Mistä rahaa?
Kun loppukuusta olisi käytettävissä huimat 0 euroa?!?
auttakaa.
Kommentit (43)
Siinä on se kysymys mitä kannattaa miettiä kun raha-asioita pohtii. Mitkä ovat käytettävissä olevat tulot ja mistä se miinuspuoli eli menot koostuu? Jos tuloja ei pysty kasvattamaan, on tingittävä menoista. Jos tulot eivät ole liian suuret, olette oikeutettuja toimeentulotukeen sossusta ja esim. kelasta asumistukeen.
vaan tee asialle jotain.. ekana menet sossuun.. sen jälkeen (jos kuulut kirkkoon) niin menet diakonissan luo... saat varmasti jotain ruokakuponkeja lähikauppaasi... jos asut pk-seudulla niin ainaki hesassa, espoossa ja vantaalla on LEIPÄJONOJA mistä saa safkaa kassitolkulla jos ei oo nirso. t. 3 lapsen äiti hoitovapaalla tulot lapsilisillä 660e käteen ja mies opiskelija 700e/kk. Onhan se vittumaista kun kauppaan mennään laskimen kanssa. ja aina ostetaan se sika-nauta jauheliha. Mut parempaa odotellessa...
turhaan taas täältä mitään kysyn kun ei kukaan tajua kumminkaan. MISTÄ mä säästän kun kaikki rahat aina menee mitkä tulee? Ja ei, emme osta mitään turhaa. Vaatteita olen viimeeks saanut varmaan viime kesänä. Edelleen kun ei ole mitään mistä säästää niin mistä sitä sitten säästää, kertokaapas arvon mammat se minulle kun mun järkeen se ei mahdu!?!
ap
Oma vikasi, mitäs otit pienituloisen ukon.
laske paljonko kulut ovat kuukaudessa. vuokra, ruoka, vaipat, puhelin, netti, lainat ym. pakolliset. ne maksat heti pois kun lapsilisät ja palkka tulee. jos jää jotain yli, niin hymyile. pääasia että saat maksettua joka kuukausi nuo pakolliset jutut. Ei se ole vaikeaa. Mitään, ei yhtään mitään, ei saa ostaa ennen kuin pakolliset jutut on maksettu!
Miehellä mukamas liian hyvät tulot.
Ruokaa meillä on onneksi pakastin täynnä. Mutta muut tarvikkeet mitä kaupasta tarvii. Tosin voidaanahan me juoda vaan vettä maidon sijaan ja toki voin leipoa sämpylät itse.
Tarvitsee varmaan kysyä vanhemmilta hieman lainaa jotta lapset saavat maitoa. :)
ap
vaan tee asialle jotain.. ekana menet sossuun.. sen jälkeen (jos kuulut kirkkoon) niin menet diakonissan luo... saat varmasti jotain ruokakuponkeja lähikauppaasi... jos asut pk-seudulla niin ainaki hesassa, espoossa ja vantaalla on LEIPÄJONOJA mistä saa safkaa kassitolkulla jos ei oo nirso. t. 3 lapsen äiti hoitovapaalla tulot lapsilisillä 660e käteen ja mies opiskelija 700e/kk. Onhan se vittumaista kun kauppaan mennään laskimen kanssa. ja aina ostetaan se sika-nauta jauheliha. Mut parempaa odotellessa...
Ruokaa meillä on onneksi pakastin täynnä. Mutta muut tarvikkeet mitä kaupasta tarvii. Tosin voidaanahan me juoda vaan vettä maidon sijaan ja toki voin leipoa sämpylät itse.
Tarvitsee varmaan kysyä vanhemmilta hieman lainaa jotta lapset saavat maitoa. :)ap
nyt vaan järkeistätte hankintojanne.
kertokaapas arvon mammat se minulle kun mun järkeen se ei mahdu!?!
Seuraa menojasi. Pohdi mistä sellaisesta kuluerästä jonka koet pakolliseksi, pystyisit säästämään jos tekisit muutoksia elämässä (esimerkiksi muuttaisit). Jos teillä jää aivan liian vähän rahaa elämiseen niin saatat olla oikeutettu joihinkin Kelan tai sossun tukiin. Hyödynnä myös kirkkojen/hyväntekeväisyysjärjestöjen ruokajonot.
