siveellisyydestä kaunistautumisessa - mutta kyllä käytännössä jotkut nuoret aikalailla itseään pynttäävät.
ap
joku tietty päivä tai vuosi, jolloin he odottivat maailmanlopun tulevan? tiedätkö, onko sellaista nykyään?
kai se viimeisin mainittu on se -75 (jolloin olin niin pieni etten muista vielä).
Mutta aina se on ollut tulossa "ihan pian", esim. puhuttiin pitkään että se sukupolvi joka näki vuoden 1914 tapahtumat (jolloin alkoi "lopun aika"), ei ehdi kuolla ennenkuin tämä loppu tulee.
No, sitten se muuttui niin että ei just vuoden 1914 tapahtumat vaan niinkuin sen ajan / siiehn liittyvät tapahtumat (esim. 1. maailmansota).
NO taitaa olla nekin jo kuolleet, eli mitään tarkkoja määreitä ei ole enää ollut, paitsi aina se on ollut "lähellä".
En tosin tiedä ihan tarkkaan 10 v. viimeisimpiä selostuksia, mutta kyllä se varmaan vieläkin on "LÄHELLÄ".
ap
uskaltanut kokouksessa asettua poikkiteloin ns opettajan kanssa ja kritisoida opetusta? jos on, mitä sellaisesta on seurannut? Miten seurakunnassa suhtaudutaan sellaisiin, jotka uteliaisuudesta tulevat vain katsomaan, mikä on meininki?
Onko kaikki musiikki jehovantodistajien "omaa tuotantoa" vai onko heillä käytössä biisejä, jotka ovat jostain muualta liikkeen piiriin tulleita? Onko sanoituksissa jokin tietty ominaispiirre?
ja mielestäni tässä uusimmassa laulukirjassa on kaikki niiden itse säveltämiä ja sanoittamia (vähän ehkä semmoisia jenkkihenkisiä iloisia hengellisiä lauluja, paitsi muodonvuoksi taisi olla muutama mollisävyisempikin joukossa).
En mä muista sanoja, sitä samaa ne oli kaikki, hyvää uutista ja Raamattuun liittyviä asioita tms.
ap
vai missä kaste tapahtuu ja kuka toimittaa kastamisen? Onko jehovantodistajilla pappeja vai millä nimellä nimitetään seurakunnan opettajia? Missä he saavat koulutuksensa?
silloin kun siihen kuuluit? Jouduitko itse maksamaan kirjallisuudesta, jota jaoitte ovelta ovelle? Ei tarvitse vastata, jos on liian henkilökohtainen kysymys.
en mitään tiettyä prosenttia - sellaista ei ole määrätty.
Kukin laittaa lahjalaatikkoon (jotka on salilla kiinteästi, eli voi käydä laittamassa tai olal laittamatta), oman tuntonsa mukaan.
Mä laitoin aina tosi vähän =D, jos ollenkaan. Siis en tod. joka viikko, hyvä jos joka kuukausi edes.
Kun olin pieni, kirjallisuudesta maksettiin joku pieni korjaus (tyyliin muutama markka tms.), joka kattoi painatuskulut (näin sanottiin). Se sama korvaus pyydettiin ovella myös ihmisiltä takaisin - tietty jäi riskiksi itselle, että jos ostit paljon kirjoja ja lehtiä etkä saanutkaan niitä kaikkia levitettyä (=myytyä), niin oli itse maksanut niistä kuitenkin.
Niistä ei kuitenkaan ikinä pyydetty enempää kuin mikä oli se painokulukorvaus, eli bisnestä niillä ei voinut itse tehdä.
Sitten se muuttui niin että niisät maksetaan omantunnon mukaan, eli itse arvioidaan mikä olisi sopiva kulukorvaus ja laitetaan lahjalaatikkoon, ja sitten ovella voidaan kertoa ihmisille mahdollisuus antaa pieni lahjoitus jos ottavat kirjallisuutta.
Näitä ei kuitenkaan ikinä valvottu/vahdittu paljonko kukin laittaa / laittaako kukaan mitään - en sitten tiedä jossain pikkupaikkakunnilla oliko enemmän kyräilyä.
ap
(en kyllä edellytä, että tiedät tähän vastauksen ;))
no en tiedä, mutta sitä itsekin joskus naureskellaan miehen kanssa näin jälkeenpäin :).
Kai ne vanhat ukot siellä jenkeissä hallintoelimessä on jo niin seniilejä että ne luulee että toi puree.
ap
Miehen jt:ksi kääntynyt armeijakaveri on lopettanut lähes kokonaan yhteydenpidon. Pitivät paljonkin yhteyttä, tapasivat harrastuksen parissa jne, mutta nykyään kaveri ei vastaa puhelimeen, eikä myöskään soittele miehelle. Tuli vaan mieleen Silminnäkijää katsoessa, olisiko miehen kaveri voinut joutua jonkinlaisiin vaikeuksiin pitäessään yhteyttä vanhoihin kavereihinsa?
silloin kun siihen kuuluit? Jouduitko itse maksamaan kirjallisuudesta, jota jaoitte ovelta ovelle? Ei tarvitse vastata, jos on liian henkilökohtainen kysymys.
en mitään tiettyä prosenttia - sellaista ei ole määrätty. Kukin laittaa lahjalaatikkoon (jotka on salilla kiinteästi, eli voi käydä laittamassa tai olal laittamatta), oman tuntonsa mukaan. Mä laitoin aina tosi vähän =D, jos ollenkaan. Siis en tod. joka viikko, hyvä jos joka kuukausi edes. Kun olin pieni, kirjallisuudesta maksettiin joku pieni korjaus (tyyliin muutama markka tms.), joka kattoi painatuskulut (näin sanottiin). Se sama korvaus pyydettiin ovella myös ihmisiltä takaisin - tietty jäi riskiksi itselle, että jos ostit paljon kirjoja ja lehtiä etkä saanutkaan niitä kaikkia levitettyä (=myytyä), niin oli itse maksanut niistä kuitenkin. Niistä ei kuitenkaan ikinä pyydetty enempää kuin mikä oli se painokulukorvaus, eli bisnestä niillä ei voinut itse tehdä. Sitten se muuttui niin että niisät maksetaan omantunnon mukaan, eli itse arvioidaan mikä olisi sopiva kulukorvaus ja laitetaan lahjalaatikkoon, ja sitten ovella voidaan kertoa ihmisille mahdollisuus antaa pieni lahjoitus jos ottavat kirjallisuutta. Näitä ei kuitenkaan ikinä valvottu/vahdittu paljonko kukin laittaa / laittaako kukaan mitään - en sitten tiedä jossain pikkupaikkakunnilla oliko enemmän kyräilyä. ap
toiminnasta aiheutuneet kiinteät kulut (sähkö, vesi jne) maksettua?
uskaltanut kokouksessa asettua poikkiteloin ns opettajan kanssa ja kritisoida opetusta? jos on, mitä sellaisesta on seurannut? Miten seurakunnassa suhtaudutaan sellaisiin, jotka uteliaisuudesta tulevat vain katsomaan, mikä on meininki?
Aina vastattiin (puheenvuoro pyydetään viittaamalla) sen mukaan mitä siellä kirjassa tai lehdessä lukee :).
En tiedä mitä tapahtuisi jos joku esittäisi "normaaliin" tapaan jonkun ajatuksen, jossa kyseenalaistettaisiin asiaa tai haluttaisiin tarkastella sitä eri tavalla tms. (NIinkuin esim. koulussa/opiskellessa voisi tehdä - ei välttämättä edes kritisoidakseen,v aan siksi että asia kiinnostaa ja haluaisi pohtia sitä monelta eri kantilta ja oppia näin ymmärtämään ilmiöitä paremmin. Mutta näin vain EI tehty, täysin tabu, ei tullut kellään ikinä mieleenkään - luulen että jos joku joskus yrittänyt niin aika pian siitä on jotain erottamista tms. seuranntu - se on siis luopiokäytöstä alkaa kritisoimaan mitään niitä juttuja.)
Ulkopuoliset kiinnostuneet otetaan kyllä hyvin vastaan ja innolla, kun se on hienoa jos joku on kiinnostunut heidän jutuista (olettavat tietty että se voi olla tuleva JT).
ap
siis sellaisia, jotka ovat kieltäytyneet asepalveluksesta 60-luvulla?
vai missä kaste tapahtuu ja kuka toimittaa kastamisen? Onko jehovantodistajilla pappeja vai millä nimellä nimitetään seurakunnan opettajia? Missä he saavat koulutuksensa?
kaste tapahtuu konventtien yhteydessä joita on 3 kertaa vuodessa.
Heillä on konventtihalleja muutama Suomessa (2?), joissa on kasteallas, ja lisäksi heidän päätoimistossa on kasteallas, johon kesän isoista konventeista viedään ihmisiä bussilla Helsingistä.
Tai sitten muualla Suomea kesäkonventeissa, niin oisko ollut niin että sinne rakennetaan joku vesiallas sitä varten.
Heillä ei ole pappeja vaan vanhimpia.
En nyt muista miten se oli määrätty, kellä oli kastamisoikeus, oliko siihen jotkut nimetty ja millä perusteilla.
Vanhimpien lisäksi seurakunnissa on avustavia palvelijoita (jotka tietty haluavat tulla vanhimmiksi:).
Näiksi voi päästä kuka vaan MIES, mitään erityiskoulutusta ei tarvita. Olet vaan tarpeeksi aktiivinen niissä touhuissa. Ja olet mies.
Tarpeeksi vaan sitä ovelta-ovelle-työtä ja vastailet kokouksissa ja olet läsnä niin kyllä se siitä...
Sitten niille jotka on pidempään ollut avustava palvelija / vanhin, oli kyllä joku oma "kurssi"-tyyppinen juttu, kai se oli vähän kuin joku konventti siellä niiden konventtisaleilla, mutta kai siellä sitten enemmän käsiteltiin vielä sitä miten "paimennetaan laumaa" yms.
ap
Miehen jt:ksi kääntynyt armeijakaveri on lopettanut lähes kokonaan yhteydenpidon. Pitivät paljonkin yhteyttä, tapasivat harrastuksen parissa jne, mutta nykyään kaveri ei vastaa puhelimeen, eikä myöskään soittele miehelle. Tuli vaan mieleen Silminnäkijää katsoessa, olisiko miehen kaveri voinut joutua jonkinlaisiin vaikeuksiin pitäessään yhteyttä vanhoihin kavereihinsa?
koska tuo Silminnäkijä-ohjelman karttaminen koskee nimenomaan seurakunnasta erotettuja/eronneita.
Varmaan tämä miehesi kaveri on nyt JT:ksi tultuaan niin innokas, että haluaa muuten vaan välttää "maailmallista" seuraa, koska tietysti annetaan ymmärtää epäsuorasti ettei se ole niin hyvästä.
Ja hällä varmaan kiire niissä JT-aktiviteeteissa :).
ap
en mitään tiettyä prosenttia - sellaista ei ole määrätty. Kukin laittaa lahjalaatikkoon (jotka on salilla kiinteästi, eli voi käydä laittamassa tai olal laittamatta), oman tuntonsa mukaan. Mä laitoin aina tosi vähän =D, jos ollenkaan. Siis en tod. joka viikko, hyvä jos joka kuukausi edes. Kun olin pieni, kirjallisuudesta maksettiin joku pieni korjaus (tyyliin muutama markka tms.), joka kattoi painatuskulut (näin sanottiin). Se sama korvaus pyydettiin ovella myös ihmisiltä takaisin - tietty jäi riskiksi itselle, että jos ostit paljon kirjoja ja lehtiä etkä saanutkaan niitä kaikkia levitettyä (=myytyä), niin oli itse maksanut niistä kuitenkin. Niistä ei kuitenkaan ikinä pyydetty enempää kuin mikä oli se painokulukorvaus, eli bisnestä niillä ei voinut itse tehdä. Sitten se muuttui niin että niisät maksetaan omantunnon mukaan, eli itse arvioidaan mikä olisi sopiva kulukorvaus ja laitetaan lahjalaatikkoon, ja sitten ovella voidaan kertoa ihmisille mahdollisuus antaa pieni lahjoitus jos ottavat kirjallisuutta. Näitä ei kuitenkaan ikinä valvottu/vahdittu paljonko kukin laittaa / laittaako kukaan mitään - en sitten tiedä jossain pikkupaikkakunnilla oliko enemmän kyräilyä. ap
toiminnasta aiheutuneet kiinteät kulut (sähkö, vesi jne) maksettua?
ne kiinteät kulut. Kai siellä oli kuitenkin sitten tarpeeksi niitä tunnollisia kunnollisia, jotka maksoivat.
Käsittääkseni ne lähetti seurakunnista vielä aina jonkun osuuden sinne päätoimistoon Suomeenkin, ja oisko Suomen päätoimistosta lähetetty sitten vielä jenkkeihinkin.
ap
siis sellaisia, jotka ovat kieltäytyneet asepalveluksesta 60-luvulla?
hmm, muistelen että enoni taisi olla tällainen.
ap
esim kielilläpuhumiseen?
no sellainen ei kuulu JT-uskoon. Eli eivät pidä niitä jumalasta lähtöisin olevana juttuna. Pitävät joko silmänkääntönä tms. huuhaana tai sitten Saatanasta lähtöisin olevana :).
ap
no en tiedä - huono arkkitehti? Energiataloudellisuus? :)
Ei liity siihen uskoon mitenkään.
Tosin nyt kun muistelen, niin niissä ikkunoissa taisi aika usein olla verhot edessä, en ole ihan varma. Sellaiset julkistilojen verhot...
Ehkä ne haluaa ettei sinne kurkistella sisään ? :)
ap