Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TK väittää, että mulla on kaksi lasta

Vierailija
10.01.2011 |

Tämä on jo huippu! Kävin eilen Helsingissä xxx Terveysasemalla päivystyksessä pitkään jatkuneen flunssan takia. Edellisen kerran kävin noin kuukausi sitten asennuttamassa kierukan. En tiedä, mitä on oikein tapahtunut, mutta tämä omalääkärini (joka tosin on vaihtunut 2 krt viimeisen kahden vuoden aikana) luki papereitaan ja kysyi että onko LAPSET säästyneet flunssalta, johon sanoin että kyllä parivuotias tyttömme on ollut vähän nuhassa muttei muuta. Tähän lääkäri: Entäs se ALLE VUODEN IKÄINEN? Olin että mitä häh, ei meillä ole kuin se kaksivuotias tyttö, ei muita lapsia. Sitten tämä nainen tankkasi papereistaan "mutta täällä lukee että kaksivuotias ja puolivuotias tytär perheessä".

Toistin toisen kerran, että meillä on todellakin vain yksi lapsi, ja että miten voi olla mahdollista, että siellä papereissa on maininnat kahdesta lapsesta?

Lääkäri kohautteli vain olkiaan ja sanoi että "niin, siinä vaiheessa kun kirjoitetaan tietoja puhtaaksi on konekirjoittaja voinut tehdä virheen".

Noh, käynti oli loppumassa ja sain reseptin ja marssin ulos. Jälkikäteen vain alkoi hirvittää, että noinko helposti tulee tuon mittaluokan virheitä? Ja vieläkö on tosiaan joitain "konekirjoittajia" jotka kirjoittavat lääkärin merkinnät puhtaaksi? Eihän nykyään käytetä enää mitään sanelimiakaan? Tosin tämä kyseinen lääkäri ei tee mitään merkintöjä tietokoneelle vaan kirjoittaa kaikki käsin ruutupaperille ja on lisäksi ulkomaalaisperäinen...

Mutta näinpä helposti tulee jos jonkinlaisia virheitä potilastietoihin! Ajattelikin tällä viikolla pyytää kaikki potilastietoni oikoluettavaksi, jotta voin korjata mahddolliset muut virheet!

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siinä jälkiä peitellä, vaan korjataan saneluvirheitä, yleensä kiireestä johtuvia..esim sanellut 46v mies kun pitäisi olla 46v nainen

Vierailija
22/32 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erään ihan harmittoman verikokeen jälkeen, kun lääkäri oli lukenut toisen potilaan tiedot. No siinä sitten tuhlattiin hieman kuntamme rahoja, kun täysin tervettä parikymppistä tutkittiin vimpan päälle sydämestä yms. Lääkäri oli tulkinnut jonkun 68v. sydänsairaan ja maksavaivaisen miehen testituloksia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siinä jälkiä peitellä, vaan korjataan saneluvirheitä, yleensä kiireestä johtuvia..esim sanellut 46v mies kun pitäisi olla 46v nainen

EI saa korjata niin, että alkuperäinen teksti ei jää luettavaksi. Ihan lakiin perustuva juttu ja sekä henkilökunnan että potilaan oikeusturvan kannalta välttämätöntä. Jestas mitä jurpoja taas inttämässä täällä.

Vierailija
24/32 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pösilö oli kirjoittanut pojan henkilötunnuksen väärin. A:n kohdalla oli viiva. Röntgenhoitaja katsoi kummastuneena poikaani ja sanoi: "ai että tämmöinen 102 vuotias"!

Vierailija
25/32 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joskus olen kuitattuani tekstini välittömästi huomannut virheen ja korjannut sen ja korjaukset eivät jääneet näkyviin. Jos joskus myöhemmin muuttaa tekstiä niin sitten jää näkyviin että tekstiä on muutettu ja tarvittaessa voi kaivaa esiin sen alkuperäisen.

Vierailija
26/32 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI saa korjata niin, että alkuperäinen teksti ei jää luettavaksi. Ihan lakiin perustuva juttu ja sekä henkilökunnan että potilaan oikeusturvan kannalta välttämätöntä. Jestas mitä jurpoja taas inttämässä täällä.

että sellainen jurpo :))

Vierailija
27/32 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itse teen niin, ja sairaskertomusjärjestelmä sen sallii. Kyseessä siis lähinnä kirjoitusvirheiden korjauksia tai jonkin unohtuneen asian lisäys. Itse tosin kirjoitankin lausuntoni, en käytä sanelua.

Vierailija
28/32 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin papereissa lukee, että on ollut migreeni 10-vuotiaasta asti, vaikka sanoin lääkärille, että migreeni on ollut 10 vuotta. Virhe on korjattu, mutta silti saan aina selittää asian uudestaan.

Toinen vastaava juttu kävi lastenvalvojan luona. Tämän käyttämä järjestelmä väitti, että asun yhä exäni luona, vaikka olimme eronneet 3 vuotta aiemmin ja asuneet erillämme 4 vuotta. Ja ihan viralliset osoitteenmuutokset oli tehty ja myös käyty lastenvalvojan luona aiemmin. Lastenvalvoja ei suostunut muuttamaan papereihinsa osoitetietoja, koska hänen järjestelmänsä mukaan asumme samassa osoitteessa...

Vierailija
29/32 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mun tiedoissa oli merkintä keskenmenosta. En ole siis koskaan saannut keskenmenoa.

Hammaslääkärissä tiedot mun hampaista oli hyvin puutteelliset. Puuttui mm. tieto puuttuvasta hampaasta, jota siis minulla ei koskaan ole ollut. Muitakin merkittäviä puutteita löytyi. Aikaisempina vuosina nämä tiedot ovat kuitenkin olleet ihan kunnossa. Hyvin outoa.

Vierailija
30/32 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärissä tiedot mun hampaista oli hyvin puutteelliset. Puuttui mm. tieto puuttuvasta hampaasta, jota siis minulla ei koskaan ole ollut. Muitakin merkittäviä puutteita löytyi. Aikaisempina vuosina nämä tiedot ovat kuitenkin olleet ihan kunnossa. Hyvin outoa.

Kun hammastiedoissa oli vikaa :( No korvauksista taistellaan edelleen...

Vierailija
31/32 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi todella pysyvät tekstit.

Nyt kun taistellaan kaatuvien ohjelmien kanssa, niin odotan päivää kun joltakin häviävät kaikki tiedot...joka päivä jotakin häikkää näiden kanssa..

Vierailija
32/32 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni lapsen kaikki sairaalatutkimus tulokset vieraan lapsen tietoihin. Monta kertaa ihmettelin kun kyselin neuvolasta tuloksia, niin ei kuulemma ollut tullut ja sitten kerran neuvolantäti sanoikin että "HUPS, teidän tiedot olivat menneet väärälle lapselle."

Tosi luotettavaa enää, ties mitä muita tietoja on sitten mennyt väärin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi