minkä ikäisenä vanhemmiksi?
ihan mielenkiinnosta kysyn. mieheni valmistuu oletettavasti 25-vuotiaana, minä 23-vuotiaana. (molemmat nyt 20v) miehen valmistuessa ollaan oltu yhdessä yhdeksän vuotta. lapsia on haluttu koko ajan, mutta milloin olisi otollista? jos olisit itse tässä tilanteessa, hankkisitko lapset 20v, 22v, 24v, 26v, 28v, 30v,....,?
Kommentit (11)
meidän poika syntyi mä olin täyttyny just 21v ja mies 25v, poika täyttää ens kuussa 2v.
Jos mulla olisi tuolloin ollut koulut kesken niin olisin ne käynyt loppuun ja sit tehnyt lapsen. Miehen koulussa olo lapsen syntyessä ei niin olisi haitannu koska enemmänhä se vauva äidistään on riippuvainen jos imettääkin jne.
Tiedän toki monta ihmistä jotka ovat raskautuneet kesken koulun ja ovat sitten pitäneet vuoden välivuoden opiskeluista ja kouluun palattua on ollut entistä innokkaampia taas opiskelemaan kun hetken saivat "huilata".
ammatti oli itsellä sekä miehellä.
millaiset tulot ym. teillä on ennen lasta. Jos haluatte elää ja matkustella kahdestaan eikä perheenä, niin kannattaa olla molempien pari vuotta töissä. On rahaa tehdä kaikkea kivaa kahdestaan, ja parissa vuodessa matkustelee useamman reissun. Ja toisaalta voitte myös samalla vähän säästää ja ostaa esim. kunnollisia huonekaluja asuntoon, paremman auton tmv. mikä TEILLE se juttu onkin.
Sitten kun lapsi tulee, niin on mukava keskittyä siihen kun henkiset ja materiaaliset puitteet paremmassa kunnossa.
Ja jos lapsen teette esim. sinun oltua 1v työelämässä ja miehen kohta valmistuessa, niin teidän helpompi pärjätä taloudellisesti, saat hyvää äitiysrahaa ja kun se loppuu niin mies astuu työelämään.
ei siinä ikää kannata tuijottaa tai puolison kanssa vietettyjä vuosia vaan sitä, että suostuu siirtymään ns. vanhempivaiheeseen elämässään. Että ymmärtää vastuunsa siitä pienestä, jonka hankkii omaksi ilokseen. Se ei ole nukke. Se ei elä pelkästä rakkaudesta. Se tarvitsee turvaa ja läheisyyttä silloinkin, kun itse haluaisi lähteä purjehtimaan kavereiden kanssa.
Lapset tehdään 20-30 vuotiaina, ei yli 30 v
Pitää vissiin antaa tämä lapsi sitten "nuorempaan" kotiin.
No joo siis, meidän esikoinen syntyi kun olin 29 ja mies 20, ei ollu yhtään suunniteltu raskaus, mutta kaikkien sattumien summana neiti ilmoitteli tulostaan. Ja minä olin hetken pois koulusta.
Nyt odotan toista ja ikää on 31 ja miehellä siis 22. Minä ehdin just jouluna valmistua ja mies opiskelee vielä parivuotta. Minustakaan mitään oikeaa aikaa ei ole. Tokihan sitä voi odottaa hamaan tulevaisuuteen sitä sopivaa ikää, mutta ei kai siihen mitään sääntöä ole. Yhelle sopii yks ja toiselle toinen.
Itse en olisi ollut yhtään nuorempana valmis äidiksi..tai vaikka olisin ollutkin niin yksin olisin lapsen saanut hoitaa. Nyt on mies joka on 100% mukana tässä kaikessa.
millaiset tulot ym. teillä on ennen lasta. Jos haluatte elää ja matkustella kahdestaan eikä perheenä, niin kannattaa olla molempien pari vuotta töissä. On rahaa tehdä kaikkea kivaa kahdestaan, ja parissa vuodessa matkustelee useamman reissun. Ja toisaalta voitte myös samalla vähän säästää ja ostaa esim. kunnollisia huonekaluja asuntoon, paremman auton tmv. mikä TEILLE se juttu onkin. Sitten kun lapsi tulee, niin on mukava keskittyä siihen kun henkiset ja materiaaliset puitteet paremmassa kunnossa. Ja jos lapsen teette esim. sinun oltua 1v työelämässä ja miehen kohta valmistuessa, niin teidän helpompi pärjätä taloudellisesti, saat hyvää äitiysrahaa ja kun se loppuu niin mies astuu työelämään.
mieshän voi tienata sitten lapsen synnyttyäkin. ollaan kyllä ajateltu että mies saa jäädä äitiysloman jälkeen, tai ainakin jos toinen lapsi saadaan, kotiin hoitamaan:) ehtiikö parissa vuodessa sitten turvata "paremman toimeentulon"? ostaa asunnon, auton, huonekalut ja varmistua siitä, että vauvakamoihinkin on rahaa. kun jotenkin tuntuu että niin monet hankkivat lapset yli 30-vuotiaina vaikka oltaisiin valmistuttu 23-25-vuotiaina.
mennä sanomaan toisen tilanteesta. Ei semmoista ns. oikeaa ikää varmaan olekaan. Jokainen tekee sen oman tilanteen mukaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Ei varmaan ole mitään yksiselitteistä vastausta.
Minä olin 22v. ja juuri valmistunut kun esikoinen syntyi. Alettiin siis yrittämään kun mulla oli opintoja viimeinen vuosi jäljellä. Sen jälkeen onkin sitten syntynyt monta muuta lasta tiuhaan tahtiin. En ole ehtinyt tehdä opintojen jälkeen töitä missään välissä, enkä tiedä milloin on sen aika. Ja sitten kun on, varmasti joudun opiskelemaan lisää, että edes pääsen minnekään töihin.
Mutta tämä sopii meille. Olemme meidän tilanteeseen oikein tyytyväisiä. Meillä on auto, omistusasunto, yms.. taloudellinen puoli kuitenkin hoidossa, vaikka minä olen "vaan" ollutkin lasten kanssa kotona.
vaan teidän mielipiteitänne. miten itse tekisitte?
jos tulotasomme vaikuttaa mielipiteisiinne, niin minä tulen tienaamaan noin 2200e/kk ja mies 3000e/kk (nämä siis arvioita koska kumpikaan ei vielä ole valmistunut)
ap
Mikä ettei vaikka nyt, jos kovasti haluaa vauvaa tai sitten odottaa, että sinä valmistut. Jos sittenkään ei vielä tunnu ajankohtaiselta, voisi olla jokin aikaa töissä. Eniten minusta vaikuttaa se, milloin sitä vauvaa oikein haluaa. Onko tuskaa odottaa vielä. Kaikki aina sanoo, että pitää olla kouluttautunut, töissä ja vakipaikka, mutta ei se niin ole. Tiedän vakipaikastaan luopuneita äitejä.
Olin aivan liian nuori. Nyt toinen syntyi 27v. ja nyt osaan todella nauttia vauva ajasta. Toivon että olisin ollut vanhempi kun sain esikoiseni.
Me oltiin 24v ja molemmat vakitöissä ja asuttiin omistusasunnossa. Yhteistä eloa oli takana lapsen syntyessä yli 5,5 vuotta.
Ei tuohon oikeaa ikää ole. Sitten kun on parisuhde vakaalla pohjalla ja taloudelliset asiat kunnossa niin olisi otollisin aika lisääntyä mutta tekee ihmiset lapsia koulunkin ohella ja hyvin pärjäävät. Meille oli todella tärkeää että talous on kunnossa ja rahaa säästössäkin vähän. Ei ole tarvinnut riidellä rahasta kun säästin äitiyslomaa varten että voin tehdäkin jotain silloinkin eikä tarvitse ruikuttaa rahojen vähyydestä.
Voittehan laskea vähän lapsen tuloa ja aloittaa tekemisen ennen kuin valmistut. Voihan sieltä koulusta valmistua vaikka olisi raskaana. Voi myös olla ettei se lapsi niin vain tule ja joudutte odottamaan raskautumista. Ystäväni valmistui viimeisillään raskaana hyvin arvosanoin ja synnytti alle 2 vko siitä.