Sitten muistin, että tililtä menee suoravelotuksena vielä rahaa. Ja kas kummaa sieltä puuttuu 3 euroa!! En ikinä muista tuota suoravelotusta :(
Tarvitsee varmaan soitella eri paikkoihin ja pyytää lisää maksuaikaa.
Ja ei, mitään ei olla ostettu ennen kuin ollaan laskut maksettu.
ap
laske paljonko kulut ovat kuukaudessa. vuokra, ruoka, vaipat, puhelin, netti, lainat ym. pakolliset. ne maksat heti pois kun lapsilisät ja palkka tulee. jos jää jotain yli, niin hymyile. pääasia että saat maksettua joka kuukausi nuo pakolliset jutut. Ei se ole vaikeaa. Mitään, ei yhtään mitään, ei saa ostaa ennen kuin pakolliset jutut on maksettu!
jos miehelläsi on sossunki mielestä liian isot tulot niin sit on teidän kulutuksessa jotain vikaa.... isyysrahakin on kuiteski melkeen palkan verran eli iihmettelen miten TEIDÄN RAHAT EI RIITÄ...
Eikä normaalisti yllärilaskuja tule.
Eihän täällä uskalla sanoa mitään kun tulee noin ikäviä vastauksia! Herramujee, tulin ihan eka kerran lukemaan ylipäätään mitään keskustelua tänne ja ensimmäisenä saa saissea niskaan joku onneton joka esitti ihan aiheellisen kysymyksen.
"Mee myymään tussua ja ota rikkaampi ukko", Todella upeita vastauksia, kyllä kannatti teilläkin kirjoittaa.
No, sainpahan makeet naurut :D
Eli sossun luukku on jo tarkistettu. Jos sieltä ei saa mitään, niin kyllä sitten hyvin todennäköisesti pitäisi tulla toimeen. Olen itse joskus nostanut sossusta toimeentulotukea ja voin sanoa että olin tiukoilla siitä huolimatta.
Vaikka se tätimäiseltä kuulostaakin, niin täällä on tullut hyviä neuvoja. Nyt vain talous tiukkaan syyniin, eli rahankäyttöä on suunniteltava ja elettävä sen mukaan mitä on, ettei näin käy toistuvasti joka kuukausi.
Ja totta kai kannattaa myös hyödyntää vanhemmat, kun ilmeisesti olette nuori pari. Auttanevat mielellään ja jos ovat yhtään niin kuin omani, ovat huolissaan siitä miten tulette toimeen. Älä ole liian ylpeä, kyllä apua voi ja pitää ottaa vastaan kun on sen tarve.
Tämä ja ensikuu on todella tiukkaa. Ellei mennä jopa miinukselle.
Muuten pärjätään suht hyvin. Kun tämä isyysloma sekoittaa pakkaa aika pahasti. Toivotaan, että kela maksaa mahd nopeasti isyysrahat.
Minun vanhemmat auttaa meitä paljon. He saavat halvalla ruokaa tehdasmyymälästä joten sen takia meillä on pakastin täynnä ruokaa.
Jos uskaltais pyytää hieman rahaa lainaan....
ap
Eli sossun luukku on jo tarkistettu. Jos sieltä ei saa mitään, niin kyllä sitten hyvin todennäköisesti pitäisi tulla toimeen. Olen itse joskus nostanut sossusta toimeentulotukea ja voin sanoa että olin tiukoilla siitä huolimatta.
Vaikka se tätimäiseltä kuulostaakin, niin täällä on tullut hyviä neuvoja. Nyt vain talous tiukkaan syyniin, eli rahankäyttöä on suunniteltava ja elettävä sen mukaan mitä on, ettei näin käy toistuvasti joka kuukausi.
Ja totta kai kannattaa myös hyödyntää vanhemmat, kun ilmeisesti olette nuori pari. Auttanevat mielellään ja jos ovat yhtään niin kuin omani, ovat huolissaan siitä miten tulette toimeen. Älä ole liian ylpeä, kyllä apua voi ja pitää ottaa vastaan kun on sen tarve.
Sellaista se välillä on, vaikka olisi isommatkin tulot. Joskus vain kasautuu yllättäviä menoja tai joku tulo jää saamatta. Vararaha auttaa, jos pystytte tulevaisuudessa sellaisen itsellenne kokoamaan. Sen idea on että vararahaan kosketaan vain ja ainoastaan hätätilanteessa, siitä ei kustanneta mitään sellaista jonka voi maksaa säästämällä. Tuollainen puskuriraha auttaa kummasti selviämään tilapäisistä kassavirtaongelmista.
Sinuna minä lainaisin vanhemmilta juuri sen verran millä tulette toimeen. Mutta älä vähättele sitä paljonko tarvitsette, ettei tarvitse olla heti perään pyytelemässä uudestaan.
Eihän teillä oikeastaan mikään katastrofitilanne edes ole. Minulla on joskus yksin eläessä ollut tilanne että ei ole yhtään rahaa ja jääkaappikin on tyhjä, eikä tietoa milloin tulee seuraavan kerran rahaa. Teillä on pakastin täynnä ruokaa. Hyödyntäkää ne. Ei muuta kuin tsemppiä. Ja onnea uudesta vauvasta!
aina ihmetyttää, kun ihmiset sanoo, että ei rahat turhuuteen mene, kun ne menee laskuihin. Onko ne joku luonnonvoima, jolle ei mitään voi? No tietty on vuokra, sähkö jne. joiden suuruuteen myös voi vaikuttaa, mutta kuinka monta pakollista laskua on? Ihan kuin niitä tulisi kymmeniä. Meille tulee tosi vähän laskuja ja jos tulee, tiedän sen etukäteen. Budjetoi ja seuraa menoja (kynä ja paperia -menetelmällä).
turhaan taas täältä mitään kysyn kun ei kukaan tajua kumminkaan. MISTÄ mä säästän kun kaikki rahat aina menee mitkä tulee? Ja ei, emme osta mitään turhaa. Vaatteita olen viimeeks saanut varmaan viime kesänä. Edelleen kun ei ole mitään mistä säästää niin mistä sitä sitten säästää, kertokaapas arvon mammat se minulle kun mun järkeen se ei mahdu!?! ap
Vauvan syntymä ja isyysloma oli ennakoitavissa. Miksi teitte lapsen jos teillä ei rahat riittäneet edes ennen lasta mihinkään? Kuvittelitteko että lapsi ei aiheuta yhtää kuluja.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseessi ette yhtään mistään. Jatkossa varmaan olette viisaampia ja säästätte eden 10% tuloistanne.
Miehellä mukamas liian hyvät tulot. Ruokaa meillä on onneksi pakastin täynnä. Mutta muut tarvikkeet mitä kaupasta tarvii. Tosin voidaanahan me juoda vaan vettä maidon sijaan ja toki voin leipoa sämpylät itse. Tarvitsee varmaan kysyä vanhemmilta hieman lainaa jotta lapset saavat maitoa. :) ap
Jos kelan ja sossun mukaan teillä on riittävät tulot, niin kyllä niistä silloin säästöökin saa pahan päivän varalle. Kasvakaapa nyt aikuiseksi.
Meille tulee
-sähkölasku
-vuokra
-vakuutukset (koti, auto, lapset)
-netti
Nyt, kun olen kotona, tulee lehtiä, kirjakerhon kirjoja ja lastenvaatteita. Mutta ne ei ole "laskuja", vaan ekstraa, johon nyt haluamme törsätä.
turhaan taas täältä mitään kysyn kun ei kukaan tajua kumminkaan. MISTÄ mä säästän kun kaikki rahat aina menee mitkä tulee? Ja ei, emme osta mitään turhaa. Vaatteita olen viimeeks saanut varmaan viime kesänä. Edelleen kun ei ole mitään mistä säästää niin mistä sitä sitten säästää, kertokaapas arvon mammat se minulle kun mun järkeen se ei mahdu!?!
ap