Käyvätkö teidän ekaluokkalaiset jo luokan kanssa uimassa?
Meidän tytöllä alkaa uinti kai heti alkuvuodesta. Itse vähän ihmettelin, että nytkö jo? Luulin että vasta toka-kolmasluokkalaiset menevät koulun kanssa uimaan?
Mutta kaipa se sitten menee hyvin. Meillä tyttö ei ihan osaa uida vielä, tai silleen "juuri ja juuri". Harjoituksen puutetta tietysti, että siinä mielessä hyvä että pääsee taas uimaan.
Mutta kaikki ne pukemiset, pesut,uikkareiden laitto, saunaan meno, hiusten kuivaaminen (on pitkät paksut hiukset- mahtaako tulla sitten pää märkänä pois? Kuka niitä siellä ehtii föönailla?)
Tähän mennessä olen aina itse ollut mukana, ja tuntuu että tyttö kaipaa aika paljon apua monessa asiassa vielä..pukea toki osaa, mutta moni muu asia. Esim. märkien uikkareiden pukeminen ei välttämättä ilman apua suju, ja hiusten pesu ym..
Olen varmaan ihan liian ylihuolehtivainen, joo ;)
Kommentit (62)
Hei
Opettajilla on jakamaton vastuu oppilaista ja heidän on aina oltava allastilassa läsnä opetusaikana, vaikka uimaopettaja varsinaisen opetuksen hoitaa.
Tässä vähän taustaa: http://www.suh.fi/@Bin/116244/Uimaopetuskirje_paivitetty_300508.pdf
T: Vesa
pukuhuoneissa ja lapset voi olla silloin 4-5 vuotiaita.
Täälllä ainakin eskaritkin käy uimahallissa. Ekaluokkalaisista lähes kaikki osasi jo uida (yksi tytöistä uimataidoton, mutta ko lapsi oli ekaa kertaa uimahallissakin, joten kertoo jo jotain....)
muista, että koulun opetustavoitteisiin kuuluu uimaopetus
relax siis
Omat 3 lasta jo käyneet 4-vuotiaasta lähtien uimakoulussa ilman minua.
Tosin huolettaa kyllä välillä, viime syksynä uimakerhon aikana huomattiin ekaluokkalainen altaan pohjalla, elvytys tehosi onneksi.
Samassa paikassa 6-vuotias lähes hukkui uimakoulussa muutama vuosi sitten.
Että täällä ihan meidät on jo tunnistettukin.. ;) Varmaan osui oikeaan, todennäköisyyshän on hurja.
Uskon kyllä että tyttömme pärjää,vaikka nuo pikkuasiat mietityttivätkin.
En pidä tyttöämme pilalle lellittynä jonka eteen tehdään kaikki.
Ennen uimaan menoa pitää ihan uimahallin sääntöjen mukaan käydä suihkussa - ja silloin taitaa kroppa olla märkä eikö vaan? Uikkarin päälle pukeminen silloin voi olla hankalaa aikuisellekin..mutta av-mammat luonnollisestikin laittavat kuivat uikkarit heti päälle peseytymättä ensin?
Tyttö osaa kyllä pukea tavalliset vaatteet ihan hyvin ja riisuakin ne uikkarit.
Hiusten pesu on sen takia haasteellista, koska tukka on paksu ja pitkä. Vettä saa lorotella pitkään ennenkuin tukka edes kastuu kunnolla. Mutta unohdetaanpa se, paras vaan laittaa letille hiukset.
Pipon osaa pukea ihan itse.
Tyttö osaa myös ajaa pyörällä, hiihtää, luistelukin sujuu aika hyvin. Kengännauhojen sitominenkin sujuu, luistinten nauhojen kanssa tarvitsee vielä apua jotta ne saa tarpeeksi tiukalle.
Uiminekin sujuu aika hyvin, ui muutaman metrin, mutta ei niin hyvin että vielä sanoisin että oikeasti "osaa uida".
Tyttö on ihan tavallinen, hyväkäytöksinen, pidetty koulussa. Hieman hajamielinen ja häslä tavaroiden kanssa, saattaa jättää vaatteet lojumaan lattialle ym. Silloin häntä pyydetään laittamaan ne paikoilleen.
Mutta kiitos asiallisista vastauksista, eiköhän uintireissut ihan hyvin suju. Kuiva varapipo mukaan hyvä vinkki!
ap
eka- ja tokaluokkalaiset kuuluvat uinnin osalta erityisryhmään ja käyvät enemmän uimassa. Ekalla luokalla 12 kertaa lukuvuodessa ja tokallakin 8 kertaa. Siitä eteen päin vain neljä kertaa. Eskarilaiset myös käyvät uimassa muutaman kerran, kun vanhemmat vain maksavat matkat.
Kannatta käydä katsomassa kunnan/koulun opetussuunnitelmassa, jossa lukee mitä milläkin luokalla esimerkiksi uinnissa tavoitellaan.
Täälläpäin uimakouluissa on lasten selvittävä itse vaatteista jo 4v alkaen. Vanhemmat jätävät aulaan ja lapset riisuvat ja pukevat itse ohjaajien avustuksella. Vanhempi saa toki mennä mukaan avustamaan. Ihan hyvin on tuon ikäiset osaavat jo pukea ja hoitaa tavaransa.
meidän kunnnan uinnin opetuksen siltä ja tavoite 1. luokalle.
Tavoite: oppilaista 50 % pystyy uimaan 25 m
Sisältö:
• totuttelu veteen, puhallukset veteen ja sukel-lukset
• meritähti-, kilpikonna- ja selinkellunnat
• päinliuku ja alkeisselinliuku
• potkut ja käsiliikkeet
• alkeisselkäuinti
• harjoituksia laudoilla
• alkeisuintitavat (koira, myyrä jne.)
• 10m:n yhtäjaksoinen uinti
• käynti isossa altaassa, ehdottomasti vapaaeh-toinen
Kaikkien av-mammojen lapset osaavat lukea, laskea ja kirjoittaa jo 4-vuotiaina, mutta uikkarin pukeminen ja pipon päähän laittaminen uinnin jälkeen on ihan ylivoimaista. Hmmm jossain nyt mättää.
Poikamme osasi 4-vuotiaana lukea, laskea ja kirjoittaa, mutta "käytännön taidoissa" hän ei todellakaan ole kovin hyvä. On varmasti nyt ekalla luokalla viimeinen joka saa toppavaatteet päällensä välitunnille mennessään. Jos hänellä olisi kovin hankala uikkari niin varmasti olisi ongelmia myös sen kanssa. Onneksi kuitenkin hänellä on poikien uikkarit, joissa ei ole mitään ongelmaa. Naruja hän tosin ei osaa niissä solmia, mutta roikkukoon solmimatta. Pikkusiskolla on tavallinen tyttöjen uikkari, jossa menee useampi "henkseli" selän yli. Sitä uikkaria saa aikuinenkin katsella hetken jotta saa henkselit oikeisiin kohtiin. Mieheni onnistuu aina laittamaan narut ihan vääriltä puolilta. Täytyy siis hankkia tytölle ehdottomasti helpompi uikkari sitten kun hän joutuu selviytymään sen pukemisesta itse.
osaa lukea muttei pukea kunnolla. Toivottavasti et laittanut Nicopetteriäsi vuotta aiemmen kouluun opettajien ja muiden lasten riesaksi, kun se nyt lukeekin niin hyvin.
Ekaluokkalaisellamme oli jo syyskaudella uinti käynnit. Olivat kaikki lasten altaassa. Osasi uida tai ei.
On sielä opettaja apuna. Sitten erikseen uimaopettaja.
alkavat jo ekalla Hgissä, ja hyvä niin!
ja ainakin meidän eskarissa käydään uimassa.
Ja hyvin meni kaikki. On siellä joku auttamassa ja hiuksia ei kuulemma ehdi pestä (aineilla) ollenkaan.
Riisuneet, pukeneet ja huolehtineet itsensä muun ryhmän mukana. Ja käyväthän eskarilaisetkin uimassa, en ymmärrä etteikö ekaluokkalainen pärjäisi?
Hiuksia tuskin tarvitsee (tai edes ehtii) pestä koulun uintivuorolla. Jos tytöllä on pitkä tukka, niin laita se letille tai ponnarille. Uikkarin pukemista voitte harjoitella kotona.
Uida ei tietenkään tarvitse osata, sen takiahan sinne mennään että opitaan. Meidän tyttö oli ekaluokalla muutama niistä harvasta, jotka osasivat jo uida. Uimataitoisille oli omia juttuja, muiden kanssa opeteltiin uinnin perusasioita.
Ja onhan siellä opettaja auttamassa lapsia, ei siellä kukaan yksin jää.
Meidän tyttö oli ekaluokalla muutama niistä harvasta, jotka osasivat jo uida. Uimataitoisille
Olipa huonosti sanottu ;)
Ja varmasti lähtevät pää märkänä ulos:-)
Meillä molemmat lapset ovat olleet ekaluokalla uimahallissa, minä tai jonkun toisen lapsen äiti olemme olleet mukana auttamassa (uimahalli on tässä lähellä), ja ihan tarpeen oli ylimääräinen aikuinen niissä tilanteissa.
Yleensä ei nähtävästi ole mitään auttajia mukana, kaikki muut opettajat ovat olleet hallissa yksinään lasten kanssa.
Mutta kyllä kaikki ovat aina siitä selvinneet, turha sitä on huolehtia, kyllä se jotenkin aina läpi viedään.
Ja käyväthän eskarilaisetkin uimassa, en ymmärrä etteikö ekaluokkalainen pärjäisi?
Joo, kyllä kai se menee hyvin, ja äitin on aika päästää irti.. ;)
Luokalla on tosiaan valtaosa tyttöjä, taitaa olla n.20, joten voi olla melko vilkasta menoa..sanoin kyllä jo tytölle, että hyvin se menee (kun hän itse huolehti miten pärjää), te tytöt autatte toisianne siellä.
Pitää toivoa että ei ole sitten 30 asteen pakkasia.. voi olla melkoiset jääpötkylät päässä jos sitten ovat vielä koulun jälkeisessä iltapäiväkerhossa ulkona :) Tai kävelevät koululle..no nii! kyllä näitä panikoinnin aiheita riittää.. ;D
Olen ihan kauhuissani etukäteen koska lapsemme pelkää vettä, mutta vain jos päähän menee vettä/roiskuu ja sitähän siellä tapahtuu. Olemme kokeilleet myös uimakoulua, mutta sielläkin lapsi joutui paniikkii veden roiskumisesta siten, että painui pinnan alle.... Olivat siis vielä järvessä jossa oli huono näkyvyys.
Huom, lapselle en kyllä näytä kuinka kauhuissani olen.
Syyslukukaudella kävivät useamman kerran nYt kevätlukukaudella ovat käyneet kerran.
Itse altaassa oloaika on hirmuisen lyhyt. hyvä jos ½h ehtivät kerralla olla altaassa.
Meidänkin kunnassa uintivuorot alkavat jo eskarissa.
Uimahallissa kulkevat rauhallisessa jonossa,jota uimaope ja luokanope valvovat. Pojat menevät eri puolelle pukemaan ja saunomaan kuin tytöt.