Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako näin tehdä (aurauksesta kyse)?

Vierailija
10.01.2011 |

Muutimme viime kesänä omakotitaloon taajaman laitamille. Koko talven jalkakäytävän lumet on aurattu meidän ajotien eteen. Mies on koko viikon reissussa, minä olen viimeisilläni raskaana eikä naapurikaan ole kotona. Este oli aurattu jo aamulla ja päivän aikana on jäätynyt kivikovaksi puoli metriä korkeaksi möykyksi. En saa sitä itse pois. Joudun siis pitämään autoa viikon jalkakäytävällä. Miten sitä sitten aurataan. Onko auramiehillä oikeasti oikeus tukkia ajotie? Ymmärrän jos lunta on vähän ja siitä pääsee ajamaan yli mutta puolen metrin kinos jäätynyttä tavaraa oli kyllä ihan käsittämätöntä.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 12:51"]

Siispä, AP, seuraavan kerran kun kuulet että aura-auto ajaa teidän liittymänne ohi tiellä, menet heti kolaamaan liittymäsi puhtaaksi. Jos pakkanen tulee ja jäädyttää kaiken, olet taas hukassa. Kyllä lumilapiolla voi edes pieni paakku kerrallaan siirtää aurattua lunta/jäätä vaikka onkin raskaana.

Terveisin Viime Talvena Samassa Tilanteessa

[/quote]

ei se enää oo raskaana (tai korkeintaan on TAAS raskaana)... kiva kun melkein 2 vuotta vanhoihin ketjuihin annetaan vielä ap:lle kovastikin ohjeita.

Vierailija
62/84 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2011 klo 16:51"]omakotitalojen ajotien edustoja aurauskinoksista, vaan se kuuluu ihan ok-talojen omistajille itselleen.

Minun mieheni ei muuten lähtenyt viikon reissuille silloin, kun itse olin viimeisilläni raskaana.

[/quote]

No onpa sulla hieno mies. Minun mies ei voi olla viikkoa töistä poissa vaikka olenkin raskaana t. Ei ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ämmien pitää aina heittäytyä avuttomiksi? Raskaanaollessa tuo taipumus vielä kasvaa potenssiin sata.

Vierailija
64/84 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 20:40"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 16:44"]

Jos kodistanne tuleva tie liittyy suoraan yleiselle tielle, jota auraa aura-auto, niin liittymäänne tulee aina aurauksen yhteydessä väkisinkin lunta. Itse sain tästä kuulla monesti, kun vielä tein aurahommia. Yleensä aina taajamissa ja myös sellaisilla alueilla, joissa tuiskasi ja lunta oli paljon. Liittymiä on mahdotonta puhdistaa jo pelkästään sen takia, että siihen menisi tuhottomasti aikaa ja liikenne kärsisi. Se olisi kertakaikkiaan mahdotonta.

J-P

[/quote]

Paskat vehkeet ollu teidän talossa. Sitä lunta ei ole pakko purkaa aurasta jatkuvasti vaan voidaan tehdä "tulppa" jonka avulla purun saa kyllä keskeytettyä sen liittymän ajaksi. Kysymys on mielestäni lähinnä viitsimisestä. Ei sen auraajan sieltä hytistä pois tarvitse tulla kunhan käytetään hieman aivoja.

[/quote

Ei vaan onnistu mitenkään. Vauhtiakin pitää olla jonkun verran, että vallia ei alkaisi kertymään.  Ei semmosta auraa k-autoon olekkaan joka toimii niksnaks 60 vauhdissa niin, että se välillä keräisi eteensä ja sitten purkaisi. Auraus menisi vaikean mahdottomaksi. Joka vuosi tämä sama keskustelu jatkuu. Menkää ihmiset auttamaan sellaisia ihmisiä, jotka tiedätte apua tarvitsevan.

J-P

Vierailija
65/84 |
12.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän homma kolata oman pihan edustalta lumet pois T: Kohtalontoveri

Velvollisuus perustuu...? Mihin?

Vierailija
66/84 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2011 klo 16:46"]

Muutimme viime kesänä omakotitaloon taajaman laitamille. Koko talven jalkakäytävän lumet on aurattu meidän ajotien eteen. Mies on koko viikon reissussa, minä olen viimeisilläni raskaana eikä naapurikaan ole kotona. Este oli aurattu jo aamulla ja päivän aikana on jäätynyt kivikovaksi puoli metriä korkeaksi möykyksi. En saa sitä itse pois. Joudun siis pitämään autoa viikon jalkakäytävällä. Miten sitä sitten aurataan. Onko auramiehillä oikeasti oikeus tukkia ajotie? Ymmärrän jos lunta on vähän ja siitä pääsee ajamaan yli mutta puolen metrin kinos jäätynyttä tavaraa oli kyllä ihan käsittämätöntä.

Kyllä moinen v...ttaa. Oen viestiny Suna Kymäläiselle eduskuntaan lakivaliokunnalle, että tämän auraterrorismin on loputtava.Kyseessä on laki tontinomistajan velvollisuuksista.Lukekaa ja riemastukaa. Myös postilaitos on pakottanut tontinomistajat tekemään lumitöitä postilaatikoiden edustoilta, ja tietenkin ilmaiseksi.

[/quote]

Vierailija
67/84 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen touhunnut lain kumoamisen puolesta jo jonkun aikaa. Nyt on aika ryhtyä porukalla toimeen kyseisen kiusan lopettamiseksi. Tuollainen teko, se on törkeyden huippu, onko edes luvallista.Olen kysynyt postilaitokselta, kun auraavat lumet laatikoiden eteen, millä oikeudella, eivät ole vastanneet.Imatran yh-rakennuttajat, hekään eivät vastaa liukkauden torjuntakysymykseen. Todella outoa.

Vierailija
68/84 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huomannut, nykyinen aura on hydraulisesti toimiva, Kääntyy vaikka solmuun, jos kuski vaan viitsii, mutta on helpompi olla viitsimättä.

Vierailija
69/84 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 16:08"]

Olen touhunnut lain kumoamisen puolesta jo jonkun aikaa. Nyt on aika ryhtyä porukalla toimeen kyseisen kiusan lopettamiseksi. Tuollainen teko, se on törkeyden huippu, onko edes luvallista.Olen kysynyt postilaitokselta, kun auraavat lumet laatikoiden eteen, millä oikeudella, eivät ole vastanneet.Imatran yh-rakennuttajat, hekään eivät vastaa liukkauden torjuntakysymykseen. Todella outoa.

[/quote]

Tänäänkö se postimies kävi auraamassa lumet postilaatikkoosi ja liukastuit? Kyllä moinen laki pitää tosiaan kumota.

Melko outoa tosiaan. Eiköhän nämä aloittajan vallit ole sulaneet jo moneen kertaan ja lapsikin taitaa olla nelivuotias.

Vierailija
70/84 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontin, kiinteistönomistaja laittakoon tietullin muille, ketkä kulkevat katuosuudella. 

Vierailija
71/84 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat nämä vähättelijät olla kerrostaloasukkeja.

Vierailija
72/84 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 16:25"]

Taitavat nämä vähättelijät olla kerrostaloasukkeja.

[/quote]

Luuletko ettei kerrostaloissa aurata piha-alueita ja kulkuväyliä? Totta kai aurataan, siitä vaan yleensä maksetaan jollekin huoltoyhtiölle. Silti kaupungin auraajat saattaa esim. aurata hemmetin lumivallit tuohon parkkipaikan ja kadun välille suuremman lumisateen jälkeen ja ongelma on parkkipaikalta lähtevälle autoilijalle just ja täsmälleen sama kuin omakotitalossakin. Joko ajat siitä vallista läpi/yli tai käyt potkimassa/lapioimassa siihen aukon. Tai sitten odotat että huoltoyhtiön auraajat tulee paikalle kun kerkiää ja siistii sen vallin pois samalla kun auraavat muunkin pihan.

Vierailija
73/84 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katulumet jäävät tontin ulkopuolelle, siis tonttiliittymään auratut, siis kaupungin maalle, silti tontinomistaja on velvoitettu ilmaiseksi tehtävään työhön. Onko tämä oikein? Laki on ehdottomasti kumottava.Samoin postilaatikoiden eteen aurattu lumivalli ei kuulu tontinomistajalle, vaan aurausurakoitsijalle.Kerrostaloasukit, maatkaa rauhassa, tämä ei ole teidän päänsärkynne.

