Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva-lehden juttu köyhästä ja rikkaasta perheestä

Vierailija
09.01.2011 |

Tuntui jotenkin lähes koomiselta lukea sitä juttua köyhästä perheestä. Ei näy rahan puute ainakaan ulkonäössä.. ei kovin köyhä ihminen voi olla jos on varaa syödä itsensä tuohon kuntoon.. ei millään pahalla, mutta pisti vaan silmään.

Kommentit (199)

Vierailija
101/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjat on aika kalliita ja niistä saa kivoja jälkiruokia.

itse sitä koulukuntaa, joka ei jaksa leipoa tai vatkata jälkiruokia. Ja toisaalta myös sitä koulukuntaa, että syön mieluummin tuoreita hedelmiä/marjoja kuin teen niistä jotain sokeripitoisia ja lihottavia hiilihydraattipommeja. En muuten tunne muutenkaan ketään, joka harrastaisi jälkiruokia, varsinkaan jaksaisi leivoskella niitä. Yleisempi trendi omassa tuttavapiirissäni onkin lähinnä lasten saaman sokerimäärän vähentäminen kuin piilosokerin ja näkyvän sokerin lappaminen "kivojen jälkkäreiden" muodossa.

Marjat on kalliita, se on totta. Sen takia niitä en raaskikaan ostaa. Olemme kyllä saaneet jonkin verran marjoja maalla asuvilta sukulaisilta, mutta toisaalta ilman marjojakin pärjää. Hedelmät on onneksi halvempia.

Itse poimin parikymmentä kiloa mustikkaa ja puolukkaa päivässä. Mutta jos sulla on vapaapäivinä parempaa tekemistä, niin mene sitten vittuun itkemästä tästä ketjusta!

No siellä on taas joku teinix ilmeisesti kirjoittelemassa, vai? On tosi mukava, että tykkäät marjastaa ja sinulla on marjamaat siinä kivasti lähistöllä. Muistathan kuitenkin, että tässä maassa on myös muuta kuin maaseutua ja pikkukaupunkeja, ja muistathan myös, että marjoja keräämällä saavutettu säästö on niin minimaalinen, että sitä ei oikeasti voi tarjota köyhälle ratkaisuksi taloudellisiin ongelmiin. Varsinkin, kun harvalla on oikeasti aikaa ja kiinnostusta kykkiä jossain pusikossa koko päivää.

Vierailija
102/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mehut ja hillot saan ilmaiseki mummolasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon saatte KESKIMÄÄRIN kerättyä marjoja esim. parin tunnin metsäreissun aikana? Mietin vaan, että jos täältä keskustasta lähden etsiskelemään marjoja jonnekin satunnaisesti varattuun metsään, niin olisikohan se OIKEASTI vaivan arvoista? Siis jos retkestä ei nauti muuten, vaan tekee sitä vaan taloudellisesta pakosta.

Ja te, jotka harrastatte noita metsävaelluksia. Kuulostaa kivalta harrastukselta niille, jotka siitä nauttivat! En yhtään epäile, etteikö sitä voisi tehdä halvalla, joten varmasti se on ihan hyvä vaihtoehto erähenkisille ihmisille - niin köyhille kuin varakkaammille :) Paino kuitenkin sanalla ERÄHENKISILLE ;)

Vierailija
104/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä jotka puhuvat ja niitä jotka TEKEVÄT!

Aina näiss "köyhyys" keskusteluissa nousee esiin se, että kuinka on niin vaikeaa, ei ole rahaa mennä/ei pääse bussilla marjametsään, ei tiedä missä marjoja kasvaa, ja mitäs niistä edes tekisi jne. jne. Sana juttu jos köyhälle ehdottaa pullojen keräämistä, ei jaksa, liikaa vaivaa ja saa liian vähän rahaa jne. jne. Opiskella ei voi kun "tulot (=tuet) tippuu", ja mihinkään p*skahommiin ei voi mennä, pitää olla vähintään 3000€kk-palkka ja lyhyet työpäivät jne.

Sitten on niitä köyhiä, jotka ihan oikeasti TEKEVÄT KAIKKENSA parantaakseen elämänlaatuaan, eli ottavat vastaan huonojakin työpaikkoja, se näyttää CV:ssä paremmalta kuin tyhjät aukot. Opiskelevat vaikka lainan turvin, jotta saavat paremman työpaikan. Keräävät pulloja ja marjoja, valmistavat ruokansa itse einesten sijasta. (Ja marjoista puheenollen: esim. muutaman kokis-pullon hinnalla saa varmasti bussilipun metsän laitaan ja sieltä saa ilmaiseksi marjoja joista voi keittää monen kuukauden, jopa vuoden mehut!)

Mutta fakta on, että tietty ihmistyyppi on köyhä ja köyhänä pysyy koska ei jaksa/viitsi parantaa omaa elämäänsä! Nyt menee hyvin kun saavat tukia, mutta niin vasemmalla kun aatteisani olen, niin toivon että oikeistolaisuus tuossa asiassa saisi vallan, ja ns. löysät saataisiin pois, eli ne jotka eivät viitsi tehdä mitään muuta kun itkeä sitä kun tuet eivät riitä. Ja esim. pienituloiset eläkeläiset/opiskelijat ymv. ovat eri asia, koska he ovat pitkän päivätyön tehneet/opiskelevat itselleen tulevaisuutta, ja heitä pitää tukea ja auttaa, ei "nyyh ollaan köyhiä mutta en viitti itte tehdä mitään, sossulta lisää rahaa" -pummit saisi puolestani ajaa vaikka kadulle kuolemaan nälkään.

Vierailija
105/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reittiopas ei tunne pysäkkiä "marjametsä"

Mee vaikka sipoon korpeen. Siinä sulle metsää ja ei oo edes kaukana.

Vierailija
106/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuinka paljon saatte KESKIMÄÄRIN kerättyä marjoja esim. parin tunnin metsäreissun aikana? Mietin vaan, että jos täältä keskustasta lähden etsiskelemään marjoja jonnekin satunnaisesti varattuun metsään, niin olisikohan se OIKEASTI vaivan arvoista? Siis jos retkestä ei nauti muuten, vaan tekee sitä vaan taloudellisesta pakosta."

*Jos poimii käsin niin hitaampaa, jos koneella nopeampaa, tosin putsaamiseen menee sitten jonkin aikaa. Mutta yhdessä päivässä poimimme n. 5ämpärillistä miehen kanssa, ja ei mikään kamala vauhti päällä. Vaikuttaa myös onko miten hyvä marjavuosi ja kuinka hyvän paikan löytää, ja paljon nopeampia marjastajia tiedän myös, silloin mennään eikä meinata ;)

"Ja te, jotka harrastatte noita metsävaelluksia. Kuulostaa kivalta harrastukselta niille, jotka siitä nauttivat! En yhtään epäile, etteikö sitä voisi tehdä halvalla, joten varmasti se on ihan hyvä vaihtoehto erähenkisille ihmisille - niin köyhille kuin varakkaammille :) Paino kuitenkin sanalla ERÄHENKISILLE ;) "

*Kuvittelin etten noista nauttisi, en ole koskaan ajatellut että olen erähenkinen, mutta taidan sitten olla :) Luonnossa rentoutuu ihmeellisellä tavalla, kai sitä olemme sen verran "metsäkansaa" edelleen, että se hiljaisuus ja kauniit maisemat saavat sielun lepäämään. Ja paljon saa lasten ilostakin, koska he todella nauttivat kun saa vapaasti juosta eikä tarvitse autoja varoa, sekä kaiken uuden tutkimisesta (eläimet, kummalliset puut, isot kivet hyönteiset, nuotion teko puiden pilkkomisineen ja paljon muuta!)

Vierailija
107/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reittiopas ei tunne pysäkkiä "marjametsä"

Mee vaikka sipoon korpeen. Siinä sulle metsää ja ei oo edes kaukana.

Vierailija
108/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kvg

Vierailija
109/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos köyhä tekee työn ohessa väitöskirjaa ja hoitaa yksinhuoltajana lapsikatrasta? Ja on ties monennenko polven kaupunkilainen, ei erähenkinen.

Miksi aina köyhän moraalia vahditaan, rikkaan ei tarvitse hiihtää ja syödä pelkkää puuroa ja porkkanoita jos ei halua?

Vuokrakerrostalossa asuvana olen nähnyt läheltä muidenkin köyhien elämää. Usein lähtökohdat elämään eivät ole helpot. Vaikeat kokemukset elämässä kuluttavat voimavaroja ja vaikeuttavat arjessa selviytymistä. Suklaa lohduttaa myös köyhää ja surullista ihmistä.

