Mitä te hyvätuloiset > 100 000/perhe teette?
Millaista on elämänne? Missä asutte, mitä teette ja miten paljon nukutte (keskim yö)? Mitä syötte ja miten paljon matkustelette ja missä?
Lisäksi: Tarvitsetteko lapsilisiä?
Kommentit (98)
Meidat kai voisi luokitella hyvatuloisiksi. Mieheni tienaa 200,000 euroa vuodessa kateen, eli kuukaudessa vahan alta 17,000 euroa. Itse en ole taysipaivaisessa toissa enaa, mutta olen konsultti ja tienaan noin 5000 euroa kuussa kateen. Mieheni johtaa erasta kansainvalista tietotekniikan yritysta, ei siis sita koko yritysta mutta finassipuolta kuitenkin. Han on hyvin koulutettu ja tehnyt paljon toita uransa eteen ja on nyt vain 35 vuotias. Olen hanesta tosi ylpea. Meilla on yksi lapsi ja toinen tulossa. Elama tavallista, mina kokkaan kotiruokaa. Ulkona kaydaan kun jaksaa, tehdaan tavallisia asioita, katsellaa leffoja kotona iltaisin kun tytar on mennyt nukkumaan. Nykyaan koti-illat on kaiken a j o ja on kiva menna nukkumaan aikaisin kun taapero kerattaa aikaisin. Mieheni ei ole suomalainen vaan turkkilainen - kylla, sielta loytyy muitakin kuin kebabravintoloiden pyorittavia maahanmuuttajia - aina Suomessa saan kuulla kuinka erilainen turkkilainen han nyt onkaan. Ei minun mielestani, silla olen nahnyt paljon hyvintoimeentulevia turkkilaisia.
Meilla on kotiapulainen, joka asuu meidan luona.Emme asu Suomessa.
Elama on normaalia mutta voimme myos kayttaa rahaa aika iisisti esim emme paljon katsele hintoja kun matkustamme. Mutta meidan focus elamassa on sijoittaa rahat hyvin, kasvattaa ja kouluttaa lapset hyvin ja olla onnellisia. Ei sita onnelliseksi tule ostamalla jatkuvaa kraasaa. On kiva saada kivoja asiota, mutta ei se ole elaman ydin.
Olemme konsultti + lehtori pariskunta Uudeltamaalta - ihan tavallista elämää omakotitalossa. Kolme lasta, nukumme 8-9 h/yössä. Syömme mikä maistuu ja ulkona, kun siltä tuntuu. Ylimääräinen raha näkyy ehkä eniten juuri harrastuksissa, ulkona syömisessä, lasten vaatetuksessa, matkailussa.
Olen köyhän perheen lapsi ja arvostan suunnattomasti nykyistä tilannetta.
tienaavat pariskunnat muka ovat? Eihän se tee kuin 50 000 Euroa/nuppi. Hyväpalkkaisia toki, mutta niin tavallista keskiluokkaa kuitenkin.
Tälläkin palstalla elää uskomaton sosialismi: ensin progressiivinen verotus ja päälle maksuluokat tulojen mukaan. Katsokaas, asiasta on tehty jo kokeilu tuossa naapurissa ja ei toiminut. Yhteiskunnan pitää kannustaa yrittämään ja tekemään töitä. Ahneus ja mahdollisuus rikastua ajaa ihmisiä eteenpäin!
Me asutaan pääkaupunkiseudulla kehyskunnassa reilun 100 neliön rivarissa kolmen päiväkoti ikäisen lapsen kanssa. Päivähoitomaksut on jo lähemmäs 500 euroa, joten lapsilisät ei riitä edes siihen. Todellakaan ei eletä mitään luksuselämää ja suuremmalle asunnolle olisi tarvetta, mutta pääkaupunkiseudulla isommat asunnot on vaan niin kalliita.
Me ollaan köyhiä, ainakin tilastojen mukaan. Silti meillä on vuodessa;
-saaristomökki (monta kertaa vuodessa)
-kaksi ulkomaanmatkaa (esim. Egypti/Kanada
-kaksi lähimatkaa (Tukholma/Viro)
- monta kotimaan"matkaa"; Linnanmäki, Sealife, Heureka, Särkänniemi, yms.
- yksi Lapinmatka laskettelun merkeissä
- ja itse käyn vielä tyttöjen kanssa kaupunkimatkoilla. tänä vuonna mm. Lontoo ja Itävalta
Harrastuksina lapsella (4v.) perheliikunta ja taaperotaekwondo. Lisäksi käy kerhossa 2xviikko. Nuorempi ei harrasta mitään, koska on 1v.
Myytiin juuri asuntomme, ja nyt asutaan vuokralla. Asumiskulut ovat n. 1200 euroa kk. Lisäksi muut laskut.
Tuloina miehen palkka n. 2000 netto ja mun tuet 700 netto sis. lapsilisän.
Eli netto 2700 euroa ja silti elämme, kuin muutkin ystävämme? Taitaa olla kulutusasenteissa korjausta, ainakin joillain.
No kohta taas olen "rikkaiden" joukossa, kun nettotuloni on 4300 euroa..
autoja ja 1500 Euron kuukausilyhennyksiä asuntolainassa? Ne kaksi autoa tarvitaan usein ihan työn takia, jotta saadaan tienata niitä teidän kadehtimia palkkoja ja asuminen maksaa. Jos haluaa esim. pk-seudulla asua säällisesti perheasunnossa, niin helposti sitä joutuu 1500 Euroa/kk lyhentämään. Miksi ihmeessä te paheksutte sitä, että jotkut tienaa edes ne kurppaset 100 000 euroa yhteensä vuodessa ja siitä haluavat tarjota lapsilleen asiallisen 120m2 paritalon puolikkaan?
Itse olen kotiäiti ja tulot sen mukaiset. Ollaan tällä hetkellä ihan pa, mutta oma valinta ja onneksi ei asuta pk-seudulla. Ja pärjätään yhdellä autollakin, kun mies kulkee bussilla töihin ja nyt mun hoitovapaalla autoa ei muutenkaan kauheasti tarvita. Silti vähiten maailmassa osaan kadehtia kenenkään kahta autoa. Eniten itseänikin työssäollessa (tulot sen 50 000 Euroa/vuosi) ketuttaa se, että päivät raataa stressaavassa duunissa ja sitten ne rahat menee siihen, että saa käydä töissä ja on niin kiireinen, että kaikesta saa maksaa aina täydet. Hyvä esimerkki oli vaikka lapsen villahaalari. Kotona ollessa ehdin pyöriä kirppiksillä ja bongasin hyväkuntoisen Kivat-haalarin lapselle 4 Eurolla! Töissäolessa taas maksoin siitä haalarista 34,90 Cittarissa, kun ei ehdi etsiä halvinta vaihtoehtoa vaan on pakko vaan ostaa joku äkkiä.
ja rahatkin saadaan loppumaan melkein joka kuukausi, joten ei sitä rahaa liikaa tule (pitää muistaa, että verot+eläkemaksut vie todella ison osan palkasta), ja meillä on myös iso asuntolaina, koska aloitimme säännöllisen työelämän vasta yli kolmekymppisinä, jolloin hankimme ekan asunnon. Asunto on ok, n. 400.000 euron asunto, velkaa siitä vielä 300.000. Mies on huono nukkumaan, max 6-7 tuntia nukkuu öisin, minä 7 tuntia arkisin ja viikonloppuisin enemmän. Syödään terveellisesti, pyritään olemaan ekologisia, vain luomulihaa, vaikka yhä enemmmän olemme siirtymässä kokonaan kasvisruokaan. Emme matkustele, minä kyllä välillä tahtoisin, mutta mies ja lapsi ovat niin kiinni harratuksissaan, että he tahtovat viettää lomansa kotona, harrastuksen parissa. Joskus käyn pitkillä viikonloppureissulla kaverini kanssa, mutta koska se ei ole kovin ekologista, en tahdo kovin usein sellaisia reissuja tehdä, max kerran vuodess. Lapsilisää saamme satasen, sinänsä sitä ei tarvitsisi, koska satanen sinne tai tänne ei merkitse mitään, mutta laitan sen satasen lapselle niin, että puolet menee viikkorahaan ja puolet menee tilille, jonka hän saa käyttöönsä täyttäessään 18 vuotta JOS ei ole aloittanut polttaa tupakkaa.
Talolainan ym. lainojen lyhennyksiin rahat menevät. Tulot eivät näy mitenkään arjessa. Lapsille vaatteet sieltä mistä halvalla saa, ei ulkomaanmatkoja eikä kalliita harrastuksia. Syödään kotona, välillä pikaruokaa ja eineksiä.
Tarvitaan lapsilisät!
Asumme Helsingissä pari vuotta vanhassa omakotitalossa. Molemmilla suht haastavat työt, mutta yritämme silti panostaa perheen yhteiseen aikaan. Minä lähden töihin aamuvarhaisella, mies hoitaa lasten aamut (viennit päiväkotiin ja kouluun). Minä taas lähden viimeistään kolmelta hakemaan lapsia, joten olemme neljän aikaan kotona. Iltaisin ollaan yhdessä, ulkoillaan, viedään lapsia harrastuksiin jne. Viikonloppuisin oleskellaan kotona, kutsutaan vieraita, tehdään jotain kivaa.
Matkustelemme jonkin verran. Kesälomalla etelään (meillä on kimppakämppä Espanjassa), keväällä sukuloimaan keski-Eurooppaan ja pari kertaa vuodessa teemmme miehen kanssa kahden kesken jonkin kaupunkiloman. Ehkä kerran vuodessa risteilylle. Joskus käydään kylpylässä tms.
Syömme itsetehtyä, tavanomaista kotiruokaa (ei eineksiä). Viikonloppuisin sitten kokkaillaan vähän paremmin. Jonkin verran käydään ulkona syömässä tai tilataan ruokaa kotiin.
Siis aika tavanomaista arkea. Rahaa on ihan riittävästi elämiseen, mutta emme me mitään luksuselämää vietä. Olemme varsin hintatietoisia esim. ruoan suhteen, mutta toisaalta teemme helposti kaikenlaisia pieniä heräteostoksia.
Ja viimeinen kysymys: kyllä lapsilisät ihan kulutukseen menee, mutta tulisimme toimeen kyllä ilmankin niitä.
Erona on vain se, että pienituloisen pitää etsiä enemmän niitä halvempia matkoja. Ei voi välttämättä valita sitä ensimmäistä lentoa minkä löytää tai hotellia.
Varakas maksaa Aasian-matkastaan 1500 €/hlö, köyhempi 500 €/hlö.
Että paremmin tienaavilla on kuitenkin _mahdollisuus_ omakotitaloon, kahteen autoon, yhteen ulkomaanmatkaan, hieman parempiin vakuutuksiin, ehkä jopa kesämökkiin ja kalliimpiin harrastuksiin, vaikka se sitten vetäisikin talouden hieman tiukalle.
Pienituloinen joutuu tyytymään pieneen asuntoon, ei ulkomaanmatkoja, työmatkat julkisilla, ei ravintoloita, halvat harrastukset jne. Ei noita yllä olevia mahdollisuuksia, mutta talous on silti tiukilla.
autoja ja 1500 Euron kuukausilyhennyksiä asuntolainassa?
ei kai kukaan ole paheksunut, vaan sitä, että esitetään, kuinka KAMALAN tiukkaa on ja sillä perusteella ajatuskin lapsilisien poistamisesta olisi aivan mahdoton. Jos kerran sitä rahaa on niin kovin paljon, niin onko enää se satanen kovin merkittävä summa? Nykymaailmassahan se oikeasti ON aika pieni raha, jos tuollaisia isompia hankintoja mietitään.
Tässähän rinnastettiin se, että jos toisella perheellä on rahaa moninkertaisesti enemmän kuin toisella, niin miksi ihmeessä se rikkaampi on oikeutetumpi saamaan lapsilisää.
Jos haluaa esim. pk-seudulla asua säällisesti perheasunnossa, niin helposti sitä joutuu 1500 Euroa/kk lyhentämään. Miksi ihmeessä te paheksutte sitä, että jotkut tienaa edes ne kurppaset 100 000 euroa yhteensä vuodessa ja siitä haluavat tarjota lapsilleen asiallisen 120m2 paritalon puolikkaan?
Onko joku paheksunut sitä? Saa tarjota lapsille toki minkä hyväksi katsoo. Näetkö sinä puolestasi mitään epäkohtaa siinä, että moni perhe joutuu tyytymään hyvin ikävään ja ahtaaseen asuntoon, eikä oikeastaan voi "tarjota" lapsilleen yhtään mitään?
Olet oikeassa, että pk-seudulla asuminen on kallista, mutta edelleen se on suhteessa PALJON kalliimpaa köyhille ihmisille.
Silti vähiten maailmassa osaan kadehtia kenenkään kahta autoa.
Samat sanat. En ole koskaan edes ajanut ajokorttia, koska vihaan yksityisautoilua ja autoja ja niistä lähtevää saastetta ja meteliä. Vanhemmat yrittivät tyrkyttää ajokorttia yo-lahjaksi, mutta kieltäydyin. Asun itse pk-seudulla, eli auto olisikin suorastaan tarpeeton. Mutta nää on tietty mieltymyskysymyksiä.
Mutta se, mistä olen tuolla aiemmin kirjoittanut: kaksi autoa, vaikka sitten tarpeeseenkin, EI ole mikään hyväksyttävä peruste lapsilisien maksulle. Etenkään, koska moni köyhä perhe ei edes saa lapsilisää. Lapsilisille voi olla muita, oikeasti asiallisia syitä, mutta autot eivät niitä voi olla.
Hyvä esimerkki oli vaikka lapsen villahaalari. Kotona ollessa ehdin pyöriä kirppiksillä ja bongasin hyväkuntoisen Kivat-haalarin lapselle 4 Eurolla! Töissäolessa taas maksoin siitä haalarista 34,90 Cittarissa, kun ei ehdi etsiä halvinta vaihtoehtoa vaan on pakko vaan ostaa joku äkkiä.
Tuttu juttu, en minäkään ehdi. En ehtinyt muuten edes vanhempainvapaalla. Kyllä kirppareilla oli helpompi kerrellä ennen lasta, joten luulenkin että tämä mainitsemasi ongelma on aika monen perheellisen ongelma - ihan tulotasosta riippumatta. Eivät ne köyhät opiskelijaäiditkään ehdi päiväkausia kierrellä kirppareilla, kun pitää ensin opiskella ja sitten ehkä käydä vielä töissäkin :(
Ihan kivan näköisiä taloja ovat. Mutta tässä taas on se oma valinta kun ollaan nirppanokkia ja ei kelpaa, liian vanha yms. sitten valitetaan että on tiukkaa vaikka tilille tulee joka kuukausi 8000 €.
2 autoa todellakin tarvitaan (kun joku laittoi, että "tarvitsetteko todella 2 autoa") asumme Vantaalla ja työpaikat eri puolilla Espoossa (ei sentään ollut varaa Espoosta okt ostaa, siellä ne "huonot" talot maksaa 400 000e) siinä jo perussyy -pk-seudulla ei voi liikkua poikittain mitenkään järkevästi julkisilla.
Oletteko tietoisia että alle 10% palkansaajista ansaitsee yli 4000 € kuussa?
bruttotulot jonkin verran yli tuon ovatkin.
Ihan normielämää vietetään Tampereen lähistöllä. Asutaan omakotitalossa. Lapset nukkuvat 10-12h/yö, minä yritän nukkua vähintään 8h/yö. Mies nukkuu vaihtelevasti. Syödään suurimmaksi osaksi normaalia kotiruokaa, kerran parissa viikossa ehkä jossain raflassa.
Käydään kerran vuodessa jossain Välimeren seutuvilla ja kerran vuodessa pohjoisessa laskettelureissussa. Kerran pari vuodessa jossain kylpylässä/laivareissussa.
Lapsilisiä käytetään usein juuri noihin matkoihin, ei me niitä elämiseen tarvita välttämättä. Isohkoa asuntolainaa maksetaan. Lapsia meillä on kolme.
verrattuna toisiin" on yhtä lapsellista kuin valitus "Reilumpaa olisi ettei saisi niin vähän palkkaa verrattuna toisiin".
toisten tarvisi maksaa niin hirveästi veroja verrattuna toisiin. Ihan oikeasti, miten jaksat stressata jonkun perheen säästämisistä?
Meillä lapsilisät tulee mun käyttötilille ja menee sieltä kanssa. Eli elämiseen menee. Sen sijaan mies palkkatilistään säästää lapsille rahastoon joka kuukausi, joten teillä on varmaan hyvä mieli kaikilla, ettei lapsilisät mene säästöön vaan miehen palkasta??:)
Lapsilisien tarkoitus on tasata lapsettomien lapsiperheiden taloudellista tilannetta. Se ei ole tulonsiirto köyhille. Meillä on jo olemassa tulonsiirrot ja progressiivinen verotus. Ei ole syytä enempää potkia keskiluokkaa päähän. Kaikesta huolimatta työssäkäyvä porukka pitää tän yhteiskunnan pystyssä!
Lapsilisät olen laittanut lapsen syntymästä saakka hänen omalle tililleen ja saa ne sitten täysikäisenä.
Kun tuolla toisessa ketjussa mietittiin, voisiko lapsilisät poistaa joiltain tuloluokilta. On aika moraalitonta, että yhteiskunta käytännössä maksaa yhdelle kuukausittain sijoituksen säästötilille (jolla voi sitten aikanaan vaikka ostaa asunnon tai elää huolettomasti ja velattomana opiskeluajan tms), kun jonkun toisen perheen lapset joutuvat elämään kädestä suuhun ja sossu evää heiltä avustuksen harrastukseen, jne.
Kivahan se on lapselle laittaa rahaa säästöön, en sitä epäile, mutta reilumpaa olisi yhteiskunnan mieluummin tukea oikeasti apua tarvitsevia lapsia vaikka sitten vähän isommilla summilla.
Mitä tulee lapsilisiin, niin eihän me niitä sinänsä TARVITA. Kyse on kuitenkin moraalista, veronmaksun legitimiteetistä. Tähän saakka veronmaksuun on kannustettu vetoamalla siihen, että vastineeksi saa palveluja tms. Jos erilaisiin palveluihin/tukiin sisällytetään tuloraja/progresso, niin miten jatkossa motivoida veronmaksajia luopumaan jopa 45% bruttotuloistaan yhteiskunnalle? Veroastetta pitäisi vastaavasti pienentää, ja sitten ollaan samassa suossa kuin ennenkin.
Mielenkiintoinen kysymys. Onko muka niin, etteivät hyvätuloiset muka saa mitään yhteiskunnan palveluita tai muuten hyödy ollenkaan ns. hyvinvointiyhteiskunnasta?
Auttaisiko näkökulman kirkastamiseen vaikkapa asuminen jossain sellaisessa maassa, jossa KAIKEN joutuu todellakin maksamaan ITSE - myös lasten koulunkäynnin?
Miksi kysymys vaikkapa eri maksuista nähdään niin, että hyvätuloisia rankaistaan - senhän voisi nähdä myös niin, että KAIKKI saavat palvelut todellisia kustannuksia halvemmalla, mutta pienituloisemmat saavat ne heikentyneen maksukykynsä vuoksi halvemmalla tai ilmaiseksi.
Itse kuuntelin koko lapsuus- ja nuoruusajan kun varsinkin äitini narisi veroista, miten "kohtuutonta" oli kun isäni joutui maksamaan "liki puolet palkastaan veroa". Ja kuitenkin niillä oli velaton omakotitalo, hieno kesämökki kaikilla mukavuuksilla, lomamatkoja ulkomaille ja kotimaahan, kaksi autoa (joista toinen kyllä välillä työsuhdeauto), kaikinpuolin aika huoletonta elämää. Mitäköhän sitten olisi pitänyt vielä saada enemmän, varmaan jostain tunsi jääneensä paitsi...
Ehkä ongelma onkin se, että joillain on liian isot palkat ja pohjaton toivomuskaivo. Samaan aikaan jollain on selvästi liian pieni palkka ja jatkuva AHDINKO. Kyllä tällaisessa jokin epäsuhta on. Toinen tarvitsee lapsilisät voidakseen laittaa ne kasvamaan korkoa (=lisää rahaa!!!), ja kaikkein köyhimpien perheiden kohdalla säästetään ottamalla heiltä käytännössä lapsilisä pois. Mutta ehkä sieltä yltäkylläisyydestä on vaikea nähdä maailman epäoikeudenmukaisuutta ja sitä, että oma onni on välillisesti joltain toiselta pois - en tarkoita lapsilisiä, vaan yleensä hyvinvoinnin epätasaista jakautumista. Moraalin perään kysellään kyllä silloin, kun ehdotetaan että rikkailta otettaisiin joku promille tuloista pois, mutta köyhien ahdingon kohdalla ei lainkaan...?
Huomaan, että mekin kuulutaan jo tuohon kastiin, kun laskee mukaan kahden tulot, lapsilisät, tulonsiirrot ja pääomatulot.
Asutaan vuokralla pienessä 81m2 4h+k kerrostaloasunnossa ja ajetaan kolmella vanhalla autolla, joiden iät ovat 6, 11 ja 15 vuotta. Tehdään ihan normaaleja duunipäiviä, nukutaan yössä ehkä 6-7 tuntia viikolla, kun tuo pikkuvekara valvottaa meitä aina iltaisin - on sellaiset vähän unta tarvitsevat geenit hällä.
Syödään peruskotiruokaa. Paljon käytetään luomutuotteita ja ruokaa syödään myös selvästi liikaa. Ulkonakin syödään aika paljon. Selkeä pahe, jos pitää joku pahe meidän perheestä löytää. Vuotuiset alkoholiannokset voi meidän perheessä laskea kahden käden sormilla ja tupakkaa ei polteta.
Matkustellaan noin kerran vuodessa Ruotsiin risteilyllä. Kotimaassakin matkustellaan tosi vähän. Mikkeliä kauempana ei olla käyty kertaakaan pikkunassikan (3,5 v) aikana.
Lapsilisät ovat ihan jees, kyllä ne lapsen kuluihin menee. Toki meidän tästä elintasosta voisi tinkiäkin sen 210. Toisaalta maksetaan sitten kaikesta se kaikkein kallein hinta. Maksoin silloinkin kun olin yksinhuoltaja täyden hoitomaksun, vaikka olin ihan vain normaalituloinen yh.
Niin ja kuukausinettotulomme ovat luokkaa 5000 + pienet pääomatulot.
No kuule kerropa vielä tarkemmin, että mistäpäin Espoota sen talon löysit? Ja minkä ikäinen talo on? Eli jos löysit jonkun 50-luvulla rakennetun rintamamiestalon (jossa edessä 100 tonnin remontit ja jatkuva homeen pelko) niin voiko sitä nyt sitten laskea?
Että ennemmin kuin asuu Vantaalla kivitalossa niin pitäisi otta Espoosta joku paska vaan sen takia, ettei ole nirppanokka??
Pärjäisimme ehkä ilman lapsilisiäkin, mutta nyt hoitovapaan aikana koen ne helpotuksen. Lähinnä tasaavat minulle mieheni ja minun välistä tulokuilua ennen töihinpaluutani.