Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveellistä ja edullista ruokaa

Vierailija
09.01.2011 |

Silmäilin ihmeissäni muiden ketjujen tulikivenkatkuisia viestejä ruoan laadusta ja hinnasta.

Minusta terveellinen ruoka on hyvää, helppoa tehdä ja maukasta. Yksinkertaisia peruskikkoja ovat esim. suolan vähentäminen ja muiden mausteiden käyttäminen makua tuomaan. Kannattaa miettiä, mitä kasviksia mihinkin vuodenaikaan käyttää: esim. nyt sydäntalvella porkkana, kaali ja lanttu ovat hyviä tuoreena ja kypsennettynä. Liha kannattaa ostaa vähärasvaisena ja vähentää sen määrää ruoassa esim. kasviksia lisäämällä. Jauhelihakastikkeeseen sopii oikein hyvin selleri, porkkana ja sipulit, ja niitä käyttämällä voi vähentää lihan osuutta. Samoin linssi käy hyvin lihan sijasta. Ruoan kanssa ei aina tarvitse olla riisiä, perunaa tai pastaa - esim. uunijuurekset käyvät kastikkeen kanssa hyvin. Ruokakermat kannattaa unohtaa melkein täysin - niistä tulee vaan helposti tapa. Makua saa ruokiin paljon terveellisemmin ja halvemmin esim. tekemällä lihakastikkeen tomaattipohjaiseksi ja maustamalla yrtein.

Ne, joilla on säilytysmahdollisuus, voivat hyödyntää kesän edullista satoa tai kasvattaa ruokaa itse. Minulla on pakastin pullollaan korvasieniä, marjoja ja kasvissoseita keittojen pohjaksi. Itse tehdyt hillot maistuvat puuron kanssa.

Kauppaan kannattaa mennä listan kanssa ja maha täynnä. Kannattaa myös vertailla hintoja: ei ole sanottua, että iso pakkaus on edullisempi kuin pieni.

Kannattaa avata silmät vaihtoehdoille. Kaikki terveellinen ei ole kallista tai vaikeaa saavuttaa. Netissä on paljon ruokaohjeita.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi