Vauva-lehden juttu köyhästä ja rikkaasta perheestä
Tuntui jotenkin lähes koomiselta lukea sitä juttua köyhästä perheestä. Ei näy rahan puute ainakaan ulkonäössä.. ei kovin köyhä ihminen voi olla jos on varaa syödä itsensä tuohon kuntoon.. ei millään pahalla, mutta pisti vaan silmään.
Kommentit (199)
eli aika säästeliäästi minusta. Vauvaan ei mene paljon rahaa, he sanovat, ja niin kai se on.
Useassa viestissä valitellaan että jopa 4hengen perhe asuu 50m2 asunnossa! Sehän nyt on silkkaa idiotismia maksaa liian pienestä asunnosta aivan liian paljon. Hän on hyvä ja siirtyy kehä3 ulkopuolelle niin saa isomman asuunnon samalla rahalla (jopa halvemmalla). Muttakun työpaikka on helsingissä? Mitä sitten? Töitä on stadin ulkopuolellakin ja julkiset kulkee (kulkee miten kulkee). Asennevammaisuus aihuttaa suurimman osan ongelmista, niin raha kun muissakin huolissa.
Kun ne on tottuneet saamaan kaiken valmiina eteensä niin miks tehdä töitä minkään eteen? sen huomas tästä ketjusta myös.
Köyhät on köyhiä ja lihavia. Syy siihen on se että ne ei osaa käyttää rahaa oikein, sekin tuli selväksi kun tätä ketjua luki.
suunnaton viha köyhiä vastaan voisi olla peräisin..
Taitaa olla kyse ihan niin yksinkertaisesta asiasta kuin pelosta.
Jos pystyy vakaasti ajattelemaan, että jokainen köyhä on tahallaan sössinyt elämänsä, ja pysyy köyhänä vain koska itse niin haluaa ..niin voi kuvitella ettei köyhyys koskaan tule koskettamaan omaa elämää millään tavalla.
Toimeentulotukea emme saa koska tulomme ylittävät rajat. Niissä ei kuitenkaan huomioida konkurssivelkaa jota maksamme joka kuukausi. No se on tietysti ihan oman tyhmyyden syytä mutta se siitä.
Kuukaudessa jää käyttöön velkojen ja asumiskulujen ja sähkön jälkeen n. 1200e. Tästä maksetaan viisihenkisen perheen ruoka, yksi auto, polttoaineet, vaatteet, vesi, vakuutukset yms. Sen verran pröystäilemme että asumme omakotitalossa. Tosin vanhassa ja pienessä.
Vaatteet yritetään ensin löytää kirppareilta ja alennusmyynnistä, jos ei löydy, ostan normihinnalla. Kierrätetään sisaruksilla. Nyt olisi pakko ostaa suksen kun kuopukselle ei jäänyt isommilta ehjiä. Satasella saa suksipaketin, täällä ei ole kirppareita mistä löytyisi muuta kuin 80-luvun suksia.
Ruokakaupassa kävin tänään, rahaa meni 67e. Siinä viikon ruuat. Yksi täydennys on tehtävä keskiviikkona, tuoretta maitoa ja leipää. Kerran viikossa leivon itse leipää tai sämpylöitä. Emme käytä eineksi tai edes puolivalmiita ruokia. Ei ole varaa.
Yksi pehe on, olen lihava. En tupakoi enkä käytä alkoholia, mies juo muutaman oluen silloin tällöin. Hän on normaalipainoinen jopa hoikka.
Jonkinlaisen julkisivun yritän säilyttää ainakin uusien tuttavuuksien kohdalla. Omat ystävät tietää tilanteemme. Emme halua leimautua köyhiksi. Syyn löytää kun lukee tämän ketjun läpi.
Näiden 'tyhmien läskien pienituloisten' mollaajien logiikka on niin pöljää, että jos he kuvittelevat kuuluvansa 'parhaaseen kansanosaan', niin huh.
Jos tulot ovat pienet, ne ovat sitä osasi käyttää rahaa tai ei. Ja kyllä, esim. minä olen pienituloinen joka harrastaa hiihtämistä yms. mitä meidän ei pitäisi osata :D
Omat tulot on kai vähän alle toimeentulotukinormin. Kotihoidontuella, vauva ja kolme kouluikästä. Yh, minimielarit.
Oma talo on pian maksettu. Meillä on muutama rotukoira sekä kaksi hevosta. Kaupassa ostan, mitä tarvii. En pahemmin laske hintoja tms. Ruoka ei ole koskaan loppu eikä tili koskaan tyhjä. Sossussa en käy vaikka ainakin talvisin olisi kai oikeus.
Kesällä kasvatan perunaa, sipulia ym. Säilytystiloja on sen verran vähän etten niitä saa talven yli säilöttyä. Marjat pakastan tosin ja niitä syödään sellaisenaan jogurtin ja puuron kanssa. Ja joo, ostan kanaa, jopa fileinä. Kalaa meillä syödään kans. Eikö ole ihmeellistä. Enkä osta mitään koskaan kirppareilta.
Tutulla perheellä on neljä lasta, jotka ovat ilmaiseksi päiväkodissa. Mies on työtön ja juo ihan joka ilta kaljaa ja pelaa tietokonepelejä. Äidillä olisi työpaikka, mutta ei halua mennä sinne koska sossu maksaa paremmin kun on kotona. Tämä perhe aikoo tehdä viidennen lapsen, koska sitten saavat neliön. Joka heille maksetaan. Kyllä heillä on ruokaa ja tupakkaa ja kaljaa ja lapsetkin saavat hienot vaatteet jne.
Ja tämä on Helsingin esimerkki.
1000e tuloja ei muuteta 4000 euroksi marjoja ja pulloja keräämällä. Ei myöskään jouduteta opintoja tai paranneta pitkäaikaissairautta.
Näiden 'tyhmien läskien pienituloisten' mollaajien logiikka on niin pöljää, että jos he kuvittelevat kuuluvansa 'parhaaseen kansanosaan', niin huh.
Jos tulot ovat pienet, ne ovat sitä osasi käyttää rahaa tai ei. Ja kyllä, esim. minä olen pienituloinen joka harrastaa hiihtämistä yms. mitä meidän ei pitäisi osata :D
Tämä marjoista ja erähenkisyydestä jankkaava haluaa uskotella itselleen, että Suomessa ei olisi köyhyyttä eikä kurjuutta, jos jokainen ottaisi itseään niskasta kiinni. Tuo lähenee jo taikauskoa, että kuvittelee, että pienet teot, kuten marjastus ja reipas hiihtolenkki, joissa parhaimmillaan voi säästää juuri euron puolikkaita, muuttaisi köyhän lapsiperheen kokonaistilanteen.
Mutta näin voi tuudittautua ajatukseen, että kaikki on itsestä kiinni ja oikealla asenteella ei itse koskaan voisi joutua tilanteeseen, jossa olisi köyhä.
jos tarvis on. Ei kenellekään mitään ylimääräistä. Saan minäkin toimeentulotuen verran suunnilleen ja käytän rahat juuri niinkuin haluan. Tätä ajattelua en ymmärrä. Tottakai sillä rahalla voi ostaa vaikka kaljaa ja tupakkaa ja peräti ruokaa(?). Ihan normaalia elämää ne köyhätkin elää, valinnat vaan tehdään oman tulotason mukaan. Jos ostaa kalliimman juuston halpiksen sijasta niin se on vaan jostain muusta pois. Varakkaammalla ei välttämättä ole mistään pois, siinä se ero.
Tutulla perheellä on neljä lasta, jotka ovat ilmaiseksi päiväkodissa. Mies on työtön ja juo ihan joka ilta kaljaa ja pelaa tietokonepelejä. Äidillä olisi työpaikka, mutta ei halua mennä sinne koska sossu maksaa paremmin kun on kotona. Tämä perhe aikoo tehdä viidennen lapsen, koska sitten saavat neliön. Joka heille maksetaan. Kyllä heillä on ruokaa ja tupakkaa ja kaljaa ja lapsetkin saavat hienot vaatteet jne.
Ja tämä on Helsingin esimerkki.
Köyhät nimenomaan ei saa kaikkea valmiina eteen, se on kyllä joku ihan eri kansanosa. Kun ei pappa maksa kaikkea niin töitä opitaan tekemään jo lapsena ja ymmärretään oikeasti rahan arvo.
Rankimpia töitä yhteiskunnassa ovat juuri ne pienipalkkaiset duunit. Niin henkisesti kuin fyysisestikin. Uuvuttava työ, pieni palkka ja huono arvostus.
Kun ne on tottuneet saamaan kaiken valmiina eteensä niin miks tehdä töitä minkään eteen? sen huomas tästä ketjusta myös.
Köyhät on köyhiä ja lihavia. Syy siihen on se että ne ei osaa käyttää rahaa oikein, sekin tuli selväksi kun tätä ketjua luki.
Olen köyhistä oloista lähtöisin. Äitini teki kahta raskasta ja huonopalkkaista työtä, että pystyi meidät elättämään. Kuolikin sitten nuorena kun rehki niin paljon.
Ja oli todella laiha.
Mutta koska en halua alentua tälle samalle tasolle, en viitsi sinua haukkua. Toivon vain, että elämä opettaa sinua joskus ja silloin muistat kaiken, mitä olet tänne nettiin kirjoittanut ja haukkunut toisia. Se saattaa elämä kostaa joskus aika karmealla tavalla.
Kaikkea hyvää sinulle kuitenkin tulevaisuudessa.
Kun ne on tottuneet saamaan kaiken valmiina eteensä niin miks tehdä töitä minkään eteen? sen huomas tästä ketjusta myös. Köyhät on köyhiä ja lihavia. Syy siihen on se että ne ei osaa käyttää rahaa oikein, sekin tuli selväksi kun tätä ketjua luki.
Puolukka, yksi terveellisimmistä marjoista, maksaa euron/pussi (kotimainen siis) meidän kalliissa lähikaupassa. Pussissa on 200g marjaa, putsattuna ja pakastettuna. Jos tuo on kallista....
Moni rikaskin tulee joka aamu Hesaan töihin Riihimäeltä, jopa Tampereelta. Matkakulut säästyy takuulla asumiskuluissa.
Mutta köyhähän ei voi matkustaa Riihimäeltä Hesaan, koska joutuisi herään aamulla niin aikaisin!!
suomalaisten vähävaraisten ongelmiin. Kaikki köyhät vaan metsiin pylly pitkällä marjojen perään. Suomalaisista siis vähintään 7% (tämä osa Suomen väestöstä sai toimeentulotukea 2005) tietääkin, jo mitä tekevät ensi kesänä. Syksyllä riennetäänkin pää kolmantena jalkana sienimetsään ja loput vuodesta kipitetään keräämässä tyhjiä pulloja. Illat keitellään marjoista terveellisiä mehuja ja hiihdetään huutonetistä ostetuilla suksilla, jotka haettiin Hämeenkyröstä paikallisbussilla.
Sossussa en ole koskaan käynyt. En edes tiedä, missä lähin sosiaalitoimisto on, mutta en kuitenkaan ole niin elämästä vieraantunut, että kuvittelisin köyhien ongelmien johtuvan siitä, etteivät he nouki sieniä, marjoja ja pulloja joka hetki.
Köyhyyden taustalla on usein myös muita ongelmia. Ihminen, joka on uupunut tai masentunut, ei ehkä jaksa pohtia omaa kehoaan ja keskittyä ravintonsa terveellisyyteen. Vaikka ne sukset tuotaisiin ilmaiseksi kotiovelle ja koti olisi lattiasta kattoon täynnä terveellisiä marjoja ja sieniä, ei ahdistunut ihminen lähde sivakoimaan keväthangille ja mutusta lounaaksi sieni-hirssipaistosta puolukkasoseen kera.
Köyhyys voi yllättää, vaikka toimeentulo olisikin ollut aiemmin turvattu. Ihminen voi sairastua, firma mennä konkurssiin tai työpaikka alta. Turha leimata kaikkia pienituloisia laiskoiksi, lihaviksi lorvehtijoiksi tietämättä heidän lähtökohdistaan mitään.
keskustella keskiverroista tai mistään muustakaan, kuin justiinsa siitä omasta tilanteesta ja kokemuksesta.
Minun äiti oli huonotuloinen ja laiha. No niinpä niin, siinä näemme totuuden, että lihavuus ei kerrykään erityisesti huonotuloisille. Köyhät ovat laihoja, viisaita ja ahkeria.
Kyllä se kuulkaas on niin, että nykypäivänä, jos ihmisellä on älliä päässään, hänellä on kädessään kaikki avaimet kohtuulliseen tulotasoon ja sellaiseen vyötärönympärykseen kuin haluaa. Eri asia oli vielä 60-luvulla, koska kansakoulupohjalta ei ehkä ponnistettu ainakaan tuolloin huippuammatteihin.
Mutta niin vain köyhistäkin perheistä on lähdetty jo kymmeniä vuosia sitten opintolainan turvin vieraisiin kaupunkeihin opiskelemaan, jos perheessä on arvostettu koulutusta. Joillain taas on ollut arvostuksen kohteena enemmän nopea työhönmeno paikalliselle tehtaalle, eikä esim. tyttöjä päästetty oppikouluun. Siten rakennettiin niitä työn raskaan raatajia, joiden lapset vielä tänäkin päivänä valittavat epäoikeudenmukaisuutta ja sitä, että äiti tai isä joutui liukuhihnalle olosuhteiden uhrina. Niin varmasti, omien vanhempiensa päätösten uhrina. Ei kuitenkaan varmasti ulkopuolisten voimien.
Valintoja, valintoja, poliittista suuntaumusta ja ajatusmaailman sisältöä. Ne ovat olleet ne ratkaisevat tekijät, joista suurten ikäluokkien tulotaso, sosiaalinen luokka ja niihin sidonnaiset asiat ovat lähtöisin.
Että täytyy kyllä ihan väkisin olla sitä mieltä, että hyvin harva on syntynyt kultalusikka suussa, pääsääntöisesti tulotaso ja koulutustaso ovat itse valittuja.
selkäreppuiohin ja lähteä marjaan! Kuinka moni on käynyt alle kouluikäisten kanssa marjassa ja kuinkahan paljon on tullut saalista tuolta reissulta?
No, köyhän taaperot ne tietysti osaavat ja jaksavat poimia mustikoita tuntikausia pikkukätösillään...
marjojen myyminen on verotonta tuloa.
Paremman hinnan saa jos myy suoraan yksityisille ihmisille.
Minusta on tosi ikävää, että marjojen poiminta tyrmätään suorilta, ettei kannata.
Marjat ovat terveellisiä. Niissä ei ole lisäaineita.
Itse keitetyissä mehuissa ei ole kuin marjaa ja sokeria, jos ostan kaupasta mehua siinä on ainakin viittä lisäainetta.
Marjoista voi keittää maukkaita puuroja, syödä niitä jogurtin ja viilin kanssa, syödä sellaisenaan tai keittää kiisseliä/mehukeittoa sekä hilloja.
Itse kävin syksyllä lasteni kanssa parin tunnin metsäretkellä. Meillä oli välipala mukana siellä. Lapset keräsivät omiin koreihinsa marjoja ja iheettelivät luontoa ja oppivat paljon uutta.
Minulla oli sanko ja poimuri mukana. Keräsin aivan kaikkia marjoja mitä metsästä löytyi.
Kotiin tuomisina oli useampi litra mustikoita, puolukoita ja variksenmarjoja. Olisin voinut suoraan ne keittää vaikka mehuksikin.
Samalla retkellä olisi saanut helposti kerättyä korillisen sieniäkin. Niistä olisi saanut jauheliharuokiin loistavasti lihan jatketta.
Omasta mielestä tuo retki oli tosi antoisa ja hyödyllinen.
Mummolasta poimimme sankollisen pihlajanmarjoja ja ostin kaupasta 50snt/kg maksavia omenoita ja keitin monta litraa mehua niistä.
Vanhmpieni naapuri ei ole vuosiin poiminut viinimarjojaan ja kysyimme saisimmeko poimia ne ja sehän kävi. Eli sain siitä sankollisen viinimarjojakin ja ilmaiseksi.
Eihän se noiden metsän tuotteiden rahallinen arvo euroissa iso ole, mutta kyllä siitä äkkiä talven mittaan useampi kymppi säästyy.
Ja lisäaineettomia tuotteita nauttiva ihminen on varmasti paljon terveempi kuin se kaupan lisäainelitkuja nauttiva.
ihan totta. Siksi olikin kiva että esimerkiksi mekin saimme sukulaiselta niitä marjoja. KUITENKIN, tässä ketjussa ihmisiä on syyllistetty köyhyydestä sillä perusteella, jos he eivät syystä tai toisesta itse kerää marjoja/sieniä. Ja se on typerää, koska ei se marjastusharrastus ihan oikeasti ratkaise kenenkään rahaongelmia. Kiva lisä ne marjat ovat, mutta erityisesti köyhää vanhempaa ei ole syytä syyttää satsumien ostamisesta. Aika moni hyvätuloinenkin syöttää lapselleen itse kerättyjen marjojen sijaan kaupan hedelmiä.
Joista tosin osa tuhoutuu jo pakastettaessa, mutta varsinkin keitettäessä. Edelleen, kiva lisä ne marjat ovat niille, jotka niitä tykkäävät harrastuksekseen kerätä.
No, onneksi kaupasta saa vähän parempaakin mehua kuin jotain mehukattipaskaa. Noissa kotona tehdyissä mehuissa on muuten usein ihan älyttömät määrät sokeria, ja sitten taas jos ei laita sokeria ei sitä suostu juomaan kukaan. Tai no riippuu ehkä, mistä marjoista se on tehty (itselläni on kokemusta viinimarjamehuista ja puolukasta).
Niin, no kyllähän monet keräävätkin niitä pulloja. Kaikki myös tietävät tämän mahdollisuuden ja osaavat varmasti itse valita sellaisen rahan ansaitsemiskeinon, mikäli tuntuu että se sopii oman perheen kuvioihin. Tosin mietin kyllä, kuinkahan kannattavaa toimintaa sekin on, ELLEI satu omistamaan vaikka autoa johon lastata pullot? No ehkä neljä täyttä muovikassillista saa kuljetettua kerralla jossain bussissa/ratikassa. Saahan sillä toki muutaman euron. Jokainen miettiköön itse, ratkaiseeko se köyhyysongelmaa.
En sanonutkaan, että se olisi tyhmää. Mutta ei se mikään patenttiratkaisu köyhyyden poistoon ole!
Olen samaa mieltä, nuo ovatkin hätävararuokaa niinä päivinä, kun ei oikeasti ehdi. Eli aika harvoin. Normaalisti syödään vähän fiksumpaa (kasvis)ruokaa, ei siis mitään makkaraa, lihaa tai muuta paskaa. tarkoitukseni ei siis ollutkaan esittää, että einekset olisivat parempaa ruokaa, vaan että ne eivät ole kalliimpia. Itse olen huomannut, että myös nämä einessapuskat tulevat yhtä halvoiksi tai kalliiksi kuin muu ruoka. Eli en väittänyt myöskään eineksia halvemmiksi. Mutta jos joskus niitäkin ostaa, niin eivät ne konkurssiin vie. Eli turha ainakaan väittää, että kenenkään köyhyys johtuisi eineksistä - ja suurin osa käyttääkin niitä kuvaamallani tavalla, hätävarana.
Usein onkin. Mutta täytyy muistaa, että varsinkin kerrostaloissa on usein aika vähän säilytystiloja ja ihmisillä on muutakin säilytettävää kuin pulloja. Tätä vaan eivät aina omakotitaloissa asuvat muista, heillä kun on niin kiva säilöä niitä "vuoden mehuja".
Ei LUOJAN TÄHDEN. Kuka nyt menee ehdottamaan kavereille, että "voisinko tuoda teille säilöön vuoden mehut, tai vaikka muutamankin kuukauden" :D Muutenkin ihmiset valittavat tilan puutetta.
Meilläkin on tosiaan pakastin, jossa on kolme lokeroa. Siihen ei ihan mielettömästi säilötä tavaraa, jonkun verran tosin. Toiselle pakastimelle ei olisi tilaa, asutaan kaksiossa kolmistaan eikä asunto ole suurensuuri.
Mikä pakkomielle teillä on tähän marja-asiaan? Että väen vängällä pitää yrittää todistella, että köyhä ihminen oikeastaan voisi kerätä ja säilöä vuodet ruuat ja kaikki muu on tekosyitä??? Ihan kuin se marjojen kerääminen olisi joku samanlainen elämän perusasia kuin vaikka vessapaprin ostaminen.
Tai sitten vaikka liian huonosta palkasta ja liian kalliista vuokrasta (varsinkin pk-seudulla, eikä asunnon vaihtaminen halvempaan todellakaan ole yhtä helppoa kuin jossain autioituvassa maaseutukylässä).
No, jos vaihtoehtona on hakea toimeentulotukea tai kerätä sekin raha vaikka tyhjistä pulloista känniläisten keskellä, niin kyllä minäkin valitsisin ensimmäisen vaihtoehdon. Mieluummin sen vapaa-aikansa käyttää harrastamiseen ja perheen kanssa olemiseen kuin humalaisten perässä juoksemiseen yökaudet. Ihan noista esimerkeistä nyt poimittuna.
Aika moni toimeentulotuen saajakin itse asiassa käy töissä tai opiskelee, mitä ei aina tulla ajatelleeksi. Ehkä asiaa auttaisi, jos saisivat parempaa palkkaa, niin muiden ei tarvitsisi pilkata näillä palstoilla näitä ihmisiä...