Jos lapsilisän voi laitaa kk sivuun , sitä ei tarvitse!
Mun mielestä homma on niin. Meillä se on jokakuinen välttämättömyys jolla ostetaan ruokaa.
Kommentit (53)
monet tekee kolmannen lapsen juuri siksi että laskevat sen avulla(lapsilisä) pärjäävän paremmin. Ja puhun nyt näistä huonotuloisista perheistä. Niitäkin meidän naapurustossa ainakin kaksi. Vähän säälihän se on mut minkäs teet
Ei kai nyt kukaan tee lasta sen takia että tulee saamaan lapsilisää siitä penskasta 100 euroa, vai mitä se nyt on?
Ihan onneton summa, satasella ei saa oikein mitään.
Meillä on 3 lasta ja en mä muista mitä niistä tulee yhteensä lapsilisiä, ja vaikka säästöön jääkin niin ei kukaan voi tulla sanomaan että ei niitä tartteta, mistä sitä ikinä tietää milloin niille rahoille on tarvetta? jos ei heti tänään tai ensivuonna, niin ehkä sitten joskus?
jos 100 000 euroa/kk hankkivat taloudet jäisivät ilman lapsilisiä (tätähän onkin jo ehdotettu). Itse olen vähätuloinen, mutta laitan silti lapsilisän pojalle säästöön/rahastoon-> toivottavasti siitä on joku päivä apua maaimalle lähtiessä... Aikuiset koitetaan sit omia menoja karsia, että palkalla pärjätään. Ei matkustella, ei oo kalliita harrastuksia, ei juhlita, eikä muutenkaan törsätä rahaa...
jos 100 000 euroa/kk hankkivat taloudet jäisivät ilman lapsilisiä (tätähän onkin jo ehdotettu). Itse olen vähätuloinen, mutta laitan silti lapsilisän pojalle säästöön/rahastoon-> toivottavasti siitä on joku päivä apua maaimalle lähtiessä... Aikuiset koitetaan sit omia menoja karsia, että palkalla pärjätään. Ei matkustella, ei oo kalliita harrastuksia, ei juhlita, eikä muutenkaan törsätä rahaa...
ja ap menisi ennemmän kuin mielellään kouluun ja haluisi uuden työn mutta se vaan ei mene niin helposti!
siis piti olla 100 000 vuodessa !!!
pitää palkkaa laskea, koska säästöön jäävää osaa ei tarvitse.
en ole kateellinen, mutta se olisi oikeudenmukaista. En minäkään saa sosiaaliavustuksia, enkä asumistukia. Mutta kyllä ne mieluusti suon muille, jotka ovat vähäosaisia/vähävaraisia.
satasen kuussa, mutta en lapsilisästä vaan palkasta :) Mitäs siihen sanotte? Missä ero? Toki saisin kevyesti tuhlattua satasen enemmän, vaikka vaatteisiin, silloin kai olisin taas "ansainnut" lapsilisänkin?
Ja jos tili ei oo aina ennen palkkapäivää tyhjä niin palkka pienemmäksi.
hassua että tää lapsilisä ja sen poisto niin kovasti puhuttaa vähävaraisia. Mitä jos lapsilisä poistettaisiin niiltä perheiltä joilla on varaa ostaa tupakkaa (eli siis jotka ostavat tupakkaa) tai muuta yhtä absurdia.
Niinkun joku sanoi, voittehan te ajatella että ne lapsilisiä säästävät käyttävät lapsilisät ruokaan ja ihan palkastaan sitten säästävät lapsilleen.
Eikä se nyt niin kauhea kohtalo ole ilman pesämunaa lähteä omilleen. Niin mäkin tein. otin opintolainaa, tein töitä ja opiskelin ja nyt ihan omillani olen kivunnut ylempään keskiluokkaan. Mieheni samaten, ilman kultalusikkaa, omalla uurastuksellaan on koulunsa käynyt ja saavuttanut sellasen tulotason että haluatte meiltä viedä lapsilisät.
Musta se joskus täällä keskusteltu lapsilisien tasaus 100euroon/kk joka lapsesta ois parempi tapa säästää.
itseään kouluttaneet töitä tekevät ihmiset jotka maksavat suhteessa pienituloisia enemmän veroja eivät olisi oikeutettuja samoihin etuihin kuin muut?
Esimerkiksi lääkärin koulutus erikoistumisineen helposti yli 10vuotta, mutta oikeudenmukaista olisi vain osallistua kuluihin saamatta samoja etuuksia?
Suomessa on jokaikisen mahdollista opiskella melkein mihin haluaa, tämä vaatii vain perselihaksia. Jos ei ole kouluttanut itseään ja haluaa olla esim. mäkkärin kassalla koko elämän niin millä ihmeen oikeudella olisi oikeus olettaa että muilla, itsensä kouluttaneilla olisi velvollisuus elättää/osallistua elättämiseen saamatta itse samoja etuuksia?
Millä ihmeen perusteella tämä olisi oikeudenmukaista kun vielä maksaa enemmän veroja yhteiskunnalle?
täst katkastu
Eikä se nyt niin kauhea kohtalo ole ilman pesämunaa lähteä omilleen. Niin mäkin tein. otin opintolainaa, tein töitä ja opiskelin ja nyt ihan omillani olen kivunnut ylempään keskiluokkaan. Mieheni samaten, ilman kultalusikkaa, omalla uurastuksellaan on koulunsa käynyt ja saavuttanut sellasen tulotason että haluatte meiltä viedä lapsilisät.
Musta se joskus täällä keskusteltu lapsilisien tasaus 100euroon/kk joka lapsesta ois parempi tapa säästää.
samaa mieltä
tää on just tää perse joka osuu progveron ansiosta ite on tehny töitä kaiken hankkimansa eteen mut on liian pienituloinen kuitenkin et äänestäis kokkareita ku ei sitä hyväksy kuitenkaa niit isoi osinkotuloi tai järjettömii optioherrojen palkkoi
mut ketäs sitä sit äänestäis
Mikä velvollisuus yhteiskunnalla on maksaa rikkaiden kakaroille rahastoon kunnon pesämunan kun lähtevät omilleen? Köyhän perheen kakarat joutuvat lähtemään vaatekassin kanssa omilleen ja ottamaan opintolainaa opiskeluun, sitä sitten makselevat kun rikkaiden pennut käyttävät palkkansa kaikkeen kivaan vailla huolenhäivää et olis velkataakkaa niskassa.
Jos perhe pystyy elämään niin että voi laittaa lapselle lapsilisää vastaavan rahan säästöön, he eivät sitä lapsilisää tarvitse!
Tässä ihmisten eriarvoisuus vain kasvaa, kun toiset nuoret joutuvat opiskelun ohella työskentelemään ja hikipäässä selviämään ja toiset elävät leveästi rahastoillaan.
Eivät hyvätuloiset perheet oikeasti tarvitse lapsilisiä. Puhun omasta puolestani. Meillä lapsilisät menevät kerran vuodessa tehtäviin osakesijoituksiin lasten nimiin. Ymmärrän kyllä senkin, että on tasapuolista, että lapsista syntyviä kuluja pyritään yhteiskunnan toimesta kompensoimaan kaikille perheille.
Silti minusta on väärin, että jollekin perheelle lapsilisä on todella tärkeä peruselämisen maksamiseen ja meillä se on aivan ylimääräistä.
Huomauttaisin kuitenkin, että minä ja puolisoni olemme saavuttaneet hyvän toimeentulomme hyvällä koulutuksella. Olemme molemmat perheistä, joissa lapsilisät olivat tarpeellisia elämiseen.
pois niin loppuu turhan vinkuminen (mua ei haittais yhtään vaikken rikas ookkaan) ja ne jotka ei oikeesti pärjää hakee rahansa sossusta ! =))
Itse olen opiskelujen ohessa tehnyt aina töitä. Parhaimmillaan joka arki-ilta. Ei se mitään herkkua ollut. Jos en istunut koulun penkillä, jouduin painamaan duunia. Ei kaikilla ole mahdollisuutta asua vanhempien luona opiskeluaikaa, eikä kaikilla ole sellaisia vanhempia joilla olisi varaa antaa omille lapsilleen rahallista avustusta tai muutakaan apua! Mulla oli just näin! Itse jouduin kaiken rahoittamaan. Joo...ja en todellakaan survonut rahojani baariin tai huvikseni uusiin vaatteisiin vaan ihan elämiseen menivät.
Haluan että oma tyttäreni oppii myös rahan arvon. Oppii tekemään työtä, ei vieroksumaan sitä! Mutta kuitenkin haluan että hänellä ei kuitenkaan olisi aivan niin rankkaa kuin minulla aikoinaan! Säästörahat saa käyttöönsä vasta sitten kun on opiskelut suoritettu ja järkeä päässä sen verran että osaa käyttää rahaa järkevästi. Sittenhän tarvetta voi olla jo asunnon ostamiseen, perheen perustamiseen yms.
olemme fiksumpia kuin ap? 2000 euroa netto ja lapsilisien verran menee kuussa säästöön. Toki voisimme nekin kuluttaa ja sitten kitistä.
pois niin loppuu turhan vinkuminen (mua ei haittais yhtään vaikken rikas ookkaan) ja ne jotka ei oikeesti pärjää hakee rahansa sossusta ! =))
ei voi eläminen ja pärjääminen olla yksistä lapsilisistä kiinni!
mutta lukekaan tämän päivän Hesarista. Lapsilisät lisäävät hyväosaisten tuloja. Köyhien lapsiperheiden tuloja ne vähentävät, koska jos joutuu hakemaan sossusta apua, niin lapsilisä lasketaan vähentävästi tuloksi. Pliis, älkää kommentoiko tähän mitään, että mitäs on laiska ja köyhä sossun asiakas, se on raskasta stooria. Itse olen hyvätuloinen ja voisin luopua lapsilisästä.
mutta lukekaan tämän päivän Hesarista. Lapsilisät lisäävät hyväosaisten tuloja. Köyhien lapsiperheiden tuloja ne vähentävät, koska jos joutuu hakemaan sossusta apua, niin lapsilisä lasketaan vähentävästi tuloksi. Pliis, älkää kommentoiko tähän mitään, että mitäs on laiska ja köyhä sossun asiakas, se on raskasta stooria. Itse olen hyvätuloinen ja voisin luopua lapsilisästä.
Suomessa ei toimeentulotukiasiakkaat ole niitä jotka ovat köyhimpiä. Kyllä köyhimpiä on ne jotka elää täysin omilla rahoilla, mutta pienillä eivätkä saa mitään tukia.
vois myös hankki ammatin, jos sitä ei ole ja sitä kautta kentis hakeutua työhön josta saa hyvää korvausta, niin ehkä jäis lapsillekin jotain säästöön? Jokainen voi ihan katsoa peiliin, sieltä se vastaus löytyy, oli rahaa tai ei.