Katsokaa tänään Silminnäkijä! Jehovan todistajien uhreja haastatellaan.
Kommentit (234)
Vartiotorni ilmestyy 185 kielellä , kukin yli
42 milj kpl.
Missä on toinen yhtä yhtenäinen ja kansainvälinen opetusohjelma ?? Vrt Suomen kirkon pirstoutuneisiin näkemyksiin ja opetuksiin vaikkapa homoseksualisuudesta. On eri asia, miten yksilöt ottavat opetuksen vastaan ja miten noudattavat opetusta. Luopiot ovat juuri niitä , joille opetus ei ole kelvannut. Mihinkähän se johtaisi, jos luopion saisivat toimia seurakunnassa ilman mitään rajoituksia ? Useimmissa yhteisöissä on säännöt ja niiden rikkomisesta seuraavat rangaistukset. Yli 18 v on lainkin edessä vastuullinen ja voidaan eristää.
Näinköhän se Raamattu opettaa ? Esim 2. Johanneksen kirje 9. Kenelläkään, joka tunkeutuu edelle eikä pysy Kristuksen opetuksessa, ei ole Jumalaa. Joka pysyy tässä opetuksessa, sillä on sekä Isä että Poika. 10 Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä. 11 Sillä se, joka sanoo hänelle tervehdyksen, on osallinen hänen pahoihin tekoihinsa... Tämä siitä tervehtimisestä tai siitä pidättymisestä. Kyllä luopiot tuntevat tämänkin Raamatun kohdan. Asia esitetään julkisuudessa siten, että kyse on Jehovan todistajien omasta keksinnöstä. Normaalisti erotetut tyytyvät tuomioon ja myöntävät virheensä,oasa palaa,; mutta narsistisilla luopioilla julkisuus ja häiriköinti on päätavoite.
Hei. Seurakunta on kaikille avoin. Myös niille erotetuille. Kaikki voivat edelleen käydä vapaasti seurakunnan kokouksissa, mutta eipä ainakaan näitä luopioita siellä hirveästi näy. Ovet eivät ole suljettu. Jokaisella on vapaus siis tulla kuuntelemaan jumalan sanaa jos siltä tuntuu.
Mitä tulee kritiikkiin niin sitäkin on monenlaista. Jos alkaa selkeästi olemaan sitä mieltä että joku raamatun oppi ei ole mielestään oikein kirjoitettu ja ei löydy perusteluja tälle väitteelleen niin siinä on kyse aivan muusta kuin kritiikistä. Tervejärkinen jehovantodistajakin on kyllä kritisoinut ja kyseenalaistanut useita asioita raamatussa ja saamastaan opista. Ei kukaan esimerkiksi syö tietämättään tai juo tietämättään jotain epämääräistä juomaa tai ruokaa ennenkuin on varmistanut asian, että onko se niinkuin siinä juomankyljessä sanotaan.
Vanhimmat eivät määrää sitä millainen pitää olla. Se on ihmisen ja jumalan välinen asia. Raamattu löytyy ohjeet kuinka elämässään pitäisi toimia. Säännöt on siinä. Jos ei säännöt riitä niin sitten pitää tehdä muuta. Jos on sovittu että pyritään elämään sopisoinnussa raamatun periaatteiden mukaan ja karttamaan syntiä niin mitä siitäkin tulee jos jokainen alkaisi sooloilemaan ja elämään miten huvittaa. Sillä toiminnalla ei olisi enää mitään merkistystä ja se olisi sitten sama olla uskomatta edes koko asiaan.
"Mikä voisi olla narsistiselle jehovantodistajalle kauheampaa, kuin ettei saisikaan nauttia mainiosta itsestään ikuisesti."
Toi oli hyvä!!
Ilman muuta ko. yhteisössä on erilaisia ihmisiä. Seurakunnissa on eroja myös paikkakunnittain.
Itse olen jt-perheestä, jossa toteutettiin täydellinen hylkääminen, kun minut erotettiin 13-vuotiaana. Muutin sen jälkeen nuorisokotiin. Nyt olen 30-vuotias, enkä enää miellä että minulla olisi vanhempia, vaikka he elävätkin. En odota että he olisivat kanssani tekemisissä. En minäkään halua olla heidän kanssa tekemisissä. Kartan jt:a ihan itse, minua ei siis tarvitse karttaa :o)
Ystäväni jt-perhe eri paikkakunnalla on taas tyystin erilainen. Heidän koko seurakuntansa on avomielisempi kuin minun lapsuuden seurakuntani. Erotettuihin perheenjäseniin pidetään edelleen yhteyttä ja rakastetaan ilman ongelmaa.
Eilisen ohjelman haastatellut tulevat näistä seurakunnista ja perheistä, jossa käytännöt ovat kovemmat.
Näin on. Jatkuva kasvun paikka
mielestä luopio voi olla lähellä Jumalaa, ei pidä mennä sanomaan kenestäkään mitään helvettituomiota, ihminen ei toista tuomitse, vaan Jumala meidät kaikki,siellä nähdään, miten häpeätkään Jumalan edessä kun hylkäämäsi ihminen on Herralle rakas.Jeesus käski rakastaa vihollistaan, jotkut hylkäävät perheenjäsenensä ja luulevat että Jeesus on nyt tyytyväinen. Minä olin muukalainen mutta te ette ottaneet Minua tykönne jne VIIMEINEN TUOMIO.......
käytännöt voivat vaihdella. Älä viitsi jankata kanssani. Huomaatko juuri mitä teet? Et kunnioita toisten näkemyksiä ja kokemuksia.
T. se 13-vuotiaana erotettu
Itse olen jt-perheestä, jossa toteutettiin täydellinen hylkääminen, kun minut erotettiin 13-vuotiaana.
täydellisesti? Vaikka miten hankala 13 vee olisi, ja juuri silloinhan nimenomaan ei saa hylätä jos lapsen elämässä on vaikeuksia!
T. se 13-vuotiaana erotettu
säännöt ovat tasan samat joka seurakunnassa. Joka maassa.
Siitäkö tämä kaikki johtuu?
Kaikille todistajille ja todistajahenkisille suosittelen lämpimästi pieniä Raamatun alkukielien oppitunteja. Tuolloin avautuu mm. se, onko Uuden Maailman käännös (=todistajilla käytössään oleva käännös) todella SE Raamattu, johon meidän pitäisi turvata.
Esimerkiksi Johanneksen evankeliumin 1:1 on käännetty UM:n käännöksessä siten, että se tukee jt-oppeja. Jaehan kuuluu näin:
"Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala."
Tuossahan sanotaan selvästi, että Jumala = Jeesus. UM:n käännöksessä tuo viimeinen "Jumala" -sana on kuitenkin kirjoitettu pienellä. Raamattu ei kuitenkaan opeta, että on isoja Jumalia ja pieniä jumalia, on VAIN YKSI.
Jos jt:t uskoisivat kolmiyhteyteen, ehkä myös syntien anteeksiantaminen olisi selviö.
t. aikanaan 7 vuotta todistajien kanssa Raamattua tutkistellut
Yhtään positiivista ohjelmaa en muista esim. JT:istä nähneeni.
Miksi ei ole ihmisiä, jotka haluaa tehdä positiviisia ohjelmia uskonnosta?
Toisaalta, mistä tahansa kamaluudesta saa halutessaan positiviisen ohjelman. Eri asia kuka sellaisen suostuu tekemään muut kuin asianomaiset itse.
hirveän kielteisiä uskontoja kohtaan. Yhtään positiivista ohjelmaa en muista esim. JT:istä nähneeni. Vaihtoehtoja on nähdäkseni kaksi: a) uskonnot ovat /ceestä. b) media on puolueellinen. Veikkaisin vaihtoehtoa b, koska eihän näissä uskonnoissa olisi yhtään jäsentä jos suurin osa jäsenistä ei pitäisi hommaa jollain tavalla hyvänä. Vaikeinta minun on ymmärtää sitä, että suomalaisista 80 prosenttia kuuluu ev.lut.-kirkkoon, ja siitäkään ei puhuta yleensä muuta kuin pahaa. Miksi ihmiset silti kuuluvat kirkkoon, vaikka pitävät hommaa ilmeisesti ihan hulluna ja kärsimystä aiheuttavanakin vielä?
kyllä mielenkiintoista nähdä ne positiiviset uskonto-ohjelmat. Eikö lestoista ole joskus tehtykin- ja siinä muistaakseni kyllä tuli hienosti esiin se kuinka suuri perhe toimii hyvin ja on rikkaus lapsille, tOisenlaisiakin tarinoita varmasti on.
Mut ihmisethän haluaa kuulua johonkin, missä jokin heidän tarpeensa tyydyttyy. Voi vaan miettiä mitä tarpeita joku pervo uskovaisneuvosto palvelee. Ajattelen myös niin että monesti ihminen joko uskaltaa ajatella itse ja ottaa vastuun elämästään- ja silloin harvoin kuuluu mihinkään tiukkaan yhteisöön- tai sitten ihmisellä on paljon pelkoja ja hänen on helpompi olla jossakin jossa joku ajattelee hänen puolestaan- hänelle riittää kunhan noudattaa sääntöjä. Katsokaas muutama sotadokkari- ihminen jonka vakaumus on itse ajattelematta noudattaa sääntöjä- saavuttaa semmoiset demoniset mittasuhteet ettei sitä voi ymmärtää. Ja luulee vielä toimivasna oikein kun kerran kiltisti tekee mitä käsketään ja johtaja taputtaa päähän. Siksi se ettei AJATTELE ITSE on hyvin vaarallista.
koska ihan se tavallinen Raamattu tekee aika selväksi, että Jumala ja Jeesus eivät olleet sama henkilö. Miten esim. yksi voi muuten puhua toiselle? Ellei siis ota toisen muotoa, ja tämä menee jo yli meikäläisen hilseen.
ja rajoita ihmisten kaveripiiriä, suhteita kirkosta eronneisiin sukulaisiin ym. Kirkossakin on huonoja puolia, mutta verrattuna lahkoihin ei puhuta lainkaan samasta asiasta.
vaikka Hitlerin natsi-Saksasta. Hitler, vaikka olikin mielisairas, onnistui kuitenkin luomaan työpaikkoja saksalaisille. Heillä oli mahtava yhteisö, jossa jalorotuisia kohdeltiin kuin kuninkaita. Toisin ajattelijat ja väärän väriset joutuivat sitten kaasutettavaksi.
Ai niin, anteeksi. Piti etsiä niitä positiivisia puolia.
1. Moos 1:26 (Jumala puhuu) "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme..." - - Onko Jumalalla persoonallisuushäiriö, keneen MEIHIN hän viittaa? Jos Jeesus on ollut olemassa alusta lähtien, niin häntä ei ole luotu. Ja ainoa, ketä EI ole luotu, on Jumala. Alussa oli Sana...ja Sana oli Jumala.
Jeesus on Jumala(a), joka on tullut lihaksi. Tullessaan lihaksi hän sai ihmisen heikkoudet. (Room 1:3)
Fil. 1:19 puhuu Jeesuksen Kristuksen Hengestä. Ei Pyhiä Henkiä ollut montaa, oli vain yksi.
hommassa ei voi olla vikaa. Niinpä, mietitäänpä kuinka moni on naimisissa vaikkapa vaimonhakkaajan kanssa. Jos se olisi kamalaa, eihän kukaan niin tekisi, eihän?
miksi siitä ei ole telkkarissa ikinä myötämielisesti suhtautuvia dokkareita. Asiahan on kansalle ilmeisesti tärkeä. Itse en kuulu mihinkään kirkkoon, mutta minua kiinnostaisi mikä siinä kirkossa niin hienoa on, että melkein koko kansa siihen kuuluu. Samoin minua kiinnostaisi paljon enemmän saada tietää mikä Jehovan todistajissa on niin hienoa, että todistajat siihen kuuluvat.
Ja tätä taustaa vasten en pitäisi myöskään huonona ideana tehdä dokumenttia siitä, mikä natsi-Saksassa oli hienoa, koska kyllä kai siinä jotain hyvääkin piti olla, että ihmiset sitä kannattivat.
hommassa ei voi olla vikaa. Niinpä, mietitäänpä kuinka moni on naimisissa vaikkapa vaimonhakkaajan kanssa. Jos se olisi kamalaa, eihän kukaan niin tekisi, eihän?
Kirkosta on aika paljon yksinkertaisempaa erota kuin aviopuolisosta, jos et ole sattunut huomaamaan. Siksi ihmettelin miksi ihmiset eivät eroa kirkosta jos se kerran on läpimätä.
Ja itse en siis kuulu mihinkään kirkkoon.
mihin näillä tässäkin ketjussa esiintyvillä arvoilla päästään. Olivat reippaita ja ahkeria ja uskollisia, eivät tyytyneet vain poistamaan luopioita silmistään vaan ampuivat, polttivat, kaasuttivat ja jauhoivat maan tomuksi kaikki vääräuskoiset. Toki katsomani dokkarin tekijät ovat voineet juksata ja keksiä ja kuvamanipuloida kaiken sen; kuinka perheet riisuttiin alasti kuopan reunalle, sylivauvat nostettiin ensin ylös että heihin osuttiin sitten vasta luoti vanhemmille. Samaan kuoppaan tyrkättiin kaikki- kokonaiset suvut, kylät, sukutarinat
miksi ihmiset eivät eroa kirkosta jos se kerran on läpimätä.
Kuten joku tuolla osuvasti kirjoitti, ev-lut-kirkossa ei järjestetä kuulusteluja eikä kirkosta eronnutta eroteta täysin perheestään jne. Lisäksi ev-lut tarjoaa tuttuja rituaaleja, joista ihmiset pitävät. Ne ovat helpompia siirtymäriitettejä kuin keksiä pyörä joka kerta uudestaan.
Ketään aidosti katuvaa synnintekijää ei eroteta ja katuvat erotetut pääsevät takaisin seurakuntaan.
Luopiot ovat katumattomia ja tietoisesti valintansa tehneitä aktiivisia vastustajia , jotka pyörittävät omaa yhteisöään mm. netissä.