Nyt on aito talvikumisaapaskeli!
Olen todella tyytyväinen, että lapsemme päiväkodissa (yksityinen luontopäiväkoti, jossa ollaan ulkona metsässä kestä talvet 5-7 tuntia päivässä. Ennen hoitosuhteen alkua saatiin tarkka lista varusteista, mitä pitää jokaisella lapsella olla jotta pääsee tähän päiväkotiin.
Kenkien suhteen linja oli selvä: vain lämpimiä pakkasjalkineita johon mahtuu 1-2 villasukkaa JA yksi pari takvikumisaappaita. Gireilla ei kuulemma tee mitään näin pitkissä ulkoiluissa, ei kengissä sen paremmin kuin vaatteissakaan.
Ja hybin on mennyt. Tähän saakka on käytetty vuorotellen oakkasjalkoneita, nyt on vuorossa talvikumisaappaat villasukilla. Ja tiedättekö mitä, lapset ovat mielellään ulkona, kuhan eivät ole kymissään tai/ja märkiä. Suomen olosuhteissa tämä tarkoittaa esimerkiksi villakerrastoja, kurahousuja, sadetakkia ja -hattua sekä niitä talvikumppareita.
Ihmettelen tätä gore-kenkävillitystä. Kokeneiden lastentarhanopettajien suusta tuli totuus.
miten lasten wc-asiat hoituu? Kaikki ulkovaatteet ja kurikset päällä ja ollaan 5h jossain metsässä.
Miten vaippaa vaihdetaan tai jos tulee kakkahätä?