Miksi asenteet ovat nykyisin niin kovat kaikkia erilaisia ihmisiä kohtaan?

Vierailija
110/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä hiihtää jne.

Mutta kun tätäkin ketjua lukee niin ihmeellisiä tekosyitä kyllä on miksi ei? On liian kalliita bussilippuja, ei olla varmoja onko silleä metsässä niitä marjoja, yksi haluaa helsinkiin marjastamaan, yhdelle pitäisi katsoa aikataulu ja bussi, yksi vaatii bussipysäkin sinne metsään. Postimaksut on liian kalliita, bussiliput on liian kalliita, kirppiksiltä ei saa halvalla, huutonetistäkään ei saa halvalla jne.

Ihan mitä tahansa ehdottaa niin aina se tyrmätään ihan täysin ja mun mielestä kyllä ihan älyttömillä tekosyillä välillä.

Vierailija
111/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näiss "köyhyys" keskusteluissa nousee esiin se, että kuinka on niin vaikeaa, ei ole rahaa mennä/ei pääse bussilla marjametsään, ei tiedä missä marjoja kasvaa, ja mitäs niistä edes tekisi jne. jne.

miksi köyhän pitäisi juuri kerätä marjoja? Kun rahallinen hyöty on OIKEASTI aika pieni, etenkin isossa kaupungissa suureen vaivaan nähden?

Sana juttu jos köyhälle ehdottaa pullojen keräämistä, ei jaksa, liikaa vaivaa ja saa liian vähän rahaa jne. jne.

No pullojen keräämistä nyt ei voi ehdottaa ratkaisuksi taloudellisiin ongelmiin, voi herranjestas! Täytyisi kerätä AIKA PALJON pulloja, ja kuinka moni perheellinen voi notkua yökaudet tuolla nuorison seassa metsästämässä tyhjäksi juotuja puteleita??? Tai opiskelijakaan, jonka pitää iltaisin lukea tenttiin tai käydä töissä. Uskomattomia ehdotuksia!

valmistavat ruokansa itse einesten sijasta.

Tästä tuli mieleen, että me laitetaan yleensä ruoka itse, paitsi jos on kiirepäivä. Ja lähes aina ne einekset maksavat kyllä ihan saman verran kuin itse tehty ruoka. Esim. Italianpata-pussi maksaa alle 2 euroa, siihen vähän soijarouhetta sekaan ja pastaa lisäksi.

(Ja marjoista puheenollen: esim. muutaman kokis-pullon hinnalla saa varmasti bussilipun metsän laitaan ja sieltä saa ilmaiseksi marjoja joista voi keittää monen kuukauden, jopa vuoden mehut!)

Vanhempani asuvat pikkukaupungissa ja ovat sellaisia metsäihmisiä. Monena vuonna ovat kuitenkin valittaneet, että on huono marjavuosi. Mehut on tehty kotipihan viinimarjoista. Mutta heillä onkin kylmävarasto, jossa säilytellä näitä vuoden mehuja. Monessa kerrostaloasunnossa mahtuu jääkaappiin rajallinen määrä mehupulloja, ja kaikissa asunnoissa ei edes ole varastotilaa varsinkaan helsinkiläisissä kämpissä.

Mutta kuitenkin: en todellakaan usko, että yhdenkään ihmisen köyhyys johtuu siitä, että hän ei ole vaivautunut keräämään marjoja!

Mutta fakta on, että tietty ihmistyyppi on köyhä ja köyhänä pysyy koska ei jaksa/viitsi parantaa omaa elämäänsä!

Niin joo, kun eivät jaksa kerätä marjoja ja pulloja. Jos viitsisivät, eivät enää olisikaan köyhiä, jeah.

Vierailija
112/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän pitää säästää aina ja kaikesta, pitää ostaa vain tuikitarpeellista mahdollisimman halvalla, syödä vain edullista ja terveellistä, mielummin vielä metsästää, kalastaa ja viljellä ruokansa itse. Harrastukset, huvitukset ja illanvietot on kiellettyjä(etenkin alkoholi), kaikki pitää ostaa kirpparilta...

Kuka tuollaista elämää jaksaa? Tietyillä aloilla ollaan aina pienipalkkaisia ja pätkätyöt yleisiä, jotkut ovat vuosia tai vuosikymmeniä sairaseläkkeellä tai työttömänä tahtomattaan. Ja koko aika pitäisi elää askeesissa ja mielenterveyteen se ei tietenkään saa vaikuttaa ettei pysty tai edes saa tehdä normaaleja asioita ja nauttia elämästä.

Entä jos köyhä tekee työn ohessa väitöskirjaa ja hoitaa yksinhuoltajana lapsikatrasta? Ja on ties monennenko polven kaupunkilainen, ei erähenkinen.

Miksi aina köyhän moraalia vahditaan, rikkaan ei tarvitse hiihtää ja syödä pelkkää puuroa ja porkkanoita jos ei halua?

Vuokrakerrostalossa asuvana olen nähnyt läheltä muidenkin köyhien elämää. Usein lähtökohdat elämään eivät ole helpot. Vaikeat kokemukset elämässä kuluttavat voimavaroja ja vaikeuttavat arjessa selviytymistä. Suklaa lohduttaa myös köyhää ja surullista ihmistä.

Vierailija
113/199 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut esillä siivoustyö vähän kyseenalaisella tavalla, joten kommentoin siihen.

Itse olin joitain vuosia sitten pari vuotta työtön, heti opintojen jälkeen. Ensimmäinen kysymys sossussa olikin, olenko nyt varmasti hakenut myös siivoojantöitä, niitähän on "Vaikka kuinka paljon tarjolla". No, en ollut. Olin valmistunut yliopistosta ja halusin työllistyä oman alan töihin tai muuhun, jossa voisin käyttää kykyjäni ja oppimiani asioita.

Työkkärissä muuten puolestaan, kun puhuimme palkkatukityön mahdollisuudesta, kysyin voinko itse etsiä jonkun paikan. Vastaus oli että "kyllä, mutta se pitää hyväksyttää työvoimatoimistossa. Että mitkään siivoojantyöt tai vastaavat eivät kelpaa, pitää olla oman alan työtä". Mielenkiintoista, eikö totta!

Itse ihmettelenkin, miksi AINA vedetään tuo siivoojakortti. Ihan kuin maailmassa ei olisi mitään muita töitä. Ja jos itse olisin mennyt siivoomaan, minulla olisi ollut ihan yhtä vähän rahaa mitä sossuasiakkaana, eikä mitään mahdollisuuksia edetä OMALLA urallani. Minun tavoitteeni ei ollut vain "sijoittua" jonnekin odottamaan kuolemaa, vaan minulla oli omia kunnianhimoja ja kiinnostuksen kohteita. Sinänsä huvittavaa, että sossussa ei ehdotettu mitään OMAN ALAN työtä - kuitenkin olin nuori, kouluttautunut ihminen, tapaamisissa siisti ja asiallinen. Ja sen kahden vuoden aikana tein välillä freelancerina muutamia artikkeleja, joista tosin sain aika vähän rahaa, mutta ne taas liittyivät siihen omaan uraani, jota halusin rakentaa.

Nyt teen oman alan työtä, rakastan työtäni ja olen innoissani. Luulen, että jos olisin mennyt huonopalkkaiseen työhön joka ei kiinnostanut pätkääkään olisin vain masentunut.

En tarkoita, että siivoustyö olisi aina sellaista. Ei toki. Joku ei halua siivota, joku ei halua hoitaa lapsia, joku ei halua penkoa arkistoja. Ja on melkoista siivoojantyön halveksuntaa pitää sitä sellaisena roskasanko- ja luuserityönä, mihin "kuka tahansa" voidaan heittää pilaamasta tilastoja.

Vierailija
114/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtavassa asemassa, tupakoin ja olen ylipainoinen. Olen lisäksi velaton omistusasunnossa asuva. Luottokorttia en omista vaan raha-asiat hoidan aina käteisellä. Ei mennyt sinun teoriasi ihan kohdalleen... Minä vain satun pitämään liikaa vääränlaisista ruuista, niin yksinkertaista se on. Aina ajoittain otan itseäni niskasta kiinni ja saankin painoa putoamaan, mutta kohtapa se lähtee jälleen nousuun.

Ihan niin kuin tupakoinnilla ja koulutuksellakin. Ja taloudenhallintaongelmat liittyvät näihin kaikkiin. Yhteinen nimittäjä on itsekurin puute.

Vierailija
115/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette köyhiä, paljon teidän tulot on? Paljon jää laskujen jälkeen? Sossupummina mulle jäi 417e ja sillä elin tosi hyvin.

Huonopalkkaista työtä ei olisi kannattanut ottaa vastaan.

Vierailija
116/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntien ylläpitämät hiihto- ja lenkkeilyreitit on kaikille maksuttomia. Ei siihen liikkumiseen välttämättä tarvita mitään jäsenyyttä kallille fitnesklubille!

Se on se kun on tottunut iltansa viettämää sohvalla, ei niitä liikkumaan saa vaikka yrittäisi. Ne on ne köyhöt jotka sinne klubeille haikailee, se on hyvä tekosyy olla liikkumatta kun se muka maksaa! Ei ole varaa harrastaa!

koko työpäivän olin tänäänkin liikkeellä ja jalkojen päällä... En osaisi olla liikkumatta vapaallakaan.

Vierailija
117/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen nimittäjän tämän aikaisemmin kirjoittaneen mukaan on ITSEKURIN PUUTE ja mitä sinä sitten tarjosit syyksi omille läskeillesi: "SATUN PITÄMÄÄN VÄÄRÄNLAISISTA RUUISTA [...] AINA AJOITTAIN OTA ITSEÄNI NISKASTA KIINNI [...]"

Eli itsekurin puutetta, ihan pelkästään!

johtavassa asemassa, tupakoin ja olen ylipainoinen. Olen lisäksi velaton omistusasunnossa asuva. Luottokorttia en omista vaan raha-asiat hoidan aina käteisellä. Ei mennyt sinun teoriasi ihan kohdalleen... Minä vain satun pitämään liikaa vääränlaisista ruuista, niin yksinkertaista se on. Aina ajoittain otan itseäni niskasta kiinni ja saankin painoa putoamaan, mutta kohtapa se lähtee jälleen nousuun.

Ihan niin kuin tupakoinnilla ja koulutuksellakin. Ja taloudenhallintaongelmat liittyvät näihin kaikkiin. Yhteinen nimittäjä on itsekurin puute.

Vierailija
118/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ne löytää tekosyyn. Jos nyt olis ollut esimerkkeinä vaikka pyöräily ja 10 euroa kuussa säästöön laittaminen, niin johan sieltä olis tullut jos minkälaista selitystä miksi ei onnistu.

Vierailija
119/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta

Lainaus:

Aina näiss "köyhyys" keskusteluissa nousee esiin se, että kuinka on niin vaikeaa, ei ole rahaa mennä/ei pääse bussilla marjametsään, ei tiedä missä marjoja kasvaa, ja mitäs niistä edes tekisi jne. jne.

miksi köyhän pitäisi juuri kerätä marjoja? Kun rahallinen hyöty on OIKEASTI aika pieni, etenkin isossa kaupungissa suureen vaivaan nähden?"

Vastaus: Jos vaikka terveydellisistä syistä? Tiedätkö miten hyviä marjat ovat, ne ovat paljon terveellisempiä kun vakkapa satsumat. Koyhällä ei ole varaa hyvään ruokaan (ketjussakin niin moni kirjoittanut), metsistä saisi ilmaiseksi marjoja joita syömällä kourallisen läpi talven saisi hyviä vitamiineja. Ja se hyöty ei ole vain se marja, vaan esim. että köyhä saa lapsilleen antaa hyvää ja terveellistä mehua, sen sijaan että lapsille annettaisiin vain vettä tai jotain halpaa ja ravintoarvoltaan 0 tasoista mehukattia tai vastaavaa.

+Marjojen lisäksi voi kerätä sieniä ja kuivata.

"Lainaus:

Sana juttu jos köyhälle ehdottaa pullojen keräämistä, ei jaksa, liikaa vaivaa ja saa liian vähän rahaa jne. jne.

No pullojen keräämistä nyt ei voi ehdottaa ratkaisuksi taloudellisiin ongelmiin, voi herranjestas! Täytyisi kerätä AIKA PALJON pulloja, ja kuinka moni perheellinen voi notkua yökaudet tuolla nuorison seassa metsästämässä tyhjäksi juotuja puteleita??? Tai opiskelijakaan, jonka pitää iltaisin lukea tenttiin tai käydä töissä. Uskomattomia ehdotuksia!"

Vastaus: KAIKKI eivät tuohon tietenkään pysty, jos on totaali yh, niin ei tietenkään voi vappuyönä kerätä pulloja. Mutta entä ne sossupummiperheet joissa kaksi työtöntä vanhempaa? Toinen pulloja keräämään ja toinen lapsia vahtimassa. Ja opiskelija löytää myös osa-aikatyötä ainakin isommissa kaupungeissa, eli sen muutaman kympin saa raavittua paljon helpommin kasaan kuin pulloja keräämällä, eihän tämä kaikille olekaan se ideaali ratkaisu. Kummasti vaan paljon esim. eläkeläisiä näkyy pulloja keräämässä, eli kai siitäkin joku pitää ja näkee sen järkevänä toimintana?

"Lainaus:

valmistavat ruokansa itse einesten sijasta.

Tästä tuli mieleen, että me laitetaan yleensä ruoka itse, paitsi jos on kiirepäivä. Ja lähes aina ne einekset maksavat kyllä ihan saman verran kuin itse tehty ruoka. Esim. Italianpata-pussi maksaa alle 2 euroa, siihen vähän soijarouhetta sekaan ja pastaa lisäksi."

Vastaus: taas kannattaa miettiä MITÄ suuhunsa laittaa. En itse enää koskaan söisi italianpataa tmv. kamalia einespusseja, ne eivät pidä nälkää ja ovat ravintoarvoiltaa heikkoja mutta lisäaineita senkin edestä. "Köyhän miehen" Italianpata, hieman jauhelihaa(200g)+sipuli pannulle (yht. n.2€), tölkki tomaattimurskaa (0,50€) mausteita+valkosipulia 1-2kynttä ja hernemaissipaprika-pussi (0,35€) ja makaronia, =n.3 eurolla terveellisempi ateria vert. joku einespussi.

"Lainaus:

(Ja marjoista puheenollen: esim. muutaman kokis-pullon hinnalla saa varmasti bussilipun metsän laitaan ja sieltä saa ilmaiseksi marjoja joista voi keittää monen kuukauden, jopa vuoden mehut!)

Vanhempani asuvat pikkukaupungissa ja ovat sellaisia metsäihmisiä. Monena vuonna ovat kuitenkin valittaneet, että on huono marjavuosi. Mehut on tehty kotipihan viinimarjoista. Mutta heillä onkin kylmävarasto, jossa säilytellä näitä vuoden mehuja. Monessa kerrostaloasunnossa mahtuu jääkaappiin rajallinen määrä mehupulloja, ja kaikissa asunnoissa ei edes ole varastotilaa varsinkaan helsinkiläisissä kämpissä."

Vastaus: niin, omat resusrssit on toki huomioitava, mutta esim. itse olen asunut Helsingissä vanhassa kerrostalossa, jossa jokaisella huoneistolla oli oma pikku "kellari" yhteistiloissa, eli näitäkin on. +Usein pakastimen voi saada käytettynä tai vaikka tutun jääkaapissa/pakastimessa voi säilyttää mehuja/marjoja/hilloja (toki KAIKILLA ei tuota mahdollisuutta ole) mutta joillakin on.

Mutta kuitenkin: en todellakaan usko, että yhdenkään ihmisen köyhyys johtuu siitä, että hän ei ole vaivautunut keräämään marjoja!

Vastaus: ei johdukkaan, vaan monesta huonosta valinnasta ja liian monesta "ääh ei kannata" -tekemättä jättämisestä.

Lainaus:

Mutta fakta on, että tietty ihmistyyppi on köyhä ja köyhänä pysyy koska ei jaksa/viitsi parantaa omaa elämäänsä!

Niin joo, kun eivät jaksa kerätä marjoja ja pulloja. Jos viitsisivät, eivät enää olisikaan köyhiä, jeah.

Vastaus: osa pääsee köyhyydestä pois, ja osa ei koskaan. Noilla ihmisillä on tiettyjä eroja, osa jaksaa yrittää ja ponnistella, osa vaan vaatii sossua apuun.

Vierailija
120/199 |
09.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan ihan oikeasti ajattele, että kaikki köyhät ovat tietynlaisia, tai kaikki venäläiset, somalit..?