Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako näin tehdä (aurauksesta kyse)?

Vierailija
10.01.2011 |

Muutimme viime kesänä omakotitaloon taajaman laitamille. Koko talven jalkakäytävän lumet on aurattu meidän ajotien eteen. Mies on koko viikon reissussa, minä olen viimeisilläni raskaana eikä naapurikaan ole kotona. Este oli aurattu jo aamulla ja päivän aikana on jäätynyt kivikovaksi puoli metriä korkeaksi möykyksi. En saa sitä itse pois. Joudun siis pitämään autoa viikon jalkakäytävällä. Miten sitä sitten aurataan. Onko auramiehillä oikeasti oikeus tukkia ajotie? Ymmärrän jos lunta on vähän ja siitä pääsee ajamaan yli mutta puolen metrin kinos jäätynyttä tavaraa oli kyllä ihan käsittämätöntä.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuvat sellaisessa paikassa että 3 aura-autoa ajavat heidän risteyksen tukkoon. Suunnitteli lähettävänsä tiehallinnolle laskun.

Vierailija
22/84 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistomallinen kapea terä, niillä ensin paloiksi ja lumilapiolla, leveä terä, sitten nostella sivuun tai kolaan ja kuljettaa joko pihaan tai vastapäiselle penkalle. Raskaana ei kannata nostella tai rehkiä, jos lähitalon teinipoika tekisi homman 10-20 e/h?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä pks on pihojen portinpieliä vierivieressä ja vastapäätä toisiaan joten täällä ei vain auta auran suunnan vaihto eikä auraajilla ole sellaiseen edes aikaa. Tänä talvena on taas taisteltu lunta vastaan urakalla jokapuolella ja kunnilla ei vain ole varaa palkata niinpaljon auramiehiä ja kalustoa jotta joka tontin sisäänkäynti täällä saatais auki, puhumattakaan ihan teistä jne.

Vierailija
24/84 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omaan pihaansa kukin saa jättää sellaiset kinokset kuin haluaa. Silti esimerkiksi tontille johtavan kulkutien kunnossapitoon velvoittaa laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossapidosta.

-Siinä laissa muun muassa säädetään, mitä yleisiä alueita tontinomistajan on pidettävä lumettomana ja jäättömänä. Jos täytyy pitää omalta kohdalta katu puhtaana, niin ei siihen tietenkään saa kasata luntakaan."

Kokemuksen perusteella sanoin, että vastapäiselle tontille voi kolata lumet, mutta tämä on sitten naapurista kiinni. Jos siitä aura ottaa lumet toiseen suuntaan mennessä mukaansa niin asia on ok tai naapurikin voi kolata sinun penkkaan (ei oviaukon kohdalle). (24)

Vierailija
25/84 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meidän ihan kulkuaukko aurataan naapurin ojanpientareelle ja vastapäisen naapurin kulkuaukko meidän ojanpientareelle. Ja kun aura-auto käy auraamassa, niin ei tule niin isot vallit kulkuaukkoihin. Ja kun sitä lunta tulee, niin kolataan piha heti kun mahdollista, jotta homma ei tule kovin isoksi.

Ja voi sitä raskaana ollessa lumitöitä tehdä, tekee vaan vähän rauhallisemmalla otteella.

Vierailija
26/84 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli yhtenä talvena auran jäljiltä ihan tolkuttomia lohkareita, joita ei todellakaan jaksanut nostaa pois tai työntää. Olin kanssa raskaana tuolloin, joten jotain reilun sadan kilon könttejä ei paljon tehnyt mieli koittaa ähkiä.

Aura-auto osaa kyllä kääntää auraa ennen taloamme risteyksen kohdalla niin, ettei tavara putoa keskelle risteystä, ja samoin lähellä olevan junaradan kohdalla, mutta meidän talomme liittymän kohdalla ei. Tuolla kertaa suivaannuin, ja laitoin kuvan könteistä sähköpostilla kaupungin kunnossapitopäällikölle, ja kävivät korjaamassa jälkensä :) Eli rajansa kaikella...

Vierailija
27/84 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2011 klo 17:37"]

jäätynyt kasa aamulla pihatien edustalla. Rautalapio oli ainut, jolla sain pilkottua jääkokkareita pienemmäksi ja sitten vasta pystyin lapioida lumilapiolla pois. Ei ollu mikään helppo homma ja todella raskasta hommaa jopa minulle, joka päivittäin lumityöt meillä teen. Voin vain kuvitella raskausmahan kanssa olevan aika haasteellista. Että älkää nyt viitsikö avuttomaksi haukkua ap:tä! Ei sen jäisen lumimassan lapioiminen ole oikeasti mitään herkkua.

Vai pitäisikö kuskin nousta autostaan, ottaa lapio kouraan ja lapioida nämä lumet pois ihmisten pihateiden edestä, aina kun on aurannut jonkun tieosuuden? Tuskinpa vaan tekisivät sillä palkalla, minkä saavat siitä auraamisesta :DD

Niin eipä siihen tarvittaisi kuin pala rautaa,tappiainesta,hydraulisylinteri,letkua,kolmitieventiili,parikaapelia sekä nappi. Siihen ei todellakaan tarvita kummasta tulppaa että saadaan pidettyä liittymät puhtaana kunhan vain auraajat viitsisivät.

Vierailija
28/84 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kodistanne tuleva tie liittyy suoraan yleiselle tielle, jota auraa aura-auto, niin liittymäänne tulee aina aurauksen yhteydessä väkisinkin lunta. Itse sain tästä kuulla monesti, kun vielä tein aurahommia. Yleensä aina taajamissa ja myös sellaisilla alueilla, joissa tuiskasi ja lunta oli paljon. Liittymiä on mahdotonta puhdistaa jo pelkästään sen takia, että siihen menisi tuhottomasti aikaa ja liikenne kärsisi. Se olisi kertakaikkiaan mahdotonta.

J-P

Vierailija
29/84 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi yksinkertaista ottaa yhteys johonkin traktori- tai konemieheen, jolla on aurausvehkeet, ja tilata hänet putsaamaan liittymä aina aurauksen jälkeen. Tietysti se maksaa jonkin verran, mutta eipä tarvitse repiä omaa selkää kappaleiksi.

Vierailija
30/84 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 16:44"]

Jos kodistanne tuleva tie liittyy suoraan yleiselle tielle, jota auraa aura-auto, niin liittymäänne tulee aina aurauksen yhteydessä väkisinkin lunta. Itse sain tästä kuulla monesti, kun vielä tein aurahommia. Yleensä aina taajamissa ja myös sellaisilla alueilla, joissa tuiskasi ja lunta oli paljon. Liittymiä on mahdotonta puhdistaa jo pelkästään sen takia, että siihen menisi tuhottomasti aikaa ja liikenne kärsisi. Se olisi kertakaikkiaan mahdotonta.

J-P

[/quote]

Paskat vehkeet ollu teidän talossa. Sitä lunta ei ole pakko purkaa aurasta jatkuvasti vaan voidaan tehdä "tulppa" jonka avulla purun saa kyllä keskeytettyä sen liittymän ajaksi. Kysymys on mielestäni lähinnä viitsimisestä. Ei sen auraajan sieltä hytistä pois tarvitse tulla kunhan käytetään hieman aivoja.

Vierailija
31/84 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2011 klo 16:46"]

Muutimme viime kesänä omakotitaloon taajaman laitamille. Koko talven jalkakäytävän lumet on aurattu meidän ajotien eteen. Mies on koko viikon reissussa, minä olen viimeisilläni raskaana eikä naapurikaan ole kotona. Este oli aurattu jo aamulla ja päivän aikana on jäätynyt kivikovaksi puoli metriä korkeaksi möykyksi. En saa sitä itse pois. Joudun siis pitämään autoa viikon jalkakäytävällä. Miten sitä sitten aurataan. Onko auramiehillä oikeasti oikeus tukkia ajotie? Ymmärrän jos lunta on vähän ja siitä pääsee ajamaan yli mutta puolen metrin kinos jäätynyttä tavaraa oli kyllä ihan käsittämätöntä.

[/quote]

Auramiehellä on velvollisuus tunkea lumet sinne missä ne on. Teidän velvollisuus on hankkiutua eroon lumesta.

Vierailija
32/84 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2011 klo 16:49"]

kiinteistön omistajan pitää huolehtia liittymän suut puhtaiksi. Harmi, että sinulla on nyt tuollainen tilanne, se penkka on varmaan mahdoton sinun saada pois. Olisko naapuria auttamaan?

[/quote]

Ei ole naapurin ongelma. On täysin järjetöntä että kaupunki saa tunkea autotien lumet toisen tontille. Pitäisi olla heidän vastuulla hankkiutua eroon lumesta

Vierailija
33/84 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2011 klo 16:49"]

ne tulee siihen oman tieaukon kohdalle. Idioottiko olet vai etkö ole omakotitalossa koskaan asunut?????

[/quote]

Pitäisi olla kaupugin velvollisuus hankkiutua lumesta eroon. Ei yksityisetkään ihmiset saa tunkea lumiaan toisten tontille

Vierailija
34/84 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2011 klo 17:03"]

voi tulla hätiin tai joku muu sukulainen/ ystävä?

[/quote]

Miksi pitäisi? Eivät he ole AP:n orjia

Vierailija
35/84 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2011 klo 16:51"]

omakotitalojen ajotien edustoja aurauskinoksista, vaan se kuuluu ihan ok-talojen omistajille itselleen.

Minun mieheni ei muuten lähtenyt viikon reissuille silloin, kun itse olin viimeisilläni raskaana.

[/quote]

Miksi auraajilla on oikeus aurata lumet toisten tontille?

Vierailija
36/84 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2011 klo 17:23"]

Lumivalli nousee sitten talojen ajoteiden eteen, se lumi pitää asukkaitten itse kuskata siitä pois.
Tämä on kyllä mun mielestä ihan normaali käytäntö ja järjellä ajatellen kohtuullista.
Kauanko luulisit yhden tien auraamisen kestävän, jos aurausautojen kuljettajien tosiaan pitäisi putsata aurausvallit talojen teidenkin edestä?

[/quote]

Eikö se ole aurausauton ongelma? Millä moraalisella perusteella voit aurata lumet toisten tontille ja sitten heidän vastuulla on hankkiutua lumesta eroon?

Vierailija
37/84 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2011 klo 17:30"]

Miten ihmeessä sen aura-auton sitten pitäisi aurata?

[/quote]

Viedä lumet pois. On täysin moraalitonta että autotien lumet aurataan toisten tontille. Sen ymmärrän että jokainen hoitaa tonttinsa mutta miksi se ei koske kaupunkia?

Vierailija
38/84 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2011 klo 17:34"]

ja kerro että ottavat auraajaan yhteyttä, ambulanssilla ja muulla pelastuskalustolla pitää olla esteetön pääsy.

Ei niitä lumia ihan mihin vaan saa ajaa.

[/quote]

Ikävä kyllä saa. Aurausauto saa ajaa lumet toisen tontille ja se on tontinomistajan vastuulla hankkiutua eroon lumesta

Vierailija
39/84 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2011 klo 17:40"]

pistomallinen kapea terä, niillä ensin paloiksi ja lumilapiolla, leveä terä, sitten nostella sivuun tai kolaan ja kuljettaa joko pihaan tai vastapäiselle penkalle. Raskaana ei kannata nostella tai rehkiä, jos lähitalon teinipoika tekisi homman 10-20 e/h?

[/quote]

Rupea nyt teetättämään työsopimuksia ja maksamaan veroja lumenlapioimisesta

Vierailija
40/84 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2011 klo 17:17"]

Tuollaista vallia ei tulisi jos aura-auto muuttaisi pikkuisen ajolinjaansa mutta jos näin saa tehdä niin miksipä hän vaivautuisi.

[/quote]

Sittenhän se olisi keskellä ajotietä? Parempihan se siinä sivussa on, ei kuski ole tiennyt keitä siinä asuu ja missä kunnossa. Aura kun lunta lykkää, niin johonki se lumi joutuu meneen auran tieltä, ei se auran eteen keräänny ellei kyseessä ole venäläinen aurausauto joka kerää kaiken lumen samantien mukaansa.

Itse asuin kerrostalossa, missä mulla oli oma ovi. Noh, yks kerta yöllä oli ollut suojaa ja aamulla taas pakkasta ja jäätä oli kasaantunut siihen mun oven taakse etten päässyt sieltä ulos. 

En voinut lähteä töihin vaan jouduin odottamaan iltapäivään että sisko tuli petkeleen kanssa hakkaan jäätä siitä pois. Noin kävi kaks kertaa ennenkuin muutin siitä pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi