Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-vuotias tyttäreni sanoi juuri, että hänen luokkakavereistaan suurin osa on jo FB:ssä.

Vierailija
06.01.2011 |

Onko sinne ikäraja 13 vuotta? Tyttö haluaisi kanssa, että voisi jutella kavereilleen. Tiedän faktana, että myös hänen paras kaverinsa, saman ikäinen on siellä (ei samalla luokalla).

Mitä mieltä tästä? Jos annan kirjautua, mitä ohjeita yms? Vai enkö anna, jos kaveritkin ovat?

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:54"]

Ei kannata ihmetellä näitä nettikiusaamiseen liittyviä ikäviä juttuja, kun ekaluokkalaiset on vanhempiensa tunnuksilla kaikilla nettifoorumeilla.

[/quote]

Puhumattakaan kaikista niistä alle 13-vuotiaista....

Vierailija
82/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pärjäävät mainiosti myös ilman FB:ia. Kaikki siellä notkuttu aika on pois oikeista kaveritapaamisista, liikunnasta ja ulkonaolosta, läksyistä, nukkumisesta. Se koukuttaa, kuten jokainen käyttäjä tietää, ja nuorempia vielä helpommin. Tuskin sinne kukaan haluaisi, jos se ei olis niin "kiihottavaa". Meillä ikärajoista kiinnipitäminen viestittää sääntöjen noudattamista ja vaikka omaa järkeä käytetäänkin, niillä ei kumota ulkopuolisen asettamia rajoja. Musta Facen ikäraja saisi olla enemmänkin, niin turha kuin se lapsille ja nuorille on, pelkkää oman itsen esilläpitoa ja ajanhukkaa, varsin harvoin mitään todellista arvoa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:55"]

tuon ikäisten ei tulisi edes tietää mitään koko facebookin olemassaolosta....... pihalle vaan leikkimään raittiiseen ilmaan!

[/quote]

Mun tytär täyttää seuraavaksi 11v. ja haluaa jo meikata, katsella poikia ja sen sellaisia teinien juttuja.

On ihmetellyt kovasti paria luokallaan olevaa tyttöä, jotka tekevät keskenään mm. keppihevoskisoja yms yms.  "että miten viitsivät noin lapsellisia leikkejä."

Olen ylpeä järkevästä ja hyvin koulussa menestyvästä lapsesta (kielet mm. 10, saksa ja englanti), joka näyttää kasvavan henkisesti monia muita nopeammin. Pitäisikö jotenkin taannuttaa tätä vaihetta?

Vierailija
84/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:13"]

Ennen lapset leikki leluilla ja ulkona juostiin. Nykyään lapset notkuu netissä ja sitten ihmetellään kun ei tule uni ja sitten ei aamuisin jakseta nousta kouluun. Mihin on jäänyt kaikki kivat ulkoleikit ja hyppynarut ja autot ja nuket? 

[/quote]

Wau hienosti olet onnistunut jämähtämään 90-luvulle.. en päästä lastani Facebookiin koska on alaikäinen sinne, mutta ehdottomasti kannustan sosiaalisen median käyttöön, sitä tehdään jo lapsen koulussakin. Kaikilla on tabletit! Nimenomaan tämä on nykyisin se vaara, että kahtiajako on tässäKIN valtava.. joko haikaillaan hyppynarujen perään tai sitten annetaan koko some maailma lapsen käsiin, ja annetaan valehdella ikiä että päästään Facebookiin yms. ja lapset pelaa tuntikausia. Mun lapsi käyttää somea siten, että n. tunnin päivässä tsättäilee moviestarplanetissa, käy ulkona kaverin kanssa, tekee kotitöitä ja leikkii huoneessaan. Menee nukkumaan ilta ysiltä ja herää pirteenä, toki joskus väsyttää enemmän kuten aikuisiakin. Ihan kun vanhemmilla olisi hukassa normaali, terve järki, että joko sallitaan kaikki tai kielletään kaikki??

Vierailija
85/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:53"]

Ymmärrän mainosti tämän kasvatuksellisen näkökulman tästä ikärajojen noudattamisen etiikasta, se on toki hyvä juttu.

Mutta juuri tuon Facebookin kohdalla olen ollut huono äiti ja rikkonut sääntöjä ja kaikenlisäksi ollut tyytyväinen päätökseeni. Kun loimme silloin vähän alle 12 v lapselle FB tilin, pääsin vaikuttamaan asetuksiin ja näen kaiken hänen julkaisemansa omalla etusivullani ja saan niistä ilmoituksen sähköpostiin, ihan näin yhdessä sopien.

13 v hän olisi Facebook -lain mukaan oikeutettu tekemään sen tilin ihan itse, minun ei tarvitsisi moisesta edes tietää (toki hän voisi nuorempanakin sen tehdä väärentämällä syntymäaikansa). Eli mikä siitä 13-vuotiaasta tekee kypsemmän tekemään omia päätöksiä? Jos ikäraja olisi jotenkin sisältöön tms. liittyvä, sen pitäisi kai olla 18 tai vähintään 16 v? 13 v on asetettu USA:n tietosuojalakien perusteella.

Ikäraja juuri Facebookissa on mielestäni keinotekoinen, koska se on hyvin turvallinen yhteisö, jossa ihmiset esiintyvät omilla nimillään pääsääntöisesti, muussa kai ei ole mitään järkeä. Jossain lapsille suunnatuissa yhteisöissä taas "Minttu03" voi olla kuka tahansa pedofiili ja vanhempien on huomattavasti vaikeampi valvoa siellä tapahtuvaa toimintaa.

[/quote]

Onko sinulle siis ok että Make 18v tuuttasee pikku-Jenni Elli Nooraa peräkonttiin kun Jenna Elli Noora on 15-v, koska eihän se J.E.N sen kypsempi ole 16-vuotiaana? Eihän siinä oo kun vuos välii.

Vierailija
86/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:54"]

Ei kannata ihmetellä näitä nettikiusaamiseen liittyviä ikäviä juttuja, kun ekaluokkalaiset on vanhempiensa tunnuksilla kaikilla nettifoorumeilla.

[/quote]

En tiedä ketään ekaluokkalaista joka olisi edes haluamassa Facebookiin. Sen sijaan tiedän paljon 12-vuotiaita jotka ovat Facebookissa. Eihän tossa ole kuin jotain 6 vuotta eroa iässä....En itsekään keksi miksi 7 v edes haluaisi olla Facebookissa, sen sijaan keksin sata syytä miksi 12 v haluaa ja myös voi.

Vierailija
87/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 15:01"]

tuon ikäisten ei tulisi edes tietää mitään koko facebookin olemassaolosta....... pihalle vaan leikkimään raittiiseen ilmaan!

[/quote]

Mun tytär täyttää seuraavaksi 11v. ja haluaa jo meikata, katsella poikia ja sen sellaisia teinien juttuja.

On ihmetellyt kovasti paria luokallaan olevaa tyttöä, jotka tekevät keskenään mm. keppihevoskisoja yms yms.  "että miten viitsivät noin lapsellisia leikkejä."

Olen ylpeä järkevästä ja hyvin koulussa menestyvästä lapsesta (kielet mm. 10, saksa ja englanti), joka näyttää kasvavan henkisesti monia muita nopeammin. Pitäisikö jotenkin taannuttaa tätä vaihetta?

[/quote]

Olet ylpeä siitä että tyttäre kuvittelee olevansa fiksumpi mitä keppihevostytöt? Onnea vain. Varmasti ÄITILTÄ perinyt tuon herttaisen symppiksen asenteen. <3

Vierailija
88/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa ei ole mitään mitä internetissä ei ole.

Se 13 vuoden ikäraja on *suositus*, jolla FB pesee kätensä "jos jotain sattuu".

FB on loistava paikka vanhemmille hallita ja opettaa lapsille netin käyttöä ja netikettiä.

Vierailija
89/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 15:08"]

[/quote]

[/quote]

Olet ylpeä siitä että tyttäre kuvittelee olevansa fiksumpi mitä keppihevostytöt? Onnea vain. Varmasti ÄITILTÄ perinyt tuon herttaisen symppiksen asenteen. <3

[/quote]

Toivottavasti! Eikä ainakaan tuota AV-mamman sisälukutaitoa <3

Vierailija
90/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 15:06"]

Ymmärrän mainosti tämän kasvatuksellisen näkökulman tästä ikärajojen noudattamisen etiikasta, se on toki hyvä juttu.

Mutta juuri tuon Facebookin kohdalla olen ollut huono äiti ja rikkonut sääntöjä ja kaikenlisäksi ollut tyytyväinen päätökseeni. Kun loimme silloin vähän alle 12 v lapselle FB tilin, pääsin vaikuttamaan asetuksiin ja näen kaiken hänen julkaisemansa omalla etusivullani ja saan niistä ilmoituksen sähköpostiin, ihan näin yhdessä sopien.

13 v hän olisi Facebook -lain mukaan oikeutettu tekemään sen tilin ihan itse, minun ei tarvitsisi moisesta edes tietää (toki hän voisi nuorempanakin sen tehdä väärentämällä syntymäaikansa). Eli mikä siitä 13-vuotiaasta tekee kypsemmän tekemään omia päätöksiä? Jos ikäraja olisi jotenkin sisältöön tms. liittyvä, sen pitäisi kai olla 18 tai vähintään 16 v? 13 v on asetettu USA:n tietosuojalakien perusteella.

Ikäraja juuri Facebookissa on mielestäni keinotekoinen, koska se on hyvin turvallinen yhteisö, jossa ihmiset esiintyvät omilla nimillään pääsääntöisesti, muussa kai ei ole mitään järkeä. Jossain lapsille suunnatuissa yhteisöissä taas "Minttu03" voi olla kuka tahansa pedofiili ja vanhempien on huomattavasti vaikeampi valvoa siellä tapahtuvaa toimintaa.

[/quote]

Onko sinulle siis ok että Make 18v tuuttasee pikku-Jenni Elli Nooraa peräkonttiin kun Jenna Elli Noora on 15-v, koska eihän se J.E.N sen kypsempi ole 16-vuotiaana? Eihän siinä oo kun vuos välii.

[/quote]

ei ole, tämä perustuu lakiin ja on vakavuudeltaan aivan eri asia, ymmärrät sen kyllä varmasti itsekin. Make syyllistyy tuossa ihan oikeasti rikokseen. Fb ikäraja sen sijaan on suositus.

Vierailija
91/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylpeä järkevästä ja hyvin koulussa menestyvästä lapsesta (kielet mm. 10, saksa ja englanti), joka näyttää kasvavan henkisesti monia muita nopeammin. Pitäisikö jotenkin taannuttaa tätä vaihetta?[/quote]

Kohta tulee varmaan ilmoitus vahinkoraskaudesta, liekö sekin äidiltä opittu ja osoitus kypsyydestä?

Vierailija
92/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 15:26"]

Kohta tulee varmaan ilmoitus vahinkoraskaudesta, liekö sekin äidiltä opittu ja osoitus kypsyydestä?

[/quote]

Hih, tais jotenkin kolahtaa pahastikin arvon  rouvaan? Miksiköhän... ;=)

Vierailija
93/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Huomasit vissiin itsekin puhuvasi itsesi pussiin?  Kuten totesit, ihan samalla tavalla se alaikäinen voi tehdä salaa itselleen tunnukset, kuten myös normaalissa perheessä 13-vuotiaan Facebook- tilin ehtona voi olla se, että vanhemmat saa sitä myös hallinnoida tarpeen mukaan, eli katsoa asetukset sopiviksi jne.

Mä en vaan jaksa teidän kaltaisia löysäpersevanhempia, joille käy joka asiaan syyksi "kun kaikki muutkin". Sen takia on tosi vaikea suojella lapsia liian raaoilta peleiltä ja leffoilta sun muilta, kun yleensä ne, joille menee läpi toi " kun kaikki muutkin" face-asiassa, antaa periksi myös muissa asioissa.

Vierailija
94/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mä olisin surullinen, jos mun lapseni ei osaisi ottaa jo muutenkin niin kovin lyhyestä lapsuudesta kaikkea irti, vaan 10-v iässä jo olisi pikkupissiksen elkeet.

Tunnen tosin kaltaisiai äitejä, ja ei ihme, että 8-vuotias ei enää leiki nukeilla, kun äitinsä on toitottanut jo 5-v iästä lähtien, kuinka kyseessä on teini... siis 5-v teini.

Tuolla tavalla äiti sysää lapselle vastuuta olla isompi kuin oikeasti on. ON helpompi jättää 5-v yksin kotiin kännykän varaan, kun ajattelee itsekin, että kyseessä on jo muka kovin iso lapsi.

Koulumenestys ja leikkiminen eivät kyllä oman empiirisen kokemukseni mukaan millään lailla sulje toisiaan pois. Leikkiminen ainakin kehittää lapsen mielikuvitusta ja luovuutta, toisin kuin turha meikkien kanssa lärääminen.

Vierailija
95/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 15:37"]

[/quote]

[/quote]

Mä olisin surullinen, jos mun lapseni ei osaisi ottaa jo muutenkin niin kovin lyhyestä lapsuudesta kaikkea irti, vaan 10-v iässä jo olisi pikkupissiksen elkeet.

Tunnen tosin kaltaisiai äitejä, ja ei ihme, että 8-vuotias ei enää leiki nukeilla, kun äitinsä on toitottanut jo 5-v iästä lähtien, kuinka kyseessä on teini... siis 5-v teini.

Tuolla tavalla äiti sysää lapselle vastuuta olla isompi kuin oikeasti on. ON helpompi jättää 5-v yksin kotiin kännykän varaan, kun ajattelee itsekin, että kyseessä on jo muka kovin iso lapsi.

Koulumenestys ja leikkiminen eivät kyllä oman empiirisen kokemukseni mukaan millään lailla sulje toisiaan pois. Leikkiminen ainakin kehittää lapsen mielikuvitusta ja luovuutta, toisin kuin turha meikkien kanssa lärääminen.

[/quote]

Mitenkähän sä voit tuntea KALTAISIANI äitejä, kun et mitenkään tunne mua? Etkä edes mun tytärtä tai muitakaan lapsiani...

Av on aina hienosti osannut tän yleistämisen ja liioittelun, mutta siihen se sitten on jäänytkin.

Lämmintä loppukesää sinulle kaikesta säälistäsi huolimatta!

Vierailija
96/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 15:42"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitenkähän sä voit tuntea KALTAISIANI äitejä, kun et mitenkään tunne mua? Etkä edes mun tytärtä tai muitakaan lapsiani...

Av on aina hienosti osannut tän yleistämisen ja liioittelun, mutta siihen se sitten on jäänytkin.

Lämmintä loppukesää sinulle kaikesta säälistäsi huolimatta!

[/quote]

No tulihan toi sun asenteesi jo täysin ilmi siinä, kun et itse nähtävästi tunne surua siitä, että lapsesi kuvittelee olevansa jo niin paljon isompi kuin on, ja ihan turhaan käyttää lapsuutensa teinielkeisiin. Kun niitä ihania leikin ja lapseuden vuosia ei vaan ikinä saa takaisin. 

Lämmintä kesää vaan sullekin, ja erityisesti sille lapsellesi, joka toivottavasti pitää nuo noloilunsa omina tietoinaan, eikä sabotoi kenenkään toisen lapsuutta. Äitinsä tuskin osasi asiasta mitään fiksua sanoa, kuten "kulta, menehän sinäkin vielä pariksi vuodeksi hyppäämään heppaesteitä".

Ja kuvittelet vielä pikkupissiksesi olevan henkisesti kypsä... mä niin näen sut hakemassa sille e-pillereitä kun se on 12.

Vierailija
97/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

onhan tuo vähän surullista. Meillä on käynyt näitä nopeasti kypsyneitä ;) leikkimässä nukeilla salaa vanhemmiltaan. Kun joku aikuinen tulee paikalle, nopsasti livahdetaan vaikka toiseen huoneeseen, ettei kukaan nää...

Kaikki on sitä mieltä että face on aivan ok, koska voit itse valita mitä näytät kenellekin. Eikö kukaan ole yhtään huolissaan siitä että lapset usein pyytävät aikuisia (naapureita, kavereiden vanhempia, sukulaisia) kavereiksi.... Sitten kun jollain näistä aikuisista on "kaveri" (tuttu, työkaveri, lukiokaveri) kaverilistalla, ja tällä on asetukset näytä "kaverin kavereille" niin kyllä lapsi saattaa tutustua aikamoisiin viestiketjuihin.

No, kait se on pakko vaan 10-vuotiaankin olla valmis kohtaamaan maailma juuri sellaisena kuin se on. Siellä voi olla jaettuna ihan millainen artikkeli tai ryhmä tai viestiketju hyvänsä... Sitten vain lukemaan.

Vierailija
98/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 15:46"]

No tulihan toi sun asenteesi jo täysin ilmi siinä, kun et itse nähtävästi tunne surua siitä, että lapsesi kuvittelee olevansa jo niin paljon isompi kuin on, ja ihan turhaan käyttää lapsuutensa teinielkeisiin. Kun niitä ihania leikin ja lapseuden vuosia ei vaan ikinä saa takaisin. 

Lämmintä kesää vaan sullekin, ja erityisesti sille lapsellesi, joka toivottavasti pitää nuo noloilunsa omina tietoinaan, eikä sabotoi kenenkään toisen lapsuutta. Äitinsä tuskin osasi asiasta mitään fiksua sanoa, kuten "kulta, menehän sinäkin vielä pariksi vuodeksi hyppäämään heppaesteitä".

Ja kuvittelet vielä pikkupissiksesi olevan henkisesti kypsä... mä niin näen sut hakemassa sille e-pillereitä kun se on 12.

[/quote]

Okei, muutan asennetta ja lakkaan olemasta ylpeä fiksusta tyttärestäni.

Vierailija
99/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan tuo vähän surullista. Meillä on käynyt näitä nopeasti kypsyneitä ;) leikkimässä nukeilla salaa vanhemmiltaan. Kun joku aikuinen tulee paikalle, nopsasti livahdetaan vaikka toiseen huoneeseen, ettei kukaan nää...

Kaikki on sitä mieltä että face on aivan ok, koska voit itse valita mitä näytät kenellekin. Eikö kukaan ole yhtään huolissaan siitä että lapset usein pyytävät aikuisia (naapureita, kavereiden vanhempia, sukulaisia) kavereiksi.... Sitten kun jollain näistä aikuisista on "kaveri" (tuttu, työkaveri, lukiokaveri) kaverilistalla, ja tällä on asetukset näytä "kaverin kavereille" niin kyllä lapsi saattaa tutustua aikamoisiin viestiketjuihin.

No, kait se on pakko vaan 10-vuotiaankin olla valmis kohtaamaan maailma juuri sellaisena kuin se on. Siellä voi olla jaettuna ihan millainen artikkeli tai ryhmä tai viestiketju hyvänsä... Sitten vain lukemaan.

[/quote]

Nyt jotenkin vihjaat, että olisin syyllistynyt siihen, että tyttäreni ei leiki enää nukeilla. Näinhän siis ei suinkaan ole, vaan päinvastoin.

Mutta teiltä on  mennyt se alkuperäinen pointti täysin ohi yrittäessänne jotenkin turhaan nyt syyllistää mua siitä, että kasvatan tyttärestäni pissistä.

Ei se mitään, se tekee varmaan teistä taas parempia ihmisiä. Se siis suotakoon!

Vierailija
100/102 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 15:54"]

[/quote]

Nyt jotenkin vihjaat, että olisin syyllistynyt siihen, että tyttäreni ei leiki enää nukeilla. Näinhän siis ei suinkaan ole, vaan päinvastoin.

Mutta teiltä on  mennyt se alkuperäinen pointti täysin ohi yrittäessänne jotenkin turhaan nyt syyllistää mua siitä, että kasvatan tyttärestäni pissistä.

Ei se mitään, se tekee varmaan teistä taas parempia ihmisiä. Se siis suotakoon!

[/quote]

en syytä enkä vihjaa sinusta mitään. Tiedän vain ihan faktana että lapsi, jonka nuket äiti on jo aikaa sitten myynyt, tulee meille leikkimään niillä. Hyvin ylpeätä ovat näiden nuorten tyttöjen äidit lastensa etupainotteisesta kehityksestä. Plus hyvin hädissään tietenkin kun 11-vuotias on menossa ensitreffeille 13-vuotiaan pojan kanssa.

Toki hädissään kait kaikki kun tytär ensitreffeille lähtee, ei sen puoleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän