Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ex-Jehovan Todistaja vastailee kysymyksiin - kysy mitä vaan

Vierailija
11.01.2011 |

kun tuo Silminnäkijä-ohjelma niin puhuttaa, ehkä vähän kärjistetty ohjelma oli sekin, vaikka totta sikäli.

Kommentit (151)

Vierailija
121/151 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2011 klo 15:15"]

tavisten kanssa? Saavatko sanoa kassaneidille päivää ja kiitos vai iskeekö siitäkin helvettiin joutumisen vaara, jos kerran helvettiin joutuu siitä että sanoo päivää lahkosta eronneelle sukulaiselle kadulla?

No ovat toki - ei ne siis sillä lailla niin "suljettu" ole kuten siinä ohjelmassa annettin ymmärtää, käyvät kyllä koulussa, töissä jne.
Ja toki sanovat kassaneideille päivää ja kiitos.

Tuo erotetun tervehtiminen taas niille on enemmän tabu, kun se nimenomaan on ollut joskus siinä yhteisössä.

Ne muuten EI usko helvettiin!! (Kuoleman jälkeen ei ole mitään, ihminen muuttuu vaan maaksi.)
Pahat vaan tuhoutuvat sitten siinä Harmagedonissa.

ap

Tämä viimeinen tietohan on huojentava :)  Uskon jo ilman mitään uskontoakin niin. Eli ei ole onneksi mitään tarvetta liittyä, vaikka en olisi muutenkaan liittymässä, ei sillä ;)

Miksi kukaan edes liittyy kun 144 000 on tosi pieni luku ja aika vaivalloista sellainen nolo kiertäminen elämän aikana ihan vaan, että pääsee poimimaan puusta banaaneja? (Mullekin tulee mieleen ne "ihanat" kuvitukset lehdissä..)

Heh, onpa tosi hassua, että joku "aktiivi-jt" näköjään oli nostanut tämän 2v. vanhan aloitukseni, ja satuin just nyt käväisemään täällä, mitä nykyään tulee tehtyä melko harvoin.

Eli voinpa sitten vastata tähänkin kai ketjun aloittajana... vaikka siitä yli 2v. onkin...

Eli se 144 000 tosiaan on luku, jotka menevät taivaaseen hallitsemaan Jeesuken kanssa, MUTTA, taivaasen meno ei olekaan se pää täky. Se on vain harvoille ja valituille, joista suurin osa on jo valittu joskus apostolien aikaan ja sen jälkeen ja nyt JT-uskonnon alkuaikoina 1900-luvun alkupuolella. Ja satunnaisesti kai nykyäänkin teoriassa, jos joku ennen valittu horjuukin uskossaan ja ei enää olekaan valittu. Tämän muuten tietää vain itse sisimmässään, eli on siitä voimakas tunne että kuuluu tuohon ryhmään..

(Ja nämä valitut "voidellut", maan päällä vielä oleva "jäännös", ovat ainoita jotka ottavat osaa leipään ja viiniin vuotuisessa "muistonvietto"-tapahtumassa, jossa siis on n. tunnin mittainen samantapainen raamatullinen puhe kuin niissä viikkokokouksissakin, ja sitten ne viini ja leipä vaan kiertää kädestä käteen, mutta kukaan ei niistä ota. Paitsi ne "voidellut", joita siis on tosi vähän, itse en muista koskaan nähneeni kenenkään ottavan. Lähinnä kuuli näitä juttuja että joku vasta mukaan tullut joka kärsi jonkin asteen mt-ongelmista, niitä sitten naukkaili.. :) Jännä sikäli, että viime vuosina tämä määrä on tosiaan KASVANUT vaikka sehän pitäisi vähetä kun ihmisiä kuolee, ja määrä piti olla jo valittu täyteen. Eli kertonee siitä että tämä on vaan vähän häilyväinen tämä käsitys / lähinnä uudet mt-ongelmaiset, joita lienee suht helppo saada mukaan tuollaiseen touhuun,  ei ole ihan ymmärtäneet täysin sitä juttua...)

No joo, mutta mikä siis on se pää"TÄKY" useimmille. Maanpäällinen elämä paratiisissa. Eli kun siinä Harmagedonissa on kaikki "pahat" (käytännössä suunnilleen muut kuin jt:t) hävitetty, niin maasta rakennetaan paratiisimainen paikka jossa ihmiset elävät ikuisesti onnellisina rauhassa, eläimetkään eivät syö enää toisiaan, ei sairautta eikä kuolemaa. Ja kun maa on valmis, myös uskolliset kuolleet (eli kuolleet jt:t ja varhaiskristilliset, siis apostolit, mooses daavid yms. raamatun hahmot) herätetään kuolleista.

Tosin sitten 1000v. päästä vielä tulee loppukoetus, kun Saatana (joka on kahlittu) päästetään irti vielä villitsemään ja viemään mukanaan joitain, eli vielä testataan ihmisten usko.

Tämä on siis se juttu, en osaa sanoa miten helposti aikuisena mukaan meneville tuo sitten tehoaa, ilmeisesti aina joillekin, mutta tähän hommaan syntyneille tuo on useimmille totista totta koska näin on heille ihan pikkuvauvasta asti opetettu.

ap

Vierailija
122/151 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli elät kaksoielämää, kun et kehtaa tunnustaa perheellesi että et ole enää JT?

Tuotakaan minä en ymmärrä. Eikös tuo ole aika tekopyhää? Olist suoraan ja reilusti se mikä olet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/151 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko ilman raamatun sanan virheetöntä toteuttamista, lukemista, on ajan haaskausta. Tarkista aina raamatusta, kun joku esittää sinulle raamattuun liittyviä asioita, silloin vasta voit olla varma, että esitetty asia on raamatusta ja sen mukainen. Liikkeellä on todella paljon vääräoppisuutta.

Vierailija
124/151 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luku 144 000 on määrä joka menee taivaaseen jeesuksen apulaisiksi. Loput ihmiset, jotka ovatn uskossa kuolleet herätetään ylösnosemuksessa maan päälle takaisin elämään ns. paratiisi elämää. Silloin kaikki sodat, sairaudet, vihamielisyydet jne. ovat poissa. Paratiisissa kaikki rakastavat toisiaan ja Luojaansa.

Vierailija
125/151 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 08:33"]

Eli elät kaksoielämää, kun et kehtaa tunnustaa perheellesi että et ole enää JT?

Tuotakaan minä en ymmärrä. Eikös tuo ole aika tekopyhää? Olist suoraan ja reilusti se mikä olet.

[/quote]

No en kyllä sanoisi kaksoiselämääni elävän, siitähän just halusin pois. Onhan se nyt aika selvää jos en ole tän vuosituhannen puolella käynyt enää missään konventissa, kokouksessa jne. ja perhekin sen tietää. Ja ovat nähneet ja kuulleet kyllä meillä käydessään ja lapsilta, että vietämme joulut, synttärit jne.

ap

Vierailija
126/151 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jehovan todistajat kiistävät sen, että heillä on oma raamatunkäännös? Aina he sanovat, että katso nyt, ihan tavallinen kirkkoraamattu minulla on. Ovityössä heillä tosiaan on kirkkoraamattu aina mukana. Mutta ole ihmetellyt, miten he kehtaavat valehdella päin naamaan, ettei mitään omaa käännöstä ole. Onhan se ihan julkista tietoa.

Vierailija
127/151 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä ap uskot nyt kun et enää ole JT? Vai uskotko enää mihinkään? Mitä tapahtuu esim kuoleman jälkeen? Mitkä kohdat erityisesti sinun mielestäsi on harhaoppia, mitä et pystynyt sulattamaan? Minne JT:t haudataan?

Vierailija
128/151 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
129/151 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitän, kumarran ja poistun :) t. kyselijä

Miksi kysellä jehovan Todistajista joltain ENTISELTÄ Jehovan Todistajalta, ihan sama kuin kyselisi eronneelta naiselta joka on lähtenyt ovet paukkunen että millainen (kuinka hyvä) se tämä mies olikaan aviomiehenä. Sitten kiitellään kun saadaan itseään miellyttävä vastaus. Vaikka ihan rehellistä vastausta ei ole saatu, sellainen vain mitä on haettu ja haluttukin saada. Mutta tällä palstalla ei taida JT:t muutenkaan pahemmin pyöriä. Kovasti kahdessa ketjussa spekuloitu mutta yhtään oikeata JT:tä ei ole ollut kommentoimassa, mikä vahinko.

ainahan ihmisen vastaus vähän painottuu jotenkin, mikäli asiasta on omakohtaista kokemusta.

Lähinnä ajattelin, että voisi kuitenkin kertoa ihan noista arkisista käytännöistä - ei mulla ole tarvetta mustamaalata ja paisutella asioita.

Kun tuossa Silminnäkijä-ohjelma -ketjussa oli niin paljon kauhisteluakin siitä miten voi olla joku noin suljettu lahko tms., ajattelin että ei ne asiat nyt ihan NIIN järkkyjä ole, vaikka tietysti mullakin on omamielipiteeni asiaa "vastaan", miksi muuten olisin lähtenyt sieltä.

Media vaan monesti vähän kärjistäen esittää asiat, ja toimittajat päättävät jo etukäteen jutun näkökulman ja sitten miksaavat / editoivat / kirjoittavat sen siihen näkökulmaan pohjaten, vaikka haastateltava olisi kertonut paljon muutakin, sen olen itsekin kokenut.

Ja mielestäni on hyvä ihmisten havaita, ettei asia AINA välttämätä ole just niinkuin tuossa ohjelmassa, vaikka periaatteessa kai jotenkin noin sen pitäisi mennäkin jos ihan tiukkaan heidän ohjeita noudatetaan.

Mutta on tosiaan myös osin ihmisistäkin eli niistä omista vanhemmista/sukulaisista kiinni myös, miten päättävät suhtautua.

ap

Vierailija
130/151 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen pohtinut kovasti. Eritoten, kun ymmärtääkseni sen JHVH:n kääntää oikeammin Jahveksi.

No he nimenomaan haluavat käyttää Jumalan nimeä.

Ja tuosta oikeasta muodosta ollut jotain juttua heidän kirjallisuudessa, ja koska ovat tottuneet Jehova-muotoon niin sitä käytetään, koska ei ole ihan täysin 100% varmaa kuitenkaan miten se alunperin hepreaksi meni.

En muista kuka tuon muodon alunperin "keksi", varmaan jotkut lahkon perustajat aikanaan.

ap

(näihin oppikysymyksiin kovin paljon syvällisemmin olen tosiaan ehkä vähän huono vastaamaan, ei onneksi enää muista kaikkea ja ehkä niitä ei tullut ikinä opiskeltuaakaan niin kunnolla :) ei kai ollut aitoa kiinnostusta silloinkaan)

Vierailija
131/151 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä käyvälle jehovantodistajalle että ei musta ole tulossa jehovantodistajaa? On nyt käynyt jo parin kuukauden ajan ja nyt kun tähän tyttöön on "tutustunut" niin tuntuu todella vaikealta sanoa että aion pysyä ev. luttina vaikka kuinka täällä ravaat.

kuten joku jo vähän aiemmin ehdotti, oli ihan hyvät sanat että "aion pysyä luterilaisena".

Mutta se ei silti kylläkään estä heitä käymästä uudelleen, koska varsin mielellään käyvät "uusintakäynti"paikoissa, eli paikoissa missä on juteltu ennenkin jotain. Helpompi se on edes hieman tutun luo mennä, ja kuluttaa siinä vaikka 10 min., kuin kilkuttaa siinä ajassa 5 ovea ja aina kasata itsensä joka oven takana uudelleen.

ja muistaakseni myös heidän kuukausiraporttiin merkitään nämä uusintakäynnit, eli onhan se "hienoa" /kiva laittaa niitä mahd. paljon.

Valitettavasti muuta keinoa estää hänen käyminen ei ole kuin sanoa suoraan ettei enää kävisi, mutta tietty se tuntuu tosi vaikealta, itsekään en varmaan kehtaisi sanoa enää tuossa vaiheessa, kun yritän olla aina kohtelias kaikille (YLEENSÄ).

Helpointa onkin, jos ei siis halua heidän kanssaa jutella, aina suoraan sanoa että "ei kiitos", kun tulevat ovelle, ja alkaa vetää ovea vähän kiinnipäin - näin itse teen kun heitä tulee ovelle (joita en tunne).

Jos vähänkin alkaa juttelemaan tai ottaa jotain lehtiä tms., niin tulevat varmasti uudelleen - koska ajattelevat että olet kiinnostunut asiasta tai kiinnostus on heräämässä.

ap

Vierailija
132/151 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos vedän oven kiinni jt:n nenän edestä tai pyydän, etteivät tulisi enää, rekisteröidäänkö minun osoitteeni jonnekin ja tiedot siitä, mitä olen sanonut?

Meillä käytiin ahkerasti vuoteen -88, jolloin ilmoitin paikallisen JT yhteisön pomolle, ettei tarvi enää tulla. Eikä ole tultu kertaakaan, vaikka olemme muuttaneetkin moneen otteeseen.

ettei uusiin osoitteisiin ole tultu, koska ihan niin salapoliiseja ne ei tietääkseni ole, että selvittäisivät ihmisten uudet osoitteet.

Eli lähinnä siitä kiellosta tulee merkintä sinne aluekorttiin, osoitteen perusteella (+ nimi).

Ehkä uusissa asunnoissasi sitä aluetta ei ole ottanut kukaan, tai sitä pitää joku joka harvemmin siellä käy (joku ei-niin-innokas :), tai et ole ollut kotona heidän käydessä - ei he joka paikassa niin usein tosiaan käykään.

ap

Vierailija
133/151 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vuosi sitten kerrostalo-oveni takana kävi JT tuomassa pääsiäiseen liittyvää julistusta, lehtistä ja kehoitusta tulla kokoukseen.

kerroin, että olen helluntailainen. Hän kysyi, miten vietämme pääsiäistä ja mikä meidän kantamme on siihen.

Minusta se oli todella outo kysymys. En ole itse kovinkaan aktiivinen uskovainen, vaikka toki kokouksissa liki joka sunnuntai käyn, mutta muuten elän aika maallisesti ja olen tällä hetkellä hyvin kriittinen Jumalan johdatuksen suhteen ym. sillä vastoinkäymisiä on ollut aivan liian paljon, aivon liian isoja jotta ymmärtäisin tässä mitään hyvää Jumalan johdatusta tai kasvua "vahvemmaksi saviastiaksi" tai "valmistautumista tärkeämpää tehtävää varten tulevaisuudessa" tai mitään muutakaan.

Onko todella niin, että JT:t eivät tiedä yhtään mitään muista kristinuskoista? Että he eivät tiedä, että hellarit /luterilaiset / ym uskovat aivan samalla tavalla Kristuksen ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen? vai onko tässä ero JT-näkemyksen ja tavallisen "oikean" Raamatun välillä?

Vierailija
134/151 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vuosi sitten kerrostalo-oveni takana kävi JT tuomassa pääsiäiseen liittyvää julistusta, lehtistä ja kehoitusta tulla kokoukseen. kerroin, että olen helluntailainen. Hän kysyi, miten vietämme pääsiäistä ja mikä meidän kantamme on siihen. Minusta se oli todella outo kysymys. En ole itse kovinkaan aktiivinen uskovainen, vaikka toki kokouksissa liki joka sunnuntai käyn, mutta muuten elän aika maallisesti ja olen tällä hetkellä hyvin kriittinen Jumalan johdatuksen suhteen ym. sillä vastoinkäymisiä on ollut aivan liian paljon, aivon liian isoja jotta ymmärtäisin tässä mitään hyvää Jumalan johdatusta tai kasvua "vahvemmaksi saviastiaksi" tai "valmistautumista tärkeämpää tehtävää varten tulevaisuudessa" tai mitään muutakaan. Onko todella niin, että JT:t eivät tiedä yhtään mitään muista kristinuskoista? Että he eivät tiedä, että hellarit /luterilaiset / ym uskovat aivan samalla tavalla Kristuksen ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen? vai onko tässä ero JT-näkemyksen ja tavallisen "oikean" Raamatun välillä?

että olisivat saaneet aikaiseksi jotain keskustelua kanssasi. Kyllä he tietävät varsin hyvin, miten sinä pääsiäistäsi vietät, uskon niin. Meillä on ainakin kaksi kertaa pääsiäisen alla käyneet jehovantodistajat tuomassa lehtiään (en ottanut) ja kutsumassa valtakunnansalille. pääsiäisen aikana oleva olikosenyt muistonvietto on ilmeisesti ainoa juhla, mitä jt:t juhlivat. Olen sanonut, että olen uskova kristitty enkä ole kiinnostunut vaihtamaan uskontoani.

En ole siis ap.

Vierailija
135/151 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. Tuttavapiiriini kuului aikoinaan JT. Olimme kirjekavereita.

Kävin hänen luonaan kylässä. Tuohon aikaan en ollut uskossa enkä käynyt missään tilaisuuksissa, muistaakseni ehkä luterilaisissa "matalan kynnyksen avoimissa tilaisuuksissa" ja mietin uskonasioita.

Kirjekaverini oli ensimmäinen uskova perhe, jonka luona kävin ja jotenkin kuvittelin että perheessä vallitsisi jotenkin harmoninen ilmapiiri ja lapsiin kohdistuvaa rakkautta, lempeyttä olisi..

Mutta 3 v pelasi koko ajan pleikkaria. Ei tehnyt mitään muuta. Ei leikkinyt, piirrellyt.. suhde lapsiin oli jotenkin etäinen ja .. en osaa selittää, mutta lämpöä ei kyllä välittynyt mihinkään suuntaan.

Minusta oli kummallista, miten uskonto rajaa ja että he silti ovat siinä, vaikka se rajaa niinkin paljon. Mies ei voinut liittyä, koska olisi joutunut luopumaan musiikkiharrastuksesta, joka samalla toi suurperheelle lisätuloja.

Synttäreiden ja joulun juhlinnasta kirjekamu kertoi, että heillä on lastenjuhlia (??!! eli synttärit mutta toisella nimikkellää?) ja he ostelevat ystävilleen lahjoja ym. Minäkin sain synttäreitteni, nimipäivieni, ja joulun aikaan postissa pientä kivaa, ihan ajatuksella annettua, ja toivotuksena oli "hyvälle ystävälle" tms.

Hän lopetti yhteydenpidon kun löysin uskoni ihan tavan luterilaisuudesta (josta sittemmin siirryin helluntailaisuuteen). Hän kirjoitti kirjeen, jossa haukkui luterilaisen näkemuksen. Vastasin asiallisesti. Sain takaisin samaa kriittistä haukkumista ja mollaamista ja sitten kirjoitin minäkin takaisin ja kerroin luterilaisten diakoniatyöstä esim: autetaan niitäkin jotka eivät usko! ja ihmettelin mikä uskonto se on semmonen, missä naiset, lapset ja vanhukset laitetaan kiertämään ovelta ovelle kilometritolkulla, koskaan en ole miehiä siellä nähnyt kiertämässä! ja muutakin kritiikkiä heitin takaisin sillä millä oikeudella hän arvostelee rankasti minun näkemystäni - kun minä en siihen asti koskaan aikaisemmin ollut kritisoinut hänen vakaumustaan. Luulin, että hän ilahtuisi kun olen "maailmasta pelastautunut".

No, hän lopetti siis yhteydenpidon.

t. hellari.

Vierailija
136/151 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vuosi sitten kerrostalo-oveni takana kävi JT tuomassa pääsiäiseen liittyvää julistusta, lehtistä ja kehoitusta tulla kokoukseen. kerroin, että olen helluntailainen. Hän kysyi, miten vietämme pääsiäistä ja mikä meidän kantamme on siihen. Minusta se oli todella outo kysymys. En ole itse kovinkaan aktiivinen uskovainen, vaikka toki kokouksissa liki joka sunnuntai käyn, mutta muuten elän aika maallisesti ja olen tällä hetkellä hyvin kriittinen Jumalan johdatuksen suhteen ym. sillä vastoinkäymisiä on ollut aivan liian paljon, aivon liian isoja jotta ymmärtäisin tässä mitään hyvää Jumalan johdatusta tai kasvua "vahvemmaksi saviastiaksi" tai "valmistautumista tärkeämpää tehtävää varten tulevaisuudessa" tai mitään muutakaan. Onko todella niin, että JT:t eivät tiedä yhtään mitään muista kristinuskoista? Että he eivät tiedä, että hellarit /luterilaiset / ym uskovat aivan samalla tavalla Kristuksen ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen? vai onko tässä ero JT-näkemyksen ja tavallisen "oikean" Raamatun välillä?

vähän sen mukaan mikä ihmistä kiinnostaa - niinkuin muutenkin. Itse en tiedä kauhean paljon muista uskonnoista.

Mutta tosiaan varmaan yrittivät vaan pitää keskustelua yllä.

Niin muuten, pikkudetalji - he eivät usko että Jeesus kuoli ristillä, vaan että hän kuoli kidustuspaalussa...

Ja tietävät kyllä varmasti sen, että luterilaiset jne. uskovat myös Jeesukseen, mutta tietysti he uskovat "väärin" :). Kun eivät esim. saarnaa sitä hyvää uutista.

ap

Vierailija
137/151 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. Tuttavapiiriini kuului aikoinaan JT. Olimme kirjekavereita. Kävin hänen luonaan kylässä. Tuohon aikaan en ollut uskossa enkä käynyt missään tilaisuuksissa, muistaakseni ehkä luterilaisissa "matalan kynnyksen avoimissa tilaisuuksissa" ja mietin uskonasioita. Kirjekaverini oli ensimmäinen uskova perhe, jonka luona kävin ja jotenkin kuvittelin että perheessä vallitsisi jotenkin harmoninen ilmapiiri ja lapsiin kohdistuvaa rakkautta, lempeyttä olisi.. Mutta 3 v pelasi koko ajan pleikkaria. Ei tehnyt mitään muuta. Ei leikkinyt, piirrellyt.. suhde lapsiin oli jotenkin etäinen ja .. en osaa selittää, mutta lämpöä ei kyllä välittynyt mihinkään suuntaan. Minusta oli kummallista, miten uskonto rajaa ja että he silti ovat siinä, vaikka se rajaa niinkin paljon. Mies ei voinut liittyä, koska olisi joutunut luopumaan musiikkiharrastuksesta, joka samalla toi suurperheelle lisätuloja. Synttäreiden ja joulun juhlinnasta kirjekamu kertoi, että heillä on lastenjuhlia (??!! eli synttärit mutta toisella nimikkellää?) ja he ostelevat ystävilleen lahjoja ym. Minäkin sain synttäreitteni, nimipäivieni, ja joulun aikaan postissa pientä kivaa, ihan ajatuksella annettua, ja toivotuksena oli "hyvälle ystävälle" tms. Hän lopetti yhteydenpidon kun löysin uskoni ihan tavan luterilaisuudesta (josta sittemmin siirryin helluntailaisuuteen). Hän kirjoitti kirjeen, jossa haukkui luterilaisen näkemuksen. Vastasin asiallisesti. Sain takaisin samaa kriittistä haukkumista ja mollaamista ja sitten kirjoitin minäkin takaisin ja kerroin luterilaisten diakoniatyöstä esim: autetaan niitäkin jotka eivät usko! ja ihmettelin mikä uskonto se on semmonen, missä naiset, lapset ja vanhukset laitetaan kiertämään ovelta ovelle kilometritolkulla, koskaan en ole miehiä siellä nähnyt kiertämässä! ja muutakin kritiikkiä heitin takaisin sillä millä oikeudella hän arvostelee rankasti minun näkemystäni - kun minä en siihen asti koskaan aikaisemmin ollut kritisoinut hänen vakaumustaan. Luulin, että hän ilahtuisi kun olen "maailmasta pelastautunut". No, hän lopetti siis yhteydenpidon. t. hellari.

ja miten suhtaudut tuohon entiseen ystävääsi nykyään? Oletko osannut antaa anteeksi? Rukoiletko hänen puolestaan?

t. ei ap

Vierailija
138/151 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän sen mukaan mikä ihmistä kiinnostaa - niinkuin muutenkin. Itse en tiedä kauhean paljon muista uskonnoista. Mutta tosiaan varmaan yrittivät vaan pitää keskustelua yllä. Niin muuten, pikkudetalji - he eivät usko että Jeesus kuoli ristillä, vaan että hän kuoli kidustuspaalussa... Ja tietävät kyllä varmasti sen, että luterilaiset jne. uskovat myös Jeesukseen, mutta tietysti he uskovat "väärin" :). Kun eivät esim. saarnaa sitä hyvää uutista. ap

t. evlut uskovainen

Vierailija
139/151 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. Tuttavapiiriini kuului aikoinaan JT. Olimme kirjekavereita. Kävin hänen luonaan kylässä. Tuohon aikaan en ollut uskossa enkä käynyt missään tilaisuuksissa, muistaakseni ehkä luterilaisissa "matalan kynnyksen avoimissa tilaisuuksissa" ja mietin uskonasioita. Kirjekaverini oli ensimmäinen uskova perhe, jonka luona kävin ja jotenkin kuvittelin että perheessä vallitsisi jotenkin harmoninen ilmapiiri ja lapsiin kohdistuvaa rakkautta, lempeyttä olisi.. Mutta 3 v pelasi koko ajan pleikkaria. Ei tehnyt mitään muuta. Ei leikkinyt, piirrellyt.. suhde lapsiin oli jotenkin etäinen ja .. en osaa selittää, mutta lämpöä ei kyllä välittynyt mihinkään suuntaan. Minusta oli kummallista, miten uskonto rajaa ja että he silti ovat siinä, vaikka se rajaa niinkin paljon. Mies ei voinut liittyä, koska olisi joutunut luopumaan musiikkiharrastuksesta, joka samalla toi suurperheelle lisätuloja. Synttäreiden ja joulun juhlinnasta kirjekamu kertoi, että heillä on lastenjuhlia (??!! eli synttärit mutta toisella nimikkellää?) ja he ostelevat ystävilleen lahjoja ym. Minäkin sain synttäreitteni, nimipäivieni, ja joulun aikaan postissa pientä kivaa, ihan ajatuksella annettua, ja toivotuksena oli "hyvälle ystävälle" tms. Hän lopetti yhteydenpidon kun löysin uskoni ihan tavan luterilaisuudesta (josta sittemmin siirryin helluntailaisuuteen). Hän kirjoitti kirjeen, jossa haukkui luterilaisen näkemuksen. Vastasin asiallisesti. Sain takaisin samaa kriittistä haukkumista ja mollaamista ja sitten kirjoitin minäkin takaisin ja kerroin luterilaisten diakoniatyöstä esim: autetaan niitäkin jotka eivät usko! ja ihmettelin mikä uskonto se on semmonen, missä naiset, lapset ja vanhukset laitetaan kiertämään ovelta ovelle kilometritolkulla, koskaan en ole miehiä siellä nähnyt kiertämässä! ja muutakin kritiikkiä heitin takaisin sillä millä oikeudella hän arvostelee rankasti minun näkemystäni - kun minä en siihen asti koskaan aikaisemmin ollut kritisoinut hänen vakaumustaan. Luulin, että hän ilahtuisi kun olen "maailmasta pelastautunut". No, hän lopetti siis yhteydenpidon. t. hellari.

mutta noin se joidenkin logiikka toimii - ja siis heidän mielestä et ole sen enempää "pelastunut" olit sitten ateisti, luterilainen tai helluntailainen.

Mutta eihän hänen olisi TARVINNUT katkaista välejä kokonaan, mutta kai hän sitten omassatunnossaan tulkitsi asian niin.

(Aika moni asia siellä jätetään "omantunnon" asiaksi, mutta sitten fiksumpi siinä usein ymmärtää rivien välistä kyllä että parempi olisi että ei tekisi jotain, jos haluaa kunnollinen jt olla...)

- -

kyllä ne miehetkin muuten kiertelee ovilla yhtä lailla..

- -

joo ja tavalliset lastenkutsut ja lahjojen antaminen muuten vaan on kyllä ok, mutta ei just synttärit (heh, ihankun ne nyt hirveästi edes eroaisi tavan lastenkutsuista :) ihme tabu heillä sekin)

ap

Vierailija
140/151 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 21:34"]

Miksi jehovan todistajat kiistävät sen, että heillä on oma raamatunkäännös? Aina he sanovat, että katso nyt, ihan tavallinen kirkkoraamattu minulla on. Ovityössä heillä tosiaan on kirkkoraamattu aina mukana. Mutta ole ihmetellyt, miten he kehtaavat valehdella päin naamaan, ettei mitään omaa käännöstä ole. Onhan se ihan julkista tietoa.

[/quote]

Ei ainakaan minun aikaan sitä kiistetty, sanottiin vaan jotain että on "parempi" / "oikeampi" käännös, mutta että on "ihan sama raamattu" kuin muillakin, on vain siis tarkempi käännös. Sama se oli ovityössä mukana kuin muutenkin. Ainakin silloin vain Uudesta TEstamentista (eli heidän kielessä mieluumin "Kreikkalaiset kirjoitukset") oli oma käännös. Vanha Testamentti (Heprealaiset kirjoitukset) oli sama muistaakseni.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä