Käyvätkö teidän ekaluokkalaiset jo luokan kanssa uimassa?
Meidän tytöllä alkaa uinti kai heti alkuvuodesta. Itse vähän ihmettelin, että nytkö jo? Luulin että vasta toka-kolmasluokkalaiset menevät koulun kanssa uimaan?
Mutta kaipa se sitten menee hyvin. Meillä tyttö ei ihan osaa uida vielä, tai silleen "juuri ja juuri". Harjoituksen puutetta tietysti, että siinä mielessä hyvä että pääsee taas uimaan.
Mutta kaikki ne pukemiset, pesut,uikkareiden laitto, saunaan meno, hiusten kuivaaminen (on pitkät paksut hiukset- mahtaako tulla sitten pää märkänä pois? Kuka niitä siellä ehtii föönailla?)
Tähän mennessä olen aina itse ollut mukana, ja tuntuu että tyttö kaipaa aika paljon apua monessa asiassa vielä..pukea toki osaa, mutta moni muu asia. Esim. märkien uikkareiden pukeminen ei välttämättä ilman apua suju, ja hiusten pesu ym..
Olen varmaan ihan liian ylihuolehtivainen, joo ;)
Kommentit (62)
kamalan avuttomilta nuo teidän lapset kuulostavat. Teette ison karhunpalveluksen lapsillenne tuollaisella paapomisella ja hössöttämisellä.
eskaristakin kävivät uimassa
Hyvin ne pesut ja vaatteiden vaihtamiset menee. Siellä on opettaja/uimaopettaja auttamassa ja neuvomassa. Ei siellä lasten keskenään tarvitse olla :)
Jos joku asia huolettaa, kerro siitä opettajalle.
Itse pyysin opettajaa varmistamaan että lapsi saa korvatulpat ja uimalakin päähänsä kunnolla ja hyvin oli opettaja huolehtinut korvien kuivina pysymisen.
Ajattelin tälläisenä vanhempana mammana (vanhin lapsi 26)myös ottaa osaa keskusteluun KOULU ja UINTI. Siis emme puhu nyt UIMAKOULUSTA, Tälle JUST NIIN otsikolla kirjoittajalle antaisin hieman palautetta, siis nyt puhuttiin UIMAHALLI KÄYNNEISTÄ KOULUTUNNEILLA eikä siitä kuka lellii lapsensa ja suurinpiirtein niin että MINUN LAPSET JA MUIDEN PENIKAT kirjoitteli hän!!!!HUH!!
Taitaapi olla hänellä kultainen lapsuus takanaan, kun noin "somaattisesti" suhtautuu pieniin ala-asteikäisiin lapsiin "olen kieltänyt
lastani leikkimästä tietyn kaverin kanssa" hupsista heijakkaa mitähän siihen sanoisi tämä
tunnettu psykologi???? No en alennu samalle tasolle kyseisen kirjoittajan kanssa vaan tahtoisin sanoa oman huoleni/ajatukseni näistä
koulu-uinneista. Minulle luoja on suonut useamman lapsen ja nyt jo lapsen lapsia vaikka nuorin omistani on vasta 7v Lapseni ovat kaikki omia persoonallisuuksiaan joten heillä on myös jokaisella niin sanonut omat vahvuutensa kuten myös heikoutensa. yksi oppi luistelemaan heti kun hänelle 3 vuotiaana laitettiin luistimet jalkaan. toinen ui sujavasti vaparia jo kuus veenä. yksi on matemaattisesti ja kielelellisesti lahjakas mutta ei hallitse vielä täysin UIMATAITOA vaikka on jo reilut 10v.Yksi elää musiikin ja kirjallisuuden maailmassa.Niin me ihmiset ja meidän ns,AVUT ovat erilaisia. Mieheni oppi uimaan yli kolmikymppisenä, äitini kohta 70 v ei osaa enään uida koska meinasi hukkua viisivuotiaana. Kun tätä keskustelua on lukenut välillä hirvittää kun ajattelee että kaksi tai kolme henkilöä joutuu ottamaan vastuun noin reilusta paristakymmenestä tässä meidän koulussa jopa reilusta kolmestakymmenestä uimatadoiltaan hyvin rajalliseta lapsesta. Kuten eräs äiti tuossa hivenen selitti pelkojaan "yksi elvytettiin, toinen myös meinasi hukkua kesken uimaopetuksen" niin kuka se loppujen lopuksi vastaa noin isoistakin ryhmistä ja mitä jää enään vastattavaa jos jotain sattuu.Ymmärrän kyllä että aina ja kaikkialla on vaaroja elämässä, mutta en minä YLIVIISKYMPPINEN emokaan lähde ohjaamaan pienlentokonetta jos minulla ei ole LENTOLUPAKIRJAA eli jos en hallitse sitä.
miksi lapseni menisi uimaan kolmenkymmenen muun uimataidottoman kanssa JOS HÄN EI VIELÄ HALLITSE uimataitoa. Annetaan KAIKKIEN KUKKIEN KUKKIA ja opetella omassa tahdissaan.Kaikki eivät ole Jani Sievisiä eivätkä Edith Piaffeja eikä tarvitsekkaan. Uinti on nimittäin vain yksi liikunnan muoto.Niin ja lopuksi minä henkilökohtaisesti en laita yksin saunaan 6-7 v ikäistä lasta, koulussa missä nuorimmat lapseni niin vuoroin joko pojat tai tytöt ovat ilman valvontaa saunassa. Ja joka sanoo että pärjääniin kysyn vaan jos ne niin hyvin pärjää yksin UIMASSA; SAUNASSA mitä helkattia varten te sitten haluatte noin omatoimiset lapset ILTSUUN siis iltapäiväkerhoon johan net pottujen ja soosin kans teitä kotona odottavat kun tulette väsyneenä töistä,KUN OVAT NIIN OMA TOIMISIA EIKÄ PILOILLE PASSATTUJA. hox huoli on RAKASTAMISTA.
T,ÄITYLI
ja olisihan se toki eri asiakin. Eskarissa on parinkymmenen lapsen ryhmässä vaikka kuinka monta aikuista, kun taas ekaluokalla samaa lapsimäärää varten on tasan se yksi aikuinen.
kaikki päiväkotiryhmät käyvät uimassa muistaakseni 8 kertaa vuodessa. Eskareille on uimaKOULU. Näin muistaakseni, älkää lynkatko jos olen väärässä. Omat lapseni eivät vielä päiväkodissa.
ekaluokkalainen on käynyt 5 krt uimassa luokan kanssa.
koska käymme niin paljon uimassa ja uimahallirutiinit ja uimataito on molemmille tullut tutuiksi siinä sivussa - nyt menee molemmilta 50 metriä pysähtymättä niin koiraa, rintaa kuin selkääkin. Kannattaa tehdä lapsen kanssa asioita ja opettaa juttuja, niin ei tarvitse sitten panikoida, kun lapsen pitäisi pärjätä "itse" (viimeinen sitaateissa siksi, että eihän ne lapset sielä keskenään ole!).
(uimaopettajan opetus) on joka luokalla oltava mukana 2 aikuista, tyttöjen puolelle ja poikien puolelle omansa. Oppilaat käyttävät ryhmäpukuhuoneita, joten valvojan sukupuolella ei pikkuoppilailla ole väliä. Me kuljimme pikkubussilla, joten märät hiukset eivät olleet ongelma. Peseytymiseen, saunomiseen ja pukemiseen jää hyvin vähän aikaa, joten aikaa ylimääräiseen sähläykseen ei ole. Omassa luokassani kukaan ei tarvinnut apua uimapuvun kanssa, mutta tarvittaessa olisin toki voinut auttaa. Omien tavaroiden huolehtimiseen toiset tarvitsivat paljonkin apua, mutta suurin osa huolehti hyvin.
Me kävimme heti kevätlukukauden alkajaisiksi uimassa viitenä peräkkäisenä päivänä.
Ap, kyllä se sujuu!
t. Ekaluokan ope
mutta olikin sitten sen viikon jälkeen kovassa flunssassa ja kuumeessa :( Ei malta kuivata tai luullakseni edes kunnolla lämmitellä saunassa uinnin jälkeen.
Muuten en ole ylihuolehtiva, mutta toi mietityttää kun menevät taas tässä kuussa yhtenä viikkona joka päivä uimaan (ekaluokka), että onko kipeenä.
SIinä suhteessa ymmärrän ap:ta, että ei siellä kyllä hiuksia kuivata yms. Mutta muuten sujuu varmaan ihan OK.
ÄITYLI
Ajattelin tälläisenä vanhempana mammana (vanhin lapsi 26)myös ottaa osaa keskusteluun KOULU ja UINTI. Siis emme puhu nyt UIMAKOULUSTA, Tälle JUST NIIN otsikolla kirjoittajalle antaisin hieman palautetta, siis nyt puhuttiin UIMAHALLI KÄYNNEISTÄ KOULUTUNNEILLA eikä siitä kuka lellii lapsensa ja suurinpiirtein niin että MINUN LAPSET JA MUIDEN PENIKAT kirjoitteli hän!!!!HUH!!
Taitaapi olla hänellä kultainen lapsuus takanaan, kun noin "somaattisesti" suhtautuu pieniin ala-asteikäisiin lapsiin "olen kieltänyt
lastani leikkimästä tietyn kaverin kanssa" hupsista heijakkaa mitähän siihen sanoisi tämä
tunnettu psykologi???? No en alennu samalle tasolle kyseisen kirjoittajan kanssa vaan tahtoisin sanoa oman huoleni/ajatukseni näistä
koulu-uinneista. Minulle luoja on suonut useamman lapsen ja nyt jo lapsen lapsia vaikka nuorin omistani on vasta 7v Lapseni ovat kaikki omia persoonallisuuksiaan joten heillä on myös jokaisella niin sanonut omat vahvuutensa kuten myös heikoutensa. yksi oppi luistelemaan heti kun hänelle 3 vuotiaana laitettiin luistimet jalkaan. toinen ui sujavasti vaparia jo kuus veenä. yksi on matemaattisesti ja kielelellisesti lahjakas mutta ei hallitse vielä täysin UIMATAITOA vaikka on jo reilut 10v.Yksi elää musiikin ja kirjallisuuden maailmassa.Niin me ihmiset ja meidän ns,AVUT ovat erilaisia. Mieheni oppi uimaan yli kolmikymppisenä, äitini kohta 70 v ei osaa enään uida koska meinasi hukkua viisivuotiaana. Kun tätä keskustelua on lukenut välillä hirvittää kun ajattelee että kaksi tai kolme henkilöä joutuu ottamaan vastuun noin reilusta paristakymmenestä tässä meidän koulussa jopa reilusta kolmestakymmenestä uimatadoiltaan hyvin rajalliseta lapsesta. Kuten eräs äiti tuossa hivenen selitti pelkojaan "yksi elvytettiin, toinen myös meinasi hukkua kesken uimaopetuksen" niin kuka se loppujen lopuksi vastaa noin isoistakin ryhmistä ja mitä jää enään vastattavaa jos jotain sattuu.Ymmärrän kyllä että aina ja kaikkialla on vaaroja elämässä, mutta en minä YLIVIISKYMPPINEN emokaan lähde ohjaamaan pienlentokonetta jos minulla ei ole LENTOLUPAKIRJAA eli jos en hallitse sitä.
miksi lapseni menisi uimaan kolmenkymmenen muun uimataidottoman kanssa JOS HÄN EI VIELÄ HALLITSE uimataitoa. Annetaan KAIKKIEN KUKKIEN KUKKIA ja opetella omassa tahdissaan.Kaikki eivät ole Jani Sievisiä eivätkä Edith Piaffeja eikä tarvitsekkaan. Uinti on nimittäin vain yksi liikunnan muoto.Niin ja lopuksi minä henkilökohtaisesti en laita yksin saunaan 6-7 v ikäistä lasta, koulussa missä nuorimmat lapseni niin vuoroin joko pojat tai tytöt ovat ilman valvontaa saunassa. Ja joka sanoo että pärjääniin kysyn vaan jos ne niin hyvin pärjää yksin UIMASSA; SAUNASSA mitä helkattia varten te sitten haluatte noin omatoimiset lapset ILTSUUN siis iltapäiväkerhoon johan net pottujen ja soosin kans teitä kotona odottavat kun tulette väsyneenä töistä,KUN OVAT NIIN OMA TOIMISIA EIKÄ PILOILLE PASSATTUJA. hox huoli on RAKASTAMISTA.
T,ÄITYLI
eikä mikään kiire kyllä vanhemmat voivat itsekin lapsensa sinne viedä.
Se kun laskee vastustuskykyä ja elimistössä olevat pöpöt saavat helpommin ylivallan...asia kysytty lekurilta. Meissähän kun on aina jotain pöpöjä mut elimistö yleensä tappaa ne ennen oireita.
Voi herranjumala, opettakaa niitä lapsia, ettei ne ole ihan kädettömiä. Kivahan se on tietysti passata pikkuista, mutta lapsen itsetunnon kannalta on parempi, että lapsi osaa itse ja tietää osaavansa itse.
Kyseessä on uimahalli, ei mitään sen ihmeellisempää. Meillä on tarhan vieressa uimahalli ja siellä on käyty ekan kerran tarhan toimesta viiskareista asti vaikka silloin ei tainnut osata kukaan uida. Siellä on lastenallas, joten jalat ylettyy pohjaan.
Mä olen täysin tyrmistynyt tästä ketjusta!
Minusta kuitenkin 7v on aika pieni toimimaan esim yksin uimahallissa. Uimataito on monesti sen ikäiseltä vielä hakusessa ja sekin on ihan normaalia. Sen lisäksi usein pojat ovat "lapsellisempia" kuin tytöt jne..mitä se ylihuolehtivaisuus siis on?
ensinnäkin kaikissa eskareissa ei käydä uimahalleissa lasten kanssa! Toisekseen ei ainakaan täällä päin kukaan 4-5v uimakouluun tuleva joudu yksin toimimaan pesuhuoneessa vaan vanhemmat sinne saattelevat! Mun tokaluokkalainenkaan ei vielä koskaan ole luokan kanssa ollut uimassa eivätkä varmaan ole kevään aikana menossakaan. Eskarilaispoika oppi juuri just ja just uimaan mutta eivät ole eskariporukan kanssa menossa uimahalliin.
Minusta on ihan hemmetin tärkeää, että ekaluokkalainen selviää ihan itse kamoista, uikkareista ja osaa ihan itse pestä tukan. Kyse ei ole kirjallisuuden nobelista, vaan ihan yksinkertaisista asioista. Puen ja riisun. Pesen tukan ja ängen kamat reppuun... eikä tungeta märkää uikkaria matikankirjan viereen...
Jos kyseessä on lastenallas, kyllähän ekaluokkalainen osaa huonollakin uimataidolla laittaa jalat pohjaan ja nousta seisomaan... Mä en ihan ymmärrä miten täysipäinen lapsi saisi hukutettua itsensä lasten altaaseen?
Tässä tuhansien järvien maassa uiminen on todella tärkeä kansalaistaito!
Tosiaan kannattaa laittaa tyttösi hiukset vaikka letille, nimittäin tuskin siellä kukaan kerkeää avustaa hiustenpesussa saati föönaamisessa. Jos itseltään jo sujuu, niin hyvä ( kannattaa tosiaankin harjoitella moisia asioita jo kotona :) )
Toisella kerralla ovat jo varsin näppäriä omatoimisuudessaan ;)
millään päästäisi ekaluokkalaista poikaansa miesten puolelle? Eli ajattelee ettei lapsi kuitenkaan pärjää...
nyt on se hetki, kun pitää opettaa sille lapsellesi ne asiat, jotka eivät suju. Ja kerrot lapsellesi, että ne hiukset PITÄÄ kuivata.
Kyllä sitä väkisin on huolissaan näiden "pikkuisten" kanssa..että onko tarpeeksi silmäpareja jotta näkevät kaiken jne.
Ja meidän tyttö on tietyissä asioissa melkoinen sählä, esim. se että saa kaikki kamansa mukaan kotiin on jo ihme. No, pitää vaan kirjoittaa nimi ja puhelinnumero uikkareihinkin, jos sattuvat jäämään hallille.. ;)
Ja minäkin esitän kyllä tytölle että hienosti menee, ei huolestuta pätkääkään.. :)