"Ylemmän luokan" etunimiä?
WT-niminä nähdään usein J-alkuiset etunimet eli Jonnet, Jacut, Julit(t)at, Janicat ja vastaavat.
Mutta mitkä nimet ovat mielestäsi ylemmän luokan nimiä? Siis sellaisia, joita kehtaa antaa lapselleen ja jotka eivät torppaa lapsen pääsyä hyviin kouluihin/töihin/naimisiin?
Kommentit (106)
sitten omalleni laita mitään oksettavaa "ylempiluokkaista" nimeä, hyi, en pidä akateemisista urpoista!
melko neutraaleja, tavallisia nimiä. Näin äkkiseltään tulee mieleen Ilkka, Juhani, Lauri, Maija, Iris, Aarne, Liisa...
Mun ei olisi ikinä pitänyt eksyä AV-palstalle..
Mä olen nyt muutaman viikon lukenut näitä teidän juttuja ja ihan oikeasti on pakko kysyä, että onko teillä lääkitykset ihan kohdallaan?
WT- nimi? Mitä hittoa? Siis tiedän kyllä mitä tällä tarkoitetaan, mutta ajatteleeko aikuiset ihmiset, äidit (ja isät) todella, että lapset jaotellaan luokkiin nimen mukaan? Alex ja Juho eivät ole siis samalla viivalla? Ellei sitten Alexin vanhemmat ole umpisuomalaisia Möttösiä/Virtasia, koska silloin he ovat juntteja, koska antoivat ulkomaalaistaustaisen nimen pojalleen. Mutta Juho on WT- nimi vaikka voissa paistaisi.
Mä toivon, ettei äitiys muuta minua tyhmemmäksi. Ei ainakaan vielä ole muuttanut, päinvastoin. Olen muuttunut empaattisemmaksi ihmiseksi lasten myötä. Hieman jopa aikuistunut.
sitten omalleni laita mitään oksettavaa "ylempiluokkaista" nimeä, hyi, en pidä akateemisista urpoista!
Mun ei olisi ikinä pitänyt eksyä AV-palstalle..
Mä olen nyt muutaman viikon lukenut näitä teidän juttuja ja ihan oikeasti on pakko kysyä, että onko teillä lääkitykset ihan kohdallaan?
WT- nimi? Mitä hittoa? Siis tiedän kyllä mitä tällä tarkoitetaan, mutta ajatteleeko aikuiset ihmiset, äidit (ja isät) todella, että lapset jaotellaan luokkiin nimen mukaan? Alex ja Juho eivät ole siis samalla viivalla? Ellei sitten Alexin vanhemmat ole umpisuomalaisia Möttösiä/Virtasia, koska silloin he ovat juntteja, koska antoivat ulkomaalaistaustaisen nimen pojalleen. Mutta Juho on WT- nimi vaikka voissa paistaisi.Mä toivon, ettei äitiys muuta minua tyhmemmäksi. Ei ainakaan vielä ole muuttanut, päinvastoin. Olen muuttunut empaattisemmaksi ihmiseksi lasten myötä. Hieman jopa aikuistunut.
On nimenomaan sellainen wannabe-hieno nimi, joita kouluttamattomat lähiöäidit antaa lapsilleen. Juho taas sopii paremman perheen lapselle, kun ei tarvitse nimellä todistella erikoisuuttaan.
Mutta mitkä nimet ovat mielestäsi ylemmän luokan nimiä?
rakkaat ihmiset, olette pihalla kuin talipallot
jotakuinkin ihan kaikesta
jatkakaa jatkakaa
Suvi, Saana, Inkeri, Salla, Noora, Ilmari, Antti, Matti, Juho, Juha, Otto..
Eli jos tapaan perheen, jolla on Juho-niminen poikalapsi, voin olla satavarma siitä, että kyseessä on ("kaikkia muita") parempi perhe, joka haluaa ulkokultaisesti korostaa vaatimattomuuttaan muille, vaikka todellisuudessa rypeekin itserakkauden ja omahyväisyyden kourissa ja pitää kaikkia kanssaihmisiään itseään tyhmempinä ihan vain periaatteen vuoksi, niinkö meinaat? =D
Aika hyvä lohkaisu sinänsä, mutta minä en ainakaan usko moiseen. Juho on ihan jees nimi, joka sopii käytettäväksi kaikenlaisiin perheisiin akateemisista duunareihin.
Kaikella ystävällisyydellä: ei mieleesi ole juolahtanut, että harvinaisen moni perhe valitsee lapsensa/lastensa nimet aivan muunlaisin perustein kuin tarpeella todistella kenellekään ulkopuoliselle yhtään mitään?
Juho taas sopii paremman perheen lapselle, kun ei tarvitse nimellä todistella erikoisuuttaan.
Eiköhän jokaisella saa olla oma nimimaku? Ja onneksi lapsi saa itse päättää tulavaisuudestaan, ennemmin tai myöhemmin, nimeä katsomatta.
Ihmettelen, että mihin ihmiset oikein keskittyvät, toisten elämään vai siihen omaan elämään? Mitä hyötyä on toisten nimien arvostelusta?
Aloittajalle voin sanoa, että laita sellainen nimi, josta itse oikeasti tykkäät ja luota siihen, että lapsi pärjää loistavasti elämässään, oli sitten nimi mikä vaan. Tee ratkaisu niin kuin oikealle tuntuu.
Tai ylipäänsä ajattelin, että muiden nimivalintoja on ihan typerää arvostella ja jaotella huonompiin ja parempiin. Sitten tuli erään kerran töissä vastaan pikkuruinen supisuomalaisesta perheestä lähtöisin oleva tyttölapsi, joka oli nimetty erään Disneyn keksimän prinsessan englanninkielisellä nimellä, ja myönnän, että se vähän hämmästytti.
Okei, ko. tyttölapsi oli vanhemmilleen todellinen aarre, koska häntä tosiaan vuosia odotettiin, ja tiedän, että hän on edelleen vanhempiensa silmäterä ja kullannuppu, ainokainen kun on, mutta silti - vanhemmat eivät ole tainneet hetkeäkään miettiä, että tämä kullannuppu kasvaa, menee kouluun, kasvaa aikuiseksi, menee opiskelemaan, valmistuu, menee töihin, ja joutuu joka hemmetin paikassa tavailemaan ja selittelemään nimeään, joutunee kiusatuksi ja kuuntelemaan valtavia määriä hölmöjä vitsejä ja väännöksiä nimestään. Lisäksi, koska nimi tosiaan on englanninkielinen muoto, tyttö joutunee niihinkin tilanteisiin, joissa hänen ei uskota kertovan oikeaa nimeään, eikä häntä oteta vakavasti tai uskota, kun hän ilmoittaa nimensä. Koulussa opettajan sijainen, joka ei ehkä ole ehtinyt katsoa oppilaslistoja, saattaa määrätä hänet jälki-istuntoon opettajalle kettuilusta, koska sijainen ei ehkä tiedä, että tyttö on oikeasti sen niminen kuin on.
Juu, mulla oikeasti sydän särkyi ko. tytön nimen vuoksi. Meillä toinen lapsista on ns. wt-nimeä kantava ja toinen perisuomalaista "ylemmän luokan" nimeä kantava, mutta mä sentään tarkistin etukäteen, ettei lapseni ole ainoa Suomessa kyseistä nimeä kantava yksilö.
Ja arvostelijoille: Mikä vika jos äiti haluaa pelata kaikki kortit hyviksi lapsen elämän alussa? Onko yhtään halveksuttavampaa valita turvallinen asuinympäristö kuin hyvänkuuloinen, trendejä kestävä nimi?
[/quote]
niihän me kaikki? Jos ei, niin älkää ihmeessä edes vastatko kysymykseen.
Olisi lapsilla kovin hyvin jos kaikki vanhemmat ajattelisivat kuten ap...
Ja arvostelijoille: Mikä vika jos äiti haluaa pelata kaikki kortit hyviksi lapsen elämän alussa? Onko yhtään halveksuttavampaa valita turvallinen asuinympäristö kuin hyvänkuuloinen, trendejä kestävä nimi?
niihän me kaikki? Jos ei, niin älkää ihmeessä edes vastatko kysymykseen.
Olisi lapsilla kovin hyvin jos kaikki vanhemmat ajattelisivat kuten ap...
nimessä voi olla niin voimakasta maagisuutta, että sen perusteella voi jo vauvaiästä lähtien todeta, että tuosta pallerostapa tuleekin sitten isona akateeminen ja hyvinkoulutettu ja tuosta toisesta penikasta pelkkä yhteiskunnan kiusankappale? Sehän lähentelee jo taikauskoa.
On myös vaikea uskoa, että kukaan aivan tosissaan suunnittelee lapselleen hyvää avioliittoa ylipäätään, saati sitten nimivalinnan perusteella. Saahan sitä vanhempana haaveilla ummet lammet ja tuupata lasta tiettyyn elämänsuuntaan esim. harrastusten myötä, mutta kyllä se lopullinen ratkaisu on sittenkin/kuitenkin lapsella itsellään "sitten joskus".
Akateemisten perheiden Inkeri, Maija ja Juho saattavat muuttaa elämänsuuntaansa ja lähteä surffipummeiksi Australiaan (koska manoliittoa piisaa ja iskät maksaa kuitenkin) ja Möttösen Julietta harmaasta kerrostalolähiöstä päätyy lopulta Monacoon jonkun miljardööriaatelismiehen vaimoksi ja menestyksekkääksi liikenaiseksi.
Tämä siis ihan pienenä erillisenä ajatusleikkinä, joka voisi aivan hyvin olla tottakin.
Ei yksilön elämänsuunnalla ole etunimen kanssa mitään tekemistä. Omat henkilökohtaiset ratkaisut vaikuttavat omaan elämään eniten, oli nimi mikä hyvänsä.
Tuntuu kuin sanonta "ei nimi miestä pahenna" olisi vallan unohtunut tästä ketjusta.
No niin, hyvää yötä minun puolestani kaikille.
Itselläni on erikoinen etunimi ja aika tavallinen sukunimi. Joskus työhaastatteluissa on kysytty ihan etunimeni takia, että olenko suomalainen. Tiedän, että äkkiseltään nimeni voi kuulostaa siltä, että olen vaikka thaimaalainen tuontivaimo. Onneksi CV:ssäni on kuitenkin merkinnät suomalaisesta koulutuksesta.
Mutta mistäpä sitä esim. juuri töitä hakiessa voi tietää, että onko haastatteluun valintoja tekevä ihminen päättänyt jättää minut kutsumatta koska kuulostan ulkomaalaiselta tai epäuskottavalta? Kyllä se vaatii pokkaa ottaa töihin ihan pätevä ihminen joka vastaa puhelimeen "XYZ-yhtiö, Kenia Kerttuli puhelimessa".
Yksi hyvä (ja hivenen huono) puoli nimessäni on: minut muistetaan aina. Opettajat oppivat ensimmäisenä oppituntina nimeni ja kämmäsivät muiden luokkalaisten nimissä joululomalle asti.
rikkain ja ehdottomasti vaikutusvaltaisin (tässä tapauksessa ko. termi EI ole liian suuruudenhullu) perhe jonka tunnen on sellainen, jossa on kolme poikaa, joilla jokaisella on tuikitavallinen suomalainen J-nimi.
Nämä "lähiönimi" ja "WT" nyt vain ovat tuollaisia palstamammojen aivopieruja.
:D Kauheita itsetuntokriisejä näyttää olevan suurimmalla osalla, buahhahhaaa!!!
Mitä tarkoittaa WT-nimi, mistä se on lyhennys?
WT-nimi?
Hah! Et ole tainnut käydä yksityiskoulua tai liikkua paremmissa piireissä? Siirry vain johonkin toiseen ketjuun jos et tiedä mistä keskustellaan.
ja heille haluaisin sanoa että Camilla on ruma nainen ja ruma nimi