Vierailija
74/84 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 16:34"]

Katulumet jäävät tontin ulkopuolelle, siis tonttiliittymään auratut, siis kaupungin maalle, silti tontinomistaja on velvoitettu ilmaiseksi tehtävään työhön. Onko tämä oikein? Laki on ehdottomasti kumottava.Samoin postilaatikoiden eteen aurattu lumivalli ei kuulu tontinomistajalle, vaan aurausurakoitsijalle.Kerrostaloasukit, maatkaa rauhassa, tämä ei ole teidän päänsärkynne.

[/quote]

Jos samantien sitten kielletään lumen sataminen.

Vierailija
75/84 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 08:41"]

Miksi pitäisi mennä auttamaan? Kukaaan ei rupea ilmaista työtä tekemään

[/quote]

Minä teen joka viikko ilmaista työtä useiden eri ihmisten hyväksi, koska saan iloa siitä, että toisille tulee hyvä mieli. Bonuksena se, että koska minut tunnetaan ystävällisenä ja auttavaisena ihmisenä, olen itsekin saanut apua sitä tarvitessani.

Vierailija
76/84 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mummoihmisellä on ongelma, sillä naapuri tyrkkää lumet kulkuväylältään minun pensasaitaa vasten. Nyt sitten kaupunki oli työntänyt lumia lisää niin että pensasaidasta oli toistakymmentä oksaa katkeillut. Se naapuri  oli leikannut ne katkenneet oksat vaikka minä sanoin tekeväni sen, koska laitan haavakohtiin vahaa. Naapurin tontti on täynnä kaikenlaisia rakennelmia ja lisäksi pari kuusta keskellä tonttia. Autoja on 4-5 osa kadun varrella. Neuvokaa, mitä teen. Tämä on toistunut useana vuotena peräkkäin.

Vierailija
77/84 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi fiksua aurata vähän keskemmälle liittymän kohdalla ja takaisin tullessa ottaa se kohta pois. Noin ennen tehtiin....!!👍👍

Vierailija
78/84 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei auraaja tule auttamaan vallin poistamisessa, kun tuntuu olevan niin auttamishaluinen, ja itseppä on sen lumivallin aurannut pihatien tukoksi.

No se teiden auraajan tekee vain niin, kuin hänen käsketty tehdä.

Noista kaikista on sopimukset ja ohjeet olemassa,

Jos teiden auraamis urakoitsijalle ei kuulu pitää auki pihaliittymää, ei hän niin myöskään tee.

Ja kuvitelkaa sitä aikamäärää, mikä siihen menisi: Pitkiä katuja suunnaton määrä kaupungeissa, joissa on suuri määrä omakotitaloja.

Ei silloin sujuisi valtavien lumimäärien auraaminen nopeasti, jos se aura pitäisi jatkuvasti nostaa ja laskea.

Tai palata sitten takaisin puhdistamaan ne pihaliittymät.

Näihin juttuihin pitää varautua kun omakotitalon hankkii, samoin kuin kiinteistöveroon ja muihin maksuihin.

Ei bussipysäkkien kohdalta ole niitä lumia mihinkään siirretty, kun se kävelytie bussipysäkin kohdalta aurataan.  

Siinä se lumi saattaa nököttää koko päivän, vasta seuraavanan päivänä on puhdas siisti bussipysäkki.

Vierailija
79/84 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla mummoihmisellä on ongelma, sillä naapuri tyrkkää lumet kulkuväylältään minun pensasaitaa vasten. Nyt sitten kaupunki oli työntänyt lumia lisää niin että pensasaidasta oli toistakymmentä oksaa katkeillut. Se naapuri  oli leikannut ne katkenneet oksat vaikka minä sanoin tekeväni sen, koska laitan haavakohtiin vahaa. Naapurin tontti on täynnä kaikenlaisia rakennelmia ja lisäksi pari kuusta keskellä tonttia. Autoja on 4-5 osa kadun varrella. Neuvokaa, mitä teen. Tämä on toistunut useana vuotena peräkkäin.

Älä laita vahaa. Ihan turhaa ja rahan tuhlausta. T. puutarhuri

Vierailija
80/84 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tällaista ruikuttamista. Jos ei itse kykene eikä ole varaa palkata apua, niin ei pidä muuttaa velkaiseen omakotitaloon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi